|
Post by 08coach on Oct 21, 2005 1:00:49 GMT 1
Är det dags för en förändring??
Mitt förslag är att till DM i sthlm 2007 eller -08 slopa u16 och ersätta den med u15 och u17.
Varför?!
Jo! Tanken är att vi ska utöka antal serie matcher och därmed bredda sporten tills vi har ”rena” årskullar liknande hockey och fotboll. Därmed har vi fler som utövar sporten på mer liknande villkor, i nuvarande åldersindelning kan en 13åring på 40-45kg möta en 16åring på 100-110kg vilket är en viktskillnad på ca 110%... För att inte tala om skillnaden i erfarenhet.. Det känns inte som ett optimalt läge för att få ungdomar att stanna kvar i sporten. Man brukar ju även säga att ungdomar inte ska börja träna på gym före att dom är 15år. Viket kan resultera att den 13 åring som gör sin första U16 match på våren möter en 16åring som har haft möjligheten att styrketräna i ca1,5år.
Dom flesta lag i sthlm som ställt upp i seriespel -05 har haft 25-30spelare, delar vi dessa trupper på hälften så har vi ca 13-15 spelare/årskull. Självklart så är detta för få spelare för att skapa ett lag men därför är förändringen satt till -07 el. -08. Till viss del så bör man kunna använda samma coacher till båda lagen men även på denna front behövs det rekrytering.
En annan möjlighet jag ser är att man kortar matchtiden till tex. till 6minuters kvartar och därmed så ”sliter” man inte alltför mycket på spelarna eftersom matcherna blir mycket kortare. Det jag inte vill se är att man börjar spela på 9 el 7manna för fotboll SKA spelas på 11. Man kan förhoppningsvis locka publik om man kan ha en ”doubleheader” på ungefär samma tid som en ordinarie match (fast troligtvis så lockar det nog bara dom redan frälsta) kanske så kan man även lösa domar frågan om crew't kan döma två matcher i rad på samma plats.
Nu vill jag ha feedback på detta förslag, främst ifrån ungdomsansvariga i stockholmsklubbarna. Så Pilbäck, Billgren, Holmgren, Strand, Axelsson, Jenmert och alla andra, vad säger ni??
Är det dags för en förändring??
|
|
|
Post by 08coach on Oct 25, 2005 13:32:01 GMT 1
är det ingen som har en åsikt i denna fråga??
|
|
|
Post by Guest on Oct 27, 2005 21:12:35 GMT 1
helt rätt man var ju inte så kaxig när man väägde femti kilo och spelade mot t.ex. pablo sitt första år
|
|
|
Post by gammal on Oct 27, 2005 23:12:57 GMT 1
ha! pa min tid spelade jag mot 19-aringar nar jag var 14
|
|
|
Post by lennart on Oct 28, 2005 13:44:19 GMT 1
ha! pa min tid spelade jag mot 19-aringar nar jag var 14 Men på "din" tid kanske det inte fanns den utväckling som finns idag.... Detta är ett bra förslag!! Fram för fler ide'r som främjar fotbollen! ...men var är klubbarnas ungdomsansvariga i denna fråga??
|
|
|
Post by Crazy legs on Oct 29, 2005 9:28:52 GMT 1
hehe jag vägde iförsig 75 när jag fick möta pablo men jag var ett år äldre...
jag säger nej.
|
|
|
Post by Janne Kickert on Oct 29, 2005 19:38:32 GMT 1
Bra förslag. Smart med kortare matcher också, istället för att minska antal spelare.
janne Kickert
|
|
|
Post by Tommy 31 ystad on Oct 29, 2005 22:09:48 GMT 1
det kanske e mojligt att genomfora u15 och u17 i sthm men inte i ovriga sverige, sen holler jag inte med om att matcherna skulle kortas ner (forstor matcherna tycker jag, och jag tror inte att man "sliter" ut en person pa 48 minuter) ...
sen det dar med att en 13 aring skulle kunna mota en 16 stammer inte riktigt for du ska fylla 14 det aret du borja i u-16... och jag personligen borja i u-16 nar jag var 12 och skulle fylla 13, okej jag sajer inte at dte var enkelt att spela o trana med de aldre killarna, men jag larde mig mycket och speciellt att man inte ska ge upp och att man maste kampa...
