|
Post by Ohh on Jun 2, 2005 6:16:39 GMT 1
Hej på Er alla.
Många hänvisar till de betungande kraven förbundet ställer. Vilka är dessa krav?
Jag kan bara komma på 2st.
1, Domarkravet. 2, Rapportera in matchtider innan säsong.
|
|
|
Post by Andreas Bergstrm on Jun 2, 2005 7:16:05 GMT 1
Förbundet: "En oerhörd smäll för sporten"
SUNDSVALL (ST) 2005-06-02 [03:00]
Sundsvall Flames drar sig ur. Och lämnar en sport som med allt mindre trovärdighet efter sig. — Det är en oerhört smäll för sporten, säger förbundsordföranden Tommy Wiking.
Amerikansk fotboll är ingen stor företeelse i Sverige. Det svenska förbundet gör allt för att sporten ska bli erkänd av den breda massan, och få trovärdighet som en svensk sport. Då drar ett elitlag sig ur serien — mitt under brinnande säsong. — Det är oerhört tråkigt. Jag vet inte om jag ska säga vad jag tycker innerst inne, eller om jag ska säga officiella kommentarer, säger en bitter Tommy Wiking. — Vi har jobbat mycket med att få stabilitet i föreningarna, eftersom vi inte har råd med såna här saker. Med Sundsvall har vi uppenbarligen misslyckats, säger han
|
|
|
Post by Till ngon i SAFF on Jun 2, 2005 7:37:51 GMT 1
VAD har förbundet gjort för att få stabilitet i TRC, SC, ÖBK och SF ?
Det skulle jag vilja veta.
Krav, krav och krav på föreingarna, vad är det för krav på Förbundet ? att vara behjälplig vid licensering ? är det allt ?
|
|
|
Post by mr 88 on Jun 2, 2005 7:59:27 GMT 1
Okej jag håller med om att vi har en otroligt bra serie i superettan i år. Tycker personligen att varje match e skitkul. Inte som förut när man åkte till en match med inställning att man kommer att sopa undan benen på dessa grabbar utan nu e det hård taktik alla lag e svåra motståndare så superettan e enligt mig perfekt. Visst Limhamn e bättre än de andra har inte personligen spelat mot dem ännu men får se hur det går. Annars e det jämnt. div 2 är bra för dessa lag som har problem med antalet spelare och liknande. där kan man vara ett weekend warrior lag och klara sig och bara spela för att ha kul. Superserien är bara skit enligt mig iår. För att vi skall få någon form av koll på hur vi skall fixa fotbolls Sverige idag så måste vi ha mer utbildningar mellan olika klubbar. Varför är Smm så otroligt bra. det e inte för att de har en så otroligt bra ungdomsverksamhet. Det finns lag som har minst lika bra. jag tror att vi måste få hjälp av dessa tre storklubbar till de mindre klubbarna och då i förstahand dessa klubbar som vill etablera sig i superserien.
hej vill vi ha en seriös sport så måste olika klubbar hjälpa varandra. Som det ser ut nu så kommer det bara gå åt helvete. Låt Smm, Arlanda och karlstad förklara varför de är så mycket bättre organiserade. jag tror inte heller på krav utan jag tror på att förbundet skall hjälpa de klubbarna. Visst det kan funka med krav eller så sparkar man bara på dem som redan ligger ner.
|
|
|
Post by Kullenberg on Jun 2, 2005 9:57:55 GMT 1
Vill bara säga ett par saker om SMM.
Se på säsongen 2003. Vi hade problem med motivationen, många duktiga spelare slutade spela, klubben var på väg att bli bättre organiserad men det hängde för mycket på ett fåtal personer.
Coachingstaben soliderades, gänget med Robban Johansson i spetsen satte upp målet att vi skulle nå tillbaks till topplacering i Sverige, och vara bland de 4 bästa i Europa om tre år (dvs 2006). Mot detta mål har vi jobbat sedan dess, och det ser ut som vi är på väg dit. Detta innebar allt från off-season träning till upplägg av träning, förmedling av information och feedback, utveckling av coacher osv. Har vi nått dit än? nej, men vi har åtminstone försökt identifiera problem och mål och arbetar framåt.
Det som hjälp till när det gäller seniorlaget är definitivt antalet tränare. Vi är 7 tränare i seniorlaget, vilket innebär att man kan täcka för varandra om man måste vara borta, och dela på arbetsuppgifterna. Då blir arbetsbördan inte så betungande.
Jag tror att om man kan få ihop en grupp tränare kommer även spelarnärvaron på träningarna att öka då alla spelare får uppmärksamhet och hjälp att bli bättre. Om spelarna tycker att träningarna blir meningsfulla, då kommer dom. Träningsredskap som stepover dummies, slädar osv hjälper till för att underlätta och göra träningarna roligare.
