|
Post by Domare on Oct 29, 2005 15:02:33 GMT 1
Hur såg det först ut säsong 2005.
Fanns det domare så det räckte till överhuvudet taget?
Hur många matcher blev inställda pga att det inte fanns domare?
Kommer det finnas fler domare till 2006?
Arvodena är det något som kanske ska höjas nu? Hur länge har det varit 600 kr för en match? Vi har ju lite inflation i landet och det ska ju täcka mat mm.
Sen om vi ser tll Division 2. Det är 150 kr för C-Licens där. Det är inte mycket för en kille som kanske åker bil i 2 timmar för att döma en match.
|
|
Heffler
Bänkvärmare
Gefle Red Devils
|
Post by Heffler on Nov 24, 2005 11:48:59 GMT 1
Intressant frågor som du tar upp. Jag har inte jättestor koll på läget med domare just nu, eftersom jag bor i en "laglös stad". Men så vitt jag förstår så fattades det väl vid åtminstone ngt tillfälle domare under 2005. Sen vet man ju inte hur många matcher som blir av tack vare att ngn i publiken eller så får dra på sig randiga kläder.
Det är ju svårt det där med arvoden. Visst ska de som dömer ha en skälig ersättning, men samtidigt vill man ju inte ruinera klubbarna. Men allt kostar ju som sagt, så en rimlig höjning vore nog på sin plats. Kanske 50 kronor per nivå?
Sen tycker jag att det vore festligt om SAFF kunde ha ngn slags utlottning bland de domare som har dömt tex minst fem matcher på en säsong. Man kan kanske lotta ut en ny domarutrustning eller ngt liknande. Vem vet, det skulle kanske få någon mer att göra provet och ta sig an ngr matcher. Det är ju alltid trevligt med lite uppmuntran.
Det är bara mina två cent.
|
|
|
Post by Trott on Nov 25, 2005 11:27:16 GMT 1
Nu får det vara nog med tjafs kring domare. Jag har varit med sedan 1989 och det har varit samma strul varje år. Inför ordentliga höjningar på arvoden. Mitt förslag är att dubbla arvodena: A-licens 1200:-, B-licens 800:- och C-licens 600:- . Det är först då vi kan få killar att vilja bli domare. Att klubbar inte har råd är bara skitsnack, lägg in i budgeten och ordna till det, det måste ske innan domarna är borta....
|
|
|
Post by Turbo on Nov 25, 2005 17:29:37 GMT 1
Problemet vi har är att det finns för få domare som dömer och jag tror att en utav anledningarna är att det är olika belopp beroende på licensnivå. Dömer man en match skall alla i domarlaget ha lika mycket betalt är min åsikt. Hur kul är det att åka iväg och döma en match för 300 kr när någon får 600 för samma jobb. Men hur skall vi då få folk som vill läsa, och lära sig, regelbok och ta högre licens? Där tror jag att det blir mer stimulerande att få andra förmåner som studieresor, kläder och dyl men jag tror att pengamässigt skall det vara lika lön för lika arbete. Som någon annan här på forumet föreslog så kanske man skall ha ett tillägg för hur långt man åker också. Sen kommer ju alltid frågan vem det är som skall betala kalaset också. Svaret blir föreningarna som dels betalar själva domarersättningen och dels betalar in en summa till sina distriktsförbund som i sin tur bekostar studieresor, kläder och dyl till de domare som tar högre licens.
|
|
|
Post by NA on Nov 28, 2005 9:35:53 GMT 1
Turbo: ditt förslag är alltså (om jag förstått rätt) att alla domare får 600:- för en seniormatch (jag har mycket svårt att tänka mig att A-domarna kan tänka sig att kliva ned i arbode) och att t.ex B domare får domarutrustning och A domare får studieresa+domarutrustning? eller nånting liknande?
|
|
|
Post by Domare on Dec 3, 2005 13:40:59 GMT 1
Vad är det som gör att lika jobb ska ge lika betalt?
Så är det ju inte i arbetslivet. Du får löneförhöjning. Går du på utbildning och höjer din kompetens får du högre lön.
Gör du inte ditt jobb bra därimot får du inte högre lön.
Det som är det mest dumma här är att vi har 2 olika nivåer när det gäller arvodena. Jag kan tänka mig att en STH domare söker sig hellre till en Division 1 match före en division 2 match.
