|
Post by Undrar on May 21, 2007 13:37:40 GMT 1
Får man betalt för att spela på college i USA??
|
|
|
Post by exdiaq on May 21, 2007 15:26:04 GMT 1
Jag tror inte att man får det... Men man får ju saker som utrustning, tillskott, mat, kläder, "fickpengar" osv, iaf Div1 skulle jag tro. Sen om man ska kalla "fickpengarna" lön eller inte beror ju på vad de ska spenderas på, en del får spendera de pengarna som de vill fast huvudsyftet kan vara att det ska vara till exempelvis mat. Sen tillkommer ju utbildningen om man är på stipendium.
Det jag är rätt så säker på är iaf att college-spelare inte får ingå i reklamkontrakt enligt NCAAs regler. Rätta mig om jag har fel, men har för mig det är så här.
|
|
|
Post by Conny on May 21, 2007 16:38:05 GMT 1
njaee... man får inte betalt för nåt i college. du kan få scholarship, vilket kan vara i olika former. vissa scholarships betalar hela skolgången och bostad på skolan (ofta ingår matpengar i samma pris som bostad). Men när man skriver på för NCAA så får man frågan om man fått sponsring i någon form, för att bli bättre i fotboll. Om man fått det räknas det som att man fått lön, eller att man blivit betalad att spela, vilket innebär att då räknas man som pro, eller semipro, vilket i sin tur gör att man inte kan få en NCAA licens... Om man skulle få lön för att spela på college skulle jag vara glad hehe.. ofta så har skolan sammarbete med olika företag.. vår skola har sammarbete med GNC i närheten, vilket gör att vi får köpa billigare kosttilskott osv, men det är ingenting man får helt gratis..
Peace
|
|
|
Post by Gurra Rydstedt on May 21, 2007 17:55:24 GMT 1
Nej, man far inte betalt for college men manga anvander hal i systemet far att fa ut en "lon". Har polare pa USC som lyckats fa ut 2000 dollar i manaden.
Man kan, till exempel, genom bostadspenning fa ut extra pengar om man bor i ett dyrt villaomrade. Da tacker skolan dina intakter for el/telefon/etc och man finular lite for att fa extra over. Det finns manga satt. *ssshhh*
G.
|
|
|
Post by anonym on May 21, 2007 18:59:41 GMT 1
Helt riktigt, man får inte betalt i college. Inte officiellt. Vad som händer inofficiellt är en helt annan sak Jag VET spelare som fick 600 dollar i veckan för att leverera ett kuvert innehållande två biljetter till en sponsor. Det gjorde han till varje hemmamatch. Den stora uppoffringen låg i att gå ut till parkeringen varanan fredag och lämna kuvertet till en chaufför. En annan spelare fick samma pröjs för att varje hemmamatch slå på vattenspridarna på arenan. 600 dollar för att trycka på en knapp utanför vaktis kontor. Visst, det var arbeten som skolan stod för, men jag kan garantera att ingen annan ickespelare på skolan kom i närheten av att få dom två jobben. Så vad som händer inofficiellt är en helt annan sak
|
|