|
Post by Keven on Jul 7, 2005 15:29:02 GMT 1
We also beat a team from Finland that just a few years ago was one of the top teams in their country. Also, every team can only have 11 men on the field at a time. I have also seen some of the other teams that we might play. There is not so much differance in talent. Just experiance. Teams in the south should be alot better. They play alot more games than we do. We actually played 3 games last year.
Keven
|
|
|
Post by 2006 on Jul 7, 2005 16:22:01 GMT 1
Superserien ska bestå utav:
Stockholm Carlstad Arlanda Göteborg Jämtland
Spekulationer om att Tyresö och DiF ska kliva upp tycker jag är fel för följande orsaker. - Tyresö klev ner inför denna säsong för att bygga om. De måtte ha blivit en jäkla massa ombyggnationer för att de på rak arm ska kliva upp en division igen och där lyckas fullfölja OCH ge motstånd för resterande lagen i Superserien. Ombyggnation på 1 säsong ? Nja. Isf ett polskt fuskbygge.
- DIF bör inte kliva upp en division till, då de saknar led på ungdomssidan. De må ta sig till SS inom sin tid, men i dagsläget så skulle det bli en Sundsvall situation av det hela. Mycket folk inledningsvis, som i slutet på säsongen är blott en mindre trupp tappra människor. Och de har spelat 8 - 8 mot Uppsala, 6 - 0 mot Gävle, 13 - 6 mot Solna. Och gör man sådana matcher mot ett upptjackat Superserielag. Så kommer resultatsiffrorna åter igen, som under detta år, att skjuta i höjden och därmed bli löjliga. De har en bra grund. Bygg ett par år till.
Superettan bör sedan kvarstå. Med lag som
Tyresö Uppsala DIF Solna Västerås Gävle Örebro Kristianstad Borås Norrköping
Är tveksam till att Täby bör fortsätta. Dock så skall detta avgöras i en kvalmatch i slutet på denna säsong. Och där tror jag att Norrköping är ett bättre "sthlmslag" än Täby. Samt att Borås bör kliva upp för att fylla kvoten av 10 lag i divisionen, och därmed även ta den andra Söderlagsplatsen som skall vara med i Superettan. För att på så sätt få samma struktur som iår med lag från olika delar av Sverige. Dock bör dessa 3 nämnda lag tampas om de 2 sista platserna till Superettan 2006.
Sen vet jag inte om upplägget är praktiskt genomförbart. Vill bara att det vore så, då jag tycker dessa lag platsar i respektive Division.
|
|
TJ
Backup
|
Post by TJ on Jul 7, 2005 17:50:58 GMT 1
2006: Jag antar att Limhamn skulle vara med på din lista av SS lag? Det håler jag helt med om och tror att 6 lag i SS nästa år är det bästa att göra för att möjligtvis utöka serien igen 2007.
I "Superettan" är jag dock väldigt tveksam till Borås. Främst för att de är väldigt få men även för att de inte heller leder sin division. Jag skulle nog hellre se Umeå kliva upp, de verkar ha organisationen bakom sig dock så skulle det ge väldigt långa resor men det är något man får vänja sig vid i denna sporten.
|
|
|
Post by slutspel on Jul 7, 2005 18:13:54 GMT 1
upp med limhamn, ned med täby och upp med en av vinnarna i syd/väst norr/öst slutspelet
|
|
|
Post by ballen on Jul 7, 2005 18:20:08 GMT 1
upp med limhamn, ned med täby och upp med en av vinnarna i syd/väst norr/öst slutspelet Jepp håller helt med förgående talare. Dock anser jag att den som kommer sist i D1 ska åka ur (men det är detsamma som Täby iochförsig......)
|
|
|
Post by geten on Jul 7, 2005 18:30:47 GMT 1
borås bör inte plockas upp då de inte ens leder sin serie och har en extremt tunn trupp, ta då hellre upp lugi eller westerbotten
|
|
|
Post by TATTARE on Jul 7, 2005 22:15:25 GMT 1
(tattarna) vad menar du med det "addsfdsa" skulle det vara solna eller
|
|
Leo Billgren ej lnloggad
Guest
|
Post by Leo Billgren ej lnloggad on Jul 7, 2005 23:12:08 GMT 1
Serieupplägg, en favorit att spekulera kring även för mig...
Det finns två spår i denna diskution; dels vad man vill, dels vad man tror. I min värld ser dessa två ut såhär:
Jag tror att det blir såhär: Förbundet tycker nuvarande upplägg är bra, och kör på i samma stil... SUPERSERIEN Befintliga 5 lag + vinnaren av Superettan
SUPERETTAN Lag 2-9 i årets serie + ett eller två lag från division två.
TVÅAN Resten...
Men jag vill att det blir så här: Två nivåer, som lagen själva väljer...
1) 11-manna fotboll "på riktigt" med krav på juniorverksamhet, 7 domare i klubben etc. Indelat regionalt där man jämkar så det blir ungefär lika många lag i de olika (4 ) serierna. Ett nationellt slutspel (semifinal och final) för divisionsvinnarna.
2) 9-manna fotboll, för nya lag och lag som bara vill lira matcher för skojs skull. Inga stora krav på föreningarna (fixar själva domare till sina matcher, ej krav på målställningar, ej krav på juniorer mm.).
Detta upplägg skulle ge oss många positiva effekter:
1) Enklare att starta/överleva nytt lag.
2) Enklare att hålla små/svaga föreningar vid liv och i seriespel.
3) Fler lag som kan spela på en nivå som passar dem.
