|
Post by Konfundersam on May 24, 2006 16:28:20 GMT 1
Jag tittade precis på domarschemat och förutom att det finns många vakanta matcher så var det en annan sak jag tyckte var underlig. När Lund möter Ystad på hemmaplan (vilket lär bli en avgörande match i serien )så är det LImhamn som dömmer. Limhamn brukar göra bra insatser som domare så det är inte direkt dom jag ifrågasätter.... Men det är väl så att Limhamn och Lund har ett farmaravtal och Limhamn är spellediga den helgen vilket förmodligen kommer att leda till många Limhamnsspelare i Lunds lag. Blir det då inte en rätt stor intressekonflikt för domarteamet från Limhamn att dels dömma sin egen farmarklubb och dels dömma många av sina egna spelare?
Borde inte någon annan dömma för att undvika detta och för att undvika eventuella diskussioner efteråt?
|
|
|
Post by ja on May 24, 2006 16:34:43 GMT 1
Ja, det kan man undra.....
Men va ju samma sak när Lund mötte C4 förra helgen o då ska dom ju ha dömt rätt bra, några insattser som kunde diskuteras tydligen men e det inte så i varje match.
Man får ju hoppas att domarna uppträder objektivt o gör sitt bästa för att dömma rätt.....
|
|
|
Post by inte on May 24, 2006 19:18:50 GMT 1
helt rätt att det kan bli intressekonflikt om de dömmer lund med LG spelare i de laget.
Blir det inte det vare gång man dömmer, tror ju inte att man gillar alla lagen som man dömmer.
när man väl drar på den randiga dressen så brukar alla dessa saker att försvinna. jag vet att Stefan Clavebring, Magnus Nilsson m.fl från limhamn inte har problem med detta och hade kunnat anförtro dem hur många matcher som helst utan att dem skulle ha problem med att dömma vare sig dem gillar lagen eller ej.
|
|
|
Post by Konfundersam on May 24, 2006 23:44:50 GMT 1
Jag vet att det dommarteamet gör bra ifrån sig och jag har fullt förtroende för dom. Det var som sagt bara en fundering....
|
|
|
Post by hmmm on May 25, 2006 8:55:25 GMT 1
Liten funderare, lund möter de förutom lund tre tippade topplagen på helger när limhamn är spellediga och två av matcherna ska dessutom dömmas av limhamn. tillfällighet jo det kan man tro på om man vill. AV vad man har hört skulle tex lunds lag i helgen inte vunnit över något annat lag en just kalmar(inget ont menat mot kalmar hörde att ni kämpade på bra), limhamn spelade. Kanske också en tilllfällighet.
|
|
Manne 99 frkldd till 75
Guest
|
Post by Manne 99 frkldd till 75 on May 25, 2006 9:33:10 GMT 1
. Kan du förtydliga dig lite.
|
|
|
Post by hall on May 25, 2006 9:36:23 GMT 1
Liten funderare, lund möter de förutom lund tre tippade topplagen på helger när limhamn är spellediga och två av matcherna ska dessutom dömmas av limhamn. tillfällighet jo det kan man tro på om man vill. AV vad man har hört skulle tex lunds lag i helgen inte vunnit över något annat lag en just kalmar(inget ont menat mot kalmar hörde att ni kämpade på bra), limhamn spelade. Kanske också en tilllfällighet. Va mena du att limhamns spelarna gjorde lunds lag eller??? De e så fjantigt o ha den disskutionen.... det va samma me norrköping o smm,,, Manne,,, mannen i inlägget över har en limhamns hjälm för att han ska kunna kicka på deras matcher.... va jag vet va ddet 2 st limhamns spelare som får speltid i ss som spelade i söndags o likadant förra helgen...
|
|
|
Post by lagen on May 25, 2006 9:47:17 GMT 1
Vet inte skillnader i södra men....
