|
Post by Stefan Oud on Aug 21, 2007 13:32:52 GMT 1
Hej allan! Du verkar ha koll på TB, så hjälp mig gärna. Jag kanske läser TB som "devil" läser bibeln, men jag hittar inget i TB-07 som säger att det (eller de) sist placerade laget/en per automatik åker ner (heller inget om att de kvalande lagen från tvåan per automatik går upp). Per, om saker inte går din väg hoppas jag att du förstår att det är ödet som vill att du ska återvända HEM!!!
|
|
|
Post by Tja on Aug 22, 2007 10:06:53 GMT 1
Jag tycker det skulle vara mycket synd om ex Gefle åker ur serien. Då jag och många andra spelare anser att Gefle är betydligt bättre lag en Örebro.
Det är en stor skillnad o möta lagen där det är betydligt hårdare att möta Gefle en Örebro. Ledsen Örebo men Gefle är bättre en er i år.
Kan bara hoppas att Gefle tar p mot STU på Lördag så de klarar sig kvar.
Bäst vore om Saff låter båda lagen vara kvar samt att fylla på med 1 lag så att det blir 8 lag i serien.
Jag tycker att inget lag i 1an har något o göra i Superserien nästa år.
|
|
|
Post by En tanke on Aug 22, 2007 11:11:24 GMT 1
Om CC, SMM, ARL och LG kan kallas för drakarna inom sporten för stunden så är det vansinne att år efter år släppa upp 1-2 lag i SS som får spela en hel säsong i motvind där de tappar både självförtroende och spelare. Det är därför det är sån turbulens kring SS och trovärdigehetn för sporten är så låg.
Antingen låter man "drakarna" ha sin topp serie med kval om en plats varje år eller så lyfter man 4 lag nedifrån och skapar en serie där det finns drakar och utmanare. En serie där alla lag kan få spela en vettig säsong och allt kan hända.
Se framförallt på ES i hockey, där det finns drakar och utmanare. Där kan allt hända och alla lag lever vidare. Dessutom så skall man se till att inte ta upp fler lag än att några av landets utmanare ligger i andra divisionen och jagar en plats i högsta serien.
Med ett sådant system så skapas det spänning på flera nivåer. Topp striden, striden om slutspelsplatserna, striden om att undvika kvalet, kvalstriden!
I dagens SS då är säsongen en lång transportasträcka för slakta det stackars lamm som lyfts upp från div 1 från de 4 lag som skall spela slutspel. Serien är ju avgjorde innan hälften har gått oftast!
Det är upp till förbundet att skapa spänning och utrymme för utveckling inom sporten. Dagens system är destruktivt för sporten eftersom det enda man får ut varje år är starkare drakar och mer nedslagna utmanare!
|
|
|
Post by publik on Aug 22, 2007 12:56:33 GMT 1
Om CC, SMM, ARL och LG kan kallas för drakarna inom sporten för stunden så är det vansinne att år efter år släppa upp 1-2 lag i SS som får spela en hel säsong i motvind där de tappar både självförtroende och spelare. Det är därför det är sån turbulens kring SS och trovärdigehetn för sporten är så låg. Antingen låter man "drakarna" ha sin topp serie med kval om en plats varje år eller så lyfter man 4 lag nedifrån och skapar en serie där det finns drakar och utmanare. En serie där alla lag kan få spela en vettig säsong och allt kan hända. Se framförallt på ES i hockey, där det finns drakar och utmanare. Där kan allt hända och alla lag lever vidare. Dessutom så skall man se till att inte ta upp fler lag än att några av landets utmanare ligger i andra divisionen och jagar en plats i högsta serien. Med ett sådant system så skapas det spänning på flera nivåer. Topp striden, striden om slutspelsplatserna, striden om att undvika kvalet, kvalstriden! I dagens SS då är säsongen en lång transportasträcka för slakta det stackars lamm som lyfts upp från div 1 från de 4 lag som skall spela slutspel. Serien är ju avgjorde innan hälften har gått oftast! Det är upp till förbundet att skapa spänning och utrymme för utveckling inom sporten. Dagens system är destruktivt för sporten eftersom det enda man får ut varje år är starkare drakar och mer nedslagna utmanare! Tror det är rätt väg att gå 8 Lag i superserien A Grupp CC SMM AJ LG B-Grupp TRC STU GM DIF Lagen i respektive konferans möter varandra i Dubbelmöten Lagen möts i enkelmöten öven konferans gränserna Lag 1 i Grupp b möter lag 4 i Grupp a i kvartsfinal Lag 8 möter seriesegraren i Division 1 i kval till superserien. Lag 1 i grupp a möter vinnaren i kvartsfinalen Vinnaren i kvartsfinalen spelar i grupp a året efter Vinnare i kvartsfinalen kan säga ifrån om att komma upp i grupp A
|
|
|
Post by JC on Aug 22, 2007 13:27:24 GMT 1
mycket bra förslag.
|
|
|
Post by hmm on Aug 22, 2007 14:17:37 GMT 1
Finns bara 1 problem då
8 Lag superserien
Då finns det 4 lag kvar i Division 1
NPP ÖBK U86 GRD
Flytta upp från Division 2 SD RB BR YR
3 lag i Norr
3 lag i mellersta
2 lag i söder
5 lag i söder.
Vi måste få in mer lag, eller göra 2 st serier av dessa lag
|
|
|
Post by jaaa on Aug 22, 2007 20:38:37 GMT 1
Som jag sagt länge ju, en utökad SuperSerie likt ovan nämnda exemplar och sedan division 1 Norra/Södra...
Division 2 lag t.ex. Calmar, Lidköping och DIF B med mera... "Kalle-Anka-föreningar" kan gott spela 9-mannafotboll i en lokal division 2-serie då de ändå inte har ekonomi för att resa landet runt med i snitt en-två aktiva styrelsemedlemmar.
Även lag som satsar som de 4 kvalande lagen Borås, Ystad, Roslagen och Sundsvall kommer alla fyra få svårt att gå upp pga. att resekostaderna på ca 100,000-200,000kr blir för mycket för de flesta lag - som är växande- även om man satsar hårt då så äter kostnaderna upp alla möjligheter.
|
|
|
Post by Jonas 86ers on Aug 23, 2007 7:01:09 GMT 1
Som jag sagt länge ju, en utökad SuperSerie likt ovan nämnda exemplar och sedan division 1 Norra/Södra... Division 2 lag t.ex. Calmar, Lidköping och DIF B med mera... "Kalle-Anka-föreningar" kan gott spela 9-mannafotboll i en lokal division 2-serie då de ändå inte har ekonomi för att resa landet runt med i snitt en-två aktiva styrelsemedlemmar. Även lag som satsar som de 4 kvalande lagen Borås, Ystad, Roslagen och Sundsvall kommer alla fyra få svårt att gå upp pga. att resekostaderna på ca 100,000-200,000kr blir för mycket för de flesta lag - som är växande- även om man satsar hårt då så äter kostnaderna upp alla möjligheter. Bra förslag, håller med dig! Jonas Lindgren, skadad RB #1 86ers
|
|