|
Post by hcbulls on Aug 16, 2006 23:05:57 GMT 1
Så länge vi inte följer NCAA-reglerna och tillämpar OT vid oavgjorda matcher så kommer det alltid finnas en legitim anledning att göra en massa poäng mot sämre lag. Som det är nu kan poängskillnad vara avgörande när en tabell summeras. Om vi har OT komer vi från allt detta matematiska trams i slutet av säsongen: "om XXX vinner med minst 32 poäng samtidigt som YYY förlorar med max 10 så är ZZZ vidare till slutspel".
Visst, inbördes poängskillnad vid dubbelmöten (en seger var) är omöjligt att komma ifrån med det är ett annat (och betydligt mindre) "problem".
Jag har själv varit inblandad i (obesegrade)lag som missat slutspel, pga färre gjorda poäng. Det suger verkligen, speciellt som medicinen för att undvika detta är att hänga en massa poäng på underlägsna lag vilket knappast är speciellt sportsligt eller kul. Exempelvis gjorde vi 60 poäng på DIF U19 i år, med vetskapen att det finns en risk att missa slutspel om vi tar bort foten från gaspedalen... TRC gjorde sedan 62 mot DIF, eftersom dom inte heller ville sätta sig i en jobbig situation om Bulls-Crowns skulle sluta oavgjort.
Jag vet att det inte är via forumet man föreslår förändringar i TB mm, men jag tycker det vore intressant att veta vad övriga fotbolls-Sverige tycker i denna fråga! Så rösta och skriv vad ni tycker och tänker!
|
|
|
Post by Mattias on Aug 17, 2006 8:49:46 GMT 1
Håller helt med, att man tvingas ösa in så mycket poäng som möjligt leder dessutom till att man kör sina starters hela matchen så att de sämre/nya inte får spela. Knappast att bra sätt att få fler spelare till sporten.
|
|
|
Post by fischelbyxa on Aug 17, 2006 18:30:21 GMT 1
Hmmm.... För mig faller detta ut i två delfrågor: Övertid för att undvika oavgjorda matcher och om det är etiskt/moralsikt/vfsh försvarbart att fortsätta spela för TD även vid en rejäl ledning.
Delfråga 1: 1. Ibland måste inbördesmålskillnad användas för att rangordna två lag. 2. Trist med oavgjorda matcher, bl a för att det ökar risken för 1. 3. Alltså ska vi inte tillåta oavgjorda matcher, övertid ska tillämpas.
Jag har inte grävt speciellt långt bakåt i tiden (dvs bara kollat resultaten i div1 i år :-)) men hittar väldigt få oavgjorda matcher. Detta får mig att undra: Vilket är vanligast förekommande: oavgjort i en enskild match eller oavgjort i dubbelmöten?
Om det är oavgjort i dubbelmöten som är vanligast (vilket jag inte finner direkt otroligt), så är det det som ska göras omöjligt, något som omedelbart faller på sin egen orimlighet.
Är det oavgjort i enskild match som är vanligast, så är det övertid som gäller. Men, och detta är viktigt, att förhindra oavgjort i enskilda matcher förhindrar inte att det blir oavgjort i dubbelmöten, det kan bara hjälpa i serier med endast enkelmöten.
Att införa övertid för att undvika oavgjorda matcher ger alltså inte ett skydd mot det man vill skydda mot. Alltså ska vi inte införa övertid, inte av den anledningen i alla fall.
Delfråga 2: För mig är det självklart att man ska fortsätta spela för TD även när man leder rejält, allt annat vore vansinnigt! Bara man ser till att spela så rent och snyggt det bara är möjligt och att man roterar sin personal maximalt.
Antag följande måhända något konstruerade situation: - Lag A leder med massor mot lite över lag B. - Lag A har 1:st and inches - Det är fyra sekunder kvar av matchen
Ska lag A i det här läget knäa? Eller ska man försöka ta en TD till?
Att knäa skulle jag se som ett hån mot motståndarna, ungefär "Vi har spöat er så j-a mycket att vi inte ens försöker ta fler poäng!"
|
|
|
Post by bulls60 on Aug 17, 2006 20:27:50 GMT 1
Att knäa bollen är en självklarhet, det är ALLTID matchens utgång som är viktigast.
Jämför med hockey eller rundboll där ett ledande lag "bara" håller i bollen (eller pucken) utan att anfalla. Anses det också fegt eller omoraliskt?
|
|
|
Post by ordfdifaf on Aug 17, 2006 21:41:25 GMT 1
Jag är definitivt villig att hålla med vår gode skribent från Bulls avseende det här med OT.
Personligen anser jag att vi får fler fördelar än nackdelar (inkluderat det som redan är ovan beskrivet) om vi inför OT i det svenska spelsystemet.
En av fördelarna (förutom det rent sportsliga) som har med utveckling av det svenska spelarmaterialet att göra är just det faktum att man tidigare i en "färdigspelad match" kan börja rotera in 2nd string tidiagare. Detta medför som jag ser det flera positiva effekter:
1. Oerfarna spelare får något mer speltid och därmed rutin 2. Domarna kan låta matchen pågå som den skall och låta bli att rulla klockan (som vi vet händer när någon leder stort) vilket även det gynnar 1. 3. Coacherna kan "vila" de bästa spelarna så att de håller och finss mer utvilade i nästa jämna match...
