|
Post by LeoBillgren on Apr 24, 2005 23:25:44 GMT 1
Hej,
Vår U16-serie brukar ju vara omskriven och previews, matchrapporter och stats droppar in från flera lag, så varför inte samla allt under en tråd per omgång?
Just denna säsong blir det lite tråkigt eftersom 2 lag dragit sig ur och därmed blir det få matcher per omgång. Denna vecka är det bara SC @ SMM t.e.x.
Så, fritt fram att spekulera och tycka till om denna matchup som jag ror kan bli mycket intressant!
Jag återkommer med en preview senare i veckan!
MVH// Leo Billgren Ungdomsansvarig Solna Chiefs
|
|
|
Post by noll koll on Apr 25, 2005 14:50:15 GMT 1
ag vet inget om trupperna och hur lagen ligger till med tillskott och tappade spelare men är det inte så varje år att SMM låter som världsmästare inför första matchen och sen blir det storstryk?
Förra året vann väll Solna med typ 70-0 trots allt snack från SMM?
Det blir nog inte lika lätt i år men SMM torskar skull jag tro...
|
|
|
Post by TFU16 on Apr 25, 2005 15:18:12 GMT 1
Man skulle ju kunna säga att omgång ett + två bildar en gemensam omgång, då Täby tar emot TRC 7/5.
Då har vi fått en bild av vad alla fyra lagen har att komma med, om än mot olika motstånd.
Den nya "omgång två" skulle därmed spelas helgerna 15 och 22/5 och omgång tre som planerat 29/5.
Datumen kan vara fel, de kommer från det preliminära schemat, men helgerna ska stämma vad jag vet...
Vi ses på plan! Jocke Strand Täby Flyers
|
|
|
Post by jaa on Apr 25, 2005 18:55:01 GMT 1
Jag tror att TRC vinner över TF. En "bra" spelare kan inte utmana ETT starkt lag tillsammans! Med hur mkt.max 20 poäng minst 6 poöng. Sen SMM-SC lutar det åt SC håll. Tror inte SMM har sån klass på spelare men tajt lär det bli.
|
|
|
Post by LeoBillgren on Apr 25, 2005 23:30:55 GMT 1
PREVIEW: SC @ SMM, U16
Dags för årets första seriematch! U16 är den sektion som får känna på hetluften först i ett möte med Stockholm Mean Machine på Zinkensdamm.
FÖRRA SÄSONGEN 2004 var ett fantastiskt år för Chiefs U16. Vi vann Stockholmsserien, Dukes Torney och Stockholms DM, ändå saknades pricken över ”i” eftersom vi förlorade i Stockholmsslutspelet mot Täby. Nytt år i U16 innebär nya utmaningar med en drös duktiga spelare som tagit steget upp till U19/seniorfotboll, samtidigt som nya talanger från Pee Wee får chansen att prova sina vingar i U16. Så är det för oss, och för alla andra lag såklart. Det är med mycket spänning och förväntan vi går in i en ny säsong!
CHIEFS Från förra årets trupp har duktiga spelare som QB Marlon Ahlm, WR Michael Lundholm, OL Joar Strand, LB Emil Magnusson, LB John Astervall och DB Lukas Skoglund försvunnit. Mycket kännbara förluster för oss, men samtidigt en naturlig utveckling och bra tillskott till vårt U19. Vår filosofi är ”We don’t rebuild, we reload” med andra ord är våra förväntningar lika stora som på förra årets trupp. Många nyckelspelare är kvar och har blivit större, snabbare och skickligare under vintern och våren.
Roligt att konstatera är att vi i år har en klart bredare trupp än förra året då vi kom till spel med 15 man till första matchen. Truppen växte visserligen vecka för vecka förra året, men vi börjar på en högre nivå i år (om inte licens-strul sätter stopp för några spelare…).
Vi har kunnat träna bra under våren ute på Bergshamra, att ha tillgång till konstgräs är en enorm fördel jämfört med att träna inomhus långt in i april. Dessutom hade vi ett väldigt bra träningsläger tillsammans med Carlstad Crusaders för ett par veckor sedan. Allt som allt känner vi oss väl förberedda inför helgens utmaning!
SMM Mean Machines verkar vara väl förberedda inför årets säsong, de har spelat en cup i Skåne, samt träningsspelat mot Örebro. Redan förra året såg man att det fanns mycket talang i deras lag, även om inte resultaten visade det. Kanske släpper det för SMM i år?
