|
Post by Spelare on Aug 27, 2006 19:58:42 GMT 1
Tycker att utvisningen är/var en ren jävlighet. Är inte helt insatt i vad reglerna säger men spelaren fick 1 osportslig "flagga" och sen åkte han ut och blir antagligen avstängd från kvalmatchen, måste man inte ha 2 osportsliga?
|
|
|
Post by koreanhap on Aug 27, 2006 20:25:38 GMT 1
Nu ska vi reda ut begreppen här.... Det var inte alls fråga om osportsligt uppträdande. Det var en hjälmtackling som av domarna klassades som grovt onödigt våld. Inget annat och jag VET för jag kastade en av de två flaggorna! Börjar bli sjukt trött på allt gnäll på domarna i allmänhet och att det skulle finnas något att gnälla om i denna matchen är rent trams. Matchen var hård och tuff fram till de sista 5 minuterna då det började spåra ur p.g.a. trötta spelare. Har inte regelbrotten här framför mig men det kastades ungefär 13 flaggor under matchen, av dessa var 2 15y regelbrott. 6-7 st var för tidig start, offisider och spark utanför spelfältet, 1 st fasthållning och 3-4 blockeringar i ryggen. Låter inte som en extremt ful match tycker jag... Trist att det enda ni spelare tar med er från matchen är de sista 5 spelminuterna och inte den ganska schysta match som det var fram tills dess. Och sen det här med jävlighet? Var i helvete kom det ifrån? Den flaggan som ledde till utvisningen är helt och hållet baserad på spelarsäkerhet. Det är den viktigaste rollen som vi domare har, att se till att spelarsäkerheten garanteras! // Dagens bakdomare
|
|
|
Post by Johansson77 on Aug 27, 2006 22:05:47 GMT 1
Jag tyckte inte matchen var extremt ful...snarare snällare än vanligt... Däremot stod spelare för många klantiga regelbrott.... Domarna skötte sig bra. Utvisningssituationen såg jag inte helt, så den kan jag egentligen inte diskutera, men jag gör det ändå. Utvisning kan man ta, men avstängning tycker jag verkar hårt eftersom spearingen ska ha varit väldigt oavsiktlig.
För övrigt så hoppas jag att Lund lyckas rekrytera mer folk till nästa säsong
|
|
|
Post by Besviken on Aug 28, 2006 16:58:27 GMT 1
Tycker samma som johansson77 mathen var en skit match ifrån båda lagen,
Grejen att diskutera med utvisningen är att det är en tveksam utvisning från början, utvisning fine okej de tar vi men avstängning en match? hallå Lund kommer ner till Ystad med 10 spelare och det är en högst oseriös match, de kommer egentligen bara ner för att spela av matchen,
vi hade lika gärna kunnat säga att vi inte vill spela emot 10 man bara för vill inte riksera skador men vi tog de som en träning! vi blir av med en av våra spleare inför vår viktigaste match för säsongen p.g.aen tveksam spearing. Helt skandalöst
|
|
|
Post by Two flags on Aug 28, 2006 19:06:24 GMT 1
Bara de faktum att TVÅ domare flaggar situationen gör att alla ni som försöker få det att låta som en tveksam bestraffning kan lägga ner era försök att få sympati.
Dessutom är regeln ändrad inför årets säsong och det krävs inte längre att det skall finnas någon avsikt för att det skall vara ett regelbrott.
Lugi kommer med 10 man? Med tanke på att man har ett farmalagsavtal med Limhamn borde det kunna mönstras fler spelare eftersom de dessutom var spellediga. Nu dröjer det säker inte många sekunder innan någon går in och försvarar Limhamn med att de inte vill riskera skador på sina spelare inför semifinalen. Men ett var tydligen värt risken att bli av med de Lugispelare som spelar med Limhamn inför semin, ty om matchen hade avbrutit så hade de inte fått vara med Limhamn mer. Sen kan man ju fråga Lugi, vart var resten av era spelare?
|
|
|
Post by My shot on Aug 28, 2006 19:33:27 GMT 1
Bestraffningen är säkert korrekt, det var ju som du skriver två domare som kastade flaggor, men avstängning tycker jag är tveksamt... Domare sa efter matchen att spelaren inte kom in klockrent med hjälmen, utan han hade även händerna uppe samtidigt. Sen träffar han lite olyckligt med hjälmen och Lugispelaren visar att han kan skrika riktigt högt. Tror knappast domarna hade reagerat så kraftigt om lund haft normalstor trupp, utan dom tyckte helt enkelt synd om Lund. Dessutom får man ha lite känsla som domare...man ska ha riktigt starka skäl att stänga av spelare inför sista matchen för säsongen....dessutom i en kvalmatch.
|
|
|
Post by bah on Aug 28, 2006 19:35:03 GMT 1
Ja men huvuddomaren var väl från Göteborg....hummm? Det kan man ju dra sina egna slutsatser av.
|
|
|
Post by martinandren on Aug 28, 2006 20:16:19 GMT 1
Till Bah och alla andra med sina konspirationsteorier.
Huvuddomaren hade ABSOLUT INGET med avstängningen att göra! Han gick iväg direkt efter avblåsningen av matchen tillsammans med umpire (jag, Martin Andrén) och Ystads lagledare Egon Holdt och sa att han ville absolut inte vara delaktig i huruvida det blev en avstängning eller inte. Vi två var tillsammans med honom när de andra tog beslutet. Han var inte med och tog något beslut dels pga att han är från Gbg och dels för att det inte var han som kastade någon av flaggorna. Han ville inte vara delaktig i det för att slippa sånt här tjafs. Det var två andra domare, HLD och BD som tog beslutet eftersom det var de som kastade flaggorna. Jag litar på att mina två domarkolleger har gjort en korrekt bedömning av situationen. Så lägg av med den där konspirationsteorin, att folk ens överhuvudtaget orkar hålla på såhär och beskylla domarna för saker och ting är helt sanslöst.
