coni
Bänkvärmare
|
Post by coni on Mar 17, 2007 13:14:47 GMT 1
lund buhaha, go lund go go go
|
|
|
Post by skadad on Mar 19, 2007 9:00:58 GMT 1
"Lund bla bla bla...."
Om man tycker att ett lag som spelar fult och i underläge använder sig av otillåtna blockar m.m. är ett vinnande lag så whatever.
|
|
|
Post by Lugi on Mar 19, 2007 9:41:23 GMT 1
Förklara dig... Menar du att vi medvetet går ut och gör "otillåtna" saker på planen. Det är inget litet påhopp du gör nu.
|
|
|
Post by Domarasspirant on Mar 20, 2007 17:16:16 GMT 1
Visst. Dommarna i div 2 är kanske dåliga men det är även spelarna i div2 . En domare kan lätt missa en ilegal block men det är ju upp till lagen att lära ut rätt tekniker både för skaderisken för egna och andra lags spelare.
|
|
|
Post by hmmm on Mar 20, 2007 21:27:10 GMT 1
I många situationer kan man göra otillåtna saker även att man vet om att man inte får göra det, man gör allt i sin makt för att stoppa det som håller på att ske, för att man själv kanske inte hänger med i svängarna! Handla först, tänka sen.
Och det scenariot finns i nästan varenda sport.. Går inte att komma ifrån, därför får vi hoppas att domarna gör sitt bästa.. och att det faktiskt finns folk som ställer upp och dömer är väl bra!
Men det finns också rötägg som går in för att skada avsiktligt och de borde inte få hålla på med sport.
|
|
|
Post by Trtt p gnll on Mar 20, 2007 23:33:30 GMT 1
Sluta upp med gnällandet nu! Det är jättesynd att du blev skadad men fotboll är en sådan sport. Tacklingen (det var ingen block) var hur rätt som helst! Den finns på film om du vill kolla. Fråga någon i Lund om du kan få filmen. DU kanske skulle har lärt dig rätt teknik eller dina coachar skulle har lärt dig att inte sänka huvudet rakt in i en tackling. Personligen tror jag inte att du hade tillräckligt med kunskap och rutin för att var med i en senior am fotbolls match! Men det var ditt val och därför ditt ansvar!
Jag är ledsen om jag är hård nu men faktumet är att han som gjorde tacklingen menade verkligen inte att skada dig och har mått skitdåligt över det. Och sen skriver du sånt här skit och så mår han ännu sämre. Sluta gnälla nu!
|
|
|
Post by till strtt p gnll on Mar 21, 2007 6:14:21 GMT 1
Oj vad du tar i Phil C.....
|
|
|
Post by J on Mar 21, 2007 7:33:34 GMT 1
Men sluta gnäll nu. D e väl snart över ett år sedan den här matchen spelades? Skador e en del av all idrott o om du inte vill riskera att bli skadad (eller skada ngn) får du nog hitta ngt annat att roa dig med. E väl dessutom så att domarna avgör om det man gör på planen e otillåtet eller inte.
|
|
|
Post by Spelande domare on Mar 21, 2007 11:00:16 GMT 1
Hmm, domarnas uppgift är att bedöma de situationer de ser efter de regler som gäller. Domarens mål är att se så mycket som möjligt.
Det är utom alla tvivel att domarna inte ser allt. Inför för att de är allmänt dåliga utan för att det är en omöjlig uppgift. I Sverige har vi 5 domare av kostnadsskäl som främsta anledning. Det finns en orsak till att man använde sig av både 6 och 7 domare i olika sammanhang.
Sen kan man bara konstatera att den allmänna nivån hos domarna är låg. Mer än hälften av domarna är nya varje år. Både regelkunskapen och mekanik kunskapen kunde varit bättre, men nu är situationen som den är. Hur många gånger i början på säsongen ser man inte en ny domare som följer passningens eller sparkens bana i luften och därmed missar vad som sker mellan spelarna. Detta blir bättre med mer erfarenhet men det tar några matcher. Inställningen till vad som är hårt repsektive fult spel varrierar ochs mycket, främst bland nybörjare.
Detta leder till följande. Bara för att en domare missat en situation så är den inte tillåten.
Att påstå att bara för domaren inte har dömt för det, är det tillåtet var det dumaste jag har hört på länge och visar bara på vilken naiv inställning personen har till sporten och fair play.
Sen är det faktiskt som så att det är LAGANSVARIGS ansvar att alla spelare kan ALLA regler och använder sig av reglementsenlig utrustning. Detta skriver han/hon på då spelarlistan lämnas in.
Så om en spelare använder fel teknik eller begår ett regelbrott så är det domarens uppgift att bestraffa detta, men det är LAGANSVARIGS som har det största ansvaret för att det inte ska hända.
