|
Post by Publik on Jan 3, 2006 18:05:15 GMT 1
Vad finns det att göra för att få ha kvar denna superetta
1. Arenaklocka och 25 sekunders klockor.
Tycker det ska vara ett krav på det till 2007. Det innebär att klubbar som spelar i superettan förbereds för Superserien
2. Ordentlig läktare
Se till att det kan komma publik som kan se matchen som man ska se en match i amerikansk fotboll.
3. Speaker Självklart måste vi ha någon som förklarar för Mormor Agda när hon kommer.
4. Statistik Okej det sköts inte i superserien, men vi måste börja någon gång i lägre divisioner
|
|
|
Post by krav on Jan 3, 2006 18:46:16 GMT 1
5.Att alla lag har ett u19 lag i seriespel
6.Att alla lag har ett u16 lag i seriespel
|
|
|
Post by statistik on Jan 3, 2006 19:53:05 GMT 1
jag vill definitivt ha statistik iaf!
|
|
|
Post by Ej Jkrav on Jan 3, 2006 20:03:34 GMT 1
Jag har aldrig förstått kravet på att ha j-lag i seriespel. Är det någon annan sport som har det som krav? Att ha det som krav gör det bara ännu svårare för de föreningar som står på randen till att få lägga ner. Försök istället att underlätta för föreningarna. J-verksamhet kommer ändå drivas av de föreningar som det går bättre för och som har kapacitet att hantera det, men tvinga inte på nystartade föreningar en verksamhet de inte kan hantera. Det enda det resulterar i är att fler föreningar går i graven. Det är nog dags att inse att vi inte är en av de största sporterna i Sverige (men kanske den roligaste) och inte kan kräva vad som helst av föreningarna.
|
|
|
Post by Jojo on Jan 3, 2006 20:10:02 GMT 1
Du glömmer att det är superettan det handlar om. Den serien är inte till för nystartade föreningar. En nystartad förening bör 99% av fallen hålla till i den lägsta serien.
|
|
|
Post by krav on Jan 3, 2006 20:28:36 GMT 1
om man bara vill driva en klubb för weekend warriors som har roligt och inte en seriös elitsatsning kan man hålla sig i div2, superettan och superserien är väl tänkt skall innehålla lag som satsar, tack saff för att ni inte tog upp nrpkg i ettan, visar att nått står rätt till iaf!
|
|
|
Post by kraven on Jan 4, 2006 12:33:55 GMT 1
5.Att alla lag har ett u19 lag i seriespel 6.Att alla lag har ett u16 lag i seriespel Med tanke på att alla lag på alla nivåer spelar under samma tidpunkt så skulle jag kunna sträcka mig till att ha minst ett juniorlag och jag skulle hellre se att dom har ett U16 eftersom då har dom spelare som kan växa till sig till ett U19. Som de sedan har i Superserien. Kraven måste höjas i alla fall annars kommer vi vara en kropsport hela tiden.
|
|
|
Post by Ej Jkrav on Jan 4, 2006 20:09:37 GMT 1
Bara ett exempel till varför det är en dumt att ha j-lags krav:
STU, som består av Solnas och Täbys senior respektive U-19 lag kommer om jag förstått saken rätt, rent formellt vara en egen förening. Solnas och Täbys övriga j-lag (U-16 och PeeWee) ska ligga kvar under de gamla namnen (och föreningarna). STU kommer då inte ha ett U-16 lag och skulle enligt vissas sätt att se det, inte ha rätt att delta i Superettan. Min poäng är att ett formellt krav av det här slaget, begränsar föreningars möjlighet att organisera sin verksamhet på det sätt föreningen själv anser vara bäst. Jämför med rundbollslagen i Allsvenskan där många (alla?) av lagen rent formellt ligger skilda från övrig verksamhet i klubbarna. Med ett liknande krav på dessa lag, skulle inget av de kunna delta i seriespel.
