|
Post by Gammal i gamet on May 16, 2005 20:13:15 GMT 1
Som i tidigare inlägg...
Det var tack vare mer erfarna spelares inställning som ändå höll tillbaka lynchstämningen mellan lagen. I mitt fall hade jag hellre spelat matchen UTAN domare och låtit dessa mer erfarna spelare samt tränare tagit ansvaret för att se till att spelare spelade enligt reglerna.
Låter det märkligt? Visst, men stämningen på plan blev ju värre av att domarna ibland INTE dömde för att ibland välja att kasta på helt fel sak - för att inte tala om de fall där domarna INTE vågade stå för sina domslut och flaggade av dem istället. Detta medfor att "vissa" spelare inte funderade extra utan kanske till och med chansade (mina spekulationer - jag utnttjade det genom att försöka påverka domsluten genom att samtala med domarna, på mer eller mindre påtryckande sätt). Det var ingen ensidig domarinsats som gynnade Ystad på något sätt, utan jag tror detta slog jämnt ut mellan lagen.
Om detta sker nästa gång vi möts - då spelar jag nog hellre utan domare och med ömsesidig respekt istället mellan lagen. För vi kan spela schysst mot varandra!
Vi spelar ju för att det är kul och vill utveckla sporten - inte för att skada varandra. Men då får inte domarna genom sin okunnighet skapa frustration som gör idrotten potentiellt farlig. Fundera på det..
|
|
|
Post by YstadLugi on May 16, 2005 21:06:12 GMT 1
Tolkar jag det rätt om jag förstår att ingen tycker att det är dom domaransvarigas fel som skickar oerfarna domare, utan felet ligger helt på dom domare som försökte ställa upp. Förvisso över sin förmåga, men dom ställde i alla fall upp. Är det den synen som råder så hoppas jag att alla domare tänker sig för innan dom ställer upp, och att alla föreingsmedlemmar som funderar att gå domarskola funderar en extra gång. Jag kommer då aldrig att rekommendera någon att ställa upp utan att först ha tänkt igenom det väldigt noga och funderar över vilka dom andra domarna är och om dom klarar av uppgiften.
Vet inte spelare vad som är farligt spel utan att domarna skall tala om det för dom? Alla borde begripa att klipper man någon över knäna så skadar man någon. Eller om man med dobbarna medvetet försöker stämpla någon.
Om sporten skall utvecklas måste dom arrangerande lagen och dom domaransvariga ta dömande på alvar också. Så hände inte vid detta tillfället och det är det som man borde fokusera på, hur skall man göra för att det inte skall upprepas? Matchen är spelad, folk blev skadade (inte alltför alvarigt hoppas vi), Ystad vann. Låt oss alla dra lärdom av vad som hänt och göra allt för att det inte skall hända igen.
Fundera på det.......
|
|
|
Post by Ref on May 16, 2005 21:17:48 GMT 1
Jag menar inte att det var domarnas fel, utan att det är domaransvarig förenings fel att det blev så många oerfarna domare. Halmstad, som var domaransvarig i detta fallet har ingen domaransvarig enligt den telelista som finns att tillgå på SAFFs hemsida. Det är deras fel att de inte har försökt i tid att få tag på en eller två erfarna domare som kunde hjälpa till å döma denna match.
Det jag menade i mitt tidigare inlägg om domarnas kavlité var att det blir ingen bra kvalité på domarna när de blir "tvingade" av sin förening att åka på domarskola fastän de inte vill. De får oftast alternativet "Inga domare = Inget spel". Där har ni en anledning till att det blir som det blir
|
|
|
Post by Syd on May 17, 2005 9:32:04 GMT 1
Under den aktuella dagen spelades i södra distriktet div 1 Kristianstad Lions-Solna div 2 Ystad-Lugi U16 Halmstad-Ekeby
De föreningar som inte hade match denna dag i distriktet var således Carlscrona Carlshamn Helsningborg Kristianstad Predators samt Limhamn som dock hade en bussresa hem under natten till söndagen och var hemma vid sju.
Man kan av detta notera att Halmsatds U16 spelade samma dag som de hade domaruppdrag. Om jag inte tar fel så är deras U16 coacher de mest erfarna domarna i deras förening.
De faktum att domarlagen i matchen Ystad-Limhamn bara är fyra från början är illavarslande nog, men var skulle man kunna ta hjälp ifrån denna dag. Carlshamn, Helsingborg och Predators har endast ny domare. Carlscrona seniorer spelar med C4 som hade match. Limhamn hade en lång resa.
Vad kan vi lära oss av detta
- föreningarna måste ta domardelen på allvar. Bara för att man har uppfyllt sin licenskvot är inte problemet över. Man måste kunna genomföra sina uppdrag. Den utbildning som ligger bakom årets C-licens består av SEX timamrs teoretiska studier. That's it. En normalbegåvad person som kan något om amerikansk fotboll inser att INGEN kan lära sig tillräkligt om dömning på sådan kort tid. En genomförd studiecirkel hade förbättrat situationen men fortfarande behöver man stöd.<br> - Hjälp av erfarna domare. Hur många sådana finns det i distiktet. Enligt domarlistan på SAFF:s hemsida finns det 16 domare i distriktet som har högre licens än C, fem av dessa är oberoende och inte knutna till en förening. Av de kvarvarande 11 är 7 från div 1 föreningarna. Tilldetta kommer en grupp c-domare som har kompetens och erfarnehet men denna översikt ger en tydlig indikation på läget.
- Be om hjälp. Det funkar inte att man torsdag fredag kväll försöker få tag i en domare som kan hjälpa. Då är de flesta upptagna och de som är lediga kanske vill vara just lediga. Detta är något man skall se över så fort man får sitt domarschema. Varje förening bör lägga upp ett domarschema där man bestämmer vilka som dömer respektive match och i god tid kontakta utomstående domare där det finns behov.
- Alla föreningar måste ta domarbiten på allvar. Det finns inte tillräckligt med fristående domare för att lösa detta problem. Alla föreningar har fått två års frist från domaransvar vid uppstart, men sen måste man ta sitt ansvar. Man kan inte föra över detta ansvar på de andra föreningarna.
- Distriktet kan ansvara för utbildningen men inte rekryteringen av domare, detta ansvar ligger direkt på klubbarna.
|
|
|
Post by CROWD on Jun 1, 2005 10:59:16 GMT 1
Norrköping slog Arlanda B Med 40-6 En shysst tillställning. Norrköpings runningback (#23) 5 Td:s. En interception Td av Np:s Safety (#36). Samt en mycket snygg passning för en ca 60 yards Td av Arlanda (#8?).
|
|