|
Post by Heja DIF on May 5, 2005 10:00:26 GMT 1
|
|
|
Post by Anonym on May 5, 2005 10:02:08 GMT 1
Hela artikeln:
Historisk första match för DIF Amerikansk Fotboll (4 maj 2005) 2005 blir DIF-AF:s öppningssäsong. Klubbens första match blir nu på söndag den 8:e maj. Av den anledningen, kan ni här läsa en intervju med Rik Parker, huvudtränare för seniorlaget.
Du har lång erfarenhet som tränare/spelare i olika länder i Europa och USA. Hur reagerade du när du fick veta att DIF satsade på Amerikansk Fotboll?
Jag blev sporrad direkt av att få veta att en sån stor förening skulle börja med sporten. Jag började fundera på det potential man kan få i Stockholm, som är en stad som traditionellt producerat utmärkta amerikansk fotbollspelare som tills nu har presterat med lite stöd och i skymundan. Att DIF är med i sporten gör det lättare att få ut spelarna till en bredare publik.
Angående säsongen 2005. Vilka är DIF:s mål?
Våra mål för 2005 är väldigt enkla. Vi har en blanding av erfarna och nya spelare som aldrig har spelat tillsammans förut. Mål #1 är att konstruera ett “riktigt lag” med allt det innebär med både sportslig och personlig integration. #2 är att vinna kriget under träningar. För mig är det viktigaste att se spelarna växa och förbättras under varje träning. Amerikansk fotboll, kanske mer än i andra sporter, kräver ett jämt lag. Individuella talanger kan knappast rädda en match. Om laget som helhet inte är med på samma nivå som stjärnorna så funkar spelsystemet inte. #3 är att vara konkurrenskraftiga. Sist, men inte minst är att ha så roligt som möjligt tillsammans när vi jobbar för #1, #2 och #3.
Hur ser laget ut just nu?
Vår anfallslinje är som i alla amerikanska fotbollslag vår viktigaste del. Där ligger hemligheten till en bra säsong. Nivån på anfallslinjen säger allt om kvaliteten på laget.Vi har en riktigt bra blandning av unga talanger och erfarna veteraner. Med det vill jag säga att jag är övertygad om att vi har vad som krävs. Även försvaret ser komplett ut. Det enda som egentligen oroar är eventuella skador. Talangvis är vi redo att prestera, den största utmaningen är som sagt att hålla försvaret friskt, koncentrerat och utan skador.
Vad är DIF:s långsiktiga mål?
Våra långsiktiga mål är ännu tydligare än våra kortsiktiga mål. Vi måste göra ett allvarligt försök att bli Europas främsta lag. Om vi lyckas som organisation att ha en bred och stark verksamhet med ungdomarna, då är jag övertygad om att elitlaget kan nå stora framgångar.
*** Avspark 17:00 på Bollmoravallen i Tyresö ***
/Alberto Cisneros
|
|
|
Post by L on May 5, 2005 14:53:20 GMT 1
Vi haaaaaaaatar Djurgårdens IF, hatar MFF, hatar bajen från söööööööder...
|
|
|
Post by 99 on May 5, 2005 22:14:12 GMT 1
Vi haaaaaaaatar Djurgårdens IF, hatar MFF, hatar bajen från söööööööder... ...men vi älskar IFK! ;D
|
|