|
Post by Tomas Bodin on Jan 8, 2006 23:37:18 GMT 1
Nu är det väl larvigt av mig att klaga, men jag tycker att vi måste sluta fråga oss vart det gick fel och istället se vad vi ka göra idag för imorgon.
|
|
|
Post by Puppet master on Jan 9, 2006 17:23:53 GMT 1
Idag kan vi göra vad som inte gjordes för 10-15 år sen. Ta hand om våra pensionerade spelare. De som pensioneras kan med lätthet dömma sina gamla lags matcher. Kanske inte slutspelsmatcher o dyl men väl i de lägre divisionerna och i grundserien. De finns nära till hands och folk slipper resa land och rike runt för att dömma. Höj statusen på domarna och låt de verkliga eldsjälarna få betalt där efter. En typ av elitdomare, sen kan resten av oss döma för våra gamla lag och för lag i närheten.
|
|
|
Post by D Sandberg on Jan 17, 2006 10:19:33 GMT 1
Förstår inte riktigt varför man har olika lön beroende på licens? Jag är själv hockeydomare, där får du betalt efter vilken nivå matchen du dömer är på, inte du själv. För en U-16 får du 210 tror jag, för Division 3 får du 575(som huvudomare, hälften som linje) och för elitserien är det 4 - 5 000. Vad ligger problemet med att ha det så i fotboll? Kanske inte de lönerna såklart men ni förstår vad jag menar.
|
|
|
Post by Ref 658 on Jan 18, 2006 10:31:20 GMT 1
Du får rätta mig om jag har fel. I hockeyns värld så är det väl så att med mer erfarenhet så flyttas man upp i seriesystemet och således tjänar mer pengar. Det är väl i stort sätt samma sak som våra A,B & C nivåer. Skillnaden är att A-Domare även får döma matcher i de lägre serierna pga domarbristen och till viss mån TB.
|
|
|
Post by AFRA Stockholm on Jan 18, 2006 16:07:01 GMT 1
Jag är själv hockeydomare Vad gör du under sommarhalvåret? Kanske dags att döma amerikansk fotboll? Ta kontakt med oss så löser vi din utbildning. Mvh Mikael Roos Ordförande AFRA, Stockholm
|
|
|
Post by L Tomlinson on Jan 31, 2006 16:56:10 GMT 1
Efter allt NFL-tittande med all glamour blir det lätt att man vill "se bra ut på plan" under året som kommer, men dock tillämpas ju inte NFL reglementet i Sverige utan någon form av modifierade college regler efter vad jag har förstått. Det hade varit bra om någon kunnig kunde reda ut nedanstående frågor en gång för alla så man inte "slänger pengar i sjön" på nya fotbollsprylar. Jag har hört ett flertal påstående om dessa frågor och vet inte vad som stämmer.
-Tandskydd; måste det sitta fast i facemask? -Handuk; Vissa domare har förbjudit att bära dessa på vissa positioner, (i college har de flesta handukar vad jag vet) -Jersey; Vissa domare har påpekat att denna skall vara nedstoppad i byxorna, stämmer det? -Skull cap, skull wrap, bandana; Vet att det har förbjudits i USA pga gäng-verksamhet, men detta är väl inte aktuellt i Sverige, eller? -Wristbands; Har hört att man inte får ha på sig "onödigt" många, då dessa kan orsaka missförstånd med flaggor, ifall man tappar wristbands. -Celebrations; vilket inte är aktuellt i skolfotboll i USA, men var går gränsen? Är high-fives tillåtet på sidlinjen men inte i endzone etc? Hjälmen; måste den vara knäppt, har hört en mängd olika åsikter om det.
Är tacksam för ett svar av någon som vet.
|
|
|
Post by Bc on Jan 31, 2006 17:50:00 GMT 1
-Tandskydd; måste det sitta fast i facemask? Den får ej vara genomskinlig, att den måste vara fast i facemasken stämmer inte. -Handuk; Vissa domare har förbjudit att bära dessa på vissa positioner, (i college har de flesta handukar vad jag vet) Får väll finnas bara 3st som bär handuk samtidgt på plan. (i samma lag) -Jersey; Vissa domare har påpekat att denna skall vara nedstoppad i byxorna, stämmer det?´ Ja det stämmer och den får inte vara trasig. -Skull cap, skull wrap, bandana; Vet att det har förbjudits i USA pga gäng-verksamhet, men detta är väl inte aktuellt i Sverige, eller? Inte lika aktuelt i sverige förutom att det får inte synas under hjälmen. -Wristbands; Har hört att man inte får ha på sig "onödigt" många, då dessa kan orsaka missförstånd med flaggor, ifall man tappar wristbands. Denna har jag ingen som helst aning om. sorry -Celebrations; vilket inte är aktuellt i skolfotboll i USA, men var går gränsen? Är high-fives tillåtet på sidlinjen men inte i endzone etc? Du får fira i endzone, men inte håna motståndaren. Så dömmer man i af i Sverige. Hjälmen; måste den vara knäppt, har hört en mängd olika åsikter om det. Hjälmen ska vara knäppt på plan, alla fyra punkter. 2punkts hakband är väll inte tillåtna? Rätta mig gärna, vill lära mig lite mera!
|
|
|
Post by Bc on Jan 31, 2006 17:50:56 GMT 1
förlåt för stavfel.
|
|
|
Post by Domare on Feb 1, 2006 11:37:32 GMT 1
BC uppsummerade det mesta på ett bra sätt. Det stämmer at tvåpunktshakrem inte är tillåten, det måste vara fyrpunkt och alla spännen måste vara knäppta.
När det gäller firande, så tillåter man i Europa spontant firande som inte hånar motståndaren eller drar för mycket ut på tiden. High fives i målområdet efter en TD är ok, tillochmed på college!
|
|
|
Post by D Sandberg on Feb 13, 2006 11:15:25 GMT 1
Du får rätta mig om jag har fel. I hockeyns värld så är det väl så att med mer erfarenhet så flyttas man upp i seriesystemet och således tjänar mer pengar. Det är väl i stort sätt samma sak som våra A,B & C nivåer. Skillnaden är att A-Domare även får döma matcher i de lägre serierna pga domarbristen och till viss mån TB. Då ska jag rätta dig en aning bara. Man flyttas upp när man håller en bra nivå. Den som går bäst just nu har gått upop ett steg varje år. Han når troligtvis Elitserien nästa år som 23 åring. Även i ishockey hjälper domare från högre nivå till i de lägre serierna p g a domarbrist men då med samma lön som de andra. Mikael Roos - jag har lägne tänkt att börja döma fotboll men tidsbrist har hittills stoppat mig. Kanske tar tag i det till sommaren, det beror lite på jobb och liknande.
|
|
|
Post by Bjrkman on Mar 29, 2006 13:14:13 GMT 1
Man får tydligen inte "cutblocka "som ett svin längre... Ovanför knäet?? Huga hemska tanke... vad ska det sluta måtro?? MVH Jannelli-Björkman
|
|
|
Post by TB on Mar 29, 2006 17:43:43 GMT 1
enligt vad jag vet ska man enligt regelboken ha ett tandskydd som har något som sticker ut ur munnen och inte vara genomskinligt!
|
|
|
Post by Bc on Mar 29, 2006 20:40:56 GMT 1
saxat från ncaa's rule book An intra-oral mouthpiece of any readily visible color (not white or transparent) with FDA-approved base materials (FDCS) that covers all upper teeth. It is recommended that the mouthpiece be properly fitted. 4-D www.ncaa.org/library/rules/2005/2005_football_rules.pdf
|
|