För övrigt så vet jag att DIF:s coacher (precis som Bulls) redan retar up sig på att vi har det här systemet som "uppmuntrar" poängkavalkaderna.
För ett bättre Amerikansk Fotbollssverige
Joachim Skoogberg Ordförande Djurgården Amerikansk Fotboll
|
|
|
Post by hcbulls on Aug 17, 2006 22:37:45 GMT 1
"fischelbyxa" En sak att tänka på när det gäller "oavgjorda dubbelmöten", dvs att lagen vinner en match var inbördes, är att då använder man bara den inbördes poängskillnaden för att separera lagen i en serie. Därmed finns inget skäl till att hänga en massa poäng på ett tredje lag.
Exempel: Bulls och Örebro har slagit varanda en gång i år. Örebro vann det första mötet 20-18, medan Bulls vann det andra 14-6. Om båda lagen hamnar på samma record kommer då Bulls placeras före Örebro med inbördes poängskillnad +6. Endast om inbördes poängskillnad är helt jämn blir det intressant hur många poäng man gjort och släppt in totalt.
Angående delfrågan om huruvida det är sportsligt att gå för en TD i en avgjord match är jag lite kluven... Jag tycker definitivt att det är fel att gå för onside-kicks och ta time outs i slutet av en match som står 60-0, bara för att kunna göra en TD till. Då pratar vi om försök till förnedring. Att däremot låta sina backups spela för allt vad de kan i en avgjord match tycker jag inte är fel. Endast genom matchträning kan de utvecklas fullt ut. I vårt fall är vi ett passande lag och då blir det naturligt att våra backups får komma in och passa bollen. Det vet jag ogillas av vissa, men det har jag ingen förståelse för. Våra backups ska få reps i vårt offense och inte bara komma in och springa "Dive". Därmed inte sagt att vi måsta gå för endzone hela tiden. Lustigt nog är det ingen som gnäller på ett springande lag som fortsätter springa i slutet av en match som är avgjord, trots att det fortsätter att trilla in TD's (ja, jag vet att klockan är en faktor här men ändå).
|
|
|
Post by fischelbyxa on Aug 17, 2006 23:38:50 GMT 1
En sak att tänka på när det gäller "oavgjorda dubbelmöten", dvs att lagen vinner en match var inbördes, är att då använder man bara den inbördes poängskillnaden för att separera lagen i en serie. Därmed finns inget skäl till att hänga en massa poäng på ett tredje lag. Vid seriens första möte mellan två lag finns fortfarande risken för att det blir oavgjort i dubbelmötet, alltså gäller att skopa in så mycket det bara går. Det är först vid det andra mötet mellan lagen som man vet om många poäng behövs eller inte. Dessutom används lagets totala målskillnad om två lag inte kan skiljas åt med hjälp av inbördes möten (vinst/förlust och målskillnad) (om jag nu inte minns fel).
|
|
|
Post by D Sandberg on Aug 18, 2006 8:59:44 GMT 1
Bara för att klargöra vad som går först och inte. Taget från TB kapitel 1, sektion B, paragraf 10.
1. Serien har vunnits av det lag som fått flest poäng vid seriens slut. Om två eller flera lag har lika många poäng och har spelat lika många matcher beräknas inbördes placering enligt följande nämnd ordning: • Antal seriepoäng i inbördes möten i seriespel • Målskillnad i inbördes möten • Totala målskillnaden • Mest gjorda poäng • Lottning
Jag är nog också beredd att hålla med Billgren i det här läget. Visst kan man fortsätta mata in poäng på underlägsna lag om man tycker det är roligt men jag ser inte att det tillkommer något negativt med en OT-regel. Det blir bara enklare att separera lagen de ytterst få ggr vi får ett oavgjort resultat, sen ärdet väldigt kul att se vilka lag som klarar den pressen som ställs vid OT.
|
|
|
Post by josivtoft on Aug 25, 2006 12:22:19 GMT 1
Är inte på något sätt emot OT men det finns ju andra alternativ?
Eftersom det finns en blow-outregel i juniormatcher så kan denna kompletteras med att man inte får tillgodoräkna sig mer än 50 poäng oavsett hur många poäng man gör. Sen kan man jämföra minst insläppta poäng istället för flest gjorda poäng som fjärde punkt.
|
|
|
Post by Eller on Aug 25, 2006 12:57:46 GMT 1
Eller så strular man inte till det mer och bara inför OT som faktiskt är en del av de regler vi använder -NCAA- har ännu inte sett eller hört ett enda argument mot OT. Två har röstat mot......Motivering?
|
|
|
Post by fischelbyxa on Aug 27, 2006 21:29:49 GMT 1
Eller så strular man inte till det mer och bara inför OT som faktiskt är en del av de regler vi använder -NCAA- har ännu inte sett eller hört ett enda argument mot OT. Två har röstat mot......Motivering? Jag är en av de två som röstat nej. Två argument: 1. Det löser inte grundproblemet helt. 2. I vissa forum klagas det redan på att matcherna är för långa, inför vi OT kommer de bli än längre.
|
|
|
Post by Big Ugly Zebra on Aug 29, 2006 20:16:28 GMT 1
Okej, jag köper argumentet att matcherna riskerar att bli längre vilket inte vore önskvärt.
På vilket sätt skulle det inte lösa grundproblemet helt? Där får du gärna utveckla lite mer.
|
|