Av hävd har SMM stora trupper och välväxta spelare i U16, ryktet säger att så är fallet även i år. Framförallt verkar man vara starka på O- och D-line. Sedan talas det om en super-RB också, den som lever får se…<br> MATCHEN Premiär inför en (troligen) månghövdad publik på Zinken borde betyda nerver på båda sidlinjerna, kanske blir det inget skönspel till en början men intensitet och lust att spela boll lär inte saknas! Det är svårt att sia om matchbilden när man vet så lite om motståndaren. Sannolikt kommer SMM försöka etablera ett fysiskt övertag och springa tungt med bollen på offense. Deras defense verkar vara väldigt sugna på att sätta press på motståndarens QB, att vi kommer få se många blitzar är ingen högoddsare precis…<br> De som sett Chiefs spela U16-fotboll förra året kommer att känna igen sig, vi kommer att spela aggressivt och snabbt defense för att kompensera vår bristande storlek. Offensivt kommer vi att sprida ut defense med vår 4 WR-look och låta motståndaren bestämma var bollen tar vägen. Vi tror att vi har playmakers på nyckelplatserna som kan ge oss en bra offensiv produktion. Dessutom är det så att vi har en bättre OL i år än förra året, därmed tror jag QB Hermodsson kommer få den tid han behöver, om inte vet vi att han kan göra stora spel som bollbärare också…<br> Game keys: - Vår Box mot SMM´s running game - Special teams = field position - Big-plays
Kickoff 19.00 på Zinken, lördag kväll!
Mvh, Leo Billgren Ungdomsansvarig Solna Chiefs
|
|
|
Post by halle on Apr 26, 2005 12:21:27 GMT 1
Smm kommre spela mot Sundsvall matchen innan i senior sammanhang. Tror att SMM u-16 kommer vara sundsvall och SC blir SMM.
|
|
|
Post by Mustafa on Apr 28, 2005 12:14:57 GMT 1
Preview Stockholm? Pilbäck? du brukar ställa up. Come on!
|
|
|
Post by LeoBillgren on Apr 29, 2005 22:58:46 GMT 1
Hej,
Lite tillägg till min preview:
Tyvärr blir vår trupp decimerad imorgon av 3 skäl:
1) Valborg. Ett par spelare är uppbokade med familjeaktiviteter.
2) Licensproblem. Ett par spelare har (även detta år!) lyckats missa att få in sina papper i rätt tid.
3) Skada. Vi har ett par spelare borta pga skador, främst är det handledsskador som är problemet. Oklart varför. Vår Center André Jamais är definitivt borta pga fraktur i höger handled. 2 spelare till är tveksamma till spel pga handledsskada.
Totalt sett är det en numerärt tunnare trupp än jag hoppades på till första matchen, men jag är övertygad om att de spelare vi har på plats på lördag kommer kämpa även för sina frånvarande lagkamrater!
Som information kan jag också nämna att enligt coach Pilbäck finns inget el-ljus att tillgå på Zinken imorgon och därför kan matchen komma att kortas ner lite grann.
|
|
|
Post by LeoBillgren on Apr 30, 2005 23:08:11 GMT 1
Solna 20 SMM 12
Äntligen dags för kickoff i U16 Stockholm! Trots ett Zinkensdamm utan belysning och en mer än lite avslagen förmatch (SMM 91 SF 0) blev det en riktigt trevlig fotbollskväll till slut!
I min preview skrev jag att vi skulle komma till spel med en större trupp till premiären i år jämfört med 2004. Det visade sig att vi inte blev fler än 15 i år heller... 14 strykningar på spelarlistan gjorde truppen väldigt tunn, framförallt på linjerna. Sjukdomar, skador och licensstrul var de största bovarna. Samtidigt kunde vi se SMM's trupp som var klart större än vår både i antal och kilon. Redan före kickoff insåg jag att detta skulle bli ett fotbollskrig i 4 kvartar.
Matchen började på sämsta vis för oss; på första kickoff står Hampus Hellermark och SMM's #72 för en jättekollision som gör att Hampus blir ordentligt omskakad och inte kan spela i närheten av sin kompetens på hela matchen, och måste avstå spel i princip hela första kvarten. Dessutom gör SMM omgående en TD, samt lyckas med en onside kick efteråt.
De redan dåliga vibbarna var besannade och det kändes som SMM hade allt momentum. Skönt nog steppade vårt defense upp och stoppade SMM från att gå ifrån ytterligare. Defense reducerade till och med genom en safety som gav 6-2 efter första kvarten.
