|
Post by bona on Dec 14, 2006 22:55:03 GMT 1
svenska cupen låter skit coolt..
skicka runt en inbjudan... allla som vill och har råd får vara med
|
|
|
Post by Hur on Dec 14, 2006 23:42:02 GMT 1
Hur körde dom sist? Var det vinna eller försvinna eller körde dom gruppspel?
|
|
|
Post by josivtoft on Dec 15, 2006 7:25:18 GMT 1
Har för mig att jag spelade en match i svenska cupen (utslagsturnering) typ, 92-93. T-Town Tiges vann den två gånger och cupens första omgångar låg parallelt med seriespelet om jag inte minns fel.
Hur som helst så lades den ner därför allt för många lag anmälde men drog sig ur under resasn gång. Kombinationen spelarbrist, spel under sommaruppehållet och kostsamma bortamatcher kan ha varit en del av anledningarna.
Personligen så tror jag att det är lämpligt att börja i en mindre skala för att inte samma sak skall hända igen. Dessutom måste den förläggas till hösten då nuvarande serieupplägg gör det svårt att pressa in ospecificeradematcher under våren och innan SM-finalen.
Någon form av gruppspel tror jag också är nödvändigt för att lagen skall lägga ner energi på att träna inför turneringen. Därför bör man börja på distriktsnivå med ett DM-spel. Kanske två distrikt kan köra något tillsammans, men att börja på riksnivå direkt gör att vi får resekostander som gör att lagen drar sig ur vid kostsamma bortamatcher. En möjlighet till att få lagen att tänka efter ordentligt innan de anmäler sig är att man har en "deposition" på 5000-10000 kr som lagen får betala in när de anmäler sig. Dessa får man tillbaka om man fullföljer turneringen, men om man drar sig ur är dessa förverkade. Ett handikapp system tror jag också att man måste ha mellan divisionerna. Antingen en fast poängsumma som tilldelas det lägre laget eller att man kör ett antal försök från t.ex 5-yardslinjen i böran på matchen
|
|
|
Post by Serieindelnig on Dec 15, 2006 8:49:33 GMT 1
Nått får dom hitta på nu i västra. En cup vore utmärkt att ha och hoppas på att initiativet tas av Vsaff. 4 lag känns som ett stort bakslag för regioenen. Nu har vi iförsig GBG och CC i de högre divisionerna men det känn som om fotbollen håller på att försvinna härifrån.
Mustangs, CC, Giants, Rhinos, Lakers, Dukes, Wolves, Hawks. Alla har dom varit etablerade klubbar och det vore kul om någon kunde göra en analys av läget där man kunde peka på anledningen till att det blev så här. Levande fotboll i västra finns i GBG och CC. Vore kul om dessa klubbar kunde dela med sig av framgångsreceptet till de övriga. Men roligt ska det bli med en säsong till åtminstånde, hoppas på trippelmöten bara. Eller dubbelmöten med en Cup för västra på hösten.
|
|
|
Post by Marcus on Dec 16, 2006 10:32:32 GMT 1
Vart spelar man en tredje match i ev. trippelmöten? Neutral plan?
|
|
|
Post by artikel on Dec 18, 2006 16:52:13 GMT 1
|
|
|
Post by josivtoft on Dec 19, 2006 7:50:32 GMT 1
Vart spelar man en tredje match i ev. trippelmöten? Neutral plan? Det är inte konstigare än om man har enkelmöte. vem har hemmaplan då? :-) Som jag er det så finns det två alternativ. 1) Man schemalägger från början vilka lag som får hemma respektive borta i "tredje " mötet. Då kan t.ex förra årets placeringar styra så att de bättre lagen får fördelen med en extra hemmamatch. Ett underliggande argument för detta är att lag alltid skall sträva efter att få så bra placering som möjligt även om man inte kan vinna sin serie. Det kan löna sig :-) 2) De tre sista omgångarna är "öppna" och schemaläggs enligt placringarna lagen har efter de första sex omgångarna. Detta är möjligt tack vare att man hinner spela just sex omgångar före sommaren och därmed har man möjlighet till detta. På så sätt premieras de två bättre lagen i seriern genom att de får två hemmamatcher. Dessutom kan man göra så att dessa två lag möts i sista omgången så att vi får en seriefinal i den matchen. Södra hade en sådan schemaläggning 2006 och då mötes de två bästa lagen efter våren i sista omgången på hösten..
|
|
|
Post by tappar spelare on Dec 20, 2006 23:29:23 GMT 1
Ja som det ser ut nu tappar Karlskoga Eric Håkansson till OSI(Oslo) Vikings
|
|
|
Post by old news on Dec 21, 2006 13:03:56 GMT 1
Det va väl gamla nyheter, för er nyfikna kommer inte Fredrik Westholm spela för Rhinos heller utan för sitt gamla Karlskoga... i år i alla fall.
Så med ett förstärkt Borås Rhinos, ett utvecklingslag från Carlstad och ungefär samma Karlskoga som i fjol så blir det många spännande drabbningar i år. Skövde/Lidköping ska ha blivit bättre också sägs det. Kan Berts pågar börja hävda sig tro?
Vad tror ni, vilka kommer vinna västra i år?
|
|
|
Post by Samma on Dec 21, 2006 13:58:33 GMT 1
Har för mig att jag läst nånstans att dom tappar både rb:s och linjegubbar. Hur är det med dom wr/db som kom från CC stannar dom eller byter dom lag med dom med? Gunnarsson, kommer an spela i CW. Vad har BR förstärkt med om jag får fråga? Några övergångar man inte vet om?
Vore kul att veta.
|
|
|
Post by guest on Dec 21, 2006 17:14:38 GMT 1
Wolves ska tydligen ha samma lag som i fjol fast Håkansson lämnar som sagt och Therus KANSKE inte spelar QB.
Rhinos har en del viktiga comebacker däribland Wr, Cb och en OL-spelare.
|
|
|
Post by yank on Dec 21, 2006 17:20:30 GMT 1
Morgan Wik lägger av och flyttar till Norge, Karlskoga funderar påa tt ta in jänkar qb
|
|
|
Post by QB on Dec 21, 2006 19:14:52 GMT 1
är det Per Sjödin eller Kalle Flognman som ska göra det istället?
Sjödin har ju gjort några matcher som QB i CC´s blag, Flognman var väl QB i CC u19/alag för en herrans massa år sen?
|
|
|
Post by Ryktas on Dec 21, 2006 19:43:37 GMT 1
Taget från superserietråden.
Christian Forsman Magnus Dahlin Flogman Gunnarsson
Ryktas gå till Arlanda eller Tyresö. Där dom hör hemma (i ss alltså) om jag får säga mitt.
|
|
|
Post by ne on Dec 25, 2006 10:06:33 GMT 1
Tror dom (några av dom iaf) stannar. Men vem kan veta va som e sant efter allt snack - dom här forumen e ju värre än Se&Hör ju!
|
|