Turbo har rätt att man ska uppmuntra dom som gör ett bra jobb.
Men jag håller inte med dig när det gäller arvodena.
Omkostnader blir dyrare. och han har en poäng med att försöka ta fram ett traktamente.
Något måste göras till säsongen som kommer. Det kommer vara mycket matcher. Kommer behövas domare.
Frågan är om det kommer lyckas.
|
|
|
Post by Tomas Bodin on Jan 2, 2006 1:19:26 GMT 1
Mer pengar ger fler och bättre domare.
|
|
|
Post by Viktor on Jan 2, 2006 15:03:57 GMT 1
Det behövs inte högre arvoden för att få fler dommare.
Jag har dömt ett tag nu och har inte gjort det för pengarna i alla fall. Visst är det trevligt med ett tack i form av någon hundring, men den riktiga lönen är att jag efter matchen vet att jag gjort något bra för sporten.
Vad vi därenot behöver är en riktig utbildning och inte det rent löjliga C dommarprovet som används nu. För att ta min c licens behövde jag inte plugga en sekund och var dessutom ordentligt bakis när jag skrev provet. Gör en riktig utbildning till dommare och ni skall få se att det kommer finnas fler intresserade och engagerade dommare. Jag kan låta lite gammalmodig men att kunna vara stolt över sin insats är minst lika viktig motivation som pengar.
Och till er som vill börja klaga på min bakfullhet så har jag aldrig varit det på match och pluggade självklart inför matcherna när det "riktiga" provet kom.
|
|
|
Post by domare on Jan 4, 2006 13:27:23 GMT 1
Mer pengar ger fler och bättre domare. Du får kanske inte bättre domare Men du får fler domare. En C-Licens domare ska inte behöva "betala" för att döma amerikansk fotboll. Det är dagens sanning i alla fall. Jag anser att man ska titta över arvodena och tänka till ordentligt. Särskilt nu när det ska spelas 3 matcher "per" lag. Dvs har vi inte domare så kommer det nog bli många matcher som blir inställda. Jag hoppas att SAFF verkligen tänker till och att DU ser till att det finns domare och det hjälper inte med böter. Se då verkligen till att belöna dom som verkligen dömer amerikansk fotboll
|
|
|
Post by Domare on Jan 4, 2006 15:51:44 GMT 1
"DU ser till att det finns domare"... Ja du, om det var så enkelt... Huvudansvaret att rekrytera domare måste ligga på föreningarna, för det är dom som har direktkontakt med individer och vet (lättare) vem som kan tänka sig en karriär i svart-vitt.
Det första klubbarna kan göra är att behandla domarna på ett bra sätt, dvs uppförande vid matcher, se till att matchadministrationen funkar, omklädningsrum klara, med mera. Det kan hjälpa till att behålla de domare som är "på vippen." Detta med ordentlig matchadministration betyr mycket mer an vad många klubbar är medvetna om. Men viktigast är nog tränares/spelares uppförande ändå.
|
|
|
Post by Tomas Bodin on Jan 4, 2006 20:19:42 GMT 1
Jag vill ha ett högre arvode för det jobb jag gör!
Ps. När kommer A/B utbildningen till MSAFF regionen. Jag är sugen på att få gå kursen. Ju högre utbildning, vilket om man är något så när seriös, leder till bättre kunskaper! Vilket förhoppningsvis leder till högre arvode. Jag pratar inte om en förmögenhet men en höjning.
För övrigt skulle jag vilja veta varför en A/B domare som "övervintrar" från dömande ett år får nöja sig med att ta C licens och sedemera döma i de lägre divisionerna samt få ett lägre arvode. Där tycker jag att det är något som inte går ihop?!
