|
Post by Publik on Sept 7, 2006 14:04:49 GMT 1
Detta inlägg kommer orsaka ramaskri, men "so be it" !
Många klagar på att det är korpnivå på vårat förbund. Jag är övertygad om att föreningar smittar av sin status på förbundet. Vi är idag en korpsport, det är fakta. Även om ni tränar 5 dagar i veckan och bänkar 150kg. Våran sport har en korpstämpel.
Varför har den det och vad kan vi göra åt det?!
Kolla bara runt på våra arenor, vissa matcher är det värsta arrangemanget medans veckan efter så har man inte ens en speaker.
Förbundet skulle kunna agera som en riktigt förbund och börja ställa krav etc etc, men då skulle alla klubbar gnälla istället. "Vi har inte tid", "Vi har inte råd" etc etc
Tycker det är dags att vi börjar om från början i sverige. Vi har ingen publik att förlora ändå. Det vi gör för att öka våran sport fungerar inte just nu.
Förbundet ska sätta upp hårda krav för att spela i SS. minst 30 spelare, bra match arrangemang, 25 sek klocka, matchklocka etc etc etc. Kan man inte göra detta så får man inte lira i SS.
Detta är det ända sättet vi kan få sporten dit vi vill, just nu har vi hamnat i en ond cirkel där alla klagar och ingen vill göra något åt det.
Detta kommer leda till att vi har lag i våran Superserie som är de bästa. Inte bara på fotbolls nivå utan även på allting runt omkring.
Ungdoms fotbollen är grym i sverige, men det beror på att vi har otroliga ledare, coacher och föräldrar som samarbetar på en otroligt bra sätt.
Det är nu vi måste göra något åt detta för om några år kommer det komma ett gäng från juniorsektionen som vill lira boll. Och tyvärr kommer många bli besvikna att det funkar som det gör idag i seniorsammanhang. De flesta tycker nog att juniortiden var den bästa tiden att lira fotboll. Vi måste ha som mål att senior tiden ska vara den bästa.
Alla vi äldre spelare som har eller snart kommer lägga skydden på hyllan. Det är vi som kan få detta att funka. Bli tränare, gå med i hemmamatch gruppen, jaga sponsorer etc etc. Tills sporten blir etablerad och vi får in andra som kan göra detta så måste vi göra det.
Det är nu detta måste göras och det är upp till oss !
"Fronten för ett nytt fotbollssverige"
|
|
|
Post by Bjrkman on Sept 7, 2006 14:36:26 GMT 1
Detta inlägg kommer orsaka ramaskri, men "so be it" ! Många klagar på att det är korpnivå på vårat förbund. Jag är övertygad om att föreningar smittar av sin status på förbundet. Vi är idag en korpsport, det är fakta. Även om ni tränar 5 dagar i veckan och bänkar 150kg. Våran sport har en korpstämpel. Varför har den det och vad kan vi göra åt det?! Kolla bara runt på våra arenor, vissa matcher är det värsta arrangemanget medans veckan efter så har man inte ens en speaker. Förbundet skulle kunna agera som en riktigt förbund och börja ställa krav etc etc, men då skulle alla klubbar gnälla istället. "Vi har inte tid", "Vi har inte råd" etc etc Tycker det är dags att vi börjar om från början i sverige. Vi har ingen publik att förlora ändå. Det vi gör för att öka våran sport fungerar inte just nu. Förbundet ska sätta upp hårda krav för att spela i SS. minst 30 spelare, bra match arrangemang, 25 sek klocka, matchklocka etc etc etc. Kan man inte göra detta så får man inte lira i SS. Detta är det ända sättet vi kan få sporten dit vi vill, just nu har vi hamnat i en ond cirkel där alla klagar och ingen vill göra något åt det. Detta kommer leda till att vi har lag i våran Superserie som är de bästa. Inte bara på fotbolls nivå utan även på allting runt omkring. Ungdoms fotbollen är grym i sverige, men det beror på att vi har otroliga ledare, coacher och föräldrar som samarbetar på en otroligt bra sätt. Det är nu vi måste göra något åt detta för om några år kommer det komma ett gäng från juniorsektionen som vill lira boll. Och tyvärr kommer många bli besvikna att det funkar som det gör idag i seniorsammanhang. De flesta tycker nog att juniortiden var den bästa tiden att lira fotboll. Vi måste ha som mål att senior tiden ska vara den bästa. Alla vi äldre spelare som har eller snart kommer lägga skydden på hyllan. Det är vi som kan få detta att funka. Bli tränare, gå med i hemmamatch gruppen, jaga sponsorer etc etc. Tills sporten blir etablerad och vi får in andra som kan göra detta så måste vi göra det. Det är nu detta måste göras och det är upp till oss ! "Fronten för ett nytt fotbollssverige" ETT STORT AMEN! MVH Björkman
|
|
|
Post by Danne on Sept 7, 2006 14:43:18 GMT 1
Jag håller med fullständigt! Men det roliga i kråksången är ju att förbundet redan ställer alla dessa krav på lagen i superserien! Superserien är redan en stängd serie som du inte får spela i om du inte uppfyller en rad olika krav både organisatoriskt samt spelmässigt. Min stilla undran är, varför uppfylls inte kraven och när började det tullas med reglerna så som krav på 25 sekunders klocka? Exempelvis så fanns det ingen sådan i Karlsrad när Limhamn var på besök och spelade SM-semifinal förra veckan!
