|
Post by lag on Jun 1, 2005 15:27:10 GMT 1
förbud, förbud, förbud och mera krav....
Det är inte krav som måste ställas utan mer hjälp till tränare och organisationshjälp. Det finns redan krav på superserielagen att de ska ha juniorlag och domare.
På vissa ställen i Sverige formligen kokar amerikansk fotboll, mycket tack vare att man nått en kritisk massa av spelare och lag som har intresse att få sporten att växa. Se på Stockholmsområdet. Peewee, U-16 och U19 har aldrig varit så stort! Där händer det grejer!
Carlstad, tack vara en förening, har bra juniorintresse, Verkar vara samma sak i Östersund. Detta kommer leda fram till bättre fotboll framåt. Problemet för lag som Sundsvall är att de lätt blir isolerade. För stora avstånd. Se på geografin.
STAFF försöker utveckla sporten i Stockholmsområdet. Tyvärr krävs det nog en viss geografisk koncentration (och samarbete) för att fotbollen ska utvecklas. Ensam är inte stark...
Är man geografiskt isolerad eller har stora avstånd krävs samarbete annars kommer man föra en tynande tillvaro. Kanske är det här SAFF(eller regionala organisationer som STAFF) borde hjälpa till, som förmedlare av kunskap och samarbeteskatalysator!?
|
|
|
Post by Hmmmm on Jun 1, 2005 15:56:54 GMT 1
Ja fy fan...Tycker inte man ska negga för mkt, det har ju nästan varit väntat enligt min mening. Men det är fruktansvärt tråkigt för sporten. Och hur ser det ut utåt? Det här är landets högsta serie för amerikansk fotboll! Hur skulle det se ut om t ex Frölunda,och Linköping hoppade av Elitserien i Hockey mitt i säsongen? Nu är det kanske en dålig liknelse, men ändå!<br>Suck! Är väl allt man kan säga egentligen...Vad ska man göra åt det här problemet? För så här kan det ju inte få se ut!!
|
|
en som har varit med ett tag
Guest
|
Post by en som har varit med ett tag on Jun 1, 2005 16:38:17 GMT 1
Ska man som förening satsa på superserien så ska man se till att man klarar det också. Då menar jag inte resultatmässigt för det kommer med tiden utan då menar jag spelartrupps och tränarmässigt.
Det som nu har hänt är katastrof för sporten, det drabbar inte bara Sundsvall utan oxå ALLA lag i sverige i någon form.
Superseriens status som högsta serie har än en gång fått en ordentlig törn i idrottssverige. Vi som jobbar stenhårt för ett öka intresset för sporten genom media och jaga sponsorer får förklara oss och stå till svars för sundsvalls avhopp. Vår trovärdighet har sjunkit ordentligt.
Jag kan ju säga att det lär ju inte bli lättare att få media att redovisa reportage och tabeller i våra större tidningar NU......
Jag tycker att SAFF får ta på sig ett visst ansvar i detta man kan inte vara så jävla kåta på att sprida sporten geografiskt om det inte finns underlag för det.
Kvalitets säkringen av superserieklubbarna måste bli bättre, svaret är inte böter utan stöd och då menar jag inte pengar utan utbildning som bör drivas av SISU eller liknande organisationer som har bred kunskap inom området inte inom förbundet där jag anser att kunskapen är otroligt svag inom förenings och lednings kunskap.
SAFF måste våga ställa krav och våga vara kritiska (tyvärr är vårt SAFF kritiska i fel frågor... för mycket energi läggs på fel saker. )
SAFF granska er själva och var ärliga....
SAFF ta hjälp pav någon oberoende med stor erfarenhet av specialidrottsförbund personen ni söker finns säkert inom RF eller något väl etablerat förbund.
Till alla föreningar.... ta hand om er verksamhet, utnyttja alla möjligheter av utbildning. lägg krutet på att få en ordentligt fungerande förening istället för att räkna poäng på scoreboarden.... när föreningen är stabil så kommer resultaten för då kan rätt personer fokusera på rätt saker... headcoachen ska inte ordna domare tvätta ställ och sälja korv i halv tid....
Ska vi kliva upp ur korptäsket där vi nu snart är och harvar så satsa på rätt saker.
|
|
|
Post by Nisse on Jun 1, 2005 18:48:08 GMT 1
Lite tråkigt att det är så stor skillnad mellan lagen. Hade inte Sundsvall åkt på stordäng varje veckan skulle laget säkert vara kvar. Hur kul är det att åka runt hela Sverige och ta emot stryk? Ska man offra sin fritid krävs det att man har kul under tiden oxå.
Varför blir det så stor skillnad mellan de 6 (5) lagen? Hur ska man göra för att de mindre starka lagen inte ska tappa allt sug?
