|
Post by Ar det inte dax on Feb 6, 2007 0:27:43 GMT 1
For en ny SM Pokal Vet att det kostar och att det inte finns några pengar Men om nagon sponsrar ? Skulle förbundet tacka ja till det Man skulle kunna dopa den till tex Kristian Thores pokal Efter som han har givit oss den storsta framgangen inom svensk amerikanksfotboll. Den gamla är ju sen ett bra tag tillbaks uraldrig och ful Hoppas att forbundet ar oppen for det
|
|
|
Post by nej tack on Feb 6, 2007 0:32:24 GMT 1
man ersätter inte vandringspokaler, man bygger bara på dem annars försvinner hela vitsen med dem
|
|
|
Post by D Sandberg on Feb 6, 2007 9:16:30 GMT 1
Whats the point? Som sagt, varför ska man ta bort en vandringspokal? Kolla Stanley Cup, hur stor har inte den blivit genom åren? Det är ju hur ballt som helst. Nej, det är inte dags för en ny pokal.
|
|
|
Post by carl66smm on Feb 6, 2007 19:04:20 GMT 1
Jag tycker det vore bra med något nytt och då menar jag inte en buckla som är köpt utan något mer genom tänkt. Fjollbollen bytte ju nyligen Bara för att det är ett vandrings pris så kan man väl byta ut den Mot något snyggare och lite mer formgivet Bara en sån sak skulle kunna få vår sport att se lite mer proffsig ut Älskar SM bucklan men den är inte av högsta kvallitet. Är väl bättre att byta nu då än om 20 år Något som är gjort för vår sport och inte en som finns att köpa hos varje pokal tillvärkare.
carl66smm
Psycho by birth
|
|
|
Post by Byta on Feb 6, 2007 21:06:32 GMT 1
Byt ut den, men behåll den gamla på kansliet, borde gjorts 2000 likte mer passande, har ite exakt koll på när förbundet grundades, men det kanske är 20 år sedan eller nått. Kanske det skulle passa med byte vid något jubileum. Bucklan kommer antagligen inte bytas ut. Men en rustning kansske. Ett annat bra alternatim är ju att ge skräpet till SMM när de tat SM-guld nr 10 i rad eller nått.
|
|
|
Post by hmm on Feb 7, 2007 10:11:58 GMT 1
Fjollbollen bytte ju nyligen rundbollen bytte väl för att det va lite rasistisk historia med den gamla bucklan well well jag tycker väl att man iaf borde ta o rusta upp bucklan, som det är nu håller den inte länge... lilla märket på toppen flyger av titt som tätt ju.. om man inte fixar en ny då förstås... tycker man borde göra som m nhl buckaln bygga på allteftrersom med tidigare åra vinnare tills bucklan blir gigantisk ;D
|
|
|
Post by D Sandberg on Feb 7, 2007 10:19:08 GMT 1
Rundbollen hade Rosenbergs pokal fram till 2000 var det väl men den byttes sedan det uppdagades att den gode Rosenberg hade nazistiska sympatier. Därför ersattes den med Lennart Johanssons pokal. Vad "vår" pokal heter eller har för historia bakom har jag inte en aning om, kanske någon kan vara snäll och berätta föresten? Men den har ju ändå hängt med ett litet tag, alltid synd att byta ut sådana saker om man inte bestämmer att när någon vunnit den ett antal gånger så får de behålla den. Rundbolls VM byter pris när någon vunnit den tre gånger har jag för mig.
|
|
|
Post by Fredrik Pilbck on Feb 7, 2007 12:48:15 GMT 1
Enligt legenden skulle det lag som vann 3år i rad få behålla bucklan. Men när det hände 97-99 så var det inte längre aktuellt.
Personligen så tycker jag att man kan behålla bucklan ett tag till. Den är lite tillknycklad och sne men oöverträffat charmig.
