|
Post by Djurgrdare on Jan 2, 2006 15:27:56 GMT 1
Nu en känga till en stor del av dommarkåren.
Det brukar sägas att matchen inte är slut förrän dommaren blåst av den. Med den innebörden att allt kan hända, även osannolika återhämtningar av underlägen.
För att detta skall vara möjligt ber jag alla dommare att sluta låta klockan rulla bara för att ni vill åka hem lite tidigare.
Under förra säsongen så rullade klockan i sista quartern under varje match, ibland nästan snabbare än en vanlig klocka.
Vissa av er säger ju då, men så har vi ju alltid gjort, matchen var ju ändå avgjord, eller vi ville bara hålla ner siffrorna lite.
För min del så säger jag: att jag tränar 8 pass i veckan, betalar massor för att spela och åker långt till bortamatcher. Jag vill få lira mina fyra kvartar.
Snälla ta ett grepp om professionaliteten även på den delen av dömmandet. Det andra gör ni bra.
Från en spelsugen.
|
|
|
Post by Domare on Jan 2, 2006 15:46:32 GMT 1
Detta är något coacherna bör snacka med DU om. Jag vet inte hur coacherna ser på det här egentligen, men jag vet att det finns dom som ber domarna om att få slut på matchen.
Jag tycker nog Djurgrdare har en god poäng, och jag är nyfiken på hur olika cocher ser på detta, och då helst ur det (stort) förlorande lagets synvinkel.
Mycket annat än "ni vill åka hem lite tidigare" kan spela in också, såsom skador, stämning och uppförande på plan mm.
|
|
|
Post by M Hammargrd on Jan 2, 2006 16:42:06 GMT 1
Det bör väl tilläggas att vi endast rullar klockan under samförstånd med båda HC. Att vi skulle vilja åka hem tidigare är väl en sanning med modifikation. Det skämtas mycket om att man vill hem och därför bör rulla klockan, men det är inte därför vi gör det.
Den primära orsaken är att hålla ner siffrorna och därmed skador, fula påhopp och andra saker som kan hända vid en stor ledning. Ingen mår bättre av att det ena laget får köra in ett par TD:s till.
Jag vet att det är frustrerande för vissa spelare att inte få visa hur duktiga de är, men man måste se till laget i underläge. De har redan gett upp och vill bara spela av matchen och åka hem. Eftersom de slappnat av så är skaderisken väldigt hög.
|
|
|
Post by Djurgrdaren on Jan 3, 2006 10:28:44 GMT 1
Goda argument i sig. Dock vet alla som dömmer att det inte alltid är så att HC har något att säga till om när det gäller klockans rullande, eller hur Hammis Jag vill fortfarande påstå att mo man inte har tillräckligt med vinnarskalle för att köra full fart trots att man ligger under så har man inte i en tävlingsidrott att göra. Som de gamla och visa säger: den som ger sig in i leken får leken tåla. Med detta menar jag att alla som spelar vet att en match är fyra gånger femton min. Det är HC,s huvudvärk om han vill få slut på matchen får han väl använda sin coaching för att få fart på klockan. Min poäng i kort det är dommarens uppgift att hålla koll på det som händer på planen, men inte genom att ändra reglerna.
|
|
|
Post by Domare on Jan 3, 2006 11:32:34 GMT 1
Tja, själv hoppas jag att alla som spelar vet at det är fyra gånger TOLV minuter... ;-)
|
|
|
Post by M Hammargrd on Jan 3, 2006 14:27:44 GMT 1
Det är argument som alltid uppstår. Därför rullar vi t.ex. inte klockan i SS eller slutspelsmatcher. Resten av Sverige befinnner sig tyvärr fortfarande på korpnivå. Oftast så tränar pensionärer mer på sin golfsving än vi tränar am fotboll. Det är den sorgliga sanningen.
Om man skulle göra det korrekt enligt reglerna så skulle vi kunna korta ner återstående kvartar till godtycklig längd. Så regelmässigt har vi stöd för detta.
