|
Post by Soderpag on Aug 29, 2007 7:07:35 GMT 1
Jag bor i södra sverige i en del där det idag inte finns något U16 lag. Jag har även märkt att det på flera ställen i sverige med störra städer som inte har en fungerade ungdomsverksamhet.
Hur kommer det sig att vissa klubbars ungdomsverksamhet växer medans andra lägger ner och slår ihop sina lag??
Jag har kollar runt lite på föeningar i sverige och även tittat på deras ungdomsverksamhet och jag har fastnat för en klubb. Arlanda Jets.
Arlanda Jets har haft en fungerade ungdomssatsning sedan U19 och U16 började spelas. Hur kommer det sig att ett lag i Märsta kan ha en sådan fungerade satsning som fungerar och växer år efter år. Hur kommer det sig att ett lag från märsta kan ta steg från att spela på en åker som dom gjorde förr i tiden, till att idag ha en egen anläggning.
Hur kommer det sig att denna klubb fungerar och växer medans Solna eller t.ex Täby inte kan få ihop 2 U15 lag, 2 U17 lag, 2 U19 lag. Hur kommer det sig att en stad som Göteborg inte har en ett fler tal ungdomslag. Vill inte peka finget åt just dessa lag, det finns många fler att nämna.
Nu till frågan. Alla dessa klubbar som inte har en fungerade ungdomsverksamhet eller en fungerande fotbollsverksamhet överhuvudtaget. Har någon av dessa lagen någonsin tagit upp telefonen och ringt till Arlanda Jets ordförande och frågat "Hur har ni gjort för att komma dit ni är idag?" "Vad är det ni gör rätt?"
Varför uppfinna hjulet flera gånger. Om ett lag har lyckats på detta sättet, varför undrar inte fler hur dom har gjort??
Bara en tanke !
|
|
|
Post by TB on Aug 29, 2007 14:13:00 GMT 1
Thomas Andersson och Jonas Golan för att bara nämna två av många eldsjälar!
Där har vi grunden och styrkan i jets! Ett lag som har fler eldsjälar som var för sig bär tunga lass och tillsammans har gjort ett jättejobb.
Självklart ska BD också vara med på ett hörn, men han kom in långt senare när jets redan var en tonåring.
För att visa tydligt på vad det är föreningar behöver så är det fler människor som tar lite större ansvar. De flesta föreningar i sverige har någon eldsjäl men inte många som gör mer än att spela. Vad sverige behöver är fler som gör lite så blir helhetsresultatet mycket större.
Det här kan diskuteras i all oändlighet men jag tycker att det viktiga är att man hjälps åt och att alla gör lite mer. Jag tror att det också kommer göra att de som gör mycket tycker att det är roligare och fortsätter längre!
Pc
|
|
|
Post by Lugn nu on Aug 29, 2007 22:42:14 GMT 1
Utan att på något vis tala illa om Arlanda så är deras formel inte unik.
- Ett antal kunniga och dedikerade ledare som jobbar långsiktigt.
- En kommun som har billig mark och satsar på idrott.
- Ingen mördande konkurrens om talangerna.
Det räcker långt. Arlanda får massor med beröm just nu, välförtjänt för det mesta. Men glöm inte att de efter 2001 varit riktigt dåliga på juniorsidan. Små trupper i U19 som allt som oftast fått stryk av Tyresö och Solna, och ofta även SMM. I år har det blivit lite bättre, men har långt kvar och är sällan mer än 25 spelare till match. Deras U16 har varit slagpåse större delen av 2000-talet men fått fart på saker och ting de sista två åren.
Varför skriver jag detta, för att vara taskig mot Arlanda? Nej, för att vi ska hålla oss till sanningen och inte skönmåla, men framförallt för att visa att Arlanda har gjort något som vi alla kan klara om rätt folk finns i klubben. Det är ingen magisk formel som löser problemen, rätt folk på rätt plats är "det enda" ni behöver. Men det är aldrig fel att prata med varandra för att utbyta erfarenheter och utvecklas.
|
|
|
Post by PUblik on Aug 30, 2007 10:31:05 GMT 1
Din syn på ungdomsfotbollen är helt åt h****** tycker jag själv.
