|
Post by slobbe on Jul 4, 2006 9:25:38 GMT 1
Ta diskutionen till dommarsidan så att vi som har nått i skalen kan slippa läsa kungen.
|
|
|
Post by Garry N on Jul 4, 2006 9:57:32 GMT 1
SAFF jackan, som jag en gång tror tillhört allas vår "Lilleman" fungerar utmärkt som regnskydd i golfbagen numera I övrigt är det väl så att "Opinions are like not a very nice persons... everyone's got one". Och jag tror fortfarande inte vi får fler folk att ställa upp i komitteer eller styrelser genom att förbjuda dem att vara tysta. Och jag hoppas även jag lärde mig något som domare när jag blev utskälld. För jag kan regelboken bättre numer. Övriga av mina åsikter kan vi ju diskutera mailledes så slipper andra lida av dem. mvh Garry
|
|
|
Post by Kungarnas kung on Jul 4, 2006 22:06:05 GMT 1
Jag har funderat länge men jag måste fråga, vem är "lilleman"?
Kungarnas kung
|
|
|
Post by Garry N on Jul 5, 2006 6:15:07 GMT 1
Jo bäste kung, eftersom du verkar ganska insatt tror jag nog ändå du vet, men i fall nån annan mot förmodan undrar... (även om det inte har det minsta med Crusaders-Griffins att göra): "Lilleman" är Peter Lundgren, tidigare förbundsordförande. Smeknamnet myntades av "riddaren i den vita kostymen", dvs TV4's Patrick Ekwall, dåvarande förbundssekreterare.
mvh Garry
|
|
|
Post by Rocker on Jul 5, 2006 8:18:21 GMT 1
Till Kungarnas Kung: Det "nickname" du använder är heligt och får bara användas av den "personen", så lägg ner det. Du är inte ens i närheten av den ödmjukhet han står för. (Om du nu förstår detta resonemang) Och........det du anmodar, att hela idrottsvärlden ska anamma ditt tänk är en utopi (och dessutom väldigt tråkigt). Har haft förmånen att introducera en av sveriges (kanske världens) mest erkände rättsskipare(i en sport som bedrivs när det är kallt) i denna förträffliga sport och hans ord är: Kan man inte ta lite skit som ref, ska man inte hålla på med det! Så......gå in och gör ditt jobb och låt oss andra göra vårt så vi kan ge publiken det de vill ha, kamp, nerv och känslor!!
Obs! Detta har inte något med herr Sundberg att göra, bara med att jag inte tycker att domare är heliga kor!
|
|
|
Post by Domare 150 on Jul 5, 2006 11:36:56 GMT 1
Vi är visst heliga kor! Varför skulle vi annars springa runt i svart-vitt som en annen Holstein-kossa? ;-)
Som mångårig domare så är min åsikt att lite skit måste man vara förberedd på att ta. Dock är jag säker på att en spelare som klarar att tänka som Kungarnas kung kan få en fördel av det, eftersom han kan fokusera på sin uppgift istället för på domarna.
Hur mycket skit, ja det är svårt att ge ett klart svar på. Min egen mening, som jag tror delas av de flesta erfarna domare, är att om det är en spontan reaktion som riktas mot domslutet som sådant, så bör man försöka att leva med det. Man behöver inte gilla det, men jag tror man måste kunna acceptera att det "går med territoriet" att få lite klagomål ibland, ibland högljuda sådana. Om det på något sätt blir personligt, så har man dock förtjänat en flagga, utan varning. Man bör också kunna släppa situationen, och gå vidare. Att dra upp en situation som hände i förra halvleken, eller t o m förra matchen, tycker jag inte är ok.
Det jag gillar allra allra minst är två typer av klagomål/påhopp. Det ena är när personen som klagar uppenbarligen inte kan regeln. Här snackar jag inte om saker som DPI, men om saker som är svart/vita. Vår fantastiska idrott har många regler, och har man inte studerat dom, så kan man dom inte. Ge domarna lite "credit" här, en genomsnittsdomare kan reglerna avsevärt mycket bättre en spelare/coacher. Om du inte är säker, fråga domarn istället! Det hjälper på kommunikationen också.
Det andra typen är att ifrågasätta min integritet. Många verkar tro att det är italienska förhållanden här, men det finns ingen omfattande konspiration mot dig eller ditt lag. Sorry, men det gör det inte. Vad skulle motivet vara för det? En domare vill göra ett så bra jobb som möjligt. Jag skal hålla med om att vissa domare behöver lägga ner lite mer tid på dömandet för att det skall bli bra, men viljan att göra rätt fins nog där. Vad skulle motivationen vara för att gå in för att ge ett lag en fördel? Åker man runt på kurser och matcher varje helg, för att sedan fuska när matchen startar? Vem är det som bestämmer vilket lag man skall hjälpa? Röstar man i pre-game, är det slantsingling, bestäms det på kurserna? Nej, sånna teorier är i 99,9% av tillfällena endast löjliga.