Sthlm suger åt sig de bästa spelarna (obs, ingen kritik) men hur ska man göra för att det inte blir ett eller två super-duper lag?
Man kanske ska ha en Nordisk liga endå.
|
|
vad d kul att ka p dng
Guest
|
Post by vad d kul att ka p dng on Jun 1, 2005 19:06:07 GMT 1
detta beskriver ju vilken jävla korp inställning folk har.
Har man valt att spela i superserien så kan man fan inte skylla på att man tappat suget bara för man åker på däng... då ska man inte ha superserien i tankarna änns.
Detta visar än en gång på att det är allt för många klbbar och framförallt spelare som inte har någon ambition att föra sporten framåt. Utan är jävligt nöjda med att sitta och skryta med att man spelar am fotboll och impa på brudar..... och leka macho.... och säga att man spelar på elit nivå.... ELIT NIVÅ I disagree.....
Jag har försvarat fotbollen mot rundbollen i snart 20 år..... men snart är jag fan imig övertygad till 200% vår inställning till idrott är likamed ca div 3 fotboll....om inte lägre
Tyvärr är det få i fotbollssverige som har utövat någon annan idrott på högnivå och därför tror att det man håller på med kan liknas med elit....... I disagrees inse faktum vi får nöja oss med träningstider på en åker och dela omklädningsrum med p91 fotboll på matchdag om vi inte ändrar inställning..... och satsning framför allt....
SÅ JÄVLA BESVIKEN PÅ SVENSK UTVECKLING AV VÄRLDENS UNDERBARASTE SPORT...........................
|
|
|
Post by aengus on Jun 1, 2005 19:30:27 GMT 1
förbannat tråkigt att ännu ett lag hoppat av, dags att rekrytera folk till våra klubbar så detta inte inträffar.
|
|
|
Post by Historia on Jun 1, 2005 20:31:17 GMT 1
När införde SAFF den stängda SuperSerien? Inför 2002 om jag inte missminner mig.
Resultat? 7 avhopp:
2002 Örebro, Limhamn & Göteborg 2004 Solna, Örebro (igen) & Tyresö<br>2005 Sundsvall & ....
Vilka har tillkommit? 7 lag, varav endast 3 har kvalificerat sig sportsligt. 4 gratisplatser
Limhamn (kvalificerade sig, men hoppade av) Göteborg (kvalificerade sig, men hoppade av) Solna (gratisplats, hoppade av) Örebro(kvalificerade sig, hoppade av) Sundsvall (gratisplats, hoppade av) Jämtland (gratisplats, ..... ) Göteborg (gratisplats)
Frågan ar då: Är det lättare att ta sig upp till SS nu när serien är "stängd" eller var det verkligen lättare tidigare. Har för mig att det kom upp i snitt ett lag per år förrut, nu har vi haft 7 nya lag på 3,5 år. Hur som helst har SAFF misslyckakts och anser att ledningen bör ta ansvar alternativt avgå.
|
|
|
Post by Jemte on Jun 1, 2005 20:38:10 GMT 1
Förstår inte varför vissa tror att Jamtland skulle dra sig ur. Jamtland spelade i SS 2001, ifjol och denna säsong. Finns inte ens på kartan att Jamtland skulle dra sig ur. För att förstå detta måste alla runt om i vårt avlånga land förstå det alternativ Jamtland har haft - Division 1 Norra och då menar jag inte årets upplaga. Jamtland har genom tiderna varit "för bra" för den gamla norrettan förutom då den bestod av lag från Mälardalen och uppåt. För JR har Superserien varit den enda vägen till utveckling. Men med facit i handen så hade nog årets norretta varit en bra serie för JR men den ändrades ju sent på våren så då var det ändå försent. Whatever! Jamtland kommer att fullfölja säsongen - var så säker!
|
|
|
Post by Joel on Jun 1, 2005 22:08:32 GMT 1
Och hur många lag har hoppat av Div 1 och div 2?? tror snarare att det är ett problem för fotbollen i helhet och inte ett SS problem....
|
|
|
Post by Tanke on Jun 1, 2005 22:12:20 GMT 1
Jämtland kommer att stanna i SS. Det är jag övertygad om.
Men vi kan inte gå omkring och jämföra oss med andra sporter i sverige. amerikansk fotboll är en relativt liten sport i sverige.
Det tar tid att utvecklas. Och det är just tid som den svenska amerikanska fotbollen behöver. Det går inte att sätta upp Topp-ligor i sverige, det finns inte resurser till det spelarmässigt. CC, SMM, AJ. dessa tre lag är utan tvekan riktigt duktiga på fotboll. Dessa klubbar börjar likna något ordentligt. Dem har utvecklats under åren och det finns även importer i lagen.