När ett sådant läge uppstår att ett lag är totalt överlägset, så ligger det oftast i båda HC:s intresse att avsluta matchen så fort som möjligt. Är det så att du vill spela fullängd, så bör du ta upp det med Rik och Matte. Jag vet dock att Matte är emot att förnedra eller att köra över motståndare på det det sättet. Personligen tycker jag inte att det är kul att spela mot ett lag som har gett upp. Det är liksom ingen utmaning. Men visst finns det lag som aldrig ger sig. Då rullar vi inte heller kockan....
|
|
|
Post by domare on Jan 3, 2006 17:59:05 GMT 1
Ser man till detta att det är en djurgårdare som tagit upp tråden så kommer jag ta det här samt starta en ny tråd för vår framtid.
Varför inte ta in kravet på arena klockor i superettan. Vore dags att höja kvaliten på den undre divisionen. Då kommer det att sättas press som sen gör att ska laget upp i Superserien så är dom förbereda för Arena klocka och 25 sekunders klockor.
|
|
|
Post by Domare on Jan 4, 2006 15:47:06 GMT 1
Arenaklockor är mycket dyra, vi snackar flera tiotusentals kronor. Om det inte finns en på arenan man spelar på, så förstår jag att man prioriterar annat. Dock ger det alla inblandande en mycket bättre "matchkänsla" och det är svårt for en coach att använda sig av ordentlig "clock management" utan att få denna feeling.
När det gäller nedkortande av återstående speltid, så kan det endast göras med bägge huvudtränares, plus huvuddomarens, godkännande. INNAN matchen startet kan HD korta alla perioder med lika mycket på eget bevåg, men endast om han menar att mörker kommer att inverka på möjligheten å spela färdigt matchen.
|
|
|
Post by Coach on Jan 5, 2006 1:20:26 GMT 1
Med arenaklocka så blir domarna tvingade att hålla ett bra tempo, och det kan man bara göra om man har bra mekanik i sitt dömande.
Med andra ord - förutom pengarna det kostar, så finns det inget skäl att inte ha en arenaklocka. Å andra sidan så är det just oftast (alltid?) pengarna det oftast handlar om...
|
|
|
Post by Turbo on Jan 5, 2006 14:05:59 GMT 1
Förutom pengarna så krävs det att en eller ett par personer kan sköta klockan också. Med tanke på att en del lag knappt får ihop bollkallar och kedjelag så skall man nog lägga arenaklocka på is tillsvidare. Annars är jag väldigt mycket för användning av arenaklocka...
|
|
|
Post by reserver on Jan 9, 2006 7:26:21 GMT 1
Jag tycker att det är synd att klockan ska snurra, tänk på alla reserver som står på sidan eller kanske spelar en annan position. Tänk vad många nya QB:s som får matchträning (om nu coacherna vågar sätta in en backup).
Och spelare kan få prova nya positioner (som coacherna normalt inte låter den spelaren prova).
Nya talanger på nya positioner, se bara på de stora killarna på andra sidan havet när det gäller att drafta rec. till DB:s och QB:s till rec. OL till DL, vågar de prova spelare på andra positioner så har vi ju då våran chans i matcher där det är väldigt ojämnt.
|
|
|
Post by Inga reserver on Jan 9, 2006 17:51:22 GMT 1
Om man nu inte är i laget som ligger under med 70-0, dom enda ombytta på sidlinjen man har är de skadade spelarna som ändå inte kan spela. Då är man rätt glad att klockan rullar på lite, då det är rätt segt för de 11 som är kvar att spela både off, def och spec.teams. Att motståndarna sen har en hel uppsättning till friska spelare som vill in engagerar man sig väldigt lite i just då. Vid det laget har nog ändå de flesta redan varit inne och känt på lite. Har varit i båda situationerna flertal gånger, främst den första, och tycker att det är helt rätt att låta klockan ticka på lite. Under förutsättning att alla är överrens om det. Dock väldigt restriktivt eller inte alls i 1:an och superserien, men i 2:an borde ingen gnälla om det. Vi måste vara rädda om varje spelare vi har i Sverige, hårdsatsare som weekend warriors. Alla behövs.
|
|