Personligen tycker jag inte att Pee-wee och U16 ska spelas för att vinna. Målet ska vara att ha så stor trupp som möjligt att att utveckla dessa spelare på bästa möjliga sätt för att de sedan ska kunna ta steget upp till högre nivåer.
Visst Arlanda kanske har fått stryk av Solna och Tyresö. Men där kan vi även ta upp varför t.ex Solna idag inte har något U17, U19 lag. Ett så pass stort ställe som Solna borde ha ett flertal lag i varje sektion.
Sedan tror du väll knappast att kommunen stog med öppna armar och frågade var Jets ville ha planen. Styrelsemedlemmar, ledare, föräldrar och spelare och byggt och planerat sedan de flyttdade till nya planen.
Fakta kvarstår, kan ett lag i Märsta åstakomma detta så borde även ställen Täby, Solna, Göteborg, Södertälje, Gefle, Vallentuna, Järfälla, Djurgården etc etc etc göra samma sak.
Så tydligen så är formeln lite unik eftersom flertal lag misslyckas gång på gång och lag slås ihop istället för att lag breddas.
|
|
|
Post by Ish on Aug 30, 2007 12:15:38 GMT 1
Ett quote som passar in på ungdomsfotbollen. "It's not about the scoreboard, it's about growing up" Taget from www.perfecteffort.com
|
|
|
Post by Lugn nu on Aug 30, 2007 22:21:49 GMT 1
Uppenbart att Publik brister i läsförståelse och är part i målet.
Jag skrev:
[glow=red,2,300]Ett antal kunniga och dedikerade ledare som jobbar långsiktigt[/glow].
Påstod aldrig att kommunen stod med öppna armar och frågade var det skulle bygga en plan. Men det spelar ingen roll vilka människor man har i klubben om man bor tex i Stockholms innerstad. Inte ens DIF (rund)boll har en plan de är nöjda med trots +10000 åskådare per match och 100 miljoner i omsättning.
"Men glöm inte att de efter 2001 varit riktigt dåliga på juniorsidan. [glow=red,2,300]Små trupper[/glow] i U19 som allt som oftast fått stryk av Tyresö och Solna, och ofta även SMM."
Poängen var att de inte als haft ett bra program hela tiden. Få spelare och få vinster. Jag mäter inte alls i framgångar endast.
Jag skrev: "men framförallt för att visa att [glow=red,2,300]Arlanda har gjort något som vi alla kan klara om rätt folk finns i klubben[/glow]. Det är ingen magisk formel som löser problemen, rätt folk på rätt plats är "det enda" ni behöver. "
Du skrev: "Så tydligen så är formeln lite unik eftersom flertal lag misslyckas gång på gång och lag slås ihop istället för att lag breddas."
Ganska patetiskt. det handlar om att ha bra folk som jobbar hårt. Det är ingen formel och inget att utbyta erfarenheter om. Antingen har man engagerade människor i klubben eller ej. Drt har Arlanda, och det har tydligen saknats i de klubbar du räknar upp som misslyckanden.
Dina försök att provocera med kommentarerna om hopslagning, ganska tydligt vart de är riktade är ganska pinsamma. Och biter dåligt.
|
|
|
Post by Anders on Aug 31, 2007 5:53:30 GMT 1
Det är en helt rellevant fråga. Varför slår klubbar ihop sina lag medans andra växer. Att säga att det endast beror på att man har ett par eldsjälar i klubben tycker jag är fel.
Jag VET att Solna och Tybär även som har haft många eldsjälar i sina klubbar som jobbar stenhårt.
Så den som skriver det pinsamma i denna fråga är i så fall du som säger att t.ex Täby och Solna i så fall inte har det.
Frågan kvarstår dock fortfarande men vi kan göra om den lite.
Vi tar bort Arlanda ur detta och frågar. Hur kommer det sig att stora ställen som Solna, Täby, Gefle, Göteborg, Djurgården inte kan få fram ett lag i varje sektion???
Och svaret är inte bara att man ska ha rätt folk på rätt plats. Då får man i så fall gräva djupare i frågan. Hur kommer det sig att vissa klubbar har fler rätta personer på rätt plats än andra.
|
|