|
Post by Bra jobbat saff on Aug 20, 2007 11:08:08 GMT 1
Quote Tabellen "I sista omgången spelar både Gävle och Örebro. Om båda lagen erhåller samma tabellpoäng i denna omgång så slutar Gävle på sistaplatsen.
TB 1:B:10:2: Om lag har spelat olika antal matcher och har lika många poäng, beräknas inbördes placering med vinstprocent. Den som har högst vinstprocent vinner.
Vinstprocent räknas ut genom att dela antalet vinster med antalet spelade matcher. Oavgjorda matcher ger halv vinst. Om två eller flera lag har lika vinstprocent beräknas inbördes placering enligt följande nämnd ordning:
•Antal seriepoäng i inbördes möten i seriespel •Målskillnad i inbördes möten •Lottning "
Vi säger att Gefle förlorar mot STU nu i helgen. Så då blir det Gefle som åker ur för att saff inte lyckas med att göra serien jämn så alla lag får spela lika många matcher.
Handen på hjärtat så åker det bättre laget ur Serien o det sämre laget blir kvar. Bra jobbat =) =)
|
|
|
Post by publik on Aug 20, 2007 11:20:29 GMT 1
Egentligen borde inget lag åka ur serien.
1 lag borde man försöka få upp till superserien.
sen så borde man få upp 2 lag till Division 1
Man får hoppas att det blir så.
|
|
|
Post by question on Aug 20, 2007 11:49:25 GMT 1
Om ett lag från norra går upp så blir det en trelagsserie precis som i västra vilket inte är bra. Går ett lag från västra upp finns det bara 2 lag kvar där. Går roslagen upp finns det bara tre lag i den serien med. Södra är väl den division som har råd att skicka upp ett lag utan att serien bli allt för lidande.
Har inte en aning om vad som ska göras men det ser inte ljust ut nån stans. Det som är bra är att vi har en jämn superserie som gör det riktigt roligt att följa fotbollen i den högsta divisionen. Även roligt att följa vissa matcher i ettan, 70 - 0 matcherna i division 2 känns mindre intressanta.
Tror man ska stänga ettan med, sen ta upp lag som klarar kraven för att spela i den serien. Juniorlag etc...
|
|
|
Post by na on Aug 20, 2007 11:51:15 GMT 1
Egentligen borde inget lag åka ur serien. 1 lag borde man försöka få upp till superserien. sen så borde man få upp 2 lag till Division 1 Man får hoppas att det blir så. jag vill i vilket fall ha ett jämnt antal lag i ettan, så att det blir lika många matcher för alla lag.
|
|
|
Post by allan on Aug 20, 2007 12:22:36 GMT 1
Vilket lag som åker ur?
Är det inte två lag som ska flyttas ner? ifjol flyttades väl två lag ner (Sundsvall och Westerbotten)? det borde väl vara samma i år?
Dvs, Gefle o Örebro i tvåan 2008.
|
|
|
Post by Hmmm on Aug 20, 2007 12:37:38 GMT 1
Om två lag skall åka ur varje år och något lag gå upp i SS då finns det snart inga lag kvar i div 1, eftersom SS är en stängd serie. Historien säger oss att de flesta lag som kliver av SS-spel hamnar i div 2.
Säsongen 2013: Division 1 består av 3 lag, som spelar olika många matcher. Lagen är Luleå, Ystad och Falun. Nej Tack !
Det bästa vore om:
Division 1 bestod av 10 lag som spelar 9 matcher (enkelmöten) + slutspel för lag 1 till 4. 9 matcher räcker för de lagen som hamnar på plats 5 - 10. Eventuellt även kvalmatch för lag 9 och 10 mot de två bästa i Tvåan.
Så skall det se ut !
Då finns det utrymme för geografisk spridning. Lagen får resa långt några gånger om året och får en bra förberedelse inför SS, om de avser komma dit.
|
|
|
Post by Philip S on Aug 20, 2007 13:33:06 GMT 1
Och vem har sagt att man går upp i SS bara för att man vinner division 1? Först ska det spelas kval, om inte vinnaren av division 1 avsäger sig chansen att kvalspela. Och i så fall borde väl inget lag åka ur SS och heller inget lag gå upp från division 1.
