|
Post by Rudolf on Aug 17, 2005 11:05:29 GMT 1
Jag är ingen guru/expert, men VARFÖR är det så viktigt med mycket publik på matcherna? Det som jag tycker är viktigare är att man får ut sporten på skolorna, med t.ex. turnering varje höst, då får man igång snacket. Jag är av den övertygelsen att om du får in det i skolorna så blir de intresserade, det är ingen större mening att försöka locka typ folk över 30 år (kanske generaliserar lite men..), oftast är de inte mottagbara för informationen och är helt insnöade på sina intressen. Jag tycker man ska kolla på innebandyn, säga vad man vill om själva sporten, men de har lyckats få in sitt koncept. Och det började på skolorna för ungefär 20 år sedan, själv började jag spela innebandy på fritids efter skolan, typ enda man gjorde där tills föräldrarna skulle hämta en. Och som det är nu så kan de flesta under 40 år reglerna i den sporten. Tänk om man får in att de har amerikanska fotbollar där istället. Nej vi måste bli en större sport, baserat på antalet utövare innan vi tjatar om mediapublicitet och mera publik. Lägg hellre den energin på era egna juniorsektioner. Får du också in sporten på skolorna så kommer folk i allmänhet (men kanske om 10-15 år) ha en bra grundkunskap om vår sport och då kanske vilja gå på våra matcher. Sen håller jag verkligen inte med personer som vill ändra reglerna för sporten bara för att det ska passa publiken! Jag trodde att vår sport främst var för utövarna! Då verkar det dumt att ändra sporten helt, jag och många med mig spelar am. fotboll bara för att det är en så annorlunda, komplex och cool sport som det är idag! Är det ngn som håller med mig, eller verkar det vara helt fel?
|
|
|
Post by knas on Aug 17, 2005 11:11:22 GMT 1
Vafaan! vi kommer aldrig, ALDRIG, att kunna få alla att jubla över serieindelning, säsonger, och bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla. Norrland verkar bara kunna lira boll mellan den 1 juli och den 5 augusti men sen är det tydligen automatiskt glaciärer på alla planer och 25 minus. Satsas det kanske inte på turf där uppe? jo det gör det men dom planernar tillfaller ju andra bollsporter verkar det som. Lös, för guds skull, problemet. Jag tror att inget kommer att hända och nästa år faller det bort ytterligare ett gäng lag och snart kan vi kasta in handuken och så blir det bara boll i söder (där dom också verkar inte kunna förbereda sig ordentligt om det inte är 22 grader varmt i april). Återigen "vi får inga planer/halltider/möjligheter etc etc, snyft snyft, gråt gråt". SAMARBETE med andra sporter och klubbar i kommunen kanske? Till sist: kortare serie mycket hype och seniorer på vår och junis på höst tills vi har tillräcklight med ungar som kommer underifrån då vi skiftar och kör hela klabbet på hösten med grym jävla silly season och final inomhus i solstaden när driv-isen börjar tränga sig på. ord ut suckers!
|
|
getting gay with kids
Guest
|
Post by getting gay with kids on Aug 17, 2005 14:38:05 GMT 1
den måste in i skolorna, så folk fattar att kids spelar. jsut nu är det lite "gamla tyngdlyftare och motorcykel knuttar spelar" vi måste bli mer rumsrena, sålänge en 25 årig rookie från gatan kan starta i vilket div2 eller 1 lag somhelst kommer vi inte bli tagna på allvar.
|
|
|
Post by Exet on Aug 18, 2005 12:20:37 GMT 1
Ska man lansera pingis så kan man kasta upp ett bord på en skola och visa lite tricks. Det går inte att bara åka runt till skolorna och visa axelskydd och hjälm för att få lite tillväxt det krävs mer. Därför måste matcherna bli bättre och kvaliten på spelet öka för det är en sak att få folk att inse att det spelas amerikansk fotboll i Sverige men det krävs en helt annan sak för att de skall vilja vara med också!
|
|
|
Post by Jorgen Wedmark on Aug 19, 2005 17:24:17 GMT 1
Skolorna är nyckeln till framgång!!! Regelbunden skolturnering eller skolmatcher ger:
Rekrytering av många spelare samtidigt. Det underlättar uppstart av lag samt underhåll av spelarmaterial.
Efter första året marknadsför skoldrabbningen sig själv. Alla som var med vill vara med igen och de som missade den vill också vara med. Den är etablerad och kommer att bli en tradition.
Många nya ungdomar för med sig många intresserade och engagerade föräldrar som med eller utan påtryckningar vill hjälpa till. Nya tränare, styrelsemedlemmar etc etc.
Ju fler som engageras desto fler får kännedom om sporten vilket i sin tur öppnar nya dörrar - positiv spiral. Då pratar vi publik, sponsorer, mediabevakning, fördelar hos den egna kommunen etc etc.
Det enda problem en skolsatsning för med sig är ett angenämt sådant - fler tränare och ungdomsledare för att ta hand om det växande och kontinuerliga flödet av nytt blod.
Det finns en rad lysande exempel på föreningar i Sverige som är levande bevis på ovanstående fakta.
|
|
|
Post by Griffin on Aug 20, 2005 1:27:08 GMT 1
Publik till matcher....
Det krävs att man jobbar!
Vi gjorde en drive inför vår flytt till Hästhagens IP (det var även sista seriematchen 1996), visst säger ni det var längesen, men jag tror inte någon provat detta sedan dess?!
Vi satte upp affisher på mer eller mindre alla skolor i stan, i så många affärer vi fick, på alla gratisaffish-ställningar, 2 veckor innan match. Vi la fribiljetter på alla Gym, Burger King och McDonalds, + att vi delade ut biljetter i matchdress under fredag kväll och hela lördagen (matchen var på söndag) på stan och vid 3 större köpcentran. Vi fick till och med en spelare i en radiointervju på City 107 dagarna innan. Under matchen hade vi oxå en mycket duktig och pedagogisk speaker som förklarade så att alla oinvigda förstod vad som hände på planen.
Hur gick det då??
Jo, 2800-2900 i publik (vad jag vet den högsta publiksiffran i amerikansk fotboll i sverige sedan finalen 1993) och detta en dag med klart strandväder... Vi fick ett överskott i kassan på mellan 18.000 och 19.000 kr efter domare och allt var betalt, med nästan bara fribiljetter.....
Visst, vid denna tiden var Limhamn på absoluta sverige toppen och det gjorde säkert sitt...
Så visst går det att få publik oavsett årstid, men det krävs mycket jobb av spelare och styrelse, men det får man igen under matchen, för det finns inget roligare än att spela med stor publik!!
|
|