Carlstad b i västra kunde man spöa med en hand bakom ryggen ena veckan för att sen åka på tokpisk i retur mötet... Och allt berodde på SS-spelarna va me eller inte....så det e klart att det kan göra mycket...Men sen e det väl skillnad när det e farmaravtal mellan olika lag och inte inom samma organisation??
|
|
|
Post by John Doe on May 25, 2006 14:43:24 GMT 1
Vet inte skillnader i södra men.... Carlstad b i västra kunde man spöa med en hand bakom ryggen ena veckan för att sen åka på tokpisk i retur mötet... Och allt berodde på SS-spelarna va me eller inte....så det e klart att det kan göra mycket...Men sen e det väl skillnad när det e farmaravtal mellan olika lag och inte inom samma organisation?? Sanning med modifikation detdär. Tillfällena du tänker på bör vara de matcher CCb spelade då A-laget varit iväg på europaspel. Då följer folk med som backups som inte kliver på planen över huvudtaget i A-laget. Då är de ju egentligen inte SS-spelare utan snarare Div 2 spelare. CC hade väl egentligen inga SS starters eller killar som fick mycket speltid som lirade i B-laget.
|
|
|
Post by HK on May 27, 2006 7:39:32 GMT 1
De som lagt spel och dommarschemat har tagit alldeles för stor hänsyn till farmaravtalet mellan Limhamn och Lund Limhamn har alltid spelledigt när Lund har svåra matcher Lund har inga domaruppdrag när Limhamn spelar
|
|
|
Post by HK on May 27, 2006 9:31:36 GMT 1
Men snälla lilla du, tror du på det där själv eller?
|
|
|
Post by JO Sivtoft on May 27, 2006 9:56:35 GMT 1
Eftersom jag har lagt det urspringliga schemat så kan jag direkt svara på dessa påståenden.
1) "Limhamn har alltid spelledigt när Lund har svåra matcher". Innan Göteborg drog sig ur hade Limhamn aldrig spelledigt. Div 2 började en vecka tidigare eftersom de skulle hinna med 7 omgånga innan sommaruppehållet, medan SS endast har 6 omgångar. I den första omgången då Limhamn hade spelledigt spelade Lugi mot Helsingborg. Var och en får bedömma om det är en svår match eller ej. Lund och Limhamns A-lag spelar aldrig samma dag. Detta är helt naturligt och själva grundtanken med ett farmalagsavtal precis som att ett A och B-lag inte heller spelar samma dag.
"Lund har inga domaruppdrag när Limhamn spelar". Det är helt riktigt. Lund och Limhamn har tillsammans fått ett antal uppdrag. De har sen till uppgift att lösa dessa uppdragen tillsammans, men av ansvarstekniska anledningar så står endast ett av lagen som ansvarig på respektive uppdrag.
"De som lagt spel och dommarschemat har tagit alldeles för stor hänsyn till farmaravtalet mellan Limhamn och Lund". Som jag har sagt så många gånger tidigare så var det ursprungliga schemat innan lag börjar dra sig ur eller hoppa av ett väl fungerande schema. De justeringas som man sen har behövt göra efter Carlshamns (A-lag) avhopp, Carlscrona och Halmstads avhopp (U16) och Helsingborg wo kan jag inte ta något ansvar för. Hänsyn har tagits till farmalagsavtalet på två punkter. Deras A-lag spelar inte samtidigt. Lund dömer inte samtidgts som Limhamn spelar.
Är det någon som har några synpunkter med detta eller vill diskutera detta närmare så kan man kontakat mig.
För den som undrar så den enda formella positionen jag har i förbundet eller distriktet är revisorsuppleant i distriktet. För övrigt så dömer jag inte själv under våren.
|
|
|
Post by dommare on May 28, 2006 0:07:58 GMT 1
Hejan jag har slutat att spela, men funderar på att börja dömma. Jag tillhör ingen klubb. Kan man få några jobb då?? Och vad ligger lönen på??
|
|
|
Post by Jag on Jun 4, 2006 18:23:04 GMT 1
Arvode 2006 per match i: A-domare B-domare C-domare Superserien och Div I:650,- 450,- 350,- Division 2: 450,- 300,- 200,- U19: 400,- 300,- 200,- Max: 1.300,- / match U16: 250,- 200,- 150,- Max: 1.050,- / match Flagg, PeWe: 100,-/domare Max: 300,- / match
Reseersättning tillkommer.
Här har du ersättningen du får iaf. Ta kontakt med klubbarna som har ansvar för matcherna om du vill få några jobb..
|
|