|
|
|
Post by na on Aug 20, 2007 13:56:40 GMT 1
Och vem har sagt att man går upp i SS bara för att man vinner division 1? Först ska det spelas kval, om inte vinnaren av division 1 avsäger sig chansen att kvalspela. Och i så fall borde väl inget lag åka ur SS och heller inget lag gå upp från division 1. superserien har plats för 8 lag, idag finns det 5 lag där. i övrigt har det aldrig varit så att ett lag från superserien har haft möjligheten att kvala för att hålla sig kvar, kvalet har alltid(så länge jag kan minnas) varit bland de bästa lagen i ettan som gjort upp om att gå upp till superserien. du har rätt i att segraren i ett kvalspel kan avsäga sig rätten att gå upp till superserien
|
|
|
Post by Snokaren on Aug 20, 2007 18:46:26 GMT 1
Detta system har inte varit förut om åren väl? Jag tycker iaf att det verkar vara konstigt om gävle skulle åka ur om dom och örebro skulle hamna på samma poäng för om man kollar på spelschemat så har gävle mycket bättre målskillnad o även vunnit över örebro. I alla andra sporter så går man alltid efter inbördes möte först av allt. Jag tycker iaf inte att man ska behöva låta något lag åka ut iår o låta två lag från div2 gå upp samtidigt att det lag som vinner div1 finalen bör gå upp i superserien o att inget lag från högsta ligan bör åka ur för då kommer det bli jämt antal matcher nästa år. Men det är bara min åsikt.
|
|
|
Post by wwehd on Aug 20, 2007 20:24:40 GMT 1
Och vem har sagt att man går upp i SS bara för att man vinner division 1? Först ska det spelas kval, om inte vinnaren av division 1 avsäger sig chansen att kvalspela. Och i så fall borde väl inget lag åka ur SS och heller inget lag gå upp från division 1. superserien har plats för 8 lag, idag finns det 5 lag där. i övrigt har det aldrig varit så att ett lag från superserien har haft möjligheten att kvala för att hålla sig kvar, kvalet har alltid(så länge jag kan minnas) varit bland de bästa lagen i ettan som gjort upp om att gå upp till superserien. du har rätt i att segraren i ett kvalspel kan avsäga sig rätten att gå upp till superserien ' Superserien har väl plats för hur många lag som helst egentligen, det bestämmer vi ju själva. Eller hur? Sen undrar jag var snacket om "SuperEttan" kommer ifrån. Serien heter Division Ett (1) och inget annat! Annars kan vi ju lika gärna snacka om "SuperTvåan" också. Löjligt.
|
|
|
Post by Spelare on Aug 20, 2007 20:28:01 GMT 1
Jag håller med föregående talare. Det finns väl inget som är särskilt "super" med div. 1?
|
|
|
Post by Tb on Aug 20, 2007 20:57:15 GMT 1
Jag tycker att div1 bör bestå av 8 lag till 2008.
* 2 grupper där man möter lagen i sin grupp 2 ggr och lagen i den andra 1 gång. Detta leder till att det blir "många" lag i serien samtidigt som dubbelmöten existerar. Möjligheterna att utveckla sig mellan två matcher mot samma lag är ju en av d stora behållningarna i fotboll. Det tydligaste exemplet i år är ju Arlanda. Dells är det utbildande och ger mer möjlighet till scout vilket i sin tur gör våra spelare och tränare till bättre fotbollsspelare.
* Att säga att det är orrätvist tycker jag inte är ett relevant system då det lag som vinner sina matcher går till slutspel i vilket fall.
|
|
|
Post by TB on Aug 20, 2007 21:00:00 GMT 1
För att förtydliga detta så anser jag att Gävle och Örebro bör vara kvar, vilket jag tror att förbundet redan beslutat. Sen tycker jag att det lag som vinner div.2 kvalet ska gå upp.
ps. För övrigt tror jag mig minnas att SF och WH inte båda blev tvångsnedflyttade?! ds.
|
|
|
Post by allan on Aug 20, 2007 22:34:09 GMT 1
Både SF och WH blev tvångsnedflyttade med hänvisning till att det i TB står att det att de två sista lagen SKALL flyttas ner, enda undantaget är om något av lagen som vunnit sin kvalmatch tackar nej till sin plats i Div1. Då kan lagen som spelat där i år erbjudas att överta deras plats.
OM man vill utöka Div1 ska man i god tid innan säsongen meddela en förändring av TB. Reglerna kan inte göras avsteg ifrån. OM FS eller TU tagit beslut att att ÖBK eller GRD ska få vara kvar så bryter man mot förbundets egna regler. Med tanke på soppan som blev när en domare övertolkade sin makt uppe i Falun tidigare i somras, tror jag inte man är sugen att köra fler såna lekar i år.
Så, om man inför 2008 meddelar att inget lag ska flyttas ner så ok. Men mig veterligen har inget sånt skrivits in i TB inför 2007.
Men min personliga åsikt är att både ÖBK och GRD spelar en fotboll som platsar i ettan.
ps. glöm inte att vi egentligen ska ha div1 norra och div1 södra, nuvarande serie är en nödlösning när för många lag försvann. ds
|
|
|
Post by perenqvist on Aug 21, 2007 8:05:33 GMT 1
Hej allan! Du verkar ha koll på TB, så hjälp mig gärna. Jag kanske läser TB som "devil" läser bibeln, men jag hittar inget i TB-07 som säger att det (eller de) sist placerade laget/en per automatik åker ner (heller inget om att de kvalande lagen från tvåan per automatik går upp).
|
|