4) I de flesta fall kortare resor (lägre kostnader) för klubbarna.
5) Fler lag får chansen att spela mot de bästa och kan satsa, utan risk att åka ut.
6) Mindre risk att spelare byter lag bara för att spela på högsta nivån.
7) Långsiktig förbättring av generella fotbollsnivån i Sverige.
8) Alla får chansen att spela ett vettigt antal matcher varje år.
9) Reginal rivalitet växer, vilket gör matcherna intressantare och mer sevärda.
10) Divisionerna kan synkas med juniorspelet så tex. lagens U16 kan vara förmatch till seniormatchen.
Visst finns det nackdelar med detta upplägg, liksom alla andra upplägg. Vanligaste argumentet mot detta förslag kommer såklart att vara "Vill du se SMM möta xxxxx och vinna med 100-0?" Nej, det vill jag inte, men så är det ju nu också och det är inte seriesystemets fel, vissa lag är för dåliga och vissa är för bra för sin serie. Så är det på HS och i College också, det är inget Svenskt fenomen.
Dock, om alla är på samma nivå/serie kommer färre att söka sig bort från sin egen klubb och därmed kommer skillnaden mellan lagen inte att öka som den gör nu...
|
|
|
Post by mr 88 offline on Jul 8, 2005 6:47:42 GMT 1
senast jag kollade så är serien inte slut och täby har inte kommit sist ännu. det kommer fortfarande att spelas en jumbo match mellan kristianstad och täby. fast alla tror väll att kristianstad kommer att piska täby dem också. aja vi får väll se vad som händer.
|
|
|
Post by serien on Jul 8, 2005 8:23:17 GMT 1
Jamtland har spelat tre år i superserien och inte vunnit en match. De borde spela i en lägre serie. Att låsa superserien är knas. Redigt kvalifikations system ska de vara de vill säga de sportsliga ska avgöra och inte antal juniorer och antal peparkaks burkar lagen har lyckats sälja under vinter halvåret. Tillåt endast en import i superserien den ekonomiska dopingen blir annars för stor titta på jamtland noll importer mot stockholms två.
|
|
|
Post by jepp on Jul 8, 2005 8:50:52 GMT 1
Jämtland har ett bra lag men det räcker inte till i SS - med 1 eller 2 importer så tror jag att de hävdad sig utan problem.
Ner i ettan med Jämtarna så får de bygga upp och rusta inför näst-nästa år i SS.
Jag har annars ingen aning om hur det går med deras junis satsning.
|
|
|
Post by cyclone on Jul 8, 2005 9:39:18 GMT 1
jamtlands juniorsatsning är extrem bred, de har flera u16 lag, smat vunnit sin u19 serie sen -01, jamtland är i extremt behov av en amerikan som kan topppa laget/få igång grabbarna
jag tyckte jamtland hävdade sig bra förra året, men det verkar vara slut på bensin i år
|
|
|
Post by jojo on Jul 8, 2005 10:08:54 GMT 1
Största problemet i Jamtland är att nivån mellan spelarna skiljer sig förmycket. Stjärnor som skulle platsa i vilket SS-lag som helst finns tex Falkelind och Winnberg. Men sen finns det spelare som inte är bättre än de man möter i division 2. Skulle de 5-6 sämsta spelarna träna mer så att de blev starkare och bättre, framförallt på linjerna, så tror jag att de skulle hjälpa Jamtland till mycket bättre resultat nästa år.
Men åter till ämnet. Jag är emot att dela in i regionala serier i SS och Ettan. I division 2 funkar det bra men sitter du högre upp i seriesystemet så vill du möta bra motstånd och det är en av de viktigaste drivkrafterna för att spela.
|
|
|
Post by Tycker jag on Jul 8, 2005 12:41:11 GMT 1
Jag tycker, ta upp tre lag till Superserien, t.ex Limhamn, Tyresö + en till så att det blir 8 lag i Superserien. Låt Jämtland tillsammans med dessa tre bilda en pool med dubbelmöten och sedan enkelmöte mot de 4 bättre lagen (10 matcher) som har en egen pool. De sämre lagen får "lära sig" mot de bättre lagen och kämpa mot de sämre lagen. Detta borde ge mer jämna matcher. Tabellen är gemensam. Detta tillämpas i t.ex NFL där de lag som var bäst förra året får ett tuffare spelschema detta år (för att det inte ska vara för lätt att vara bäst alla år)
Superettan bör finnas kvar och kanske delas in på samma sätt med de nya lagen i den lättare poolen. Div 1 spelades så för några år sedan med 1A och 1B. Då kunde inte 1B-lagen gå upp till högsta serien, men jag tycker att de ska ha möjlighet till det. Semifinal och final även i Superettan då kan inte ett lag i den "sämre poolen" bara vinna och gå upp utan måste möta de bättre lagen i slutspelet isåfall.
Div 2 bör fungera som idag men som Leo skriver med 9 spelare på plan. Då kan man starta nya lag och ha ca 15-20 spelare tills man får fler.
|
|
|
Post by Jojo on Jul 8, 2005 13:54:35 GMT 1
8 lag i SS tycker inte jag ska vara något sorts självändamål. Låt hellre Tyresö med flera utveclas i Div1 och sedan ta steget upp när de är redo. Kan tänka mig att Limhamn är redo att flytta upp men inte fler lag än så. Spela då SS med dubbelmöten nästa år så får de 10 matcher.
Att dela upp Div1 i pooler tycker jag är fel jag tycker mycket bättre om raka serier där alla möter alla på lika vilkkor istället för att hålla på och dalta.
|
|