|
Post by Mattias Hammargrd on May 2, 2005 15:57:23 GMT 1
Det var ju tråkigt att ni tycker att vi gjorde en dålig match. Då kanske ni vill spela utan domare nästa gång.
Fundera på det innan ni slänger ur allehanda hjärndöda saker som t.ex. "Låt spelet avgöras av spelarna nästa gång - snälla...? ".
Sluta begå regelbrott så slutar vi kasta flaggor. Vi kan inte släppa hälften av regelbrotten bara för att få flyt i matchen. Påverkar ett regelbrott utgången på spelet så måste det utmätas. Annars är det väl ingen idé att vi är där överhuvud taget?
/LD
|
|
|
Post by nurdman on May 2, 2005 18:12:42 GMT 1
Mattias, Min personliga reflektion på ditt inlägg är att det är tråkigt att du har en sådan inställning. Att svara med den attityd som ditt inlägg verkar spegla är inte den uppfattning som jag har om hur en domare bör tänka. Hoppas att jag har missförstått dig. Jag såg också på matchen, och är nog benägen att hålla med skribenten som tyckte att det var för mycket flaggor. Jag roade mig med att räkna spelen i andra kvarten som genomfördes utan flaggor....6 st!! Som mest två spel i rad utan flagga. Något spel såg man 3 flaggor på heltäckningsmattan
Min personliga åsikt är också att man inte måste kasta flagga på varje "regelbrott man ser". Särskilt inte i en premiärmatch för u16. Spelarsäkerhet kan man aldrig blunda för, därefter regelbrott som har direkt spelpåverkan. Däremot anser jag (återigen min egen reflektion) att man mycket väl kan låta vissa saker passera utan flagga även om man sett regelbrottet, för att i spelavbrottet påpeka det man sett för spelaren i fråga. Min åsikt är definitivt att domarna i en match har lika mycket ansvar att lära ut fotboll som coacherna, ingen träningssituation kan bli lika pedagogisk som en reell matchsituation. En domare får aldrig se sig som det centrala i en match, det är spelarna som är det och vi domare skall hjälpa dom att förbli det.
Återigen, mina personliga reflektioner.
//Tomas Täby Flyers
|
|
|
Post by Mattias Hammargrd on May 2, 2005 21:19:00 GMT 1
"Min personliga åsikt är också att man inte måste kasta flagga på varje "regelbrott man ser". Särskilt inte i en premiärmatch för u16. Spelarsäkerhet kan man aldrig blunda för, därefter regelbrott som har direkt spelpåverkan."
Jag kastade inte på alla regelbrott jag såg. Jag var också framme och sa till spelare. samtliga flaggor jag hade "direkt spelpåverkan". Jag gick inte ut för att "flagga sönder" matchen, utan skötte helt enkelt mitt jobb.
Eftersom det uppkommer en diskussion så skulle jag gärna vilja se en video av matchen om det finns.
|
|
|
Post by Claes on May 2, 2005 21:28:41 GMT 1
a. Gjärna! Men du och Nurdman kan väll maila varan istället? inte på forumet tack. Keep up the good work!
|
|
|
Post by August Eriksson on May 2, 2005 21:30:09 GMT 1
Claes: Vad är ett forum till för om inte för att diskutera?
|
|
|
Post by Coach on May 2, 2005 23:15:01 GMT 1
Vill hålla med Nurdman (that´s a first!) om domaren. Han på SMM´s sidlinje var en total katastrof. Ingen fingertoppskänsla alls och värst av allt: en riktigt tråkig attityd. Typisk "jag fick inte bli polis, jag fick inte bli väktare...jag blir domare!". Tagga ner lite är mitt tips i all välmening för ni domare finns till för matchen, inte tvärtom!
|
|
|
Post by Mattias Hammargrd on May 3, 2005 15:41:34 GMT 1
Personligen anser jag att jag och Pilbäck kom bra överens på sidlinjen. Han hade inte heller något att klaga på efter matchen, utan tyckte att vi gjorde en bra match.
PS. Jag har varken sökt till polishögskolan eller något väktarjobb. DS
|
|
|
Post by Golden Gopher on May 4, 2005 11:37:02 GMT 1
Hmm, istället för att ta till sig kritiken så anser du tydligen att " Jag roade mig med att räkna spelen i andra kvarten som genomfördes utan flaggor....6 st!! Som mest två spel i rad utan flagga. . " är att göra en bra insats som domare. Jag tror visst att du kastade flaggor för inträffade regelbrott men i detta fall är det som att stenhårt hålla på högerregeln när det kommer en lastbil i 100 km/h från vänster.
|
|
|
Post by Annat perspektiv on May 4, 2005 14:09:59 GMT 1
Det kanske är så att det var extremt mycket flaggor i den här matchen och att den "blåstes sönder", men borde inte skulden för det igentligen läggas på spelarna (som fortsätter bryta mot reglerna), eller ledarna för respektive lag (som inte lyckats lära spelarna hur man spelar fotboll och vilka reglerna är)?
