|
Post by Rolf on Dec 8, 2006 22:37:31 GMT 1
Hej !
Jag undrar om någon kan förklara slutspelet för mig. Förstår att ettorna i div går vidare men vilka tvåor får chansen osv ? Hur lottas lagen ? Wild Card ?
Tack på förhand från en intresserad nybörjare.
|
|
|
Post by wild card on Dec 8, 2006 23:28:38 GMT 1
de 2 bästa tvåorna i varje conference(AFC/NFC) går till slutspel i en sk "wild card" match
|
|
|
Post by Garry N on Dec 9, 2006 12:40:27 GMT 1
Rätt, men de möter inte varandra. Första slutspelsrundan, wildcard rundan, innehåller även de två "sämsta" ettorna, vilka får hemmamatch mot wildcardlagen.
|
|
|
Post by D Sandberg on Dec 11, 2006 16:08:49 GMT 1
Rätt korkat att ta tolv lag till slutspel egentligen...varför gör dem så? Är det för att de fyra bästa lagen ska få lite fördel av att vara bäst och få en extra veckas vila?
|
|
|
Post by Funkar bra on Dec 11, 2006 22:35:59 GMT 1
Jag tycker tvärtom att det är ett asbra system, eftersom det innebär att man har fördel av å spela alla seriematcherna fullt ut, även efter man e klar för slutspel... blir färre betydelselösa matcher. - jämför med Elitserien eller NHL, som har 20-30 betydelselösa omgångar på slutet av serien
|
|
|
Post by wwehd on Dec 13, 2006 19:20:58 GMT 1
För att inte tala om baseball, där dom lätt kan ha minst 40 betydelselösa matcher!
Fast dom spelar ju 162 eller nått i grundserien också....
|
|
|
Post by D Sandberg on Dec 14, 2006 11:21:07 GMT 1
Det har väl mer med antalet matcher att göra än hur många som går till slutspel? Alla sporter utom Am fotboll och vanlig fotboll spelar ju på tok för många matcher, framförallt de i USA. Som sagt, Elitserien har väl 50 grundomgångar, NHL strax över 80, Baseball 162! NBA ligger väl också runt 80.
Va roliga alla sporter skulle vara om de kör efter klassisk round robin i stället för att hitta på egna varianter. Nästan bäst att ha som det är i vanlig fotboll världen över. Ren serie, inget jävla slutspel. DÅ får varje match betydelse.
|
|
|
Post by Kingen on Dec 14, 2006 15:37:32 GMT 1
tycker säsongen är på tok för kort. 17 matcher på ett år? Jävligt dåligt måste jag säga.
Hade säsongen varit längre hade sporten vuxit... vilket i sin tur betyder fler lag och kanske internationell spridning.
|
|
|
Post by Dorkman on Dec 14, 2006 16:06:29 GMT 1
tycker säsongen är på tok för kort. 17 matcher på ett år? Jävligt dåligt måste jag säga. Hade säsongen varit längre hade sporten vuxit... vilket i sin tur betyder fler lag och kanske internationell spridning. Grundserien i NFL är iofs 16 matcher... På 17 veckor. om ett wildcard-lag tar sig till superbowl har dom spelat 20 matcher vilket är ganska mycket för spelarna.
|
|
|
Post by Garry N on Dec 14, 2006 17:19:20 GMT 1
Har svårt att se nån mening med att förlänga säsongen. Och ägarnas intresse av mer spridning är ju ganska marginellt, utom då det gäller att sälja merchendise.
Tycker det är en charm med att det är bara 16 matcher. Det är ytterst sällan det är ointressant. Dessutom tycker jag skadelistorna är långa nog som det är nu.
mvh Garry
|
|
|
Post by headcoach on Dec 14, 2006 18:33:20 GMT 1
it's not such easy with the nfl-playoffs so: the best of the divisions get a playoff spott, the best in conference got home-field advantege trueout playoffs, means if they win the 2nd round ) so: the best in win-loss gets home-field and 1 round bye the second best division-champ gets a one round bye too the 3rd division-champ plays against the badest of the wildcard-teams the 4th division-champ plays against the best of the wildcard teams so it's possible that 3teams of a division make the playoffs after the first round the badest in win-loss (just regular season counts) has to visit the best allaround team of the conference so easely: allways plays the badest against the best, thats why it's so tuff for a wildcard-team to move up to the superbowl questions? )
|
|
|
Post by Kilowatt on Dec 17, 2006 16:48:29 GMT 1
Det ska definitivt inte vara fler än 16 matcher. Av både taktiska och fysiska själ kan man inte ha mer än en match i veckan. En serie med 20 matcher är lite väl lång både för spelare och fans.
|
|