|
Post by hear hear on Jun 23, 2005 19:04:37 GMT 1
Många förstår inte att QB´s inte bara är att ta 5 steg och passa en boll. Hur många gånger har man inte hört skämtet "han/du behöver ju bara stå där kan passa!", inom laget. Detta kommer då ändå från folk som är insatta i spelet. Som QB så är det så mycket mer. Man måste läsa defens cover, vilka stunts som körs, vem som blitzar, vart trycket kommer ifrån, vilken DB rullar åt vilket håll vid flow, vilken DB är lättast att picka på, man måste titta bort Safteys vid pass, man måste kolla hur många som står i boxen. Allt detta och mer, och ändå är detta bara vid själva beslutet om pass. Sen kommer teknik, set up steg, stanna i pocket och låta WR utveckla sina routes. Och allt fejkande vid run, stega rätt, kunna alla spel och veta vad alla gör, kalla audibles, fatta rätt beslut m.m Många verkar focusera just på själva passhastigheten och träffsäkerhet/comp´s. Men hur som helst så skulle det vara intressant med stats över alla posisioner för alla lag och spelare. Se vem som vinner i ratings och run yards osv osv. Fred. Det är pga att mycket i Sverige är fortfarande på korpnivå. Folk ägnar mer tid på att kröka än att utveckla teknik och fotbolls styrka. Amerikansk fotboll är en oerhörd teknisk sport! Kul att höra att någon böjar förstå hur en QB skall röra sig! Vi behöver fler än CJ Haraldson...
|
|
|
Post by QB on Jun 23, 2005 19:54:47 GMT 1
Jag håller med! Quarterback-positionen är den position som måste utveckas mest här i Sverige. Jag skulle vilja se den dagen då lagens högsta imoprt prioritet inte är en Quarterback. Om det ska hände måste man börja coacha QBs på juniornivå. Det finns inte många lag som har kapabla coacher till en Quarterback, eftersom det är en så pass avancerad och teknisk position. Börja jobba med junior QBs "fundamentals" individuellt, innan ni låter dom skapa dåliga vanor. Eller så importerar ni QB coacher istället för spelare
|
|
|
Post by QB on Jun 23, 2005 20:09:17 GMT 1
Ni pratar om QB's, jag hörde att Johan Ståhl fick spela lite QB i Örebro. Hur gick det för han?
|
|
|
Post by Koll on Jun 23, 2005 20:34:44 GMT 1
Både Tyresö, SMM, Solna är duktiga på att coacha fram bra QB's. Kolla på namn som Börjesson, Tamm, Jenmert *2, Onselius, Ahlm, Hermodsson, Haraldsson och Weige. Det är unga killar med framtiden för sig som fått bra coachning. Där har vi våra framtida QB's.
|
|
|
Post by QB on Jun 23, 2005 23:27:35 GMT 1
Ja, dom har alla potential. Dock är den enda som kan bli någonting Hermodsson från SC. Han har både Sizen och åldern inne.
|
|
|
Post by Postpone on Jun 27, 2005 12:21:55 GMT 1
Tja om man ser till den "bästa" QB'n som har alla dessa kvalitéer måste jag nog säga Scott Blundon. Läsa Defense, Passa bollen och "step up in the pocket". Det som brister för honom är väl att han inte har den bästa Olinen eller den bästa Runningbackstyrkan.
|
|
Rankade ur min synvinkel
Guest
|
Post by Rankade ur min synvinkel on Jun 27, 2005 16:29:04 GMT 1
1. Terry Kleinsmith, TRC Bra ledare som fattar bra beslut, en renodlad QB verkar det som och som har en bra spelförståelse. En atlet som har en grym arm och vet hur man ska föra sig bakom o-line. Läser bra. Utomordentlig.
2. Scott Blundon, U86 Mycket rutin under bältet. Han har ett väldigt bra öga för att plocka isär Defense och lägga bollar i luckorna. En bra ledare, och numera bra Coach. Var bättre förr av uppenbarliga orsaker men har en känsla i rollen som QB som många saknar.
3. Mattias Hyllén, LG Har ett bra flyt i sitt spel. Fattar bra beslut och är en bra atlet då han även springer bra med bollen själv. Kanske inte en renodlad pocket QB men är mycket bra i rollen han har.
4. Anders Onselius, SC Hittar sina WR på ett bra sätt, samspel eller inte så tycker jag att hans flyt är bra. Bra öga för Defense och leder med stil. Dock inte så bra arm. Ibland verkar det som om bollarna bara slängs upp för WR´s ska tampas om dem (och med sådana bra WR´s så lyckas det). Men ibland kommer det kanoner rakt över mitten som imponerar.
5. Daniel Engberg, VR Här vill jag sätta Västerås QB, då han praktiskt taget verkar leda laget på egna axlar i Scott manér, fast inte riktigt lika bra. Vågar stå i pocket och läser Defense väldigt bra och fattar bra beslut. Dock så är tekniken inte vidare värst. Och bör sätta lite mer kraft bakom bollen.
6. Michel Jenmert, TRC Yttligare en bra ung talang som gör bra ifrån sig, synd att han måste kliva åt sidan för Terry under det första "uppbyggnadsåret". Bra arm och spelförståelse. Verkar dock behöva några år till för att ta en riktig plats som en riktig ledare för det nya Tyresö R C.
7. Per Enqvist, GR Liten till storleken men agerar bra i backfield. Får dock inte utnyttja hela fältet med sina kunskaper, då de springer för det mesta. Dock har han en stark arm, men som oftast så når den bara samma WR. Inte så bra på att läsa Defense.
