|
Post by Info on Apr 23, 2007 21:11:29 GMT 1
Citat från SAFFs hemsida:
SAFF startar damlandslag 07-04-23
SAFF har beslutat att starta ett landslag för damer i amerikansk fotboll och den första samlingen kommer att ske under okt-nov 2007. Målet är att delta i EM 2009.
-Detta är ett stort steg framåt för utvecklingen av amerikansk fotboll för tjejer säger John Åke Palm, vice ordförande och landslagsansvarig. John Åke är också ordförande i EFAFs gender development committee som arbetar med att utveckla möjligheterna för tjejer att spela amerikansk fotboll. Damverksamhet är också ett krav som IOK ställer på idrotter som vill delta i OS.
-Vi har inom den amerikanska fotbollen i Sverige rätt många tjejer som spelar amerikansk fotboll men de flesta slutar när de blir seniorer och förhoppningen är att ett landslag kan vara den morot som behövs för att få fler att fortsätta i vuxen ålder, avslutar John Åke."
Bra eller dåligt för sporten? Personligen tror jag att det kan bli bra att börja från toppen med ett landslag för att samla tjejerna som sen kanske kan starta klubbar allt eftersom.
|
|
|
Post by bulls60 on Apr 23, 2007 21:20:52 GMT 1
Hur många tjejer finns det som spelar just nu? Berätta!
|
|
|
Post by holy nuts on Apr 23, 2007 21:51:49 GMT 1
hoppas du var ironisk, VEM FAN börjar i toppen av en pyramid, ska man starta nått måste man lägga en grund dvs på gräsrotsnivå
|
|
|
Post by Sklle on Apr 23, 2007 22:27:04 GMT 1
Jo förvisso, men om du börjar på "gräsrotsnivå", typ PW, så riskerar du att tappa de få aktiva tjejer som nu finns innan nåt annat hinner komma underifrån. Hur många aktiva som finns vet jag inte. Jag vet att DIF och Bulls har varsin tjej i sina u19 och att båda två är duktiga. Ekeby har en i sitt u19 också vill jag minnas.
|
|
|
Post by onej on Apr 23, 2007 22:31:38 GMT 1
ånej vi tappar kanske 10 tjejer om vi INTE startar landslag, tänker ni ens innan ni skriver...
|
|
|
Post by os on Apr 23, 2007 23:00:11 GMT 1
vet inte hur många tjejer det finns i sverige som spelar/vill spela. men varför inte. smm har haft ett gäng tjejer i florida på turnering. sen i framtiden vill jag ju självklart se amerikansk fotboll i OS! om man då ska ha ett damlag cool. lite sköna fotbollsdamer att parta med
|
|
|
Post by emilia on Apr 25, 2007 19:13:12 GMT 1
ja, finns det någn som kan svara på hur många licensierade tjejer som spelar i Sverige?! Skulle vilja veta hur många man konkurerar med nej, men jag har undrat och skulle vilja veta. det snackas mycket om tjejlag hit och tjejlag dit, men det verkar vara svårt att få bekräftat.
|
|
|
Post by SAFF on Apr 25, 2007 21:02:35 GMT 1
Kansliet har full licenslista...
Hör av dig dit!!!
08-6072700
|
|
|
Post by den Gamle on Apr 30, 2007 8:07:14 GMT 1
Äntligen! Nu gäller det att få fart på tjejlagen Förslag U-18 15-18 år och seniorer 19 och uppåt
8-manna fotboll detta tror jag skulle bli en bra start till distrikts cuper hösten 2008 eller kanske serie redan 2008.
Telge Truckers har idagsläget 5-10 mycket intresserade tjejer födda mellan 91 och 93
|
|
|
Post by Emilia on May 2, 2007 12:33:38 GMT 1
Varför 8 manna?! vi vill också spela på riktigt, det vill säga 11 manna! tror inte att u18 är lösningen. hade varit bättre med u21 likt den "vanliga" fotbollen, eftersom det är steget mellan junior och senior som är stort. Tror att u21 hade kunnat gynna sporten även på killsidan... Och vi som spelar med killar hade kunnat vara med längre....
|
|
|
Post by na on May 2, 2007 13:21:46 GMT 1
problemet med killar är att många som går direkt från juniorlandslag skulle gå in i U-21 landslag istället om man hade sånt, och då skulle det bli mindre konkurrens om platserna och i längden ett sämre landslag
|
|
|
Post by Dam on May 2, 2007 14:14:28 GMT 1
Varför inte börja på samma sätt som både u-19 och u-16 gjort. Börja med 9-manna så att fler lag kan skapas och komma till spel. Detta gäller seriespelet och inte landslagsspelet, där bör man spela 11 manna från början.
|
|
|
Post by Linda on Jun 20, 2007 14:14:20 GMT 1
jag håller med emilia med att ha U-21 så man kan spela med killarna längre
|
|
|
Post by linda i greys on Aug 1, 2007 17:14:53 GMT 1
hur blir det med damlandslaget när ska det vara uttagning??
|
|