|
Post by JO Sivtoft on May 14, 2006 18:02:51 GMT 1
Kontentan är: Det finns inte tillräckligt många domare som dömer av egen fri vilja.
Frågan är då: Vem skall då döma våra matcher? Vad säger du "What 2 do"
Svaret är: Vill man deltaga i spel får man också ta sin del av domaransvaret, vare sig om man vill eller inte. Det är upp till föreningen att lösa detta för det finns ingen annan som löser det åt en. Sen om föreningen består av endast 15 spelare, ja då är det svårt men det är fortfarande ingen annan som kan lösa domarproblemet. Var går i så fall gränsen för att det är för svårt 15, 18 eller 20 spelare. Hur gör vi om all lag utom ett är mellan 15-20 spelare? Ska dom då döma alla matcher.
Problemet är att många (inte alla) föreningar inte tar domarbiten på allvar. Man ser det som två olika problem som inte hör ihop eftersom andra dömer ens egna matcher. Om inget annat görs, ja då tycker jag faktiskt att Mouth of the South förslag är bra: de som missköter sina domaruppdrag i år får själva fixa domarna till nästa år. Då kanske man ser helheten bättre.
Rent konkret: Vad kan vi göra i år? Först och främst så måste de som gått skolan men inte klarta provet anstränga sig för att ta provet. Sen måste de föreningar som har problem jobba med mer framförhållning. Har man endast tre domare idag och skall döma om tre veckor. Ja då får man redan i kväll försöka fixa domare till den matchen. Det är ju ont om dem så att vänta tills någon dag innan är ju dömt till att misslyckas.
Vad kan vi göra i framtiden? Ett förslag är att sammankalla till ett föreningsmöte med en enda fråga: Domarsituationen 2007. Det gäller att i god tid reda ut vad som gäller. Vad föreningarna behöver hjälp med och vad föreningarna är beredda att göra. Ingen kan förvänta sig att saker serveras på ett guldfat som man kan plocka det man vill ifrån utan alla måste vara beredda att lägga något på guldfatat också.
|
|
|
Post by Big Ugly Zebra on May 14, 2006 19:44:20 GMT 1
Alltså, idén om att lag som inte sköter sina domaruppdrag i år, ska få fixa domare själva nästa säsong är väl bra. Men problemet är om:
Lag X har inte skött sina uppdrag och ska nu fixa egna domare till matchen på söndag. Lag Y som är ett föredöme vad gäller domare och har ett eget domarlag som alltid fixar klubbens uppdrag. Nu ska lag Y spela borta mot Lag X på söndag. Lag X kan inte fixa domare och meddelar det till lag Y sent fredag eller tidigt lördag. Matchen flyttas och vi är tillbaka där vi började med domarbrist......
Men på något sätt måste gemensamt lösa det här problemet. Vet dock inte hur.
Är själv uppbokad lördag/söndag nästa helg och var så även denna helg. Är kul att döma, men man blir sliten.....
|
|
|
Post by Guest on May 14, 2006 20:27:45 GMT 1
Att belöningen man får för att man ställer upp och dömer är att folk skriker och gnäller på en i 3 timmar hjälper väl inte direkt heller.
Men en lösning kanske kan vara att det räcker med 3 domare med licens och sen är hemmaklubben ansvarig för att ha två personer till som kan gå på linjerna med reducerat ansvar.
|
|
|
Post by Mouth of the South on May 14, 2006 21:14:43 GMT 1
Ideér är alltid välkomna, men "reducerat ansvar" tror jag inte på. Antar att guest inte är domare själv för i så fall skulle man aldrig komma med denna iden. I så fall kunde vi ta bort linjedomarna helt och hållet och låta kedjan på ena sidan och försöksvisaren på andra sköta deras uppgifter. Dessutom kunde de ha en ryggsäck där de kunde lägga bollen så slipper vi bollkallarna också. Bort med bakdomaren och umpiern och ersätt dessa med huvudtränarna. Sen får vem som helt som kan stava till football gå som huvuddomare. :-)
Skämt o sido att reducera ner till tre domare löser inget problem eftersom då är vi i samma situation om två-tre år igen och ska vi då gå ner till två och sen en domare?
