|
Post by FB Fan on Jun 29, 2006 14:55:11 GMT 1
Att man själv tycker att det inte borde vara så, det är en sak, men det spelar ju ingen roll!
Här har både publik och domare reagerat på att en person som representerar SAFF, oavsett om han gjorde det vid det aktuella tillfället eller inte, uppfört sig illa. Man måste bara fatta att detta är ett problem.
Så kan man säga "lugn, han döda väl ingen" och annat, men det enda man åstadkommer då är att man bevisar att man inte har fattat problemet. Och fattar man inte problemet, och samtidigt är den person som uppför sig illa, ja då bör man verkligen överväga om man är rätt man på rätt plats.
En ursäkt fra Sundberg hadde varit på plats, det hadde säkert dödat den har diskussionen om hans uppträdande.
Perception is reality, glöm inte det!
|
|
|
Post by FB Fan on Jun 29, 2006 14:56:22 GMT 1
Början på posten föll bort, men innehållet och meningen torde vara klar ändå.
Beklagar...
|
|
|
Post by P on Jun 29, 2006 16:20:02 GMT 1
till FB fan.
Såg jag har inte insett problemet??.....var du där och såg matchen??, jag hade första parkett.
|
|
|
Post by branni on Jun 29, 2006 18:30:45 GMT 1
Sen kan jag förstå många i publiken. Klart att man bli arg/förbannad/sur och inte minst uppretad. Domarna som säger en sak på deras dommarclinics, men sedan går ut och gör enhelt annan jävla sak. Många av dessa domare som dömmer idag, borde och sätta sig ner och börja lära sig fotboll. Många dömmer som om det fortfarande är på 1990-talet i sverige, vart man spelade i hockeyskydd. Och några avdankade div 1 spelare!!
Practise what u preach...............eller?
|
|
|
Post by Pven on Jun 29, 2006 19:09:20 GMT 1
Amen, håller med dig branni..
|
|
|
Post by Vill frst on Jun 29, 2006 19:12:52 GMT 1
"Domarna som säger en sak på deras dommarclinics, men sedan går ut och gör enhelt annan jävla sak."
Konkretisera gärna vad du menar, Branni.
|
|
|
Post by Frippe on Jun 29, 2006 19:15:35 GMT 1
Det är en massa snack om att folk skrikit åt domarna och så, och Branni menar att de dömer dåligt.. men vad var det för domslut som orsakade dessa starka känslor?
och på vilket vis borde domarna döma menar du, branni? vad är det de gör fel?
Jag kan själv när jag spelar bli förbannad på domarna och vad jag tycker är felaktiga domslut, men samtidigt avundas jag dem inte.. de får ta mycket oförtjänt skit många gånger. Som publik och spelare blir man ju förbannad, men vad är det rent praktiskt som borde göras annorlunda? Mig veterligen så dömer de efter regelboken... eller?
|
|
|
Post by daggen on Jun 29, 2006 20:30:28 GMT 1
Ja skulle vara kul som domare som man e och höra "Branni" Vad det är som domarna har gjort för fel?
|
|
|
Post by P on Jun 29, 2006 21:49:49 GMT 1
Domarna i svensk amerikansk fotboll beter sig allt för ofta som om de är sevärdheten och försöker allt för ofta att hävda sin position på något sätt....det är min uppfattning, finns säkert andra som tyvcker annorlunda...
|
|
|
Post by Spelare on Jun 29, 2006 22:06:54 GMT 1
Tyvärr så beter sig spelarna i Sverige inte som i USA! Där är det inte en enda som pratar med domarna! När vi svenska spelare börjar uppföra oss på planen tror jag inte att domarna tar så stor plats. Allt som oftast är det vi som orskar alla problem som uppstår ute på plan!
|
|
|
Post by Veteran player ref on Jun 30, 2006 7:39:46 GMT 1
Två ganska vanliga händelseförlopp i våra matcher
1) En flagga kastas av antingen Ump eller HD inne i mitten, vanligast är då en fasthållning 2) De flesta spelarna och coahcerna är helt fokuserade på vart bollen är och har INTE sett fasthållningen 3) Eftersom de inte har sett fasthållningen så måste det vara ett felaktigt domslut 4) Coacher och/eller spelare klagar på domslutet och då menar jag inte den omedelbara eller spontana reaktionen när de får veta att det finns en flagga, utan helt enkelt bara för att de måste göra så eftersom så gör man i Sverige. Eftersom de inte har sett den KAN DEN OMÖJLIGT ha varit i point of attack. Någon annan fasthållning kan, enligt deras mening, inte påverka spelet. 5) Antingen väljer domaren att lysna och svara eller vill han inte prata eftersom detta är 10 gången i samma match som detta beteende sker. 6) Domaren skall nu förmedla regelbrottet och därmed blir han stående i centrum. Detta tolkas då som att han tar mycket plats och vill hävda sig, men han gör bara sitt jobb med att förmelda regelbrottet och dess konsekvens.
