|
Post by TB on Apr 16, 2006 12:23:59 GMT 1
Var var de här 4 kurserna?
|
|
|
Post by Keven on Apr 16, 2006 12:42:28 GMT 1
Not sure where all 4 were, but we had 1 in Umeå. I think they had 1 in Stokholm and 1 in southern Sweden. I'm sure you can ask all the different districts and find out exactly when & where they were.
Keven
|
|
|
Post by M Hammargard on Apr 16, 2006 12:49:29 GMT 1
Känns som ett omöjligt uppdrag... Men nåt som skulle vara intressant är en extradomare på läktaren. Nån som man skulle kunna konsultera när man inte sett hela situationen eller när man känner sig osäker. Man får ju ett helt annat perspektiv från läktaren. Ofta som domare kan man komma för nära en situation. Då kan det vara svårt att avgöra vad som händer. Bara en tanke iaf.
Det fanns väl tre skolor i södra(kristianstad, halmstad, malmö), en i örebro och en i sundsvall. I stockholm så har AFRA hållt skolor med varje lag. AFRA är fortfarande intresserade av att föreläsa för föreningar utanför STAFF. De tar 300kr per timme. Kontakta Mikael Roos eller Turbo.
|
|
|
Post by koreanhap on Apr 17, 2006 6:31:41 GMT 1
När det gäller A/B skolor så var den sydligaste skolan i Örebro. Jag vet att ni i Norrland e vana vid långa resor Keven, men för oss sörlingar så är en 500-600km resa långt till närmsta domarskolan.
|
|
|
Post by TB on Apr 17, 2006 10:16:48 GMT 1
självklart pratar jag om a/b domarskolor. Inte alla de c kurser som var. pc.
|
|
|
Post by M Hammargard on Apr 17, 2006 14:00:55 GMT 1
Det står inte i TB att man måste gå en A/B domarskola för att få A/B licens. Ni killar i söder hade många skolor att välja på. Bit ihop och kom igen Pelle.
|
|
|
Post by koreanhap on Apr 17, 2006 14:52:38 GMT 1
I know Hammis. Men jag e helt säker på att du och övriga deltagare i Örebro fick ut en hel massa mer av skolan än jag fick av C-skolan. Det var dock lite svårt att mottivera för damen min at jag reser bort 550 km två dagar innan vi har beräknad förlossning... Av nån anledning så gillade hon inte den idén...
|
|
|
Post by M Hammargard on Apr 17, 2006 16:53:33 GMT 1
Jag åkte aldrig till Örebro pga att jag blev liggande i feberfrossa... Men jag har hört att det var hyfsat intressant. De hade nån föreläsare som snackade om kroppsspråk bl.a.
Nån som var där och vill utveckla?
Synd att SSAFF och NSAFF inte erbjöd någon A/B skola. Vi behöver fler som vill döma på högre nivå.. Man motiverar inte direkt nya killar med att skicka dem på långa resor. Du Pelle kanske kan fixa en skola nästa år? Det finns nog ett par gamla rävar som kan tänka sig att föreläsa för en bit mat och lite rese-ersättning.
|
|
|
Post by TB on Apr 17, 2006 22:29:32 GMT 1
Förutom föreläsningen om kroppsspråk (som för övrigt var mycket bra) så tittade vi mest på film, Europa matcher. Efter varje klipp pratade vi sedan om regelbrottet som skett och detta var kul och givande för mig som ny!
|
|
mozes
Bänkvärmare
|
Post by mozes on Apr 18, 2006 15:38:48 GMT 1
NSAFF annordnade en A/B-skola 1 april. Visst den kom efter sistadatumet för provet, men det var menat att den skulle vara samtidigt som C-Skolan, men pga vissa anledningar som jag inte vet hundra om så blev A/B-skolan uppskjuten
|
|
|
Post by Domare on Apr 29, 2006 21:05:48 GMT 1
Provet var som det sagts en blandning mellan A och C domare nivå.
Provet i sig är bra, att man tittar mer i boken mm.
Den skola som varit mest givande senaste åren var den som var i Göteborg med en domare från NCAA
|
|