jag tror inte att jag hade varit i USA nu och spelat fotboll om jag inte borja med svart motstand!!!
|
|
|
Post by Vidar on Oct 30, 2005 15:59:34 GMT 1
bra sagt Tommy du vet att jag står bakom dig. Förstår inte vad allt detta kommer ifrån? Har någon frågat spelarna om vad de tycker om matcher?? och isåfall vemfan har de frågat eftersom det verkar som om de personerna inte tycker om att spela eller som att de är rädda när de är på planen och då har de valt fel sport!
|
|
|
Post by Stor och stark on Oct 30, 2005 16:23:15 GMT 1
Jag vet inte hur era 19 åringar ser ut eller spelar, men vi har haft ett flertal som hjular runt killar som är 16 år. Vilket inte är så konstigt då de vissa ex har varit starting i Seniorlandslaget. om du inte visste det så hinner det hända en hel del mellan 16 och 19.
|
|
|
Post by Vidar on Oct 30, 2005 21:54:40 GMT 1
Jag vet vad jag pratar om eftersom jag berörs av denna ändring jag är född 89 och är därför 16 iår och jag hoppades på en rolig säsong med vårt senior lag nästa år som lite extra "träning" och sen gå in i u-19 och visa upp vad jag har lärt mig. Denna ändring gör så att jag inte kommer kunna delta i SM vilket gör mig rasande! Jag började spela för 2 år sen och jag spelade i u-19 mitt första år som 15 åring eller ja 14 jag är född väldigt sent på året. Men vad spelar det för roll jag gillar sporten jag tycker det e kul att spela även om jag får stryk av den jag möter, ett exempel är när Ola Schön kom på en av våra träningar i sommras ja då ställde jag upp framför honom varje chans jag fick eftersom det är en bra erfarenhet, tror ni att jag kunde göra ett piss mot han? nej det kunde jag inte jag låg mest ner och tittade på stjärnorna som snurrade ovanför mitt huve men det va kul ändå eftersom jag hade fått stryk av en landslagspelare
|
|
|
Post by 08 on Oct 31, 2005 9:15:37 GMT 1
det kanske e mojligt att genomföra u15 och u17 i sthlm men inte i ovriga Sverige, sen holler jag inte med om att matcherna skulle kortas ner (forstor matcherna tycker jag, och jag tror inte att man "sliter" ut en person pa 48 minuter) ... sen det dar med att en 13 aring skulle kunna mota en 16 stammer inte riktigt for du ska fylla 14 det aret du borja i u-16... #1. Ja-just det, kanske går att genomföra i Sthlm, därav mitt förslag att testa detta i just Sthlm... #2. Att korta matcherna vill jag helst inte heller se men det kan vara en variant isf. att spela med 7 el. 9 på plan. #3. Varför går inte mitt scenario med en 13åring som möter en 16åring?? Exempel: 13åringen är född 31december och därmed 13år och 5månader på första seriematchen. 16åringen är född 1januari och därmed 16år och 5månader på första seriematchen.... Visst, detta är det mest extrema fallet men det är inte omöjligt att en 13åring möter en 16åring... Jag vet vad jag pratar om eftersom jag berörs av denna ändring jag är född 89 och är därför 16 iår och jag hoppades på en rolig säsong med vårt senior lag nästa år som lite extra "träning" och sen gå in i u-19 och visa upp vad jag har lärt mig. Denna ändring gör så att jag inte kommer kunna delta i SM vilket gör mig rasande! Jag började spela för 2 år sen och jag spelade i u-19 mitt första år som 15 åring eller ja 14 jag är född väldigt sent på året. #1. Har du förvirrat ihop mitt förslag med att U19 ska spela SM på våren?? Det är två helt separat frågor... #2. Att just DU är så duktig att DU kan gå in en åldersgrupp över din egen är ju jätte kul!! Men det kanske inte passar för alla som är lika gamla som du... #3. Målet för mig är iaf. Att vår älskade sport ska bli större än vad den är idag. Exempel: I mitt förslag så skulle det idag vara 13-15spelare/åldersgrupp/klubb. 