|
Post by Mattias on Jun 25, 2006 17:05:42 GMT 1
Amerikanskt High School och gymnasiet har inte riktigt samma slutnivå. Jag skulle säga att man i ett svensk gymnasium ligger har motsvarande kunskapsnivå någon gång under 2:an som man har när man är klar med High School. Så förmodligen har de tagit de kurser han läst på gymnasiet och översatt till motsvarande för high school och sen sett till så att han kompleterade året i USA och på så sätt har en riktigt high school-examen.
Grndskolan är bara upp till 9:an så den borde han väl ha oavsett :-)
/Mattias - Special Diploma, class of 97
|
|
|
Post by Duke on Jun 25, 2006 21:41:16 GMT 1
|
|
|
Post by Highschool on Jul 1, 2006 23:01:16 GMT 1
Hej! finns det några bra länkar till några highschools.,, jag vill börja på ett å splea americansk fotboll på det men jag vill vet ahur man gör för at komma in och få kontakt och såna grejer om det finns nån som kan berätta sånt till mig så skulle det vara jätte snällt ni får härna skriv anågra bra länkar ockskå!! tack på förhand! Hejdå
|
|
|
Post by Tommy on Jul 3, 2006 22:50:33 GMT 1
Danne:
Har inte Lind skrivit ett typ "högskole prov" för att bli klar för C-football.
Vad Lind eller Bondesson kommer o spela som avgörs nog om 1-3 veckor framöver.
Tror att båda är smart nog o hoppar över första året även om de skulle få starta iår. Tror det har o göra med hur deras football scholarship ser ut.
|
|
|
Post by calle on Jul 4, 2006 11:51:02 GMT 1
Lind har blivit tillfrågad att spela center. Han gjorde ett SAT (tror det heter så). Ett typ av högskoleprov. Jag förstår varför så många college var intresserade av honom, de filmer jag har sett från hans highschool år så dominerade han i en stat som florida, på båda sidor om bollen. Hans skola hade fyra oline spelare som fick fullscolarship på olika div 1 college (han hade tur som hamnade på den skolan, många ögon på sig).
|
|
|
Post by scoutcom on Jul 5, 2006 22:21:20 GMT 1
|
|
|
Post by Jag on Jul 16, 2006 10:21:42 GMT 1
Danne: Varför skulle han inte kunna gå på duke utan högskolekompetens? Han har ju som du skriver gått sista året på high school och får därmed diplom. Det är hinder nummer ett...check! Hinder nummer 2 är att han som du säger kanske inte har betygen klara och godkända. Men det kan väl inte du veta...eller? Jag antar eftersom han klarade highschool och fick sitt diplom, fixade dom betygen han behövde (inte så svårt därborta) Sedan handlar det bara om att få de svenska betygen översatta och det är inte så svårt. Beror nog på vem som gör detta men min erfarenhet är att dom inte kollar så noga...dom går på vad man säger till dom. Har dessutom skrivit SAT eller ACT med godkänt resultat så finns det ingen som helst orsak till att han inte ska få gå på Duke. Som avslutning säger du att han inte har slutbetyg från grundskolan...JO det har han...han gick senior året på highschool = graduation = avslutad grundskola = lycka till på Duke! Så har det gått till...fler frågor på det?
|
|
|
Post by Marcus Lind on Jul 16, 2006 17:22:29 GMT 1
Hej jag vet varfor jag kan ga pa duke utan ha gjort klart min hogskole utbildning for jag gick natur hemma i sverige och sen avslutade jag mitt sista ar pa high school. Enda anledningen attjag blev godkand var att dom acceptera mina kurserna jag har last for att bli godkand av NCAA och jag oversatte mina svenska betyg och raknade in mina amerikanska och da hade jag tagit alla kurser som behover for att NCAA ska acceptera mig. Sen sa gjorde jag SAT och ACT och klara bada, sa det ar darfor jag kan spela pa Duke MVH LInd
|
|
|
Post by student on Jul 17, 2006 22:02:08 GMT 1
Precis.. Min gissning att du får gå på Duke är exakt därför att du inte har gjort klart din högskole utbildning.