1) Passningspel där två spelare båda går efter bollen. En flagga kastas. 2) Första reaktionen kommer från försvarspelaren som likt en italiensk rundbollspelare är oskyldigt till, ja vad det nu än må vara. DB:s utgår alltid ifrån att det är DPI och klagar gärna på detta innan de ens vet vad som är flaggats för. 3) Flaggan var för DPI. De faktum att spelaren har gjort en push-off eller en fasthållning i tröjan spelar ingen roll, försvararen är ett offer för en konspration sammansatt av hela domarkåren med förankringar till huvudstaden som går ut på SMM alltid skall vinna SM eftersom de är de enda som har chans att gå vidare. 4) Sidlinjen är inte sen med att hänga på, trots att det faktiskt var en coach som såg fasthållningen och säger detta till de spelare som står runt om kring. Dessa byter då fokus och klagar istället på att under förra driven så missade domarna 10 regelbrott på motstånarna. Att inse att man har begått ett regelbrott finns inte i många spelare huvud. Det MÅSTE vara domaren som dömer fel. 5) se ovan 6) se ovan
Ämnet dycker upp om och om igen. Alla kan bli bättre på vad de gör, men just nu tror jag att det är spelarna som faktiskt mer potensial att förbättra situatuionen.
Hur kommer det sig att många av de domarna som årligen nomineras till årets domare är de som får ta mycket kritik från spelare och i forum. Notera att det är coacherna som nominerar.
|
|
|
Post by Titta rtt on Jun 30, 2006 10:24:29 GMT 1
Dömer inte själv men anser mig ha sett en del fotboll. Ofta ser man tyvärr domare som stirrar sig blinda på spelet i sig och på boll bäraren. Dom tittar inte på sina ansvarsområden vilket gör att dom missar mkt som sker innan bollen kommer dit. Det gör också att fasthållningar, pass inf både på O & D mm mm missas vilket skapar frustration bland spelare och tränare.
Anser att domarna håller samma låga standard som svensk am fotboll.
|
|
|
Post by Bah on Jun 30, 2006 11:52:55 GMT 1
Veteran player ref...haha, du har så rätt. precis så är det humor Domarkvaliten är liksom spelarkvaliten varierande, men jag skulle aldrig vilja byta plats med en domare, med tanke på hur mycket skit dom får ta. Jag har dömt en gång i tiden som C-domare och det var självklart att man gjorde misstaget att följa bollen för mycket och missade holdings etc., men jag dömde div.2 så det kan man väl leva med. Även om man fick skit från både spelare, coacher och publik. Jag tror nog att domarnivån i SS är helt ok och verkligheten är precis så som Veteran player ref skriver...tyvärr Nä respect åt alla dom som offrarsig och är domare. Utan domare inga matcher.
|
|
|
Post by amen on Jun 30, 2006 15:50:53 GMT 1
Dömer inte själv men anser mig ha sett en del fotboll. Ofta ser man tyvärr domare som stirrar sig blinda på spelet i sig och på boll bäraren. Dom tittar inte på sina ansvarsområden vilket gör att dom missar mkt som sker innan bollen kommer dit. Det gör också att fasthållningar, pass inf både på O & D mm mm missas vilket skapar frustration bland spelare och tränare. Anser att domarna håller samma låga standard som svensk am fotboll. måste bara säga att ja håller med om att det där är nycklen för att lyckas som många domare med för lite rutin gör bort sig, dom kanske kan alla regler o är jätte duktiga på dömma men så faller det på fotbollsrutin...
|
|
|
Post by fd Adomare on Jun 30, 2006 17:49:39 GMT 1
Jag blir SÅ trött....
Eftersom det verkar krylla av "domarexperter" på detta forum tycker jag det är konstigt att det ställs in matcher i Sverige pga. domarbrist. Istället för att bara gnälla, visa hur det ska göras, skriv proven och ut och döm...
Litet ordspråk: Det finns 2 sorters människor...dom som går först och uträttar något, och dom som kommer efter...och kritiserar!
Ha Dé...
|
|