|
Post by qq on May 8, 2006 9:07:25 GMT 1
Jag vill ta upp en sak som jag ser mer och mer ute på planerna som jag tycker att vi måste få bort!
Det är när defense spelare smäller på offense spelare i ryggen när när bollen är bra långt ifrån händelsen när smäller sker! Detta blir mer och mer vanligare och det sker bakifrån när offense spelaren inte har en anning om att killen kommer i ryggen! Detta är både osportsligt och jävligt farligt!
Detta måste Dommarna börja dömma för!! En händelse som jag såg i helgen va under matchen på Zinken mellan SMM och CC. där nr #2 i CC smäller på nr #53 eller #56 i SMM när spelar är 30 Y ifrån bollen! Det värsta va ett det stog en dommare ca 5 meter irfån den händelsen och han typ skrattade när Smm spelaren sa till honom!!
|
|
|
Post by Klara on May 8, 2006 9:39:49 GMT 1
Är du säker på att domaren såg händelsen även om han stod nära? Tveksam att någon skrattade åt det hela. Den situation du beskriver ska i så fall bestraffas med Personligt regelbrott från regelbrottspunkten i detta fall. Som vi alla vet kan utmätningspunkten variera men i detta fall är det vid regelbrottet. Dock om domaren anser att det är en vanlig blockering i ryggen skall han välja att fria i detta läge då det inte anses vara point of attack.
|
|
|
Post by Hmmm on May 8, 2006 10:23:12 GMT 1
Hmm, bestraffning sker väl snarare enligt 3&1 principen. Om CC har bollen så beror det på var om de är 30 yards framför (då blir det regelbrottspunkten) eller 30 yards bakom (då blir det tillhörande språngets slut). Om SMM har bollen så är det tillhörande språngets slut oavsett.
Hmm, "om domaren anser att det är en vanlig blockering i ryggen skall han välja att fria i detta läge då det inte anses vara point of attack". Det skall mycke till för att man ska anse att det är en vanlig blockering i ryggen om den är 30 yards ifrån bollen. Minsta lilla användande av hjälmen så är det ett PR. Notera att den enda blockering i ryggen som är legal är om man knuffar en motståndare med ÖPPNA händer i ryggen. Detta är endast tillåtet för att komma åt springaren eller en lös boll. 30 yards från bollen så är det inte att komma åt springaren eller bollen. PUNKT.
|
|
|
Post by Till hmmm on May 8, 2006 12:17:16 GMT 1
Jag skulle bara vilja påpeka att det finns ett flertal situationer där en blockering i ryggen är tillåten. Ofta väljer dessutom spelare i Sverige att försöka vända sig från spelet i syfte att slippa bli blockerade, detta kan ALDRIG bli en blockering i ryggen.
|
|
|
Post by Domare 150 on May 8, 2006 14:27:50 GMT 1
Utan att kommentera den aktuella situationen, eftersom jag inte har sett den, så finns det nog fortfarande många spelare som tror att smälla på motståndare i alla situationer är bra fotboll. Om man sätter sig ned och tittar på fotboll som alla kan vara överens om är bra fotboll, t ex NFL eller NCAA Div I-A, så ser man inte mycket till sådant spel. Varför? Jo, det är helt enkelt inte tillåtet att "smälla på" spelare som inte deltar i spelet, som t ex en spelare som är 30 yards bakom spelet. Tycker dock detta har blivit bättre de senaste åren, men kanske otyget är på väg tillbaka?
|
|
|
Post by koreanhap on May 8, 2006 19:47:25 GMT 1
Jag har alltid ansett mig själv som hård på defensiva blockeringar i ryggen som inte har med spelet att göra. Det finns en uppenbar skaderisk med sånt otyg. För i tiden så dömde jag ut dem som block i ryggen på defense och det ledde till en himla massa tjat från coacher. Ett tag kunde jag till o med vilken paragraf det var i regelboken, 9.3.4.x nått har jag för mig. Att välja personligt regelbrott har tonat ner gnället.
Men på senare år har vi släppt en hel del på dessa regelbrott anser jag, min uppfattning är att det spelar ingen som helst roll att spelet är 30y djupt och på andra sidan plan. I mina ögon gör det det bara till ett värre regelbrott och bör flaggas. Det e osportsligt, det e risk för skada och det ser dåligt ut när domare låter det passera. Det e inte vi domare som gör ett fel som flaggar, det är spelaren som begår reglbrottet som ser till att matchen blir hackig.
Man kan inte till varje pris se till att det finns ett flyt i matchen. Om man bortser från en fasthållning på andra sidan plan så är det en annan sak, skaderisken är den avgörande faktorn här.
My 2 cents
//Pelle
|
|
|
Post by Leid on May 8, 2006 19:54:35 GMT 1
Förstår Pers argument. Dock ska tilläggas att vi bör döma lika i hela landet i dessa situationer. En blockering i ryggen är ingen skaderisk, fast i denna situation kan man aldrig kasta en 10yds bestraffning utan endast en 15yds.
|
|
|
Post by M Hammargard on May 8, 2006 23:35:26 GMT 1
Jag håller med Pelle. Sånt ofog ställer till de för de som är seriösa. Vid upprepade regelbrott bör det leda till utvisning.
|
|
|
Post by nr 2 cc Ingerman on May 9, 2006 10:32:21 GMT 1
en anledning till att domaren inte kastade flagga var nog för att den inte var i ryggen men kan ta på mig och medge att den smällen inte gjorde någon större nytta så ja, den kan nog ha varit lite onödig och kanske borde ha undvikits.... men men... gissar på att jag inte är den enda som smällt någon som inte har varit precis vid bollen / my bad Ingerman nr 2
|
|
|
Post by Enaz on May 9, 2006 14:45:18 GMT 1
Nej, Ingerman, du är inte den första. Däremot tror jag att du är bland dom första att erkänna ett litet "misstag". Härligt att se, man blir glad som domare av att läsa sådant! Keep up the good work!
..och nästa gång kanske inte ta den blocken..
|
|
|
Post by qq on Jun 19, 2006 11:18:42 GMT 1
Va och såg CC mot LG... vad ska man säga... CC dock inte nr 2 denna gång utan nr 9!! rakt i ryggen.. 30y från spelet!! Ska det till att någon blir alvarligt skadad innan någon gör något!!! stäng av skiten!! minst 1 match!!
|
|
|
Post by Bushligan on Jun 20, 2006 11:29:32 GMT 1
Varför gör man så?
När jag lärde mig spela fotboll som 17åring på en AA highscholl med 8 collegemeriterade coacher så var budskapet 24h i vecka solklart! Laget först, egot tvåa! Mina coacher hade i den situationen förklarat för mig att: 1. Spelet är inte 30yds bort, du är 30yds fel! 2. Du tillhör laget, så även det du gör på plan! Laget vill inte ödsla din insats på en meninslös smäll! 3. Leker du på gränsen till reglebrott så leker du med lagets framgång, vem gav dig rätten att leka med dina lagkamraters framgång? 4. Vill du spela med det här laget så gör du det som är bäst för laget, inte ditt ego!
Även om du spelar wr och skall blocka en corner på fel sida av ett springspel? Om han vänder ryggen till så är inte det en inbjudan till fegsmäll, det är en bonuschans att sätta en ännu bättre block längre ner på plan?
|
|
|
Post by FB Fan on Jun 22, 2006 13:34:58 GMT 1
Fy fan vad rätt! 4 mycket bra punkter. Coacher; Copy & Paste!!!
|
|