Vårt offense spelade inte bra, många spelare på ovana positioner, Hampus kunde bara spela enstaka spel och många stirriga spelare i huddlen hindrade att vi fick nån tajming alls under matchens första tredjedel. Vi glimtade till men tappade direkt bort våra lägen, 1st and goal på 2 yardslinjen resulterade inte i poäng och vi slarvade med blockar, mottagningar och passningar.
SMM spelade samtidigt mycket bra, våra misslyckanden berodde inte bara på eget slarv utan all cred skall ges till våra motståndare som spelade hårt och smart.
Vi lyckades ta ledningen med 8-6 precis innan halvtid genom en fantastisk mottagning av Simon Almgren som på NFL-manér kastade sig ut ur endzone men ändå lyckades hålla sina fötter in-bounds!
Andra halvlek var länge ett ställningskrig. Vi gick ifrån till 14-6 tack vare en snygg run av Hampus Hellermark, men SMM reducerade snabbt till 14-12. I fjärde kvarten gjorde Richard Ahlenius en snygg TD på reverse vilket skulle visa sig vara spiken i kistan denna mörka kväll på Zinken.
Om Chiefs kan man konstatera att det finns mycket att jobba på men att vi kommer bli bättre så fort vi har tillgång till större andel av vår trupp och folk får spela på sina rätta platser. Positivt var det otroliga fighterhjärta grabbarna visade upp idag, vi stod upp mot ett fysiskt överlägset SMM trots att många hade ont och dubblade hela matchen.
Mina intryck av SMM var mycket positiva. Dom var stora och fysiska, men visade också upp många duktiga skill-spelare på båda sidor om bollen. Framförallt imponerades jag av deras QB, som jag mins redan från PeeWee tiden. Han såg mycket fokuserad och stabil ut, och levererade många bra passningar. Alla som trott att SMM skulle bli strykpojkar i årets serie får tänka om, coach Pihlbäck har ett bra lag på gång!
En rolig detalj var att det var en högljudd och ganska månghövdad publik på Zinken denna kväll. Det kändes verkligen att man var bortalag (även om Täby-spelarna på läktaren verkade vara de mest entusiastiska SMM-fansen denna kväll, otippat nog) och så ska det vara i en så bra fotbollsserie som U16 Sthlm!
Poäng Solna: Simon Almgren 6, Hampus Hellermark 6, Richard Ahlenius 6, 1 safety.
|
|
|
Post by SMMSC on May 1, 2005 11:46:52 GMT 1
Matchrapport SMM-SC U16 Stockholm lördag 30/4 Zinkensdamms IP 137 Åskådare
Vilken fight!
Härligt att det äntligen är dags igen. Med bästa tänkbara inramning startade matchen direkt efter sömnpillret SMM-Sundsvall. Tyvärr fanns det ingen möjlighet för vaktmästaren att stanna kvar och än mindre ville idrottsförvaltningen ge befogenheter åt arrangören att släcka lyset. Därför fick större delen av andra halvlek spelas i "skymning". Matchen startade med på bästa möjliga sätt. En bra return och därefter td för SMM. Därefter en skvibbad spark som studsade mitt i gapet på vårat kickoff lag. Sedan kändes det som om Solna vaknade. Man svarade med en kanon drive och avslutningsvis en mycket vacker pass längst ute i hörnet närmast entrén. I halvlek låg vi under med 6-8.
Andra halvlek kändes som om den kunde ha gått hur som helst. Tyvärr så vägde det ikväll över lite till Solnas favör.<br>En missad extra poäng från oss blev avgörande. Därutöver bröt domaren matchen pga mörker när det återstod några minuter. Ikväll vill jag nämna QB Jocke Nilsson som ledde anfallet föredömligt. Oline ser ut som en av de starkaste lagdelarna så här långt. På defense spelar både Olle Norberg och Martin Sohlberg fantastisk på linjen. Mycket aggresivt och hittar spelen föredömligt.
Jag hoppas och tror att denna säsong kan bli lite av en vändpunkt för SMM´s U16. Vi ser mycket bra ut på bägge sidor av bollen och grabbarnas fotbollskunnande överglänser det mesta.
Nu blir det en paus på tre veckor innan nästa fight. Tyresö borta fredag den 20/5.
Fredrik Pilbäck HC SMM U16
|
|
|
Post by Publik on May 1, 2005 15:40:44 GMT 1
Ett antal intreessanta iaktaganden gjordes från läktaren.
1. SMM har ryckt upp sig flera klasser sen tidigare säsonger. Kan man bara få bättre execution på sitt offense så kommer man bli riktigt bra.
