|
Post by afa on Jul 8, 2005 14:39:53 GMT 1
förstår inte vad jamtland skulle tjäna på att flytta ned från ss, de håller ju redan på att spela in sina unga spelare, det jamtland behöver är förstärkning antingen på coach sidan eller spelar sidan, de har allt utom just toppen och lite kunskap
|
|
|
Post by JO Sivtoft on Jul 8, 2005 14:49:58 GMT 1
SS + Superettan är idag 16 lag tillsammans (Sundsvall har rätten att spela i ettan nästa år).
Ett förslag är att de två sämsta lagen tas bort och kvar är 14 lag. Dela in dessa i två grupper om 7 ( Superserien Norra och Södra) enligt geografisk indelning (ekonomisk aspekt). Dessa lagen spelar enkelmöte, 3 hemma och 3 borta under 7 veckor. De två bästa lagen i grupperna fortsätter till Superserien Elit och tar med sig resultatet i deras inbördes möte. Lagen spelar dubbelmöte med undantag för de matchresultatet de tog med sig. Detta ger 5 matcher till under 5 veckor.
Resterande lag i Norra och Södra behåller alla sina resultat och möter varandra i ett nytt enkelmöte vilket ger 4 matcher till under 5 omgångar till.
Alla tre serierna är därmed slut samtidigt efter 12 veckor. 1:an och 2:an i Elit får hemmplan i semifinalen och en veckas vila. 3:an och 4:an i Elit får hemmplan i kvartsfinalen och möter segrarna i söder respektive norr enligt kortaste reseavståndsprincipen. Denna princip gäller även i semifinalerna.
Lagen i Elit har spelat 11 matcher under 12 omgångar. Den lediga omgången under de sju fösta veckorna kan utnyttjas så att EuroBowl/EFAF Cup spel passas in. Lagen i Söder respektive Norr har spelat 10 matcher under 12 omgångar. Om 3:an eller 4:an går till final blir det 14 matcher total, för övriga lag 13 matcher om de går till final.
Tankar kring detta?
|
|
|
Post by TaTa on Jul 8, 2005 15:06:45 GMT 1
Ja!! SMM vs Täby .. ska det bli ett - två - eller tre hundra noll??
|
|
|
Post by 910 on Jul 8, 2005 15:18:09 GMT 1
sundsvall har räten att spela i superettan, men borde de inte börja om i div2? om sundsvall förlorar med 91-0(nu låtsas vi att sundsvall ÄR bättre än div1 lagen) vad gör då täby/c4?
|
|
|
Post by Ches on Jul 8, 2005 17:56:34 GMT 1
Tyvärr Sivtoft, du brukar ha vettiga ideer men nu är du verkligen ute och cyklar. Sju i varje grupp? det borgar för bye weeks och det kan jag som spelare i SS säga tt jag verkligen hatar, visst det är bra om man gör illa sig men annars är det bara ett jävla otyg. Raka serier är det allra bästa, dubbelmöte om man måste ha det för att få ett lämpligt antal matcher. Hellre 5 lag i SS som klarar av det än 8 där 3-4 inte hör hemma i den divisionen.
Så det så
|
|
|
Post by Nose on Jul 9, 2005 3:35:54 GMT 1
Varför inte låta alla lag i SS å div.! få saga va dom vill.... Sen kan jag personligen tycka att de e för lite matcher!!
|
|
|
Post by TonyMontana on Jul 9, 2005 10:14:54 GMT 1
Folk verkar sträva efter att SS ska ha mest lag och massa matcher. Och vilka medel samt lösningar man använder för att nå detta verkar man inte ha satt sig ner och tänkt igenom.
Som tidigare talare har sagt. SS ska bestå utav lag som helt enkelt orkar hålla sig kvar där och kan ge motstånd. Och om detta bara är 5 lag, må det så vara. Kasta då in dubbelmöten för att nå lämpligt antal matcher under säsongen. Detta bör praktiseras i Div 1 också. Man vill inte ha dropouts mitt i säsongen.
Så SS bör vara: SMM CC AJ GM JR LG
Superettan bör kvarstå med följande lag: U86ers SC TRC VR GR DIF ÖBK
Kristianstad och Täby bör få slåss om platserna med segrare ur Div 2. Dock bör vinnarna ur dessa matcher gå upp, men sedan behövs även yttligare ett lag kliva in i Superettan för att fylla den tomma plats som Limhamn lämnar efter sig, och på så sätt får vi 10 lag.
|
|
|
Post by pooler I disagree on Jul 9, 2005 10:36:47 GMT 1
Raka serier, punkt.
|
|
|
Post by Eriq on Jul 10, 2005 11:37:28 GMT 1
Vore tokroligt att spela mot westerbotten igen. Var ju ganska många år sedan sist så att säga.. #75 Uppsala, fd #69 Piteå Lumberjacks
|
|
|
Post by Felfelfel on Jul 11, 2005 20:43:27 GMT 1
Fel, fel, fel... Detta tillämpas inte i NFL! Påstå inte saker som du inte har kunskap om. Spelschemat i NFL bestämms visserligen ett halvt år innan seriestart, men vilka man spelar mot bestäms i åtta års cykler. dvs man väljer inte motstånd till ett lag efter deras prestationer från föregående säsong. (med undantag av två matcher per år) Motståndet för de olika lagen i NFL beslutades redan 2001 och de är bestämda fram t o m säsongen 2009. Tex för Patriots www.patriots.com/search/index.cfm?ac=searchdetail&pid=2862&pcid=43
|
|
|
Post by lslus on Jul 12, 2005 1:19:17 GMT 1
dvs man väljer inte motstånd till ett lag efter deras prestationer från föregående säsong. (med undantag av två matcher per år) Så då får alltså de lag som var bäst förra året ett tuffare spelschema detta år!
