|
Post by mj on Mar 24, 2007 12:46:14 GMT 1
kan ärligt erkänna att jag bara skummat genom tråden men när det gäller box-squat ju att man ALDRIG sätter sig på bänken...då blir belastningen på kotorna extrem och en stor skaderisk uppkommer....
det kan ha stått någonstans, vill bara tydliggöra det
inte för att det har med tråden att göra men marklyft e fan så mycket roligare än knäböj!
Mathias Jangenäs, Jets
|
|
|
Post by Magnus on Mar 24, 2007 18:45:56 GMT 1
Mathias: I den klassiska box squat-tekninken sätter man sig ner på boxen. Detta görs under kontroll! Det betyder inte att man släpper trycket och spänningen i bålen när man väl är nere på boxen. Det är extremt farligt att slappna av när man sittter på boxen och kan leda till skada. Höftböjarna kommer att kopplas ur när man sitter ner på boxen. Genom att koppla ut höftböjarna får man en övergång från statisk belastning till dynamisk belastning när man reser sig upp.
Se tidigare bifogad länk där box squat-tekniken står beskriven.
|
|
|
Post by Johan Lundqvist on Mar 24, 2007 19:50:42 GMT 1
När jag gjorde "Box Squats"....back in the days :-). Så gick jag extremt långsamt ner i den negativa fasen. Sen när rumpan nuddade sätet så exploderar man upp med höft, lår och slutligen upp på tå.
Sen det här snacket med hur långt man ska gå ner i knäböj tycker jag är enkelt. Röven ner i backen bara, så långt ner det går så att arslet får jobba lite också (hur lät det :-)).
Knäböj, "Box-Squats", Marklyft, Frivändingar, Push Press, Bänkpress, Glute/Ham raises, Dips, Chins, Raka marklyft samt bålträning. Eventuellt komplettera med lite lårcurl och axelträning för dom som är bräckliga :-). Där har ni övningarna som gäller.
"Curls are for girls"
|
|
|
Post by mj on Mar 25, 2007 15:47:58 GMT 1
till magnus...i min värld så är höftböjaren urkopplad under hela knäböjen, då den böjer höften, motsatt till rumpan som är aktiv i en knäböj och sträker ut höften...i fasen då man sätter sig gör bara att man arbetar med rumpan exentriskt istället för koncentriskt....så det är ingen skillnad i muskelengagemang för höftböjaren oavsett om du sitter ner eller är i en ansträngande läger för gluteus....dessutom om man slappnar av i bänkläget så är det ju en övning där man tappar muskelns spänning och vad jag vet så har jag aldrig hört någon vettig tränare som rekomenderat att övningen inte ska vara belastande under hela fasen...
vad det gäller box-squaten så är det väldigt lätt att man "släpper" spänningen i bålen vilket kommer leda till skada...det är i mina ögon en stenåldersövning och har inga fördelar mot att köra utan bänk, förutom att man vet exakt hur långt man går ner varje gång.
om coach oud läser dett så får han gärna kommentera detta, jag är nästan helt säker på att jag inte har fel....
/ Mathias Jangenäs, jets
|
|
|
Post by Guest on Mar 25, 2007 20:56:34 GMT 1
till magnus...i min värld så är höftböjaren urkopplad under hela knäböjen, då den böjer höften, motsatt till rumpan som är aktiv i en knäböj och sträker ut höften...i fasen då man sätter sig gör bara att man arbetar med rumpan exentriskt istället för koncentriskt....så det är ingen skillnad i muskelengagemang för höftböjaren oavsett om du sitter ner eller är i en ansträngande läger för gluteus....dessutom om man slappnar av i bänkläget så är det ju en övning där man tappar muskelns spänning och vad jag vet så har jag aldrig hört någon vettig tränare som rekomenderat att övningen inte ska vara belastande under hela fasen... vad det gäller box-squaten så är det väldigt lätt att man "släpper" spänningen i bålen vilket kommer leda till skada...det är i mina ögon en stenåldersövning och har inga fördelar mot att köra utan bänk, förutom att man vet exakt hur långt man går ner varje gång. om coach oud läser dett så får han gärna kommentera detta, jag är nästan helt säker på att jag inte har fel.... / Mathias Jangenäs, jets skulle inte vilja säga att detta är Box versionen är en "stenålders" övning. använde detta i usa när jag lirade highschool, då en del av våra coacher va nya från collage och en från NFL camp... tvivlar på att de skulle uppmuntra "stenålders" övningar... men ja, du kanske har rätt... skiten funkar kan jag säga...
|
|
|
Post by Biten on Mar 26, 2007 8:58:46 GMT 1
Hej alla! Tack för svar, särskilt till alla Djurgårdare. Nu har jag något att jämföra med i min egen träning och vill därför visa min stora tacksamhet. Ska försöka bli som de stora pojkarna då. Det här är inte lätt, men själv tror jag att man måste känna efter eftersom alla har olika erfarenheter och bakgrund. I regel känner man efter ett tag på gymmet var man är svag och det börjar kännas och då är det bara att pröva fram det bästa för dig själv. Åter tack för svar.
|
|
|
Post by Magnus on Mar 26, 2007 14:21:54 GMT 1
Mathias, Jag tror att du och jag har helt skilda meningar om vad en box squat är för något i grund och botten – vilket är helt OK för mig. Jag är inte ute efter att övertyga dig att box squats är världens bästa/sämsta övning. Man ska använda sig av de övningar man behärskar och som fungerar just för personen i fråga.
Box squat används för att man inte kan använda lika mycket vikt som vid en vanlig knäböj. Det innebär att man inte tar lika mycket stryk i tränade muskler samt CNS. Vid box squats lär man sig att sitta bakåt, vilket medför att stången transporteras i en så rak lodrät riktning som möjligt. Övergången mellan excentrisk och koncentrisk fas bryts. Det medför en explosiv startfas i den koncentriska delen för att få upp en så hög skivstånghastighet som möjligt genom hela lyftet (därför är det vanligt att man även använder kedjor och gummiband – accommodating resistance).
Vanliga knäböj, marklyft eller en tackling i am fotboll är också farliga och kan innebära att man kan skada sig om man inte använder rätt teknik! Det går inte att säga för få gånger… Offra inte tekniken i lyften när det börjar bli tungt! Träna upp teknik först, sedan styrkan.
|
|