Men om vi då tittar på endel andra klubbar i sverige så har inte alla det lika bra. Och detta utgör då ett problem. skall fotbollslag med stora trupper, importer och stora resurser överhuvudtaget få spela mot de andra lagen? Dem mindre lagen behöver utvecklas i egen takt, inte bli nedtryckta så att spelare hoppar av, det har inte den svenska amerikanska fotbollen råd med!
Nordisk liga som det var någon som nämnde tycker jag låter som en bra ide, dessa tre svenska "top klubbar" har resurser till att klara det.
Satsa på de mindre klubbarna, det är dem som kommer kunna bygga en framtid innom denna sport i sverige!
|
|
|
Post by Sam on Jun 1, 2005 22:21:36 GMT 1
Nordisk liga som det var någon som nämnde tycker jag låter som en bra ide, dessa tre svenska "top klubbar" har resurser till att klara det. Hur vet du det egentligen? Har du så bra insyn i dessa klubbars ekonomi, resorna blir snabbt ganska dyra om du ska börja åka ner i Danmark, till Finland osv. Karlstad - Helsingfors eller Märsta - Oslo skulle ta en hel helg i anspråk istället för en dag. Jag spelar i en av dessa "top klubbar" och jag skulle sluta spela boll om jag var tvungen att åka så långt varje helg för jag har inte den tiden. Jag tror inte jag skulle vara ensam heller, många spelare har ju familjer att tänka på.<br> Hur som helst så ska jag kommenetra Sundsvall också eftersom det är det tråden handlar om. Jag tycker det är väldigt synd att ni drar er ut i år men är situationen som ni beskriver den förstår jag varför. Farmarlag till Jamtland nästa år kanske? Era bästa spelare får fortsätta att utvecklas i SS och ni kan få JR juniorer som kanske inte är redo för SS men som kan spela i Div 2. Ni kunde ta hjälp av JR och deras u16 koncept. Jag vet att rivaliteten av tradition är stor mellan Sundsvall och östersun men titta på Mustangs och Giants i GBG. Sammarbete är nyckeln till framtiden. Hoppas på att se er på en plan nära mig i framtiden.
|
|
|
Post by Frgor on Jun 1, 2005 22:37:40 GMT 1
Tråkigt för Er i Sundsvall att ni inte kan fortsätta säsongen ut. Ge inte upp nu! Ni försökte i alla fall!
Tyvärr finns det bara en lösning, Lägg ned SMM, Carlstad och Arlanda.
Så kan vi andra spela på i vår egen takt!
Som jag ser det är Superserien körd de kommande 2-4 åren innan de ungdomssatsande lagen kommer tillbaka.
Men då ovan nämnda klubbar har hård rekryterat från andra klubbar denna säsong, så får de väl göra upp sins emellan.
Vi andra får titta på Div 1 där finns det lite nerv i matcherna.
SMM där behöver man inte gå på match, det är bara att plocka en siffra. (Europa spelet undantaget)
Arma Fotboll.
16 lag i Sverige? Kvalite genom minimalis eller!
600lag och 27000 spelare tror jag skulle ge en större bred i toppen än 500 hårdsatsande elitister.
|
|
|
Post by Tanke on Jun 1, 2005 22:52:59 GMT 1
till Sam: Jag förstår dig, det är klart att det finns familjer att tänka på och ekonomi som tryter. -------------------------
Om nu detta är fallet så förstår jag att det är omöjligt att genomföra en nordisk serie.I värsta skulle det då dra dessa tre toppklubbar i botten. Inget att sträva efter.
Men något måste hända.
För jag vill fortsätta spela fotboll.
|
|
|
Post by Hmmm on Jun 1, 2005 23:28:23 GMT 1
Att ha stängd serie tycker jag är självklart, jämtland kommer (tror jag) bli ett tydligt exempel på det.
Dom har sin plats i SS, och dom vet att dom inte kommer trilla ur så länge dom har en fungerande förening. Därför kan dom ha en ordentlig ungdomssatsning, dom kan släppa in juniorer i seniorlaget och behöver inte fundera på värvningar. Visst har dom inte fått mycket resultat av det än, men i framtiden kommer dom ha en stabil trupp. Egna produkter stannar ofta kvar och hjälper till i klubben efter att karriären är över, värvningar åker hem.
Men för att ständ serie skall fungera måste även klubbarna inse när dom inte kan vara kvar i SS. Som Tyresö och Solna som begärde nedflyttning och säkert kommer vara tillbaks inom en snar framtid, men då med stabilare spelartrupp. För Jämtland hade nedflyttning troligtvis varit ett bättre alternativ i efterhand, men så länge dom klarar av att spela i SS ska dom vara kvar.
För att vi ska få en intressant SS i framtiden behövs som någon nämde flera SSklubbar i sthlm, så att stockholm får konkurrens. Klubbarna längre ut i landet måste ha en bra ungdomssatsning. Det ger föräldrar som vill hjälpa till, och efter några år en stabil spelargrund.