Till historien hör också att EM-bucklan är av betydlig sämre kvalitet och föll isär under firandet. Den genomgående gängstången gick av.
|
|
|
Post by surf on Feb 7, 2007 17:59:23 GMT 1
Enligt legenden skulle det lag som vann 3år i rad få behålla bucklan. Men när det hände 97-99 så var det inte längre aktuellt. Personligen så tycker jag att man kan behålla bucklan ett tag till. Den är lite tillknycklad och sne men oöverträffat charmig. Till historien hör också att EM-bucklan är av betydlig sämre kvalitet och föll isär under firandet. Den genomgående gängstången gick av. Kanske för att den får stått i nån tysks garage i ett par år i stöten, hehe
|
|
|
Post by Bull on Feb 7, 2007 18:21:51 GMT 1
|
|
|
Post by koll on Feb 7, 2007 21:45:44 GMT 1
Sandberg har inte 100-koll. Surprise. Von Rosens pokal hette den, knappast Rosenbergs (roligt namn om man har nazi-sympatier). Dessutom räckte det med misstanke/indicium att denne von Rosen haft vissa kontakter med Tyska nazister på 30-talet för att skrota pokalen, i sann moralpanikanda.
|
|
|
Post by koll koll on Feb 7, 2007 22:24:44 GMT 1
Nä Sandberg har inte 100-koll. Rundbolls VM byter inte alls när någon vunnit tre gånger. De hade det systemet tills Brasilien vann sin tredje gång 1970. Numera får ingen behålla pokalen hur många gånger de än vinner.
Förstår inte riktigt poängen, en gammal vandringspokal med all sin historik och charm är 1000 gånger bättre än en ny snyggare som byts ut vart tredje, femte eller tionde år.
Vince Lombardi trophy, heisman trophy, stanley cup, americas cup....jämför det med vad de har i ishockeyn i Sverige? ja vad har de??
Att den är bucklig är själva poängen. Att när du vinner SM-guld 2076 så vet du att alla andra Svenska mästare har pussat (!), hällt champagne, hållt i, sprungit ärevarv eller gjort andra dumheter med samma pokal. Det skall man inte byta bort för att en pokal blir gammal eller ful.
|
|
|
Post by D Sandberg on Feb 8, 2007 10:25:28 GMT 1
Nix, jag har inte hundra koll men hyfsad koll hade jag, man kan ju inte veta allt Vince Lombardi Trophy är ju inte alls lika kul eftersom det görs en ny varje år, alla lag som vinner får behålla sin egen. Stanley Cup däremot är ju praktexemplet. Ända sedan slutet av 1800-talet har laget som vann ristat in år och lagnamn, sedan 20-talet någong gång började även spelarna rista in sina namn. Först gjordes det i ringen men efter ett tag gjordes det även i själva skålen så nu är den full med namn på spelare som burit, pussat och druckit champagne från den. Det är ju just det som är så härligt med en riktig vandringstrofé. Danskarna, skulle jag gissa, har en "bowl" trofé och ett vandringspris för att de blev mästare.
|
|
|
Post by stanley on Feb 8, 2007 14:53:57 GMT 1
Som sagt, inte 100 koll sandberg. Pa Stanley cup bucklan sparas bara de x senaste vinnarna, dvs ett visst antal lag, just for att inte bucklan ska bli alldeles for stor och otymplig. Nar den senaste ringen blir full med spelarnamn, tas den aldsta bort och hangs upp pa hall of fame. Detta skedde precis nyligen da de tog bort vinnarna fran 30-talet (tror jag, kan ha varit 20- eller 40-talet). Den ringen ersatter de med en ny tom ring, som de sedan kan forsatta fylla pa med nasta vinnare.
Summasumarum, Stanley cup bucklan justeras ungefar vart tionde ar och innehaller inte alla vinnare.
|
|
|
Post by D Sandberg on Feb 8, 2007 16:18:35 GMT 1
Fast det där har jag precis läst och kan fylla på med massor om den. Till exempel att det finns tre av den, en i Hall of Fame, en som vinnarna får på isen (för att den riktiga inte ska gå sönder) och en stand-in när den som står i Hall of Fame åker i väg. Ska vi sitta och besserwissra varandra mer?
|
|