|
Post by Intresserad on Feb 2, 2005 6:16:16 GMT 1
Skriver här eftersom det inte finns en landslagssektion av forumet.
Frågan är vem är bästa coachen i landet? Vilka är större namn än deras kunskap förtjänar? Vilka okände juveler finns det? Vad tycker vi om landslagsstaberna?
Juniorlandslaget har meddelat följande stab: HC/OC Christian Larsson. Carlstad QB/WR Leo Billgen. Solna QB/WR Mattias Holmgren. KTH/Djurgården. OL Per Axelsson. Avesta. RB Daniel Gustafsson. Carlskrona. DC Andreas Wennberg. Jönköping DL Janne Björklund. Carlstad. LB Per Fridberg. Carlstad. DB Johan Andersson. Sundsvall
Kommentarer på det?
Seniorlandslaget har inte aviserat vilka som kommer coacha 2005 men min gissning är: HC Kristian Thore OC/OL BD Kennedy WR/Ass OC Robert Johansson RB ? QB ? DL Stefan Björkman LB ? DB/DC Magnus Kullenberg
Kommentarer/tillägg?
Tycker allmänt att det pratas för lite om coacher i Sverige, deras kompetens avgör ofta hur bra ett lag blir.
|
|
|
Post by Mattias Hammargrd on Feb 2, 2005 7:32:54 GMT 1
Jag anser att Lars Berggren i Halmstad och Martin Lundberg i Örebro borde vara intessant på OL. Vidare Peter Lockman på QB. Tomas Johansson i Arlanda på DL. Dessutom vill jag sticka ut hakan och säga tt Johan Olsson i Limhamn borde få chansen. Han har producerat ett slutspelslag i u19 sedan -00.
Det är mina åsikter. Kritisera !!
|
|
|
Post by Tricky on Feb 2, 2005 9:59:40 GMT 1
Tyvärr är det nu så att Danmark har insett att Johan Ohlsson, LG, är en bra coach före Sverige gjorde det!
|
|
|
Post by DB on Feb 2, 2005 11:50:33 GMT 1
Vi har inte många bra DB coaches i Sverige. Vem är denna Johan Andersson, Sundsvall. Meriter? Kul med info
|
|
|
Post by Jag tror p saxerud on Feb 2, 2005 11:50:36 GMT 1
Det är skillnad på att vara en bra coach och en som kan fotboll. Johan är en alldeles förutsägbar som coach. Visst han har ju coachat sitt lag till diverse slutspel och liknande, men mot vilket motstånd?? När det väl gäller så är det stopp. Angående så är VÄL Lockman bannlyst från svenska landslaget, ett 10-tal spelare hotade med att bojkotta landslaget om han fortsatte där som coach . så var det med den saken
|
|
|
Post by flinkyf on Feb 2, 2005 14:29:51 GMT 1
Lockman bannlyst!?! Märklig info, med tanke på att han är nya qb coachen i landslaget.
|
|
|
Post by unlockedman on Feb 2, 2005 15:22:29 GMT 1
Aj aj aj aj aj aj.... Lockman i landslaget.....
|
|
|
Post by Calle H on Feb 5, 2005 19:21:08 GMT 1
Jag har själv haft den stora förmånen att coach med Peter Lockman under 3 år i både junior och senior landslag. Peter besitter en stor fotbollskunskap som jag i alla fall inte mött varken förr eller senare hos en svensk. (Den som kommer i närheten är Magnus Kullenberg.) Som tur är, coachar de på "varsin sida" av bollen och att inte ha med dem båda i ett landslag skulle enligt min mening vara ett stort misstag. Peter (detta gäller även Magnus) är en tuff coach som ställer oehört höga krav på sina spelare. Det man dock skall ha i åtanke är att han ställer minst lika höga krav på sig själv. Under j-em 96 snittade vi ca 3 timmars sömn per natt pga av all förberedelse av träningar och matcher. Han lämnar inget åt slumpen. Mycket av den framgång landslaget hade offensivt under 96-97 kan tillskrivas Peter. Nu har ju även Magnus skapat ett försvar under 2004 som vi kan vara mycket stolta över. Så att nu inte nyttja denna offensiva resurs att komplettera vårt nya starka försvar är enligt min menigt dumt. Det finns andra coacher som kan var vara "good guys" då både Peter och Magnus har så mycket vinnarinstingt att de ibland kan uppfattas som "bad guys".