Hur ser det ut på domarfronten förövrigt? Har något lag några domare över huvudtaget?
|
|
|
Post by Varforunderlatta on Mar 21, 2007 16:30:40 GMT 1
Nu verkar ju SAFF jobba efter nån slags nollvision. Inga licensierade domare betyder ju att vi inte kommer stöta på några dåliga domare nästa år. Enligt vad jag hört så har inte många klarat av det nya provet och jag har svårt att se hur den nya strukturen jobbar för att vi ska kunna få fler domare. Visst med studiecirklar och svårare prov får vi kanske mer kunniga domare men absolut inte mängden.
|
|
|
Post by Hmm igen on Mar 21, 2007 23:58:41 GMT 1
Vad snackar du om? jag är inte den du tror för jag är inte skadad och har aldrig varit skadad i hela mitt liv! Men det finns folk som går in för att skada och det är trist.
Det här är ett forum och tål du inte folks åsikter så kanske du inte ska läsa vad som skrivs här.
Åter till fotbollen allihopa nu! Tack och hej.
|
|
|
Post by skit i detta on Mar 22, 2007 0:31:33 GMT 1
Snälla släpp detta nu, jag är säker på att det som hände inte var med mening det känns bara helt meningslöst att sitta å diskutera en/flera personers inställning när det gäller att skada/spela hårt. Det finns inget att skämmas eller må dåligt över om man har spelat hårt med råkat skada någon, sen spelar det ingen roll vad som hänt, oftast är det inte personen som skadar någons fel utan personen som blir skadad som inte gör precis det den skulle. Men åter till det jag försöker säga, det är inte lönt att sitta på detta forum och prata om folks avsikter då ingen utom personen i fråga vet. Kan vi inte bara släppa denna diskution som är helt onödig och prata om vad som är påväg, serie starten. Jag vet det är ett bra tag kvar, men hur ser det ut? Vilka lag har tränings matcher? mot vilka lag ska dem spela? hur ser trupperna ut? fick höra att Hässleholm har fått in sjuhelsikes massa spelare, senaste sffran jag hörde låg väl runt 60+ är detta sant? Avslutar nu detta inlägg med en vädjan snälla sluta ta ner nivån på detta forum genom att diskutera sånna saker som avsikter för det är inte lönt, det ger bara en otrevlig stämmning och hjälper ingen.
|
|
|
Post by Synpunkt on Mar 22, 2007 8:57:59 GMT 1
Man kan tycka vad man vill, men nya systemet är inte så nytt som man kan tro.
Juniorlicens är det samma som C-licens. Skillnad - man får inte döma seniorfotboll med juniorlicens. Seniorlicens är samma som gamla B-licens. Skillnad - provet. Elitlicens är samma som gamla A. Skillnad - provfrågornas utformning.
En övergripane skillnad är att man kan omlicensera sig via att döma ett visst antal matcher och inte behöver gå utbildning varje år.
De som har gått Seniorutbildningen kan nog i allt för stor utstäckning ha trott att detta är motsvarande gamla C och att Juniorutbildningen är en ännu lägre nivå.
Seniorprovet skall alltså inte jämföras med gamla C-provet utan med gamla A/B. Tidigare kunde man alltså sitta hemma under en månads tid och slå i regelboken för att hitta svaren. Nu fick man istället ett prov på plats där frågorna i sig inte längre kräver en exakt straffutmätning utan flervalalternativ på situatuioner som inte är helt ovanliga.
Frågor av typen, var står du som bakdomare på en punt, eller vilka regelbrott är blow and throw tillhör inte ett seniorprov.
Många domare med flera års erfarenhet som C-domare som aldrig tidigare behövt lära sig regler i någon större utsträckning har nu fått ett kvitto på var de egentligen står regelmässigt. OBS detta betyder inte att de är dåliga på planen i allmänhet, men regelmässigt finns det brister.
Eller för den delen före detta A/B domare som tidigare klarat openbook proven utan problem har nu när man under viss tidspress skrivit ett enkalre prov, sett mot deras tidigare bakgrund som A/B domare, som man inte klarat.
Frågorna på seniorprovet är inte sådana att man leta efter obskyra undantag som händer en gång vart 50:e år.
Vill minnas att det fanns de som ifrågasatte openbook proven när de kom, med att man har inte regelboken på planen. De har i viss mån fått rätt.
|
|
|
Post by Undrar on Mar 22, 2007 9:57:53 GMT 1
Frågan är väl hur många junior/C - domare som krävdes för att genomföra förra årets seniorsäsong och hur många av dom som blivit B-domare i år.
Tror det kommer finnas en hel del "juniordomare" på seniormatcherna i år med.
|
|
|
Post by Lundh on Mar 22, 2007 12:58:29 GMT 1
Ska vi hålla oss till ämnet som är södra 2007 kanske? Några som har några nyheter om nåt lag eller träningsmatcher inplanerade förutom oss? ;P
|
|