2. Solna utan Marlon var ingen höjdare. När sen deras "all-world" RB #34 fick kliva av, föll man ihop som ett korthus.
3. Det tredje laget - domarna - verkade ha fått provision på antal flaggor. Visst ska man döma för det man ser, men hallå...?
Konstiga flaggor, sena flaggor, felplacerade flaggor i förhållande till regelbrottspunkten är bara ett litet axplock. Inte konstigt att matchen fick brytas pga mörker... Som mest spelades ca fem spel i rad utan en utmätt bestraffning...
De flesta i domarlaget är etablerade domare med stor erfarenhet, så det var inga flaggkåta rookies som dömde, även om det såg ut så.<br> Låt spelet avgöras av spelarna nästa gång - snälla...?
|
|
|
Post by hmmm on May 1, 2005 22:26:45 GMT 1
Till (Täby)Publik "Solna utan Marlon var ingen höjdare. När sen deras "all-world" RB #34 fick kliva av, föll man ihop som ett korthus."
Med tanke på hur många som var borta och som blev halvskadade under matchen (Simon, Hampus, Rickard) så tycker jag det gick rätt bra. SMM gjorde 2 Td vi 3 trots att vi var så dåliga och dom så bra enligt dej. Jag tycker att SMM var duktiga och därför stoppade oss mycket, snarare än att vi var så pinsamt dåliga. Ni lär få se om ni vinner så lätt mot Smm. Det tror inte jag.
|
|
|
Post by annan publik on May 2, 2005 10:27:34 GMT 1
hur lätt var det för SC QB att behöva plocka upp alla snaps från marken först och sedan kolla upp och se vem han skulle passa bollen till.
|
|
|
Post by Golden Gopher on May 2, 2005 11:26:48 GMT 1
Ett antal intreessanta iaktaganden gjordes från läktaren. 3. Det tredje laget - domarna - verkade ha fått provision på antal flaggor. Visst ska man döma för det man ser, men hallå...? Konstiga flaggor, sena flaggor, felplacerade flaggor i förhållande till regelbrottspunkten är bara ett litet axplock. Inte konstigt att matchen fick brytas pga mörker... Som mest spelades ca fem spel i rad utan en utmätt bestraffning... De flesta i domarlaget är etablerade domare med stor erfarenhet, så det var inga flaggkåta rookies som dömde, även om det såg ut så.<br> Låt spelet avgöras av spelarna nästa gång - snälla...? Håller med. Att sedan några av dessa domare varit med och utvärderat domarna från matchen innan gör det än mer skrämmande. Ett riktigt tråkigt lågvattenmärke framför allt från linjedomaren som inte var Turbo.
|
|
|
Post by Niclas Steklmacher on May 2, 2005 13:43:16 GMT 1
Liten förklaring till vad som skrivits här angående Solnas .
1) 2 O-line samt 2 D-line saknades från start uppställningen. Licensstrul och två olyckliga skador var orsak till detta. Bland annat så blev vår C skadad så att vi fick skola in en OLB till center och en annan som G på en vecka. När sedan han var tvungen att gå av efter en stinger tog vi in ytterligare en till LB som C. Jag tycker (lite jävig) att dessa två killar löste det klart godkänt. Med tanke på att linjen endast fick gå av vid några få ST spel jobbade de bra hela matchen.
2) PGA skada och licensstrul saknade vi två LB. När sedan en fick gå av periodvis pga av skada så blev secondary lite haltande. Trots detta eller kanske därför så spelade de mycket bra. Vill framhålla våra två LB som kommit upp från Pee-Wee som var med om att ge oss en saftey.
3) Hela tre CB saknades till matchen. Hindrade oss en del speciellt som vi fick dubbla med våra WR.
4) 1 RB och 1 WR var inte på plats. Vet inte exakt anledningarna. Det kan Coach Billgren svara på.<br> Ett par spelare som nyligen börjat har inte licens ännu men bör vara klara snart för spel. Här gäller det lite mer om att vi ska få in basic kunskaper om fotboll innan vi skickar ut dom på plan.
Ta nu inte detta som ursäkter utan som info. Lite av vårt spel blev haltande pga av detta. När det gäller licenser får vi själva ta vårt ansvar. Skaddor kan man inte göra något åt, även om man skulle vilja som Jesus läka folk på stund och plats. Konkret får vi i U-16 staben ta vårt ansvar för att vi varje år sitter med licensstrul.
|
|