Så, nästa gång ni tycker att jag gjorde fel (och ibland har ni rätt också!), så kan ni få lov att tala om det för mig. Men bli inte personliga, släpp situationen och förstå att jag inte är ute efter ditt lag och att jag antagligen kan reglerna, mekaniken och tolkningarna bättre än det du kan. Och när jag ger dig eller ditt lag en varning, var smart och ta det för vad det är; en möjlighet att rätta på något och undvika att få en flagga, og missförstå det inte som ett påhopp av något slag.
Blås på!
|
|
|
Post by TD on Jul 5, 2006 11:45:50 GMT 1
Och med detta borde det vara"end of disscusion"!!
|
|
|
Post by RS on Jul 5, 2006 17:05:42 GMT 1
Men är det helt OK att som förbundsstyrelsemedlem sitta på läktaren och endast inrikta sig på en domare (i detta fallet huvuddomaren) skrika hans namn (förnamn) och håna och förlöjliga honom under hela matchen.
|
|
|
Post by Love or hate on Jul 5, 2006 17:13:14 GMT 1
Speciellt när denna person har varit med och valt in honom i Domarutskottet (vilket FS gör). Säger en hel del om vilket förtroende han måste ha för Domarutskottet.
Får en att tänka på Italien där vissa klubbar i rundboll riskerar nedflyttning bl.a för att man försökt påverka valet av domare till vissa matcher. Känns visst bekant på något sätt!
|
|
|
Post by FB Fan on Jul 7, 2006 13:57:51 GMT 1
Att vi överhuvudtaget har den här diskutionen visar att det inte är ok. Vart är ursäkten från Sundberg? Eller är han inte man nog för det? Antagligen inte.
|
|
|
Post by Undrande on Jul 7, 2006 19:23:10 GMT 1
Men hallå...ursäkt för vaddå? För att några Limhamnsnissar blev sura för att de fick stryk, ärligt talat skärp er. När inte publiken får utrycka sina känslor för ett lag man gillar, domslut som går emot, motsåndare man inte tycker om, domare man inte tycker om, när en favoritspelare gör nått bra, när det är en fet tackling på planen eller när det är en grymt snygg passning?? Vart fan är sport på väg då? Jag vet inte men har ni inte varit på football i USA? det är fullt blås på läktaren folk skriker sig hesa över allt och alla. Då är det tryck och det är då det är kul att kolla på sport. Inte undra på att det inte kommer folk på svenska matcher om folk ska spy galla på nått forum efteråt. Jag var på matchen och jag reagerade inte alls på nått speciellt överdrivet. Även om man är förbundsvald måste han väl få utrycka sin åsikt. Jag tror nog de flesta som var där håller fullständigt med i hans och alla andra som gjorde sig hördas åsikter, tror nog till och med flera i Limhamn gör det Däremot fick jag höra från flera spelare att de tyckte att det var ett grymt tryck på läktaren, på flera viktiga 3rd down kunde knappt Limhamns QB göra sig hörd men varken audibles eller cadense. Och jag tror nog att alla tillsammans med mig tyckte att det var en av de bättre matcherna de varit på i Sverige. Näe, vill du sitta hemma och tra i trasan istället för att gå på en match med drag i, be my guest. Over and out....
|
|
|
Post by P on Jul 9, 2006 9:54:57 GMT 1
Och du har inte fattat poängen, en förbundsvald person ska inte sitta och skälla på domaren i en match! Vad publiken gör är en annan sak. Vad en person i FS gör är något annat. Fatta skillnaden....
|
|
|
Post by Lucas on Jul 10, 2006 8:01:33 GMT 1
Det är just här du missar poängen. En dialog är väl just det som skall föras på planen mellan spelare och domare. Finns inget värre än domare som bara viftar bort en spelare med handen när han försöker att framföra en åsikt eller påpeka att ett misstag har begåtts.
|
|
|
Post by Undrande on Jul 10, 2006 9:51:08 GMT 1
Ha ha ha, jasså du P. Och en polis ska aldrik köra för fort eller gå mot röd gubbe, en politiker ska aldrig ljuga, en QB ska aldrig kasta en interception, en brandman ska aldrig röka eller grilla, en domare ska aldrig göra ett felbeslut, en lärare får aldrig ha fel, en frisör ska aldrig klippa nån svart, inte direkt att de blir bannlysta från sina uppdrag för det.....get a life, din skånska clown.
|
|
|
Post by P on Jul 10, 2006 11:41:49 GMT 1
Tack för de värmande orden! Skånska clown tar jag som en komplimang. Framförallt om det betyder att jag står för att människor ska göra rätt för sig och uppföra sig som vuxna individer. Än mer om det innebär att jag inte är på samma sida som dig som uppenbarligen tycker att det är grönt för politiker att ljuga att man ska jobba svart osv. Att det förekommer vet även jag men det betyder inte att det är rätt. Jag vill ha en bättre värld, du vill inte ha något mer än brölande nutheads på läktaren. Lycka till med vad du än tar dig till i livet.
|
|