Till Bengalen, nja det är inte riktigt samma sak. Visst ka det bli så men hemmalaget bör rimligen ha koll på om det blir match eller inte och meddela motståndarna så att det inte blir någon resa som hemmalaget i så fall får ersätta. Hemmalaget är nog mer benägen om att det blir match än ett tredje parst domarlag. I Halmstad-Ystad matchen åkte ju Ystad till Halmstad och detta kommer Helsingborg att få ersätta Ystad för. Eventuella planavgifter och andra omkostnader som Halmstad har haft kommer Helsingborg också att få ersätta och därtill kommer böter enligt TB. Tror att detta är skäl nog för ett hemmalag att i god tid meddela om det inte finns domare.
Ett problem är att ersättningen är för låg. Det stämmer men höjda arvoden innebär högre medlemsavgifter ect. Låt säga att arvodet hörjs med 100 kr och att det är 25 spelare i ett lag. Med fem hemmamatcher skulle det bli 100 kr per spelare i högre medlemsavgift för att täcka den höjningen.
Däremot skulle de föreningar som har problem med att få domare internt kunna differenciera sina medlemsavgifter för de som ställer upp som domare. Åter igen, låt säga att medelmsavgiften är 2000 kr och att man är 25 spelare i laget. Man behöver 7 domare. Höj medlemsavgiften med 350 kr för de 18 spelarna som inte ställer upp som domare och sänk medlemsavgiften med 1000 kr för de som ställer upp.
|
|
|
Post by Big Ugly Zebra on May 14, 2006 22:56:24 GMT 1
Till Mouth of the South: Okay, jag ser vad du menar, för att citera Peter Dalle "Tänkte inte på det" Klart det meddelas tidigare än fredag/lördag. Men faktum kvarstår i att det blir inställda matcher även med det systemet.
Håller med dig vad gäller idén om att sänka medlemsavgiften för de som blir domare kontra de som inte blir det. Det kan underlätta. Lägg därtill att om du tillexempel blir A/B domare så kanske man kan sänka avgiften ännu mer. Dock skulle jag sätta som motkrav att man också dömmer matcher för att få lägre avgift men det kanske är uppenbart....
Vet att det finns de klubbar som har en extra ersättning för sina egna domare vid matcher de har ansvar för. Det kan ju också vara en sak att locka med.
Känns som att vi borde flytta den här disskutionen till domar och regel delen av detta forum.
|
|
|
Post by Mannen on May 15, 2006 9:34:21 GMT 1
Någon som vet om det löst sig inför helgens matcher i södra? Hässleholm - Ystad Kristianstad - Helsingborg Lugi - Kalmar U19 Ekeby - Kristianstad
|
|
|
Post by Clave on May 15, 2006 10:04:04 GMT 1
C4-HBG kommer att dömmas av Limhamn. Sen är det upp till lagen om de vill spela.
|
|
|
Post by lejondommare on May 15, 2006 22:53:53 GMT 1
Det vill vi - så tyvärr kan vi inte hjälpa till med dommare till andra matcher den dagen
|
|
|
Post by sehj on May 16, 2006 5:50:44 GMT 1
U16: 25/5 Limhamn - Carlshamn Ekeby (domarproblem) 4/6 Ystad - Limhamn Carlshamn (domarproblem)
U19: 28/5 Limhamn - Ekeby Kristianstad Predators (domarproblem)
DIV 2:
20/5 Hässleholm - Ystad Göingevallen 14.00 Halmstad (domarproblem) 28/5 Halmstad - Lugi Sannarps IP 11.00 Helsingborg (domarproblem) 4/6 Hässleholm - Lugi Göingevallen 13.00 Halmstad (domarproblem) 4/6 Kalmar - Kristianstad * Snurroms IP 14.00 Helsingborg (domarproblem) 11/6 Kristianstad - Halmstad Fröknegårds IP 14.00 Helsingborg (domarproblem)
och då
Halmstad- Ystad . inställd Helsinborg -Hässleholm . inställd
domarproblem finns med Ekeby,Helsingborg och Halmstads
|
|
|
Post by spelare on May 16, 2006 11:56:56 GMT 1
Ge dessa föreningar böter tills dom måste lägga ner, så slipper vi dessa parasiter som sliter på de föreningar som sköter sig
|
|
|
Post by Brsrk on May 16, 2006 12:34:50 GMT 1
Jag tror att det är en framkomlig väg för klubbarna själva att reducera avgiften för de spelare som dömer matcher. I Djurgården praktiserar vi en variant på ett sådant system. För min del betyder det att jag kan reducera min (nominellt skyhöga) medlemsavgift med uppåt två tusen kronor för mina fem dömda matcher, lite beroende på hur lång tid det tar att döma dem (men då får jag visserligen inga pengar i tassen efter matcherna). Det får ju i alla fall spelarna motiverade.