|
|
|
Post by Garry N on Jul 12, 2005 6:41:38 GMT 1
Bara för att komplettera NFL diskussionen. Tidigare var alltså fyra matcher "anpassade", nu är det två. (Något som jag som NFL nörd tycker är bra). De bästa lagen för ett tuffare schema än förra året, men ett lättare än vad de skulle fått för några år sen!! Lät det krångligt, läs www.nfl.com/ce/multi/0,3783,4414598,00.html Vi har redan testat poolsystemet i Superserien. Dock blev det väl egentligen aldrig riktigt utvärderat i och med att lag började droppa av. Vi har ju skiftat system ett antal gånger nu. Kanske dags att väcka (den avsomnade?) Superserieföreningen till liv och låta den vara en tung remissinstans för hur man tycker det fungerat de senaste 10 åren? Givetvis bör detta ventileras även i distrikten för att få med de lag som tidigare spelas i SS. Jag har aldrig sett någon riktig utvärdering kring de olika systemen vi haft. Det har ju alltid gnällts på alla, men kanske det gnällts lite mindre på nåt? mvh Garry N
|
|
|
Post by NotForLong on Jul 14, 2005 18:33:28 GMT 1
Ska vi ha draft ochså eller?
|
|
|
Post by TonyMontana on Jul 14, 2005 18:51:18 GMT 1
JA! Och för bövelen, inför spelarlön!
|
|
|
Post by Ordf DIFAF on Jul 17, 2005 16:05:05 GMT 1
Fotbollsvänner!
Diskussionen om nästa års spelsystem är verkligen något hela Fotbollssverige behöver dra igång så snart semesteruppehållet är avklarat. Det är med glädje jag konstaterar att detta redan har börjat diskuteras här på forumet.
Som ordförande för Djurgården (som i veckan äntligen fick våra godkända namnbytespapper från RF) så vill jag instämma i kören som menar att det viktigaste med framtidens spelsystem måste vara att skapa goda förutsättningar för landets klubbar att bygga upp sina juniorprogram parallellt som de får kraft att bygga upp starka seniorverksamheter.
Att bygga upp ett fungerande juniorprogram är för tillfället det mest prioriterade området för oss i Djurgården. Vi har för närvarande mellan 20-40 barn och ungdomar på våra juniorträningar och har helt nyligen genomfört ett mycket lyckat träningsläger som ett led i årets mål att ta oss till Skövde och delta i Dukes Tourney. Som ni kanske kan utläsa ur detta så ämnar vi i DIF skynda långsamt för att på så sätt även trygga en fortsatt stabil spelarbas för seniortruppen.
Förutsättningar Till ämnet om nästa års spelsystem för seniorerna då. Djurgårdens åsikter om detta ämne är helt klart att den idrottsliga utvecklingen av Sveriges lag måste vara i fokus. Med detta menar jag även att resor inte nödvändigtvis måste vara ett ämne som får sätta käppar i hjulen för konstruktionen av spelsystemet. Att det här med resor inte kommer kunna bli helt rättvist kan vi nog alla konstatera dock skulle man kunna skapa någon form av reskostnadsutjämning så att de långresande klubbarna inte behöver ta hela smällen (som t.ex. Limhamn och C4 fått göra i år). Även om de klubbar som inte har så många och långa resor kommer knorra över att de får högre kostnader än tidigare så är jag övertygad om att detta på sikt kommer leda till att fler av landets klubbar får möjlighet till en snabbare idrottslig utveckling. Detta kommer även gynna kvaliteten i Superserien inom säg två-tre år. Upplägget skulle kunna se ut som så att man för Division 1 och 2 inför någon form av tillfälligt reseutjämningssystem i säg två - tre år.
Spelsystemet När det gäller seriesystemet skulle man kunna tänka sig ett konferensliknande system med både regionala möten (kanske dubbel) samt mer långväga enkelmöten. Ett förslag här kan vara att anamma ishockeyns system som "sollar ut" de spelmässigt bättre lagen till ett "högre" och ett "lägre" divisionsspel. På så sätt kan man varje år försäkra sig om att de lag som förbättras får möta mer kvalificerat motstånd samt att de lag som för tillfället "ligger efter" slipper bli strykpojkar med demoralisering av laganda och föreningsorganisation som följd. Här är jag dock medveten om att det kan uppstå problem med tillgången till planer för de lag som delar arena med andra idrotter (som exempelvis vi i Djurgården som tappert kämpar med "rundbollsprioriteringar")
Sammanfattningsvis menar jag att en systemuppbyggnad med ett tillfälligt infört reseutjämningssystem samt ett "kvalificeringsspelsystem" i Division 1 och 2 kommer ge Sveriges föreningar bättre ekonomiska och sportsliga förutsättningar för att bygga ett bättre Amerikansk Fotbollssverige.
Med önskan om en fortsatt spännande spelsäsong 2005 och ett ännu bättre Amerikansk Fotbollssverige i framtiden
Joachim Skoogberg Ordförande Djurgårdens IF Amerikansk Fotboll
|
|