|
Post by bullseye on Apr 24, 2006 16:00:22 GMT 1
Hej,
Har några funderingar angående cutblocks. Är medveten om vilka spelare som är friade från eventuella specificerade regler och som får cutblocka var som helst på plan, men är inte riktigt på det klara för vad som gäller för resten av spelarna;
När och på vilket sätt får t ex en WR cutblocka en defensiv spelare? Är det så att man får göra det var som helst bara man blockar ut från bollstartpunkten? När blir det ok att cutblocka i alla riktningar (förutsatt att det är framifrån)? Är det 10 yards downfield som gäller?
Hoppas att någon kan hjälpa mig att få klarhet i det här, då jag har fått lite olika bud för vad som gäller...
Mvh Anders Onselius, Bulls
|
|
|
Post by Turbo on Apr 24, 2006 20:56:42 GMT 1
J-O Sivtoft gjorde en bra presentation över det här som fanns att ladda ner från SAFF:S hemsida. Nu verkar den inte finnas där längre så jag tog mig friheten att ladda upp den till AFRA:s hemsida. Pröva länken annars så finns den under "ladda ner"->overheader->blockundermidjan...
|
|
|
Post by bullseye on Apr 24, 2006 21:15:47 GMT 1
Tack så mycket! Skönt å få det utrett!
Ett par saker bara; har jag tolkat det rätt att en spelare som går i motion inte tillhör de friade spelarna (även om han startar i den tillåtna zonen och står i den tillåtna zonen när spelet startar)? Exemplet va en av de RB's i bild 2.
Den andra funderingen va skillnaden på "C+D är illegal om C är låg eller D är låg" och "E+F är illegal om E är fördröjd + låg eller F är fördröjd + låg" i sista bilden. Är det för att ingen av dem i exemplet C+D är covered av den aktuella defensiva spelaren? Och varför spelar det isf någon roll?
|
|
|
Post by JO Sivtoft on Apr 25, 2006 7:34:33 GMT 1
Hej
En spelare som är i röresle vid bollstarten får bara blockera bort från bollens ursprungliga position vid bollstarten. Det spelar ingen roll om han startade innanför eller utanför "skorstenen" eller om han är i eller utanför skorstenen då blocken sker.
Således skall man tänka sig för när man designar spel med en spelalre i rörelse som är på väg eller vänder tillbaka in mot bollen och ska blocka lågt. Har han inte passerat bollens ursprungliga position vid bollstarten så är det en illegal block om den är låg.
Skillanden mellan CD och EF är att CD INTE står bredvid varanda på linjen medans EF är bredvid. Detta får till följd att i fallet CD är vilken kombinationsblockering som helst där minst en är låg med eller utan fördröjning är illegal. I fallet EF är det bara illegalt om den andra är låg och fördröjd.
|
|