Jag är iofs väl medveten om att vi i Stockholm har det väldigt fördelaktigt på domarfronten eftersom jag kan åka kommunalt till alla matcher jag behöver döma på max en timme eller så, vilket ju inte direkt är situationen ute i landet.
Så hur förbundet skall angripa problemet blir ju något av en annan vinkel på saken. Det ligger ju i hela sportens och alla utövares intresse att det finns en fungerande serieverksamhet i hela landet, så det är ju inte rätt att lämpa över hela problemet på enskilda klubbar som ligger lite avsides. Transportkostnaderna blir en orimlig börda för dessa klubbar. Personligen skulle jag inte ha något mot att betala en högre avgift till förbundet i syfte att de skall kunna ge bättre ersättning till domare ute i landet.
|
|
|
Post by JO Sivtoft on May 16, 2006 13:32:16 GMT 1
Det är två problem som återkommer i denna diskusionen, dels ersättningen och dels avsaknad av licensierade domare.
V kan börja med att det i år har funnits fler möjligheter att gå en domarskola för C-licens än tidigare. Tre stycken och på tre olika orter och på två olika dagar (i söder). Så möjligheterna har varit bättre än på många år. Deltagarantalet har också varit ca 80-90 personer och det är lite i underkant jämfört med tidigare år men inom de intervall som det bör vara om alla klubbarna skickat rätt antal och det är här problemen börjar.
Först, vissa klubbar skickar precis eller för få domare till skolan. Sen, de som går utbildningen är inte motiverade, och slutligen, utbildningen är inte tillräcklig för en omotiverad person att faktiskt klara av att döma en match.
Detta märks redan genom att man inte klarar provet. Visserligen skiljer sig provet lite från år till år men 20 utav 53 poäng kan man få genom att lära sig var respektive domare skall stå på vanligt spel, punt, field goal och avspark. Lägg där till att man ska kunna avgöra om huruvida 10 regelbrott är sk. blow & throw. Slutligen så kommer det 8-10 frågor om signaler, som t.ex touchdown eller räkna spelarna. Resten av frågorna är lite mer utspridda men i huvudsak handlar de om definitioner från kap 2 i regelboken. (Så ni som inte har klarast provet än kan ju se detta som ett lästips)
Rent teoretiskt så kan man ge en person som aldrig sett en match en sida med domartecknen + tilläggstecken, en lista med blow & throw och fyra figurer innehållande domarnas positioner och han kommer att klara godkäntgränsen på 38 poäng. Frågor man kan ställa sig då är: Är en sådan person förberedd för att döma en match och som tränare/spelare: är det sådana domare vi vill ha.
Gogglade lite på nätet och hittade lite om hur omfattande rundbollens steg 1 utbildning är. De omfattar minst 15 timmar teoretisk utbildning och praktik motsvarande två matcher. Redan här ser vi att vår första utbildning är undermålig med tanke på den komplexitet som vi har i amerikasnk fotboll.
Mitt förslag är kort och gott: Ett mer omfattande utbildning som verkligen förbereder en för att döma. I gengäld så skall man inte behöva gå om kursen varje år så länge man dömer ett visst antal matcher varje år. Matcherna står för löpande utbildningen. Sen skall man inte döma högre än U16 i sina första matcher för att få lite praktisk erfarenhet innan man går vidare till U19 och senior.
Givetvis är här initialt en hög tröskel att ta sig över nämligen vid övergången till ett sådant system. Att hitta villiga domare underlättas inte med en mer omfattande utbildning, men titta i bakspegeln och se hur många av era domare idag som har gått dagens kurs 2-3 år. Skillnaden är nu att man går allt på en gång och man står bättre rustad inför de frösta matcherna. Är man utbildad och dömer några matcher vaje år behöver man inte gå kursen igen och klubben får ett problem mindre till efterföljande år. Dessutom och detta är trots allt det viktigaste, kvaliten på alla domare kommer att höjas.
