|
Post by fischelbyxa on Aug 27, 2006 16:55:01 GMT 1
De matcher jag har sett i år med DIFs juniorer plus det som sägs i forumen visar på en klubb med mycket hög spelardisciplin och -moral. Man fortsätter spela rent även när man ligger under rejält. Man stöttar varandra och agerar just som en lag.
Men varför är det helt annorlunda när seniorerna spelar? Jag har sällan hört så mycket tjafs inom ett lag som under matchen i dag på Sjökrickan. Alla verkade skälla på alla, svordomarna haglade. På plan och utanför. Spelare mot spelare, coach mot coach, coach mot spelare. För att inte tala om coach mot domare och coach mot motsatta sidlinjen.
Hur kan det vara så stor skillnad mellan olika lag inom en klubb?
|
|
|
Post by DrPhil on Aug 27, 2006 19:05:28 GMT 1
Jag antar att juniorerna inte har lika stor press på sig att prestera och alla är glada bara de kommer 1 yard framåt på spelen till en början innan laget fått erfarenhet. Jag har sett rätt många matcher jag med av Djurgården i båda åldersgrupperna och jag måste säga att jag är imponerad av DIF's juniorer.. tycker de har utvecklats riktigt bra på så kort tid.
Bråk och tjaffs mellan spelare kommer alltid att finnas i alla klubbar men att visa det på planen är rent ut sagt dåligt.. jag tror att det är mycket som pågår i DIF just nu då man testar runt folk på olika positioner.. de har ingen renodlad MLB längre då Alex Larsson #2 försvunnit till college vilket skapar problem på defense... finns nog många förklaringar till varför de beter sig som de har gjort på sistone.
|
|
|
Post by Publik on Aug 27, 2006 19:06:24 GMT 1
Kan inte annat än hålla med föregående talare. Riktigt överaskande att höra det språkbruket av coacher på denna nivån. Gap och skrik, Föroläpling av spelare, tjat på dommaren, högljuda klagomål på STU playcalling........ Några höjdpunkter: DIF HC:"How can you throw the ball??!!" STU leder med 22-0 och kastar en screen för 3 yards........... DIF Ass till egna spelare: "You suck, how can you play like this!! You better sort this out!", Coachen går iväg och lämnar spelarna efter denna konstruktiva kritik. Genom hela matchen så fick DIF spelarnahöra hur risiga de egentligen är
|
|
|
Post by Rekryterar on Aug 27, 2006 19:19:59 GMT 1
Kan inte annat än hålla med föregående talare. Riktigt överaskande att höra det språkbruket av coacher på denna nivån. Gap och skrik, Föroläpling av spelare, tjat på dommaren, högljuda klagomål på STU playcalling........ Några höjdpunkter: DIF HC:"How can you throw the ball??!!" STU leder med 22-0 och kastar en screen för 3 yards........... DIF Ass till egna spelare: "You suck, how can you play like this!! You better sort this out!", Coachen går iväg och lämnar spelarna efter denna konstruktiva kritik. Genom hela matchen så fick DIF spelarnahöra hur risiga de egentligen är Ni är välkomna till Bulls, där kommer vi inte att skrika på er ;-)
|
|
|
Post by tjorven on Aug 27, 2006 19:38:40 GMT 1
Kan bara gratulera STU till vinsten, men jag antar att DIF blev lite griniga för att de tycker väl att STU är ett sämre lag som de ska spöa vilken dag som helst. Men man kan inte vinna varje match.. kul att STU börjat komma igång spelmässigt och som organisation så det blir lite bättre klass på Div1.. nu finns det i alla fall 3 lag som håller hyffsad klass: Tyresö, DIF,STU om man bortser från resultatet idag för DIF's del. Precis som Dr.Phil skriver så tror jag att DIF har problem med att få ihop folk och på vilka positioner alla ska spela. Tror att Alex Larsson var en stor förlust för DIF's del då han garanterat var bäst på deras defense. Att coacherna skriker på sina spelare hör till tycker jag likaså att man är oense med domarna ibland.. men att börja skrika saker åt det andra laget känns rätt pinsamt.
|
|
|
Post by CHICAGO on Aug 27, 2006 20:25:26 GMT 1
Idag var Bulls riktigt bra. Det innebär inte att DIF är ett dåligt lag, tvärtom. Vore roligt om DIF vann Div1-finalen, lite oväntat sådär...
|
|
|
Post by Kul ja on Aug 27, 2006 21:27:58 GMT 1
Idag var Bulls riktigt bra. Det innebär inte att DIF är ett dåligt lag, tvärtom. Vore roligt om DIF vann Div1-finalen, lite oväntat sådär... Kul ja, troligt nej Som de spelade idag kommer det inte bli mycket gjort för kth i finalen. Sedan måste de ha en "polis" på sin sidlinje, som ser till att parkinsson, oj förlåt, parker och co håller tyst.
|
|
|
Post by Spekulanten on Aug 27, 2006 22:55:46 GMT 1
Jag tror det är frustation man ser i DIF i år. Andra året är tufft då den första lyckan över att det är nya saker i görningen rinner av.