Det blir ett moment 22, om Duke skulle kräva att man är klar med sin högskole utbildning för att komma in på högskolan, eller?
Visserligen låter det konstigt, men high school är inte lika med högskola
|
|
|
Post by er va on Jul 17, 2006 23:03:28 GMT 1
Det verkar som om folk blandar ihop begreppen. High school är inte motsv högskolan. En högskola är mer likaställt ett junior college eller college, men tyvärr går det inte att göra den direkta likheten heller eftersom regeringen vill gärna dela ut pengar till de som håller dem om ryggen (tex örebros högskola) och andra politiska motiv. De som verkligen veta vad som är skillnaden kan läsa detaljer gå in på länk: sv.wikipedia.org/wiki/Universitet#Universitet_eller_h.C3.B6gskola.3FOch de som vill ha kortversionen: www.inpress.com/webbilaga/vxu03/artikel2.shtmlNotera att KTH (Kungliga Tekniska Högskolan) är ett Universitet. Det samma gäller för Handels och Chalmers Tekniska Högskola. Och motsv på engelska: www.faqfarm.com/Q/What_is_the_difference_between_a_college_and_a_universityOfficiellt så är gymnasiet översatt med "upper secondary school" (www.skolverket.se). Hur man sedan värderar kurserna är upp till skolan som man söker. Det vara brukligt att man får göra SAT och ACT men det kan givetvis variera. Söker du via ett Universitet i sverige så brukar det inte vara problem, men det varierar. Dvs oftast är det formalia.
|
|
|
Post by Fredrik on Jul 18, 2006 22:31:44 GMT 1
Har precis fått ett härligt samtal från dukes utav mr. bondesson.. Pontus hade ett trevligt samtal med sin coach idag. Dem tycker att det går så pass bra för honom att dem vill att han ska spela i år!!! Pontus själv har nog inte smält det i nu så han sa att vi får vänta och se hur det går på sommarlägret som snart äger rum innan han uttalar sig. Han har två seniors framför sig på sin position som är väldigt duktig. Men jag tror att han kan visa den svenska vikingen (eller rättar sagt den skånska vikingen ) inom sig och få en hel del speltid! Over and Out
|
|
|
Post by Lind on Jul 18, 2006 23:29:13 GMT 1
jag kan ga pa duke or jag har tagit alla kurser som NCAA vill att jag ska ha och om jag har dom och har klarat SAT och ACT plus att jag har ett high school diploma sa ar det lungt!!!
|
|
|
Post by Masse on Jul 20, 2006 8:20:54 GMT 1
For att man ska va qualified for NCAA competition sa maste man som det tidigare skrivits SAT och ACT scores som haller mattet sen maste man ha en termin Statistics och en termin English composing. de e allt som kravs tillsammans med god given talent.
|
|
|
Post by fel on Jul 20, 2006 15:18:58 GMT 1
Fel, fel, fel... KTH, Handels och Chalmers är inte några univeristet. För att ett lärosäte ska få kalla sig för ett universitet måste lärosätet kunna examinera studenter inom minst fem olika ämneskategorier (juridik, psykologi, teknik, ekonomi, etc).
Då KTH endast examinerar studenter inom kategorin teknik så är detta per defintion inget universitet. Jag tror att det samma gäller för Chalmers, kan dock inte uttala mig helt till 100%. Handels utexaminerar endast ekonomer och är därmed heller inget universitet.
Om ett lärosäte kallas för universitet eller högskola säger inget om deras kvalité, storlek eller hur avancerat det är.
|
|
|
Post by Fel on Jul 20, 2006 15:20:07 GMT 1
Ps. Däremot är stockholms universitet ett universitet då de utexaminerar studenter i fler än fem ämneskategorier.
|
|