|
|
|
Post by daniellundqvist on Sept 7, 2006 14:48:46 GMT 1
Jag håller med fullständigt! Men det roliga i kråksången är ju att förbundet redan ställer alla dessa krav på lagen i superserien! Superserien är redan en stängd serie som du inte får spela i om du inte uppfyller en rad olika krav både organisatoriskt samt spelmässigt. Min stilla undran är, varför uppfylls inte kraven och när började det tullas med reglerna så som krav på 25 sekunders klocka? Exempelvis så fanns det ingen sådan i Karlsrad när Limhamn var på besök och spelade SM-semifinal förra veckan! Det du beskriver ska ge poängavdrag eller WO förlust i matchen. Det är det ända sättet man kan få lagen att följa reglerna. Jag hade problem att logga in förra gången, därav det anonomy inlägget.
|
|
|
Post by Bengt on Sept 7, 2006 14:49:07 GMT 1
På vilket vis skapar en 25-sek klocka ett bättre fotbollssverige?
Saken är väl den att förbundet inte ska sätta begränsningar på sporten....!?
Johan
|
|
|
Post by daniellundqvist on Sept 7, 2006 14:57:16 GMT 1
Bengt, eller Johan. Eller båda två.
25 sekunders klockan är en del av fotbollen. Varför ska den inte finnas där ?
Sedan var inte 25 sekunders klockan det viktigaste i hela mitt inlägg.
Det handlar om att sätta upp ett professionellt matcharrangemang och då är 25 klockan en av sakerna som ska vara med.
|
|
|
Post by Tjalle on Sept 7, 2006 16:16:21 GMT 1
Ett måste Matchklocka väl synlig för alla coacher, spelare och publik ett måste för att spekern rent geometriskt i tid och rum skall kunna förklara allt det fantastiska som uttförs på planen. Matchklock platsen kan göras till Huvudsponnsorplats Min tidigare jämförelse med basketlaget Planja i Luleå föreligger tyvärr och då är jag lindrigt sagt ointrreserad av sporten men framgången är ett historiskt fakum. Musik! Förlåt måste avbryta
|
|
|
Post by Nordic League on Sept 7, 2006 20:39:13 GMT 1
Why not put together the swedish, norwegian and dannish league? More teams, more and better games and maybe some more interest from the media for the league instead of a "super series" with 4-5 teams, a 1 division with 3 teams and 5 teams in the DNL. Having 8-12 teams in one league would also serve the teams that wants to compete on a high level,better than these leagues and europlay.
|
|
|
Post by CC on Sept 7, 2006 20:57:02 GMT 1
Jag håller med fullständigt! Men det roliga i kråksången är ju att förbundet redan ställer alla dessa krav på lagen i superserien! Superserien är redan en stängd serie som du inte får spela i om du inte uppfyller en rad olika krav både organisatoriskt samt spelmässigt. Min stilla undran är, varför uppfylls inte kraven och när började det tullas med reglerna så som krav på 25 sekunders klocka? Exempelvis så fanns det ingen sådan i Karlsrad när Limhamn var på besök och spelade SM-semifinal förra veckan! Om jag inte är helt felinformerad så är de klockorna stulna....
|
|
|
Post by FB Fan on Sept 8, 2006 13:04:09 GMT 1
Stulna? Om det är så, så är det ju riktigt surt, men vem fan stjäl 25-sekundersklockor?
