|
Finalen
Sept 11, 2006 9:00:32 GMT 1
Post by tv on Sept 11, 2006 9:00:32 GMT 1
va det något inslag på tv?
nån som vet? om det va nått, finns nån som kan hitta det på nätet?
|
|
|
Finalen
Sept 11, 2006 9:09:02 GMT 1
Post by Guest on Sept 11, 2006 9:09:02 GMT 1
Det är så tröttsamt att det alltid ska läggas skuld på domarna!
Utvisningen kanske inte var solklar, men som Olof själv skriver så hände faktiskt något, även om inte Gary såg det. Två domare uppmärksammade händelsen och var överens om straffet.
Som publik skriver så var det ingen "tveksam OPI" som Stål blev flaggad för i matchens slutskede. Flaggan kom för en illegal beröring (regel 7.3.4 för er som är intresserade) och var ett bra och väldigt uppmärksamt call av domaren!
CC hade väl något fler bestraffningar än SMM men i min mening var domarna konsekventa och gjorde ett väldigt bra jobb!
|
|
Good call wrong player
Guest
|
Finalen
Sept 11, 2006 11:08:07 GMT 1
Post by Good call wrong player on Sept 11, 2006 11:08:07 GMT 1
Det var Solo #4 (inte Stål #3) som tog emot bollen i sista driven när det blev PI, dessutom mitt på plan och inte alls nära sidlinjen. Det måste vara någon annan förklaring om varför det blev OPI, eller?
|
|
|
Finalen
Sept 11, 2006 11:10:30 GMT 1
Post by VF on Sept 11, 2006 11:10:30 GMT 1
|
|
|
Finalen
Sept 11, 2006 11:40:46 GMT 1
Post by GNALLY on Sept 11, 2006 11:40:46 GMT 1
garry har alltså haft fel två matcher i rad vad det gäller utvisningar, och då uttalar han sig för förbundet. bra jobbat!
|
|
|
Finalen
Sept 11, 2006 11:44:48 GMT 1
Post by Norra sidans on Sept 11, 2006 11:44:48 GMT 1
Grattis stockholm, än en gång har ni visat att den mentala delen av spelet ibland t o m är viktigare än den fysiska och taktiska. Carlstad spelade bättre men saknade det som utmärker en vinnare; att vara bäst när det gäller mest. CC ägde matchen men -5 i turnovers och fler avgörande flaggor vägde tyngre.
Kul inramning på finalen med bra arrangemang, publiksiffra o s v.
Tråkigt att lagen så sällan förbereder sig som man gör i en final. Det syns tydligt att de inte är vana att spela matcher som är 100% viktiga för alla inblandade. Därför är det inte så konstigt att båda lagen är svaga i game management. Clock management var direkt dålig och att behöva ta time out för att byta personalgrupp är inte elitklass.
Som helhet bra underhållning för publiken men det är tråkigt att se CC förlora i onödan. De hade det bättre laget i år men nån där uppe vill inte ge dem guldet.
|
|
|
Finalen
Sept 11, 2006 11:51:46 GMT 1
Post by ljligt on Sept 11, 2006 11:51:46 GMT 1
att skylla på domaren , förra året var det väl massa gamla stockholms spelare som kom tillbaks och vann guldet och nu domaren Se till er själva i stället för att skylla ifrån er på andra. "Det var tråkigt att en så bra match inte kunde få ett värdigt slut. Tyvärr gick domaren (eller domarna) in och tog alldeles för stor plats och gav inte Crusaders chansen att vinna. Som en Crusadersspelare sa: "Och efteråt sprang de som katten med svansen mellan benen in i omklädningsrummet och tackade inte ens för matchen." Ibland säger en gest mer än tusen ord. " trams gnäll och skit snack Sluta skylla på allt, ta tag i saken själva sluta göra dumma saker så slipper ni flaggor tex.
|
|
|
Finalen
Sept 11, 2006 11:59:36 GMT 1
Post by TB on Sept 11, 2006 11:59:36 GMT 1
För övrigt, rekomenderas väl domare att inte ta del vid tackandet?
|
|
|
Finalen
Sept 11, 2006 12:12:01 GMT 1
Post by daniellundqvist on Sept 11, 2006 12:12:01 GMT 1
Det var Solo #4 (inte Stål #3) som tog emot bollen i sista driven när det blev PI, dessutom mitt på plan och inte alls nära sidlinjen. Det måste vara någon annan förklaring om varför det blev OPI, eller? OPI var på Johan Larsson
|
|
|
Finalen
Sept 11, 2006 13:19:24 GMT 1
Post by Garry N on Sept 11, 2006 13:19:24 GMT 1
Jag tycker fortfarande inte det var en utvisning... Men som sagt, man kan ha olika syn på fotboll. Jag tycker exempelvis att man får en PI med sig/mot sig alldeles för lättvindigt numer, rent generellt sätt. (Det var bättre förr... ) Och som sagts ovan, mitt andra frågetecken gällde inte Ståhl, (visserligen ser jag bra... men inte sidlinjen på andra sidan planen) utan i slutskedet, med en PI mitt på planen. Men domarinsatsen var väl ändå knappast det väsentliga i förlusten? Med 0-5 i turnovers ska det inte vara möjligt att vinna en final.