Att klanka på domarna för att de gör sitt jobb är enligt mig rätt korkat. Hur kul är det att vara domare om man alltid får skit för det? Jag trodde att vi hade viss domarbrist i det här landet och då borde man väl försöka stötta de som faktiskt ställer upp?
Hela den här diskussionen är att likna vid att en domare i rundboll inte blåser straff vid en avsiktlig hands i straffområdet med motiveringen att "jag redan blåst tre straffar mot dem." Det är spelarnas och lagledarnas, inte domarnas, uppgift att se till att spelarna kan reglerna.
|
|
|
Post by Sthlm Norra on May 4, 2005 14:14:07 GMT 1
Golden Gopher: Du har blandat ihop domaren och "Nurdman".
Nurdman var åskådare på matchen, och det var han som "roade sig" med att räkna flaggor.
Vi andra beklagade oss över de kastade flaggorna...
|
|
|
Post by Zev Baharav on May 4, 2005 15:34:03 GMT 1
...men borde inte skulden för det igentligen läggas på spelarna (som fortsätter bryta mot reglerna), eller ledarna för respektive lag (som inte lyckats lära spelarna hur man spelar fotboll och vilka reglerna är)? En ironi i detta är att signaturen "Annat perspektiv" egentligen skriver enligt korrekt perspektiv. Övriga är det då som har ett "annat perspektiv" Jag förklarar; American Football är bland de få sporter som har så noggrannt formulerat ETISKA Principer och införlivat dessa i regelboken. (AFCA som har funnits sen 1922, är dem som uppdaterar Regelböcker för de olika nivåerna av Football...) Alltså, det finns redan i Regelboken vad som gäller sådant som osportligt uppträdande etc; Ex angående Domare; "When an official imposes a penalty or makes a decision, he simply is doing his duty as he sees it. He is on the field to uphold the integrity of the game of football, and his decisions are final and conclusive and should be accepted by players and coaches." Och angående spelares skyldighet att sträva efter att följa reglerna(återigen exempel, det finns mer) "The football player who intentionally violates a rule is guilty of unfair play and unsportsmanlike conduct; and whether or not he escapes being penalized, he brings discredit to the good name of the game, which it is his duty as a player to uphold." Och viktigast, angående Coachers skyldighet att sträva efter att följa reglerna, skyldighet att INTE lära ut felaktigheter... t.o.m. skyldighet att BISTÅ domaren i domarens strävan att upprätthålla reglerna, ex; "Coaching Ethics Deliberately teaching players to violate the rules is indefensible..." Så domaren kan i princip kasta flagga varje spel som det sker regelbrott.(Därmed inte sagt att han SKALL göra det) Men domaren är s a s garderad eftersom Spelares, Coachers skyldighet att sträva efter att följa reglerna redan är fastställd i reglerna. (Football Code blir domarens alibi kan man kanske säga...) Om Spelare/Coacher strävar tvärtemot, kanske den här gäller dem; "To gain an advantage by circumvention or disregard for the rules brands a coach or player as unfit to be associated with football." Ur översättningen; "Att få en fördel genom att kringgå eller strunta i reglerna brännmärker en tränare eller spelare som olämplig för amerikansk fotboll" Zev
|
|
|
Post by dligt on May 4, 2005 17:20:53 GMT 1
det som var värst var belysningen som var på till seniormatchen var slut att ens domarna såg de sakerna visar att de kan hantera press som det...
|
|
|
Post by Mattias Hammargrd on May 7, 2005 6:12:59 GMT 1
Skönt att höra att det finns folk som håller med mig. Jag vill bara förtydliga att SMM:s HC Fredrik Pilbäck skötte sig exemplariskt. Att spelarna inte kan reglerna tillhör det vanliga på U16-nivå. DÄrför brukar vi domare hjälpa till att "utbilda" dessa under match genom att säga till dem när de begår ett regelbrott som ej påverkar spelet. Jag som även är spelare vet att det är först när man spelar match som alla bitarna faller på plats. Det är orimligt att begära att en rookie inte ska göra fel.
/linjedomaren i fråga
|
|
|
Post by Jojo on May 7, 2005 11:52:04 GMT 1
Det här är ett typexempel på varför jag inte dömmer längre...
Det finns ALLTID någon som kastar skit på dommarprestationen oavsett vad man gör...
|
|
|
Post by smm Nr3 on May 14, 2005 1:16:49 GMT 1
eller så lägger vi ner diskussionen och fokuserar på nästa match. eller?
|
|