Springer det nu runt någon i Karlstad med 25-sekundersklocker under rocken? "Ööö, skaru köpa 25-sekundare? Dom ä göörbra!"
|
|
|
Post by hasseb on Sept 8, 2006 13:32:25 GMT 1
|
|
|
Post by Coach Golan on Sept 8, 2006 14:16:17 GMT 1
Bra inlägg!
Dessutom bär det väl inte vara allt för svårt att under perioden från 1a maj till september arrangera 5st hemmamatcher och en eventuell semifinal, dvs på över 15 veckor arrangera 5 eller 6 matcher (det är som ni ser en på tok för utdragen säsong, men det är en annan diskussion).
Det generella är väl att det är för få som är villigga att lägga en halv dag på helgen för att få ett bra arrangemang, och när det är få så är det mer att göra för de få som gör det. Så lösningen är väl som du säger i ditt inlägg att man måste vara fler som jobbar med hemmmatcharrangemanget.
Under åren har vi på flera olika platser runt om i sverige sett bra arrangemang. En gemensam sak för dessa är väl att det har funnits någon "general" som har planerat och delegerat samt följ upp att saker händer och blir gjorda. Det är inte så att denna person gör allt men denne har när det fungerat haft personer kring sig som "bara" kommer till matcherna på för dom utsatt match och utför det som ska göras enligt "generalens" plan.
Jag tror inte att SS klubbarna är långt ifrån detta, bara lite vanlig lathet tillsammans med att vi alla nog har en tendens att ta hela armen när någon räcker fram handen för att hjälpa till, och då "bränner" vi dom (antagligen vanligt i många idrottet och föreningar).
Så låsningen är väl helt enkelt att få fler personer kring klubben att hjälpa till med 1 hemmamatch om året, samtidigt som man har en grupp på kanske 3 personer varav en "general" som styr detta schema och ser till att det rullar. Svårare än så tror jag verkligen inte att det är då SS klubbarna har såväl PW som U16 & U19 i sin organisation, och dessa brukar väl ändå gå på matcherna så att 1 av 5 gånger hjälpa till före/under/efter matchen är inte mycket att hjälpa till egentligen (men kanske är jag naiv, och kommer nu att bli lynchad av de som gör ett hästjobb för respektive klubbs hemmamatcharrangemang;D )
//Coach Golan
"om du lyssnar efter musiken och inte knastret så hör du musiken" - T. Andersson
|
|
|
Post by publik on Sept 10, 2006 18:34:02 GMT 1
Skapa en Footballleague
Skit i resultaten
Gör som Basketligan.
Sätt krav på trupper minst 30 st. U19 i seriespel med minst 20 st spelare U16 i Seriespel med minst 20 st spelare
PeWee Minst 2 st lag som ställer upp i någon cup.
match arragemang 25 sekunders, matchprogram, arena klocka, speaker, kiosk mm.
Sätt det som krav på klubbarna. sen får som dom vill vara med, vara med i högsta serien. Då tror jag att det till slut skulle kunna öka intresset..
|
|
|
Post by bulls60 on Sept 10, 2006 20:25:16 GMT 1
Ett klagomål/fundering som jag ofta hör är:"varför är matcherna så förtvivlat långa"? Jo, för att med nuvarande klockregler så blir det så, även om man som domare skyndar sig så mycket man kan.
Mitt förslag för att förkorta matcherna är att ALLTID starta/rulla klockan på "ready for play" oavsett tidigare spel. Möjligen kan man ha klockstart på snap när ett lag tagit time out, men inte annars.
Vad tror ni där ute? Skulle det funka?
|
|
|
Post by StefanOud on Sept 11, 2006 7:32:24 GMT 1
Ett klagomål/fundering som jag ofta hör är:"varför är matcherna så förtvivlat långa"? Jo, för att med nuvarande klockregler så blir det så, även om man som domare skyndar sig så mycket man kan. Mitt förslag för att förkorta matcherna är att ALLTID starta/rulla klockan på "ready for play" oavsett tidigare spel. Möjligen kan man ha klockstart på snap när ett lag tagit time out, men inte annars. Vad tror ni där ute? Skulle det funka? Aldrig! Då är det bättre att korta ner kvarten. Att kunna "kontrollera" klockan är en av fotbollens taktiska finesser och en väsentlig del i spelet.
|
|