|
|
|
Finalen
Sept 11, 2006 13:19:32 GMT 1
Post by Patrik on Sept 11, 2006 13:19:32 GMT 1
Ca 10 sek innan (Shoemaker scramblade ju runt en del) Johan Larsson gjorde sig skyldig till OPI så var det en solklar Defense holding mot Johan Larsson som helt sonika blev neddragen mitt på plan...missades tyvärr av domarna och där försvann Carlstads sitsa chans. Hade varit kul med tronskifte men nu får vi vänta ett år till.
|
|
|
Finalen
Sept 11, 2006 13:51:32 GMT 1
Post by Publik on Sept 11, 2006 13:51:32 GMT 1
Ca 10 sek innan (Shoemaker scramblade ju runt en del) Johan Larsson gjorde sig skyldig till OPI så var det en solklar Defense holding mot Johan Larsson som helt sonika blev neddragen mitt på plan...missades tyvärr av domarna och där försvann Carlstads sitsa chans. Hade varit kul med tronskifte men nu får vi vänta ett år till. Det man kan fråga sig är om Johan trodde Javid skulle springa med bollen och började blocka sin spelare, i så fall får försvar spelaren slänge ner honom på marken. Men vi får kolla på filmen och se vad som hände.
|
|
|
Finalen
Sept 11, 2006 14:59:49 GMT 1
Post by Publik fd domare on Sept 11, 2006 14:59:49 GMT 1
Precis. Publik slår nästa spiken i kistan när det gäller regelbrottet OPI. Många som tittar på fotboll och inte kan reglerna ordentligt och BAKGRUNDEN till reglerna,gnäller väldigt mycket på OPI.
Skillnaden mellan OPI och DPI ligger i att OPI gäller från bollstarten medans DPI när bollen är kastad framåt (Många av er vet säkert detta redan). Det defensiva laget läser vad de offensiva mottagarna gör. Börjar en offensiv mottagre att blockera är detta en signal om att offens kommer att springa med bollen. Då kan det defensiva laget dels släppa sin bevakning av sin mottagre och dels rikta in sig på att ta sig till bollen. Om det då finns en offensiv spelare i vägen så har den defensive spelaren rätt att att sig förbi. Därför har det ingen som helst betydelse om OPI sker nära den ena sidlinjen och passningen går mot den andra sidan.
Det som dock gör det ännu mer komplicerat för en åskådare är att flaggan inte kastas när regelbrottet sker (om det sker innan passningen är kastad) utan först när passningen går. Detta beror på att kontakten (om den för övrigt är legal) inte är illegal i sig innan passning går. Därför kan du ha en kontakt låt säga 2-3 sekunder efter bollstarten. Qb letar mottagare i 4-5 sekunder sen går passningen. Flaggan kommer då 2-3 sekunder senare än regelbrottet och mot en plats som i bland kan vara helt tom.
Om händelseförlopped då är (rent generellt och inte specifikt från SM-finalen) 1) en tidig block av en tillåten offensiv mottagare, inget regelbrott ÄN 2) vilket signalerar att det blir springspel 3) defensiva laget går mot bollbäraren 4) konsekvens, de offensiva mottagarnas bevakare försvinner 5) defensiva spelare flyttar på offensiva spelare som är i vägen 6) bollen kastas till en nu obevakad offensiv spelare 7) NU kommer flaggan för OPI men regelbrottet skedde lååångt tidigare
Men vad är det publiken (inte) ser. 1) De ser inte OPI (eftersom kontakten inte är hård nog att höras eller att spelare går i backen) eftersom de med stort intresse följer QB som har bollen och springer runt i bakfältet. 2) Bakfältet öppnas upp, så den defensiva blockeringen syns eftersom en spelare går i backen 3) Bollen passas till en vidöppen mottagre 4) Det kommer en flagga som de inte kan förstå eftersom det inte fanns någon kontakt då flaggan kastades.
Slutsatsen är att det sker mycket på planen som publiken inte uppfattar eftersom de inte kan se allt samtidigt. Men vi har sex domare som alla har sina specifika uppgifter och som framförallt under ett passningspel bevakar vars en mottagare i stort sett från bollstarten. Ser man det ur detta perspektiv så känns det rätt löjligt att klaga på domarna och säga att de inte gör sitt jobb.
Givetvis är kontakten som sker alltid föremål för tolkning, men med OPI är det inte kraften eller hårdheten i kontakten i sig som är det mest avgörande utan hur de defensiva spelar uppfattar den, och då inte enbart den spelare om blev blockad. Är det tillräckligt för att signalera att offens kör ett springspel, jag då är det en flagga. Offens har fördelen av att veta vilket spel de tänkte köra, detta har inte defens.
|
|
|
Finalen
Sept 11, 2006 17:00:11 GMT 1
Post by NYFIKEN on Sept 11, 2006 17:00:11 GMT 1
|
|
|
Finalen
Sept 11, 2006 17:10:41 GMT 1
Post by LG on Sept 11, 2006 17:10:41 GMT 1
De visade en 10-15 sekunder på sportspegeln kl 20.30 i SVT1, men innan hade de visat ett jätteinslag om någon tjej som körde indy racing i USA, i vilket de ägnade minst lika lång tid åt att filma benen på några som stod och ville ha hennes autograf.. tråkig prioritering. Kanske borde klubbarna i sverige gå ihop och anställa en deltidsanställd som gör mediareportage och ger till TV,radio och tidningar... tror att det beror mycket på ointresse från media och att klubbarna inte uppmärksammar dem på det. CC är ju duktiga, bäst i sverige enligt vad jag vet.
|
|