|
Post by Kilowatt on Feb 11, 2006 2:14:01 GMT 1
Bollen var mer som en rugbyboll. Rundare och större! När den försvann för 80 år sedan blev bolen en "fyrkantig oval". Denna är givetvis svår att träffa rätt med.
|
|
|
Post by info on Feb 11, 2006 3:51:30 GMT 1
En dropkick sparkas på halvvolley, vilket gör det aningen mer komplicerat än att punta bollen.
|
|
Som tidigare talare sa
Guest
|
Post by Som tidigare talare sa on Feb 11, 2006 3:52:48 GMT 1
Jojo.. men en punter borde dock kunna sätta bollen på rätt ställe, relativt bra. De precisionspuntar bollar ut över sidolinjen vid redzone. Så att sparka bollen rakt och lång bör väll inte vara några större problem ? Finns ju folk i sverige som kan punta bollen i den riktningen de vill.. så NFL borde ju kunna avla fram en bra "dropkicker". För man puntar ju längre än vad man sparkar fieldgoal.
|
|
|
Post by suck on Feb 11, 2006 9:04:17 GMT 1
Läs igen...bollen måste träffa marken först vilket komplicerar saken en aning. Men inte faan e det omöjligt...börja träna lite så får vi kanske se det i år
|
|
|
Post by Big Ugly Zebra on Feb 11, 2006 12:47:44 GMT 1
När man ändå är såpass nära att en dropkick skulle kunna funka så är man garanterat tillräckligt nära för ett fieldgoal också. Känns mycket säkrare....
|
|
|
Post by D Sandberg on Feb 13, 2006 8:58:10 GMT 1
Men så sjukt mycket mer status i att sätta en dropkick! Dessutom är det coolt att gå tillbaka till rugbyrötterna
|
|
|
Post by JO Sivtoft on Feb 13, 2006 11:23:41 GMT 1
En gång i tiden fick man dropkicka var som helst på planen och då fanns det mer använing för den. Sen har reglerna ändrats och det är bara tillåtet att dropkicka bakom neutrala zonen.
Om man jämför med highschool så betraktas en missad dropkick som en punt, medans man i NCAA betraktar en missad dropkick som ett missat sprakmålsförsök. Därför finns det ingen fördel av att använda dropkicken i NCAA. Hur det är i NFL vet jag faktiskt inte.
|
|
|
Post by Najs on Feb 16, 2006 8:06:07 GMT 1
Nja. Men en fördel är väl att den inte går att förutse. Ser ju ut som ett vanligt försök, möjligen att det är en riktig kicker bakom centern och att han har ett större avstånd, men ändå.
|
|
|
Post by Domare on Feb 17, 2006 12:27:53 GMT 1
Dömde en match i Karlskoga för många år sedan (9-10???) där man försökte med en droppkick. Den missade tyvärr, men stort jubel blev det iallafall!
|
|
|
Post by Bulldog55 on Feb 17, 2006 13:22:24 GMT 1
Stefan Isaksson i Bulldogs har även försökt me en drop kick på Bergshamra IP om jag inte missminner mig.....han träffade ena stolpen dock
|
|
|
Post by kay on Mar 21, 2006 14:38:25 GMT 1
En dropkick är alltså som en PUNT genom själva fieldgoalet...?
|
|
|
Post by Kicker on Mar 21, 2006 14:41:59 GMT 1
En dropkick är alltså som en PUNT genom själva fieldgoalet...? En dropkick är en "Punt på halvvolley" genom målstolparna.
|
|
|
Post by Bulldog55 on Mar 21, 2006 14:44:51 GMT 1
tror att regel är så att bollen måste studsa en gång i marken först sen får man sparka den....därav varför d är rätt ovanligt...inte d lättaste
|
|
|
Post by JO Sivtoft on Mar 21, 2006 15:24:12 GMT 1
En dropkick är en spark där bollen är i kontakt med marken då den sparkas. Om bollen har studsat i marken och är påväg upp igen så är det en illegal spark. Om den sparkas innan den nuddar marken så är det en vanlig punt.
En dropkick är som ett sparkmålsförsök och inte som en punt. T.ex om man missa målet återgår bollen till den föregående punkten (om inte touchback är bättre) om lag B inte rör bollen. Vi en punt hade bollen varit död där den stannar eller lag A berör den (om inte touchback är bättre).
|
|
|
Post by Turbo on Mar 21, 2006 21:09:08 GMT 1
En dropkick är en spark där bollen är i kontakt med marken då den sparkas. Om bollen har studsat i marken och är påväg upp igen så är det en illegal spark. Om den sparkas innan den nuddar marken så är det en vanlig punt. Aj aj aj, JO. Det är inte en illegal spark utan illegalt sparkande. Skillnad i straffutmätningen. Lärde jag mig den hårda vägen av herrar M.Nilsson och S.Clavebring i Limhamn så det gör jag inte fel på en gång till...
|
|