Nu börjar alla skriva hur överlägsna vi är, medan förra året var Carlstad favoriter. Arlanda saknar lite kött men arbetar på bra, GÖtet e på g. Jag tror lag som tyresö, solna och DIF kommer vara superserieklass, och då menar jag inte som stryklag, inom de närmaste 3 åren. Limhamn kommer också dit. Gävle tror jag på inom 2-3 år, de verkar arbeta i helt rätt riktning. Alla lag som arbetar med att ha en stor coachstab som inte står och faller med en person har en betydligt större chans att utvecklas i rätt riktning.
Jag blev också enormt besviken på Sundsvalls avhopp men även på deras spel. Självklart försöker de sitt bästa, men spelartruppen var för tunn. Det borde de förstått innan säsongen och hoppat av då istället för nu, det är det enda klander jag kan ge dem.
För övrigt tycker jag att klubbar som är i Div 1 el. 2 och behöver nya ideér kontakta SMM, Arlanda eller Karlstad och fråga om ni kan samarbeta på något sätt. skadar inte att fråga.... Själv försöker jag alltid lära mig så mycket som möjligt av hur andra coacher löser olika problem, antar att andra gör det också?!
För övrigt skulle det vara bättre med någon form av geografiskt uppdelad högsta serie, med kanske 10 lag? Sedan tycker jag förbundet ska strida för att Sverige ska skicka 2 lag till Eurobowl och 2 till EFAF-cup. Och skippa det där jäkla sommaruppehållet!!! För lag som satsar hårt blir säsongen olidligt lång och dyr!!!
Sedan ni som vill sätta restriktioner för de bästa lagen?? Har ni verkligen tänkt igenom detta?
Magnus K.
|
|
|
Post by mr 88 on Jun 2, 2005 10:16:08 GMT 1
klokt sagt.
jag håller med om att de lag som har problem eller bara vill ställa några frågor borde kontakte de "stora" klubbarna. som sagt det skadar inte att fråga. måste inte vara snack om farmalag. utan bara fråga hur de har löst olika grejer vill de inte svara så är det upp till dem. kommer inte ihå vem det var som skrev det men under en annan topic skrev någon att alla coacher skulle sätta sig ner i ett rum och komma överens om hur man skulle lösa detta problem och sitta kvar där inne tills det e löst. lägga fram förslagen till saff. detta gjordes tydeligen i staterna när de hade problem och det gick ju tydligen jävligt bra för dem
och jag håller med om att det inte borde vara några restriktioner för de bättre lagen det skulle bara strypa dem lag en också och göra sporten orättvis med de flesta så det vore fel. en geografiskt indelning vore kanske inte helt fel. spela med conferenc och sedan ett playoff. varför inte vore bara roligt. skulle bli billigare för de olika lagen också
|
|
|
Post by hgdalen vstra on Jun 2, 2005 12:21:37 GMT 1
detta kanske är lite utanför trådens teritorie men vaf*n... Personligen tror jag att solna har klivit in på rätt linje med två(?)importerade coacher. kvaliten vet jag inget om men är helt övertygad om en klubb "inkasserar" mycket mer på att ha kunniga coacher till alla spelare i sin klubb än en "stjärna" har i ett seniorlag då denna kan höja kvaliten ifrån u16 och uppåt.. mina topp tre förslag föratt utväckla fotbollen: 1# Rekrytering(hur gör tex TRC, 30+u13 spelare är otroligt) 2# Fler Coacher (hur får vi veteranerna att stanna i klubbarna och lära ungdommarna av sin erfarenhet) 3# Bättre Coacher (jag läde mig iaf mycket på Twins klinicen förra året och är en bättre coach av det, hoppas även på att göra detsamma i år i jämtland ) saxat från: Jamtland ordnar sommar camp 05-05-24 Jamtland Republicans ordnar en positionscamp i Östersund den 8-10 juli i år. Den är tänkt för spelare 14-16 år från samtliga klubbar i Sverige. Man välkomnar enskilda spelare men även hela lag/föreningar. Spelarna är i fokus men vi ser gärna att ledare också kommer till en givande helg. De olika positionerna coachas av erfarna och meriterade coacher från olika föreningar i Sverige. mer info på www.amerikanskfotboll.com/050708InbjudanSummerCamp.doc
|
|
|
Post by August Eriksson on Jun 2, 2005 12:57:13 GMT 1
Just nu pågår ungefär samma diskussion i två trådar så jag låser denna då den inte håller sig till det ursprungliga ämnet längre och hänvisar istället till "Football in Sweden" tråden.
|
|