|
Post by undrar on Jul 10, 2005 5:38:16 GMT 1
Vilket lag tror ni är bäst att spela i som junior om man vill utvecklas till en så bra spelare som möjligt? Alla kan ju inte välja men typ i stockholm finns ju många lag för en junior att spela i. Frågan är var det finns bäst tränare och tradition och var motståndet på träningar är bäst? Jag läser ofta om seniorer som byter lag av sånna skäl men finns det juniorer som gör det och vart i så fall? Kanske är det olika för olika positioner var det är bäst att spela?
Tror det är bäst att spela i tyresö eller solna om man är offense spelare men kanske bästa att spela i arlanda eller täby om man lirar defense? Vad säger ni?
|
|
|
Post by Unknown on Jul 10, 2005 11:23:06 GMT 1
helt klart Tyresö ifall du är junior och vill bli en grym fotbollspelare
|
|
|
Post by short on Jul 10, 2005 14:53:46 GMT 1
skulle vilja påstå att täby har en solid förening med flera positionstränare som kan sin sak.
|
|
|
Post by lajjare on Jul 10, 2005 16:58:34 GMT 1
Täby får fram o ger grunderna till duktiga juniorer men kolla cj bröck han stack till smm där han utvecklades ännu mera o han kom till nfle så jag skulle säga tyresö eller smm som tränat upp massor av duktiga spelare. solna har också fått fram riktigt bra juniorer men jag skulle säga tyreö eller smm. Tyresö är nog aningen bättre men smm e på g
|
|
|
Post by Lite info on Jul 10, 2005 18:02:43 GMT 1
Hej
Här är lite info om lagen. Först måste du tänka på att det växlar mycket mellan åldersgrupperna.
Om vi tar u-16 så är enligt tabellen Solna som är ohotad. De har 10!!! tränare enligt listan och en av dem är tydligen amerikan. 3 matcher och 112 - 20 i poäng. Mer än något annat lag. Sista två åren har de varit ganska bra tycker jag. Kommer tappa 7 starters på grund av ålder.
Närmast efter ligger SMM med 88 - 48. Vad som verkar vara 3 tränare men tror det är fler. Blev duktiga i år men kommer att tappa cirka 12-13 starters till nästa år.
Täby Ligger lite efter även om de slog Smm en gång i år. 28 - 84 är inte allt för bra! 4 tränare. Svårt att veta hur mycket de tappar eftersom de inte har ålder utsatt på hemsidan. Tror dock att det är en 7-8 stycken.
Tyresö är sist och förlorar minst 11 stycken spelare. 34 - 114 är inte något bra resultat. 9 tränare på hemsidan men jag vet inte hur många som tränar u-16. Med 89:orna borta blir det nog ändå svårare för dem nästa år!
I slutet av dagen är det poäng man räknar. Men det viktiga är vilken typ av spelare du är. En typ av spelare kanske inte passar i Tyresös eller Solnas system på O utan bättre i Täby, t.ex. Likadant på D. Vet inte om det är några spelare som bytt lag i stockholm juniorserie. Tror det finns en regel om att man inte ska rekrutera juniorer utan SMM får vänta till efter u-19 för att prata med dom! (Kunde inte låta bli)
Hej då. Om jag får tid ska jag skriva om U-19
|
|
|
Post by informer on Jul 11, 2005 5:34:35 GMT 1
Om man räknar med slutspelet ser poängen ut såhär i u16: Solna 7-0, 302-84 (snitt 43-12) SMM 2-3, 122-90 (snitt 24-18) Täby 1-3, 36-102 (snitt 9-26) TRC 1-3, 56-186 (snitt 14-47)
Det säger en del med tanke på hur få dom tappar till nästa år tror jag dom blir svårslagna även då. Har för mig att dom dominerade förra året och bara förlorade en match? Stark dominans i u16 i ett distrikt som stockholm trodde jag inte på. Årskullarnas svängningar i talang borde tala emot.
Frågan är nu om dom kan ta klivet till nästa nivå även i U19 där Tyresö varit bättre de senaste 3-4 åren.
Jag tycker inte övergångar är nått att pyssla med i juniorfotboll men om jag var 17 år och skulle flytta till stockholm skulle jag välja beroende på vilken position jag spelade:
QB/WR/DB Solna eller Tyresö Passande lag med kunskap och bra konkurrens på positionerna.
OL/DL Vilken som helst, kanske att Tyresö har bäst DL coach?
LB Arlanda är ett bra val kanske, men både SC och TRC har fått fram många bra.