Tittar man på deras förening så ser man att det är ganska få personer som drar ett tungt lass. Det är ofta okej i medgång men när man upplever stagnation eller till och med motgångar så kommer frustrationen. DIF är inte lika bra som 2006 på seniorsidan även om de tagit sig till final igen. Det beror mer på att Uppsala varit för ojämna och att STU inte fick ihop sitt lag i början av året.
Även i juniorfotbollen är det jobbigt när man är få och förlusterna kommer varje vecka. De är inte många som coachar och lagen är tunna. Rekryteringen av nya ungdomar är inte så lätt och det skrämmer iväg spelare att förlora alla matcher.
I dagsläget är de inte ett lag moget för superserien och knappast heller 2007. De har fantastiskt långt kvar att gå för att vara i nivå med motståndet i juniorfotbollen. Det är nog viktigast för DIF att inte stressa sig till en superserieplats utan istället söka bygga stabilitet i ettan och jobba långsiktigare. Frågan är om man har tålamod för det? Naturligvis måste man städa upp sitt beteende bland coacherna för den uppvisning de bjöd på idag var inte värdig ett lag med ambitioner.
|
|
|
Post by fischelbyxa on Aug 27, 2006 23:08:10 GMT 1
Jag tror det är frustation man ser i DIF i år. Andra året är tufft då den första lyckan över att det är nya saker i görningen rinner av. ... Även i juniorfotbollen är det jobbigt när man är få och förlusterna kommer varje vecka. De är inte många som coachar och lagen är tunna. Rekryteringen av nya ungdomar är inte så lätt och det skrämmer iväg spelare att förlora alla matcher. Men ändå spelar juniorerna med glädje, hjärta och disciplin! Enligt rykten (har bara hört det i andra hand) så väljer DIFs U19 att sparka om de vinner slantsinglingen. Varför? Jo, får ett av de få tillfällena de har chansen att öva på kick-off mot riktiga motståndare. Ryktet (om det nu stämmer) visar på en helt fantastisk inställning till sin egen (o)förmåga och en lika fantastik vilja att lära sig för att bli bättre! Så återigen: Vadan denna skillnad mellan lagen inom DIF?
|
|
|
Post by Sol ute on Aug 28, 2006 6:40:23 GMT 1
Tycker du har fått rätt bra förklaringar till varför skillnaden är så stor..? Självklart går alla lag ut för att vinna, men DIF's juniorer känner nog som alla rookies att man vill bara spela så mycket som möjligt och få erfarenhet, man skiter i om man ligger under med 100-0 eller 7-0. Just därför kommer inte denna frustration fram.. den kommer sen när man vet att man blivit bättre och det känns som att alla i laget kanske inte ger allt av vad man vet att de kan prestera, eller att man själv spelar dåligt. Sen så är det kul att se hur laget ständigt utvecklas de har faktiskt vunnit 2 matcher nu även om det var under Dukes Tourney i år och "alla duktiga spelare" kanske inte var där från de andra lagen. Självklart så blir det ännu roligare att spela när man väl vunnit några gånger eller bara får göra en touchdown.. det är väl rätt bra skäl till varför juniorerna spelar med glädje,hjärta och disciplin.
Angående DIF's seniorer så tror jag frustrationen är så pass stor för att folk kommer och går som de vill på träningarna har jag hört och på så sätt drar väl cirkusen igång. De har ingen renodlad MLB längre som sagt och de får plocka ner folk från Dline för att fylla upp den platsen vilket gör att det skapas osäkerhet i defense vilket leder till många andra problem. Angående coacherna så ska en coach få skälla på sina spelare om han är missnöjd med hur de spelar, och på domarna om han anser att de gjort något fel. Men att börja klanka ner på andra laget är det lite dagisvarning på. Men sen ska man inte säga att det bara är DIF som gör såhär heller då SMM's tränare brukar ge sina spelare på juniorsidan rätt bra med skäll (inte på matchdag då kanske...) och Tyresö är kända för att ha en dålig attityd på planen...
|
|
|
Post by Publik on Aug 28, 2006 7:41:37 GMT 1
För att förtydliga mig....
Självklart så ska/får en coach skälla på sina spelare(har själv gjort det....), men det som hördes igår var på gränsen.
Det var ingenting som spelarna kunde ha nån nytta av, inget: gör si gör så, När dom sitter i denna fronten blocka såhär.
Det var bara skäll utan nåt innehåll. Och det är enligt mitt sätt att se saken IG. Det känndes väldigt desperat på kth´s sidlinje.
|
|
|
Post by L Dibersky on Aug 28, 2006 9:48:55 GMT 1
Oj den klassiska, gör andra så, då kan vi också göra det.
Nej det är inte rätt att skälla ut sina spelare, heller inte att skälla ut domaren
|
|
|
Post by brsrk on Aug 28, 2006 10:30:06 GMT 1
Jag vill ge en eloge till domarna i matchen för en stark insats, torts att de fick utså mycket omotiverat skäll och gnäll. Bra jobbat!
|
|
|
Post by The Piano Player on Aug 28, 2006 22:43:08 GMT 1
Jag tycker också att domarna gjorde en bra insats. Andrenalinhalten var hög in både lagen och objektiviteten var stundtals begränsad, men domarna klarade överlag att hantera detta. Well done.
Kort sagt, don't shoot the piano player...
|
|