Angående ersättningen. Enkel matematik säger att en höjning med arvodet på 100 kr per domare ger 500 kr mer per match ikostnad. Detta gångas med antalet matcher man spelar och kan sen slås ut på de som spelar=de som betalar licens/spelaravgift. Om vi tar 10 matcher som riktlinje per säsong så är 5 av dessa hemma. Detta ger en total kostandshöjning med 2500 kr. Är man 25 spelare så är detta 100 kr mer i avgift. Kanske är detta överkomligt, men frågan är om 100 kr i höjning är tillräckligt för att locka fler domare. Låt säg att man vill höja det med 200 kr och att man dessutom bara är 20 spelare i laget. Då är 250 kr per person. Är detta också överkomligt? Går vi ner till 15 spelare så är vi uppe i 333 kr.
Till nästa säsong kanske södra distriktet skulle komma överens om att höja arvodet 200 kr rakt över för att se om det ger någon effekt.
Ett alternativ är ju att föreningarna subventionerar sina egna domare med ett visst belopp per dömd match. Då stannar pengarna "inom" familjen, men det finns ingen garanti att alla föreningar gör på detta vis och då kvarstår problemet här och var. Höjningen bör bli motsvarande även i detta alternativ.
Så av dessa två alternativ gällande ersättningen är det första trots allt det första bättre eftersom det gäller alla. Om vi sen får en bättre utbildning så kanske det dessutom är motiverat då kvaliten också höjs.
Låt höra lite konstruktiv kritik kring dessa förslag?
|
|
Coach Staffan Halmstad
Guest
|
Post by Coach Staffan Halmstad on May 16, 2006 15:25:12 GMT 1
det bästa jag hört sen konfirmationen
och du som tyckte att vi skulle bötfälla lagen tills de försvann... såna miffon som du härjar över hela detta forumet och du kan säkert slå dig ihop med nåt annat spån och skräna och raljera under pseudonymer och irritera merparten av de som vill spela och döma amerikansk fotboll. Tack och lov känner jag mig ohotad av er sammanlagda IQ men vet att när folk kommer med vettiga idéer så är det mothugg från kryp som er som får bra förslag att rinna ut i sanden. Domarfrågan är ett problem och om någon vill slå sig för bröstet och säga "men vårt lag sköter sig" så kan det nog grävas fram uppgifter om när det inte fungerat som det skulle. Du kan ju räkna upp de lag du tycker sköter sig, däribland ditt eget, så får du nog intressanta mothugg. Domarproblem är ett löpande problem så det laget som sköter sig i år kan lika gärna varit problemlaget förra året eller bli det lag som ställer till det nästa år. 2004 hade CC 18st licensierade domare som dömde en stor del av matcherna i VSAFF. Hur många har de i år?
JO:s förslag om utbildningen lät väldigt vettig i mina öron och jag anser även att ersättningarna är låga med tanke på insatsen. Jag är för ett "inkomsttak" i juniormatcher så att man kan budgetera någorlunda för juniorerna men att ersättningen till A-lagsmatcher bör höjas.
Domarsubventioner inom laget har jag hört tidigare och jag anser förslaget i sig vara bra men är det bara DIF som tillämpar det? Jag tror den svenska avundsjukan sätter käppar i hjulet, de som inte dömer utan parasiterar (för att citera ett osthuvud) anser oftast att domarersättningen per match ska vara motiverande nog.
|
|
Osquarn som blev krokodil
Guest
|
Post by Osquarn som blev krokodil on May 16, 2006 15:36:12 GMT 1
Ge dessa föreningar böter tills dom måste lägga ner, så slipper vi dessa parasiter som sliter på de föreningar som sköter sig Det kan vara på väg att hända för vår del. Vi hade knappast en god ekonomi innan böterna. Och för min headcoachs skull ska jag tillägga att vi inte har lagt ner och har inga planer på det heller så ni behöver inte ringa och fråga honom. Däremot är vår ekonomiska sits knappast hälsosam.
|
|