Ni som tycker att det är ok att öka kraven på lagen i Superettan bara för att de inte spelar i den allra lägsta serien, tycker ni att ett nystartat lag som lyckas jävligt bra och vinner alla sina matcher inkl. kvalspel till ettan, inte ska få gå upp (de har ju inte haft tid att bygga upp en ordentlig j-verksamhet)? Måste man om man startar en ny förening och har någorlunda ambitioner, börja med j-verksamheten innan man börjar med seniorspel? Då tror jag att vi kommer se väldigt få nya föreningar i framtiden. Inse att alla föreningar som har någorlunda ambitioner, kommer på sikt skaffa sig någon form av j-verksamhet, men man kan inte kräva det från start. Dessutom är det betydligt lättare att locka juniorspelare om seniorlaget lyckas så pass bra att folk känner igen namnet. Ett exempel på hur mycket lättare det blir att starta j-verksamhet om man har ett välkänt namn är DIF.
|
|
|
Post by juniorer r bra on Jan 4, 2006 20:54:01 GMT 1
de nya föreningarna som startas och lyckats de senaste åren är de som börjat med u16 och byggt på den allra första årskullen med juniorspelare de fått in, de lag som startat med senior ligger redan i startskedet långt bak utvecklingsmässigt även i div2, och har antingen hoppat av år 2 eller haft det enormt tungt och aldrig ritkigt lyckats, som botkyrka raiders och carlshamn oakleaves gjort tror jag är det rätta
det där argumentet om att kids börjar för de känner igen namnet är nog DIf ensamma om, de flesta kids börjar för de får testa på i skolorna, och små rundbollsföreningar i landet har inga problem att dra in juniorer trots att de heter "bondby IF"
|
|
|
Post by DIF 50 on Jan 4, 2006 22:33:15 GMT 1
Säger inget annat än att DIF har hjälpt när det gäller juniorer. Vilket också gör mig lite fundersam varför inte fler gör detsamma? Om vi nu kan få lite hjälp från vår onda kusin rundbollen så varför inte ta den? Vart finns AIK-AF eller Hammarby AF? Eller kanske till och med IFK Göteborg AF (eller blev det för många förkortningar...?) Eller Malmö FF(AF) nudge nudge Limhamn...
|
|
|
Post by Coach on Jan 4, 2006 23:38:18 GMT 1
STU, som består av Solnas och Täbys senior respektive U-19 lag kommer om jag förstått saken rätt, rent formellt vara en egen förening. Solnas och Täbys övriga j-lag (U-16 och PeeWee) ska ligga kvar under de gamla namnen (och föreningarna). STU kommer då inte ha ett U-16 lag och skulle enligt vissas sätt att se det, inte ha rätt att delta i Superettan. Eller så har STU två U16, två U13 osv, beroende på hur man vill se det... Min tes är dock att tvång och regler aldrig har hjälpt någon - det går inte att tvinga fram engagemang och dedikation!
|
|
|
Post by Ej Jkrav on Jan 5, 2006 2:06:25 GMT 1
STU, som består av Solnas och Täbys senior respektive U-19 lag kommer om jag förstått saken rätt, rent formellt vara en egen förening. Solnas och Täbys övriga j-lag (U-16 och PeeWee) ska ligga kvar under de gamla namnen (och föreningarna). STU kommer då inte ha ett U-16 lag och skulle enligt vissas sätt att se det, inte ha rätt att delta i Superettan. Eller så har STU två U16, två U13 osv, beroende på hur man vill se det... Min tes är dock att tvång och regler aldrig har hjälpt någon - det går inte att tvinga fram engagemang och dedikation! Men ligger något av U-16 lagen rent formellt under samma förening som STU? Man kan inte säga att ett lag har ett j-lag om det inte ligger under samma förening som seniorlaget. För övrigt, Rose Bowl börjar nu!
|
|
|
Post by Bc on Jan 5, 2006 3:13:16 GMT 1
Ligger väll under Flyers eftersom STU ska spela med deras förenings# vad jag har förstått
|
|
|
Post by Na on Jan 5, 2006 12:28:31 GMT 1
ska man klaga på att STU inte har u-16 lag i seriespel kan man väl lika gärna klaga på att CC inte har något U-16 i SAFF:s u-16 serier?
|
|
|
Post by JR on Jan 5, 2006 16:14:49 GMT 1
Det är väl defenitivt inget att klaga på att JR och CC har egna u16 serier, snarare är det att se som ett styrkebesked att vissa klubbar fattar att de klarar sig bättre själva än att låta sina u16 killar få 4 matcher per år.
|
|