8. Mikael Svensson, DIF Har inte en lätt uppgift i detta Offense. Det passas inte fruktansvärt mycket, och när det väl gör det så får man intrycket av att det är lite på chans som bollarna flyger iväg. Agerar säkert vid Run och har bra teknik.Erik
9. Abel Caballero, C4 Vet inte så mycket om denna, förutom att han glider ur pocket lite titt som tätt men springer rätt bra med bollen ifall chansen finns. Hittar WR´s med sina bollar fast bör lägga mer kraft i dem. Har en kontrollerad teknik i backfield. Kan växa bra i rollen med rätt träning.
10. Granström, TF Dålig på att läsa WR´s och lägger långa bollar på bengt. Vet inte om spelen är ämnade att vara så, om inte så väljer han dåliga beslut med jämna mellanrum. Ingen ledare men är en Chef. Agerar självsäkert och har bra fake´s i sitt Wing T liknande offense.
11. Tysk, ÖBK Ung och lovande talang om han får fortsätta i rollen. Nu ser det dock osäkert ut och han får ta mycket stryk när hans Oline läcker. Gör bra ifrån sig i backfield och leder bra. Bör dock växa och dylikt.. men det kommer med åren. Denna placering sätts för att jag tycker att han borde fått ett par startande QB år i U19 för att sedan stegvis tagit klivet till starting QB för seniorlaget. Så jag anser honom vara en Junior fortfarande. Dock har han all potential i världen att utvecklas.
Rankade ur Min synvinkel. / Quarterback Coach. 1994 - 2005
|
|
|
Post by bortglomd on Jun 27, 2005 16:33:06 GMT 1
s.borell i VR är bortglömd på denna lista...var rankar du honom
|
|
|
Post by MathiasHolmgren on Jun 27, 2005 17:28:02 GMT 1
Det är ett fritt land, man får tycka som man vill. Här är lite fakta i form av statistik från våra första 5 matcher.
DIF Total Offense (dvs vs TRC, LG, GRD, SC, TF, exklusive U86) 55 % Run (115/208 playcalls var run) 48 % Completions (41/86) 658 yds receiving 488 yds rushing 10 passing TDs 3 INT 3 rushing TDs 16,0 yds/completion 7,7 yds/pass attempt (exklusive sacks, fumbles, etc) 4,0 yds/rush (inklusive sacks, fumbles, etc)
Totalt 208 snaps, 1146 total yards, 5,5 yds/snap.
|
|
|
Post by TonyMontana on Jun 27, 2005 18:01:32 GMT 1
Ser bra fördelat ut. Där ser man vad de flesta "tyck och tänkare" har för koll på de olika lagen. Ingen nämnd ingen glömd. Vore roligt att se stats från alla lag. Inte enbart stats som detta utan personliga stats för varje lagdel och person.
"Rankad ur Min synvinkel" - Vilket/vilka lag har du coachat för att ha koll på detta ? Verkar vara taget lite ur tomma luften.
"bortglomd" Stefan Borell spelar mestadels RB/WR i VR iår. Men är en väldigt duktig QB om jag får säga det själv.
|
|
|
Post by Basta on Jun 27, 2005 19:01:37 GMT 1
men nu ska vi prata om de bästa spelarna i superettan och de är:
QB, Terry Kleinsmith, Tyresö OC, David Krzysztalowicz, Limhamn OG, Kristian Borg, Tyresö OT, Oscar Gustafsson Strauss, Tyresö WR, Henrik Eriksson, Tyresö TE, Jimmy Nilsson, Limhamn RB, Lars Gustafsson, Tyresö FB, Magnus Nilsson, Limhamn
DT, Pontus Bondesson, Limhamn DE, Mikael Andersson, Limhamn ILB, Jörgen Tegefjord, Uppsala OLB, Mikael Katz, Tyresö S, Patrik Lundqvist, Limhamn C, Adam Rundh, Djurgården
Detta är de bästa av alla i ettan, vad ni än säger... så är det bara
|
|
|
Post by mja on Jun 27, 2005 20:30:58 GMT 1
Vore kul att se DIF-statsen om man plockar bort Täby-matchen, den enda där DIF-offense rullat enkelt.
|
|
|
Post by Mjo on Jun 28, 2005 10:45:06 GMT 1
Kanske i första halvan ja.... I andra halvan så var täbys defense mycket bra... släppte bara in 6 poäng... det är ju hyfsad bra uppryckning från första halvan.
|
|
|
Post by Jr on Jun 28, 2005 14:49:04 GMT 1
men nu ska vi prata om de bästa spelarna i superettan och de är: QB, Terry Kleinsmith, Tyresö OC, David Krzysztalowicz, Limhamn OG, Kristian Borg, Tyresö OT, Oscar Gustafsson Strauss, Tyresö WR, Henrik Eriksson, Tyresö TE, Jimmy Nilsson, Limhamn RB, Lars Gustafsson, Tyresö FB, Magnus Nilsson, Limhamn DT, Pontus Bondesson, Limhamn DE, Mikael Andersson, Limhamn ILB, Jörgen Tegefjord, Uppsala OLB, Mikael Katz, Tyresö S, Patrik Lundqvist, Limhamn C, Adam Rundh, Djurgården Detta är de bästa av alla i ettan, vad ni än säger... så är det bara Med tanke på att Magnus Lunqvist är både snabbare och starkare änn storebror borde han nämnas. Wr, då måste man ta med Hampus Persson(Limhamn). Läser D bra och har bra händer. Och på Corner positionen hade jag satt Radek Gabor(Limhamn) som den främste. Mer agressiv och bättre allround än nån annan corner. Jr
|
|
|
Post by serious on Jun 29, 2005 18:27:22 GMT 1
Skönt att den gamle svågerpolitiken lever kvar... Ingen tvivlar väl på att Jr spelar i Limhamn
|
|