Martin Andrén
|
|
|
Post by jepp on Aug 28, 2006 20:59:13 GMT 1
Jag håller med domarna att de inte har något med detta o göra men kan förstå ystads reaktion när lund kommer ner o med tio man och allt rä oseriöst so en träning o får en spelare utvisad av en tveksam bedömning som domarna själv tydligen sagt, sympati till Ystad helt klart..
|
|
|
Post by koreanhap on Aug 28, 2006 22:37:30 GMT 1
För att göra saken klar så sa jag följande: "Att även om han lite symboliskt har händerna framme så ÄR det är grovt onödigt våld och därför kommer han bli avstängd en match". Det var vad jag sa till Ystads coach och inget annat. Det var INGEN tveksam bedömning, det tog mig och HLD ca 20 sekunder att komma överens om avstängningen, båda två har uppfattat situationen på exakt samma sätt.
Klagomålen på att Lund endast kommer ner med 10 man fick vi höra när vi diskuterade beslutet med Ystad. Redan då sa jag att jag inte lägger någon vikt vid hur många Lund kommer ner med utan att även om de hade varit 30 så hade situationen lett till en utvisning.
När det gäller spelarsäkerhet så spelar inga yttre omständigheter någon roll. Ett sådant regelbrott flaggas alltid.
|
|
|
Post by Dumt Ystad on Aug 29, 2006 7:42:04 GMT 1
Hur FAN kan ni här diskutera att domarna borde ha mer känsla och inte stänga av Ystadspelaren för det är kvalmatch nästa match? Matchen är avgjord, Ystad redan klara för kvalet, Lugi spelar med 10 man. Hur kan man då vara så dum och göra något av det farligaste man kan inom vår sport - en spearing??? Självklart ska detta dömas lika hårt oberoende på match - ja kanske t o m med om det vore en träningsmatch. Det är p g a felaktigt användande av hjälmen som vi får de mest allvarliga nack och skallskadorna. Se länken och fundera ett tag innan ni skyller dåligt omdöme på domarna istället för spelaren. www.nata.org/consumer/headsup.htm
|
|
|
Post by domare on Aug 29, 2006 8:29:09 GMT 1
Tycker samma som johansson77 mathen var en skit match ifrån båda lagen, Grejen att diskutera med utvisningen är att det är en tveksam utvisning från början, utvisning fine okej de tar vi men avstängning en match? hallå Lund kommer ner till Ystad med 10 spelare och det är en högst oseriös match, de kommer egentligen bara ner för att spela av matchen, vi hade lika gärna kunnat säga att vi inte vill spela emot 10 man bara för vill inte riksera skador men vi tog de som en träning! vi blir av med en av våra spleare inför vår viktigaste match för säsongen p.g.aen tveksam spearing. Helt skandalöst Om det nu var 2 st flaggor på planen så är det nog "SOLKLART" att det var ett regelbrott, sen om det är en tveksam spearing eller en toksänkning i ryggen så låter det som att domarna var överens att det var ett regelbrott. Sen om dom nu var 10 personer enbart i Lund så är det väl ännu mer dumt att göra nåt sådant. kan man inte vinna på rent spel då? Sen så förstår jag inte debatten om avstägning eller inte. Jag tycker det är idiotiskt att ens ifrågasätta sådant. Jag anser att det ska kännas om man blir utvisad. En del säger "Ja men han blev ju utvisad i första halvlek" Har han då fått sitt straff? Eller ska man se det såhär, att om man han blir utvisad i första kvarten så blir han inte avstängd... Nej enligt mig ska den regeln bort. Utvisning avstägning MINST en match.
|
|
|
Post by domare150 on Aug 29, 2006 9:07:30 GMT 1
Flera har sagt det redan, så vanligtvis hadde jag inte orkat bry mig, men kan inte låta bli. Att det finns någon som faktiskt tycker att vilken match laget skall spela nästa omgång skall vara en faktor som domarna skal ta med i sina bedömningar, är helt otroligt. Helt ofattbart. Det måste vara något av det dummaste jag har hört på länge, och jag hör mycket dumt både på jobbet och på plan. Fantastiskt dumt.
|
|
|
Post by Publik on Aug 29, 2006 21:17:23 GMT 1
Folk som inte var på matchen borde inte alls uttala sig i detta fallet. Jag tyckte definitivt domarna var väl partiska för Lund i matchen. Inte bara i kastade flaggor utan även i inte kastade. Domarsituationen i södra saff får fan förbättras inför nästa säsong. Domare från Gbg och Lund ska inte få dömma en sådan match....lagen skall vara glada att den inte gällde speciellt mycket.
|
|
|
Post by En som var dr on Aug 29, 2006 22:12:41 GMT 1
Domare från Gbg och Lund ska inte få dömma en sådan match....lagen skall vara glada att den inte gällde speciellt mycket. Kan tillägga att det var en ystaddomare med också. Tyckte att domarna skötte sig bra. Så återigen som så många har sagt, sluta gnälla på domarna hela tiden! Resultatet talar för sig, 34-0 ystad var aldrig hotade i matchen. Och det är fortfarande idiotiskt att tro att domarna skulle vara partiska. Det är rent skitsnack!
|
|