Jag ser i alla fall fram emot EM slutspelet med dessa två herrar i landslagsstaben.
|
|
|
Post by Hmmm on Feb 5, 2005 23:11:40 GMT 1
Kritiken mot Lockman var väl just att han var så överpedant att spelarna aldrig hade roligt, och att de aldrig var toppade till match. Verkar ju jättesmart att sova 3 timmar mitt i en turnering där det är tufft nog att få återhämta sig på 8 timmars sömn! Kanske just därför Lockmans landslag hade en vana att förlora när det var jämna matcher?
|
|
|
Post by Calle H on Feb 6, 2005 17:30:20 GMT 1
Nu var det ju inte spelarna som sov så lite men... Vad innebär toppad till match?? Att vara utvilad eller att vara maximalt förberedd? Detta är en avvägning som kan vara svår. Utan Peter så kanske matcherna inte ens varit jämna? Jag kan dock hålla med om att vila är mycket viktigt. Men att spela i landslag innebär elitidrott, och elitidrott är en balansgång på skadesnöret. Att träna så hårt som möjligt och att vara så förberedd som möjligt på gränsen av vad kroppen klarar. Detta är inte alltid roligt. Tyvärr!
|
|
|
Post by Coach Kulla on Feb 7, 2005 13:29:25 GMT 1
Slickar i mig av berömmet, Calle. javascript:adds(" ") kiss Måste bara säga ett par saker om det landslag som utvecklades av Lockman och Lundberg i slutet av 90-talet. Det ställdes mycket höga krav på spelarna, och det var en elitsatsning som gjordes för att kunna spela i VM 99. Visserligen tyckte väl jag som spelare att det var jobbiga läger och att en del regler (och träningsrutiner) var väl hårda eftersom de skapade onödig slit på kropp och huvud. Men se på resultaten. Jag har aldrig spelat i ett landslag som var så väl förberett som vi var 99. Glöm inte att vi var nära att slå Japan (och var det enda laget som lyckades driva bollen kontinuerligt drive efter drive och göra poäng på dem, inkluderat Mexico). Sen kanske jag inte håller med om att behandla svenska landslagspelare som amerikanska skolungdomar eftersom vi har ett helt annat samhälle och spelarna är vana att ta hand om sig själva. En sådan kontroll riskerar att ge motsatt effekt, jag tycker vi har en bra nivå i landslaget nu, men det handlar mer om att man lärt sig, och att de flesta i landslagsstaben själva spelat i landslaget eller coachat där och därmed vet vad det handlar om. Till sist, I SOMMAR SKA VI VINNA EM!!! MVH Magnus Kullenberg
|
|
|
Post by Fetal Recovery on Feb 7, 2005 17:17:08 GMT 1
Det jag behöver säga är fetal recovery. Och de som överlevde det kommer ihåg... Både coach Kulla och coach Lockman har kunnande men största skillnaden är att coach Lockman får en att inte våga förlora medans coach Kulla får en att våga vinna... Det är den största skillnaden... Och coach Kulla har lagt band på sitt skrikande...
JP
|
|
|
Post by Lars on Feb 7, 2005 20:37:15 GMT 1
Tycker att lockman var en alldeles utmärkt coach… jag gillade hans offence och han krävde mycket av spelarna men för att vinna så krävs det en jävla massa jobb och är man inte beredd att göra det så har man inte i ett landslag att göra.. fetal.. Lars G (den mindre)
|
|
|
Post by pWe on Feb 11, 2005 20:28:01 GMT 1
Antar att han inte är SVART.
|
|
|
Post by yo on Feb 19, 2005 22:17:26 GMT 1
Vet att dessa Coachar I Danska Landslaget!!
Martin Wiman QB Christoffer Landqvist OC/WR Johan Olsson ?? Mats Eriksson DB
De måste ju vara bland de bästa i Sverige eftersom de har blivit ombedda att coach där......
|
|