5 föreningar *30 spelare i varje ca150 spelare totalt. (AJ,TF,SC,SMM,TRC) Om dom klubbarna kan rekrytera så det blev 20spelare/U15 & U17 = 40/klubb = 200spelare. ojsan.. helt plösligt var det 50man till som spelade. lägg på DIF, Botkyrka och Roslagen och vi är uppe i 300-320 som spelar... Då är det plösligt DUBBELT så många som spelar Am. Fotboll i åldern 13-17 i Sthlm. Det ser jag som ett steg i rätt riktning!! Och när det gäller macho snacket som Vidar,Tommy mf. kör, om att härda 13-14åringar mot u16 och u19 så undrar jag till vilket pris kommer denna härdning?? Hur många slutar spela fotboll, hur många vågar inte börja?? NÄ, låt killarna utvecklas i en mer naturlig hastighet... Men hey, kom med ett bättre förslag om hur vi ska få fotbollen att växa så skrotar jag gladeligen mitt förslag! Men till dess…
|
|
|
Post by Mer on Oct 31, 2005 10:44:00 GMT 1
Håller med dig 08, det vore toppen om vi kunde få fler åldersgrupper att spela i. Kolla på hockey och fotboll, de har flera lag i samma ålderklass. I USA har man även indelning efter storlek. Där är det inte snack om att man skulle behövas härdas genom att spela mot spelare som är äldre och större. Nej, man utvecklas mer om man möter spelare som är lika gamla och lika stora. Finns det någon enstaka spelare som är klart mycket bättre än de i sin åldersgrupp/storlek så finns det ju inga hinder att flytta upp den spelaren ett snäpp. (Det går ju redan idag att flytta upp riktigt bra och stora 13-åringar från Pee-Wee till U-16, det viktiga är dock att har man väl flyttat upp får man inte flytta ner igen). Till Tommy. Har dina nuvarande lagkompisar i USA också börjat spela mot spelare som varit flera år äldre? Tror inte det. Det som gjort dem bättre är en större bredd, många spelare i samma åldersklass. Så varför ska vi inte sträva efter det i Sverige? Rätta mig gärna om jag har fel. Blir så trött på folk som inte orkar/kan lyfta blicken lite och försöka se framåt, istället för att se bakåt... ”ööööh när jag började spela fick jag möta en snubbe som var typ 5 år äldre och vägde 50 kg tyngre asså, å´ det har bara gjort mig gott”… . Fram för fler lag med mindre skillnad på spelarna. Precis som det är bra att spela U-19 på våren. Tycker inte ni att efter att sporten funnits i ca 20 år så borde vi klara av att spela både U-19 och seniorspel samtidig. De som inte klarar det, utan är beroende av att slita ut sina U-19 spelare i förtid för att få ihop till ett seniorlag måste tänka om. Visa på ett enda lag som mått bra av att slita ut sina U-19 spelare. Hur många år stannar dessa U-19 spelare kvar i seniorlaget. Allt för många spelare slutar spela allt för tidigt. Till och med för de lag som tvingas lägga ned ett av lagen, U-19 eller senior, kommer denna förändring i förlängningen att vara bra. Det går inte att bygga luftslott, föreningar måste byggas från grunden. Nämn en annan sport där inte juniorer och seniorer spelar samtidigt. Nu till en helt annan tanke. Kan det vara så att man bara har 10-12 års fotboll i kroppen oavsett när man börjar spela ? Börjar jag som 20-åring så spelar jag till jag är en bit över 30. Hur många som spelade under 90-talet stämmer inte detta på. Börjar jag som 10-åring så slutar jag när jag är en bit över 20. Tyvärr vet jag allt för många detta stämmer på. Beror det på att man har X antal år av fotboll i kroppen eller beror det på att de tvingats spela för hårt, dubblera seniorspel med U-19. Eller finns det en annan förklaring? Stämmer det att vi bara har X antal år av fotboll i kroppen, ska vi då överhuvudtaget satsa på juniorfotbollen? Sug på den!
|
|
|
Post by ceetch on Oct 31, 2005 12:12:59 GMT 1
kan ju vara bra för utvecklingen med att spela mot bättre o större...
|
|
|
Post by Larrson on Oct 31, 2005 14:54:18 GMT 1
en fråga då var skall vi få tag på ledare och tränare?
|
|