|
Post by Anonym on Jun 7, 2005 18:16:31 GMT 1
Jag måste bara fråga då jag inte fattar en sak. Varför envisas alla med att skriva KTH då de faktiskt bytt namn till Djurgården? Verkar lite konstigt, men ni kanske har ett bra svar.
|
|
|
Post by Keven on Jun 7, 2005 19:04:08 GMT 1
Because of legal reasons. All the legal stuff must be finished before KTH can use the name DIF. That is just what I am guessing.
|
|
|
Post by en som tror on Jun 7, 2005 19:26:44 GMT 1
det var så att RF fick in namnbytet för sent så de godkände det inte förrens 2006
|
|
|
Post by DIF 4 on Jun 7, 2005 20:55:17 GMT 1
Om jag förstått saken rätt är det bara att RF inte registrerat namnet. En byråkratisk fråga helt enkelt... Inte så ovanligt i Sverige, eller hur /DIF #4
|
|
|
Post by Huh on Jun 8, 2005 1:38:19 GMT 1
Och SAFF envisas med att skriva KTH för att....?
|
|
|
Post by hmm on Jun 8, 2005 2:50:05 GMT 1
Så här är det:
Föreningen heter DIF. P.g.a. att RF är en trögrörlig byråkrati, som inte lyckats fundera ut rutiner som möjliggör att man skriver in ett nytt namn på en befintlig förening annat än vid årsskiften, tror de att vi fortfarande heter KTH. SAFF vet att vi heter DIF, men de vill (trots att det är ett litet förbund) vara minst lika trögrörliga som RF. Troligen beror detta på samma bakvända logik som SAFF brukar använda; är man lika trögrörlig som ett riktigt stort förbund, måste det ju innebära att man är stora, annars skulle man ju inte vara så sjukt trögrörlig. På det viset och genom andra försvårande policys, etc. anser de att de får sporten att växa.
Hmm... Nu kommer jag in på ett annat ämne, men ta bara SAFFs policy gentemot klubbar med, respektive utan, ungdomsverksamhet. Om jag inte minns fel måste klubbar utan ungdomsverksamhet böta ett visst belopp för att få delta i seriespel. Varför inte göra tvärtom? Belöna föreningar med ungdomsverksamhet, men straffa inte de som inte har det. Måste man vara beredd att coacha ett gäng småungar för att få spela am. fotboll? Visst, det är jättebra att man satsar på ungdomsverksamhet och att många lägger ner mycket tid på det, men det måste få vara valfritt! Väldigt många verkar anse att man måste bygga upp sporten underifrån, men var ska alla dessa juniorer ta vägen sedan, om det inte finns några seniorklubbar att spela i? Varför anses det inte ok att rekrytera nytt folk till sporten bland seniorer? Det går faktiskt att bygga upp en klubb långsiktigt helt utan juniorverksamhet. De flesta som spelar i seniorklubbarna i Sverige är väl mellan 20 och 35 år? Då har man en potentiell karriär på 15 år, vilket (med dagens spelnivå) är mer än tillräckligt för att folk ska komma in ordentligt i sporten. Jag säger inte att man inte ska ha juniorverksamhet, bara att det inte ska vara ett krav och att man inte ska se det som den enda lösningen på hur man bygger upp sporten! Har förresten NFL-lagen någon ungdomsverksamhet?
Hmm... Det är sent och jag har visst svårt att hålla mig till ett ämne...
|
|
|
Post by Niklas Turebrand on Jun 8, 2005 6:17:10 GMT 1
Hej!
Kul att så många är intresserade av vår förening.
KTHAFF har på årsmöte antagit namnet Djurgården, den tidigare föreningen som hette Djurgården är nedlagd enl årsmöte i den föreningen.
Dessa handlingar har skickats till StockholmsIdrotten som i sin tur har vidarebefodrat dem till RF som dock har gjort fel, så att handlingarna har gått tillbaka till RF från SAFF för rättning. Dvs så att rätt förening med rätt organisations nr är registrerat hos RF.
Dvs. Vi väntar på att vårt namn Djurgården skall registreras hos RF och SAFF. Juridiskt heter vi Djurgården redan.
MVH
NIklas Turebrand Kassör DIF-AF Ansvarig för det administrativa kring namnbytet.
|
|
|
Post by Jonas 86ers on Jun 17, 2005 14:47:57 GMT 1
En liten sak jag undrar över. Är DIF AF en del av "riktiga Djurgårdsföreningen". Ursäkta när jag skriver "riktiga". Men en del av Djurgården där fotbollen, ishockeyn m.m finns? Eller är det ett helt fristående lag som har fått okej att använda sig av namnet Djurgården?
*nyfiken*
|
|
|
Post by det kan man sga on Jun 17, 2005 17:06:53 GMT 1
DIF AF är en del av Djurgårdens IF, dom som var och tittade på DIFs första hemma match hörte också ordförande, tror jag det var, för Djurgården IF önska DIF AF välkomna till föreningen....
|
|
|
Post by 99 on Jun 18, 2005 9:10:14 GMT 1
Djurgårdens IF är en alliansförening som samlar flera olika föreningar. Djurgårdens IF FotbollsFörening (DIF FF) är en, Djurgårdens IF IshockeyFörening (DIF IF) är en annan. Dessutom finns bland annat golf, damfotboll (Djurgården/Älvsjö), fäktning, boule med mera. Och numera finns alltså även Djurgården IF Amerikansk Fotboll (DIF AF).
Alla dessa är fristående föreningar som (mot årsavgift) har tillstånd av alliansföreningen att använda namnet Djurgården.
Hammarby är uppbyggt på samma sätt, medan till exempel IFK Göteborg är organiserat på ett mer traditionellt sätt (en förening, flera sektioner). Vad jag vet har Stockholmsklubbarna gjort denna konstruktion för att ingen sektion/förening ska kunna dra ner någon annan i det ekonomiska träsket.
|
|
|
Post by Usch on Jun 18, 2005 10:05:05 GMT 1
Så hemskt! Ju mindre Djyyrgårn det finns i samtliga sporter, detto bättre är det ju! ;D
|
|
|
Post by Ordf DIFAF on Jun 18, 2005 10:45:45 GMT 1
He på er!
Det ligger till precis som "99" har skrivit. DIF-AF är en förening som lever på sina egna intäkter så att ingen annan skall kunna subventioneras eller skadas av våra aktiviteter. Vi är också anslutna till Djurgårdens alliansförening (DIF) och äger därmed genom avtal rätten att använda Djurgårdens varumärke.
Hoppas att alla nu känner sig nöjda med denna förklaring och att RF och SAFF snart får ändan ur vagnen och rättar till vad som nu tagit pinsamt lång tid avseede vårt namnbyte.
Med vänlig hälsning och för Amerikansk fotboll i Sverige
Joachim Skoogberg Ordförande DIF-AF
|
|