Problemet med många ungdomssatsningar är dock att det läggs ner energi på rekrytering till u19, det är alldeles för sent. De flesta talangerna är då redan fast i andra sporter, och det är inte lätt att få de att fortsätta om de bara får stryk av två år ungre lirare. Rekrytera till PeeWee och u16, det är mycket lättare att få många spelare, och man kan fortfarande "stjäla" dom från andra sporter som rundboll och hockey.
|
|
|
Post by Tobbe on Jun 1, 2005 23:34:52 GMT 1
Jag förstår om folk e sura o griniga. En del kommer med kreativa förslag, andra borde redigeras bort o få hjärnan kontrollerad.
Problemet som finns idag i amerikansk fotbolls Sverige är inte att det är 15 man som kämpar på en åker som vissa tror. Dom flesta lag har varit där någon gång. Andra lag kommer att falla tillbaka dit. Men att dra ner antalet lag i Sverige är fördömt. Antalet måste öka o spridas, större spridning fler utövare o i slutändan bättre spelare o tränare. Men sånt måste få ta tid.
Ett annat problem är att amerikansk fotboll i Sverige kräver nått enormt av alla som deltar, allt från dom som tar statistik till dom som sitter i styrelsen eller spelar på planen. Där krävs moral och ansvarskännande, nått som alla människor inte har fullt ut och det måste man respektera. Att man som coach i Sverige inte vet vilka man har till match fören 2h innan är vanligt och det ända sättet man kan ändra andra på är genom att vara ett gott exempel och förklara vad som är rätt. Amerikansk fotboll är ideell och frivillig.
Flera av dom bättre lagen har idag en hög klasspelare från just dom lagen som är ”15 manna trupper med styrelsemedlemmar på plan träffas ute på en maskros åker för att kramas” så något inspirerande är det nog allt.
Jag tycker förbundet arbetar …. Nerbrytande … genom att ge eliten 85% av all uppmärksamhet o finansiering så urholkas hela amerikanska fotbolls Sverige. Att en förening i division 2 som har 20 medlemmar ska uppfylla samma åtaganden som en förening i division 1 eller i Superserien som har 200 medlemmar är ju skrattretande. Än mer skrattretande är att föreningen med 200 medlemmar ibland är lika dåliga på att uppfylla kraven som dom med 20 medlemmar.
Helt klart är att det finns en hel del bra förslag här på forumet o även på dom gamla forumen. Som jag tycker att dom i SAFF ska ta o ta sig tid o ta del av, för hur som så är det dom som lever det som kommer med de flesta briljanta lösningarna.
Tankar o förslag från mig för att möjliggöra ett lättare klimat o stabilare lag i Sverige.
Domare : Se till att antalet domare ett lag ska ha är 10% av det föregående årets medlemsantal avrundat uppåt. Eller enligt någon tabell i stil med. Upp till 20 medlemmar 2 domare 21-30 3 domare osv. Hade vi 3000 medlemmar i SAFF 2004 så skulle vi alltså ha ca 300 domare i år. Detta skulle göra att 1 av 10 i varje förening får ansvaret, på så sätt borde det vara lite lättare att hitta lämpliga som vill och som på så sätt dömer bättre.
Spelare : Sätt ett krav på att lag som deltar i SS ska ha minimum 40 licensierade spelare vid årsskiftet som är i speldugligt skick. Division 1 30 spelare och division 2 20 spelare. På så sätt höjer man möjligheten för lagen som deltar i seriespel att genomföra hela säsongen. Lag med 60 licensierade spelare måste ha ett b-lag kanske? Och under 20, nej tack.
Divisionsutformning : Är just den svåraste nöten o knäcka. Konferenser har kommit på tal. Helt klart är att SMM är för bra för Sverige. Vilket gör att det bli ännu svårare att lösa, finns intresse hos våra nordiska grannar. Har något land förutom Finland något lag som kan konkurrera med SMM? Annars måste jag nog säga att årets Superetta är trevlig, att sen div 2 kan lunka på vid sidan om är ju bra, just det som behövs. SS har jag inge bra förslag på vad man ska göra med. För den har i mitt tycke ingen charm som det är nu. Svenska cuppen måste tillbaka.. lätt.. lotta lagen mot varandra, grundat på antal spelare licensierade o division o kör utslag rakt av. Körs under hösten o skulle kunna bli en otroligt kul värdemätare För alla!
I övrigt finns det massor o jobba med o komma med förslag på, hoppas att alla gör det och slutar vara så toknegativa, det är ju lätt o bli det men det löser inga problem. Ska vi i Sverige lösa det här o göra det till nått bra så måste vi ha tålamod och försöka vara moraltagande och ansvarskännande. Rom byggdes inte på en dag.
Tobbe Telge Truckers
|
|