|
Post by Gst on Jul 5, 2007 11:27:08 GMT 1
Nu har vi kommit fram till sommarvila i Superserien. Vad har vi för synpunkter på första halvan? Vad händer i lagen under uppehållet, spelare som kommer eller spelare som försvinner? Possitivt och negativt så här långt.
Själv tycker jag att vårens kanon har varit Limhamn och vårens kalkon måste gå till Tyresö. Tänk Tyresö som det snackas om att ta upp jakten på SMM och ta guld redan första året. Inte en seger så här långt och vad man kan läsa på forumet (sanningshalten???) interna problem mellan coacher och spelare. Limhamn verkar riktigt starka i år, sen är det frågan om dom klarar att gå hela vägen.
Skriv gärna lite om vad ni har för åsikter och synpunkter på säsongen så här långt.
Gärna också om Ni har info om vad som händer i lagen.
|
|
|
Post by Nyfiken on Jul 18, 2007 10:06:03 GMT 1
|
|
|
Post by ohhki on Jul 18, 2007 12:12:37 GMT 1
Vet inte om detta är en gammal nyhet för är inte speciellt insatt i hur Limhamns coachstab ser ut.. Iallafall så var jag inne på Copenhagen Towers hemsida och så att Mats Erikson slutar i Limhamn och börjar i Copenhagen som DC.
Som sagt ingen aning om han gjorde detta innan säsongen eller vad för det står inget datum på nyheten.
|
|
|
Post by Publik on Jul 24, 2007 12:37:25 GMT 1
Årets kanon är helt klart Limhamn. Känns som om få vågade tippa Griffins som serieledare innan serien drog igång. Om man tittar på rostern så känns det kanske inte så förvånande, lite namnkunnigt och landslagsmässigt spelarmateriel finns det helt klart. Jordan Neal kommer sannolikt att vara med i diskussionen kring årets import. Just att hitta bra importer, QB:s verkar vara en styrka hos Malmölaget.
Till skillnad från Tyresö har Limhamn storlek på sina linjespelare. Storleken på just Tyresös linjespel borde vara en av de främsta faktorerna till varför Tyresö är sist i tabellen. Lägg därtill att Limhamn sedan förra säsongen fixat till en mer eller mindre ny spelbok, som man dessutom behärskar. Tyresö å andra sidan valde att rulla på med samma look som man kört de senaste åren i Div 1. Jag skulle inte gå så långt som att kalla Tyresö årets Kalkon. Jag tycker laget har gjort en ganska godkänd comeback i Superserien. Förhoppningsvis så krigar man på i de två avslutande matcherna trots att de för Tyresö är betydelselösa.
Mellan Stockholm och Carlstad känns det oehört jämt. Två tunga lag som har en historia som gör deras matcher extra laddade. Carlstad med sitt tunga springspel kom ut och överraskade nog de flesta när man visade sig kunna passa med spelande coach på QB position. Känns som om Carlstad har ett ganska angenämt problem inför slutspelet, vem ska spela QB, Todd eller Javid? Innan seriespelet kom igång kändes det som om 2007 var Carlstads år, i år skulle bli året man besegrar Stockholm och tar guld. Inte minst mot bakgrund av mediahaussen med comebacks, nyförvärv. Detta var dock innan Limhamn visade sig vara bra mycket bättre än vad de flesta trott, och det var innan Stockholm visade att man fortfarande verkligen vill vinna och slog Carlstad på hemmaplan under matchens slutminuter.
Stockholm lyckas hålla toppen trots att det varit lite spelaromsättning. Historiskt har det ju inte varit någon vinnare att spela med svensk QB. Haraldsson har väl ändå lyckats ganska bra, givetvis med god hjälp, men räcker det hela vägen? Precis som Carlstad har Stockholm ett ganska tungt springspel att falla tillbaka på, och i vinsten mot just Carlstad var det på marken som man knäckte CC. Frågan är vad som hände nere i Malmö då man förlorade, inte bara förlorade utan siffrorna sprang iväg en hel del. Returnötena mellan Carlstad - Stockholm och Stockholm - Limhamn känns väldigt spännande.
Arlanda, kan Arlanda höja sig inför slutspelet som man gjorde förra året då trendkurvan var stigande säsongen igenom. Det var bra nära att man lyckades kriga till sig semifinalmatchen mot Stockholm. Just nu är det inte så mycket som tyder på detta. Känns som om Arlanda faktiskt har höjt sig rent spelarmässigt på några positioner, jämfört med förra året. Trots detta har det vinnande spelet uteblivit. Likt Tyresö så har man svårt att göra poäng och när matchtiden springer iväg har även motståndarlagets poängskörd gjort detsamma. Arlandas linje har vuxit till sig men det är med Marsans passningar eller när han springer själv som Arlanda tar mark.
|
|
|
Post by Guest X on Jul 24, 2007 14:20:30 GMT 1
Många förändringar har bidragit till att få igång Limhamn. Förändring i hela organisationen har gjort att dom talanger man haft ett tag nu har kommit fram i ljuset. Att göra sig av med en ordförande som fungerade som en flaskhals var nog det förlösande. Den nya organisationen med duktiga människor fungerar som en oljad motor. Visst finns det mer att göra men nyckelfaktorer som fått spelarna att skärpa sig är Ola Kimrin, en bra styrelse och duktiga föräldrar/ledare. Känslan som nu börjar märka sig är den som fanns i början på 90 talet som så småningom resulterade i 2 sm-guld. Kanske missar dom den i år (vilket jag inte tror)men s så fall är det många spelare som är kvar till nästa år för att i så fall ta det då. När det gäller Mats Eriksson så är det en spontan reaktion av att inte få ge utlopp för hela sitt kunnande. Mats har varit med att ta Limhamn till båda SM-gulden och besitter en enorm kunskap. Att då inte kunna inte hitta en plats där han kan göra full nytta känner han som frustrerande. Visst kan man tycka att han borde behärska sig mer i vissa lägen men det är nog mer en ledarfråga för dom som anlitar honom. Tar man honom på rätt sätt så finns där en hel del att hämta. Och visst har tränarstaben mer att ge. Paddan kommer att gå långt en dag och en del kvar till sin topp. I landslaget är han lite ojämn med sitt ledarskap men i Limhamn är det en tidsfråga innan han leder laget till guld.
|
|
|
Post by JimCarrey on Jul 24, 2007 21:42:25 GMT 1
CC förlorar en nyckelspelare vad jag hört från många håll.
|
|
|
Post by gst on Jul 24, 2007 23:00:52 GMT 1
jag vill bara säga en sak en spelare gör inte ett helt lag
|
|
|
Post by Gst on Jul 25, 2007 7:29:06 GMT 1
Re: Halvtid i Superserien « Reply #5 on Yesterday at 9:42pm »
-------------------------------------------------------------------------------- CC förlorar en nyckelspelare vad jag hört från många håll
Är det Martin Falk du menar, så har detta varit känt sen länge, att han skall till skola i USA.
Dom har ju även fått lite nytt folk, så jag tror att detta går jämnt ut.
|
|
|
Post by JimCarrey on Jul 25, 2007 20:54:49 GMT 1
Vi får väl se
|
|