|
|
|
Post by Puppet master on Jan 6, 2006 22:33:07 GMT 1
Något som jag inte fattar är kraven på klubbarna. Licensiera 8-15 dommare per förening. Ni som skriver de här relerna är ni från vettet? Har ni inget som helst socialt behov av att umgås med familj och vänner? Kommer aldrig åka 30 mil för att spela ena dan sedan 25-30 mil åt andra hållet för att dömma. Skulle därimot kunna tänka mig att dömma i min hemstad efter det att jag slutat spela. Men det blir väl en intresse konflikt om man samtidigt arbetar för klubben. Och alla miljonsponsorer kommer ju självklart dra öronen åt sig. Sedan så kommer alla i motståndarlaget råka ut för partiska domslut. Timmlön från det man åker hemmifrån + resersättning Då skulle jag kunna tänka på det Förövrigt så hoppas jag att resten av er tröstlösa själar utan liv som kämpar och brinner för den här annars så roliga sporten fortsätter med eran hjälplösa uppgift av att resa land och rike runt för att dömma oss bonntölpar. Semper fi.
|
|
|
Post by Tomas Bodin on Jan 8, 2006 1:15:58 GMT 1
ps. svara gärna med ett namn på mina frågor. då blir jag extra glad.
|
|
|
Post by JO Sivtoft on Jan 8, 2006 9:45:37 GMT 1
Två enkla frågar till Puppet master: Vem skall döma? Vem skall ansvara för att det finns domare?
Enkel matematik: Ett lag som spelar 10 seriematcher genererar 5 domaruppdrag till sin egen förening, om vi förutsätter en jämn spridning över alla lagen i serien. Detta betyder ett domaruppdrag varannan helg. För detta anser man att man måste ha 7 domare för att klara av eftersom alla inte kan alltid. Har man sen ett U16 och/eller U19 så genererar detta också domaruppdrag motsvarande hälften av antalet seriematcher. Om U16 och U19 inte spelar samma helger så blir det tillsammans med seniormatcherna i snitt ett domaruppdrag per helg. Då klarar man sig kanske på 7 domare, men för många innebär detta då match ena dagen har domaruppdrag andra dagen match. Om nu Senior/U19/U16 spelar samtidigt så blir det i snitt 1,5 domaruppdrag per helg. I praktiken två domaruppdrag varannan helg. För att klara av detta räcker inte 7 domare så vidare de inte spelar eller coachar. 10 räcker i teorin men alla kan inte alltid så därför behövs det 12-15 domare.
Många gånger så löser föreningar detta problemet med att licensiera spelare under "tvång" och fler än vad som behövs med motiveringen att det inte blir så många matcher för var och en. Dömer man då en eller två matcher under en säsong så blir det mer av en undantagshändelse som man inte bryr sig speciellt mycket om. Är det då en jobbig match där det tydligs märks att man inte har förutsättningarna för att kunna döma vill man inte döma mer överhuvudtaget. Stafettpinnen lämnas över till någon annan nästa säsong.
Andra ställer upp som "domare" för att klubbem skall nå sin kvot under förutsättning att de slipper döma, sk. "pappersdomare". Detta sluta oftas med att föreningen har en liten grupp domare som får ta det stora lasset, samtidigt som det inte kommer in några nya aktiva domare till föreningen. När sen några av dessa tröttna så blir det katastrof.
Så länge vi inte har en stor fristående domarkår så kommer klubbarna att vara ansvariga för att det finns domare. Vill man vara med och spela så får man också bidra med domare.
Tro det eller ej men med nuvarande domarsystem så är nycklen till framgång för domarna att köra en ordentlig studiecirkel på försäsongen. Ta då hjälp av en erfaren domare i en annan förening om ni inte har någon egen.
Som oberoende domare har jag själv hållit i två sådana för en förening och detta har lett till både intresserade domare och att föreningen har klarat av att sköta sina domaruppdrag bättre än genomsnittet.
|
|
|
Post by Puppet master on Jan 8, 2006 19:12:22 GMT 1
Klagar inte på domarna som gör detta, förstår varför kraven finns där också. Men jag kommer aldrig att ställa upp på det, jag kommer aldrig begära att någon annan ställer upp på det. Tycker idén med att lägga alla serier samtidigt är helt befängt. Hade jag spelat klart min egna säsong så hade jag säkerligen kunnat dömma ett par matcher efter det. Men att endera dan spela och dagen efter dömma tycker jag är uppåt väggarna fel. Tycker att sporten borde ha etablerat en stabil domarkår, den har ju trots allt funnits flera årtionden i sverige. Således så måste det sitta en hel drös med gamla rutinerade stofiler ute i stugorna och trycka. Vart gick det fel?
|
|