RB Beror på min spelstil. En FB bör välja Arlanda eller Täby. En runner som är bättre på att fånga pass än att springa bör välja SC, omvänt och TRC är bästa valet.
|
|
|
Post by Jag tycker on Jul 11, 2005 13:35:05 GMT 1
I u-16 så är det mycket spelarmaterialet som avgör. Om inte så är det bara titta i serien. Tydligen är Solna bäst i allt!!! Innan ni skriver att det inte är så så var jag sarkastisk. Tror att du ska titta på distriktslags tränarna de verkar ha gjort ett bra jobb. Vet flera spelare som sagt att de lärde sig mycket på de två veckorna!
|
|
|
Post by tyckaren on Jul 11, 2005 14:22:21 GMT 1
Att lyssna på en massa ”tyckare” på ett forum verkar vara en dålig grund för att välja lag om syftet är att uppnå maximal utveckling då ”tyckarna” har en tendens att ha en förkärlek till sin egen klubb. Jag tror inte att någon klubb säger till sina juniorer eller seniorer att dom ska byta/välja en annan klubb för att utvecklas…
Att Micro, (Täby/SMM/NFLE) Hampus (Solna) och JP (Täby) är duktiga beror till stor del av naturlig talang och träning utanför klubbarna. Om dessa hade tillhört någon annan klubb och därför skulle vara bättre eller sämre kommer ingen någonsin att veta.
Varför inte kontakta tränaren/ungdomsansvarig i lagen som är intressanta, förklara din avsikt att utvecklas så mycket som möjligt och sedan gå på några, kanske en veckas träning i dom lag som har hälsat dig välkommen!?
Och sedan göra ditt mycket personliga val!
Mitt råd är att välja den klubb som du trivs bäst i. Inse att varje rep på fotbollsträningarna är viktiga. Inse vikten av att gå på gym i tidig ålder och träna med mycket låga eller inga vikter för att lära kroppen HUR man ska lyfta, sedan vid en högre ålder börja med vikter för att bygga muskler.
LYCKA TILL!!
// ”Tyckare”
|
|
|
Post by sthlmare on Jul 11, 2005 16:09:16 GMT 1
Jag säger bara Crusaders bland juniorer, u19 5 sm-guld i rad, säger en hel del lr?
|
|
|
Post by jets on Jul 11, 2005 17:06:55 GMT 1
arlanda vann ju en hel del titlar på 90 talet, så jag tror inte det har nått med saken att göra, jag tro solna o tyresö fostrar de bästa individuella spelarna
|
|
|
Post by En till tyckare on Jul 11, 2005 22:35:29 GMT 1
Tror att ett lag med 5 sm-guld har större chans att utveckla bra spelare än ett lag med betydligt sämre record. Antagligen är det bättre träningsmoral, motstånd i drills och teorikunskaper. Dessutom har de med största sannolikhet en bra coachingstab. Detta bidrar till bättre spelare. Det är mycket lättare att utvecklas med mostånd, bra coacher samt en stark organisation än i motsatta fall. Tycker det är konstigt att antyda nåt annat, men signaturen jets får gärna utveckla sin tanke, så kanske jag ändrar mig, även om jag är tveksam
|
|
|
Post by hmmm on Jul 12, 2005 0:23:17 GMT 1
Ämnet gäller vilket lag i Stockholm? Inga andra städer har ju två klubbar med juniorverksamhet?? Sen måste det ju sägas att viktigast är spelarens engagemang och talang. En kille med super-gener och rätt attityd kan bli jättebra även om han spelar i typ Telge. EN annan sak är att olika klubbar har olika tradition och därmed ÖVERLAG fostrar bra spelare på vissa positioner. Ingen säger väl emot att det är bättre att spela för TRC/SC än RB/TF/AJ om man är QB tex? För att inte tala om WR
|
|
|
Post by texans on Jul 22, 2005 5:14:47 GMT 1
skulle nog säga att det är mycket bättre med tyresö än solna som individuell spelare eftersom solna bygger i stort sett bara på #34. alla andra spelare i solna kommer att hamna bakom den utvecklingen de kunde ha haft för att #34 var så dominerande. för varje tackling han gör (över det "normala" antalet för en match)så är det någon annan som förlorar repetitioner och matchrutin, för varje springspel han springer för 60 yards står det 5 OL och tror att dem har gjort en bra block när det egentligen skulle vart ett skitkasst spel utan #34. inget ont mot solna, men jag tror att det är skadligt
|
|
|
Post by 86 on Jul 22, 2005 12:48:15 GMT 1
När man är junior så handlar det mycket om att få spela så mycket som möjligt. Vi i gefle har varit så få men har lyckats väldigt bra hittills. Det tror jag beror på att vi har fått spela väldigt mycket (dubblat) vi fick i tidig ålder ta mycket ansvar i vårat a-lag där man utvecklas väldigt mycket psykiskt. Spelar man i ett lag som Tyresö tex som nästan alltid ställer upp med över 30 man (inte för att det är dåligt) så kanske man inte får så mycket speltid under match. Bodde jag i sthlm så skulle jag nog spela med solna eftersom de just nu är få i deras a-lag och då visste man att man skulle få spela mycket boll.
|
|
|
Post by Bull on Jul 22, 2005 20:44:25 GMT 1
2 Fel att rätta till.
1: #34 i Solna gör inte alls allt. Det finns många andra som spelat jättebra i år. Tyresö var så mycket sämre att dom hade fått stryk vilken RB som än hade spelat. Kolla matchen mot SMM där Hampus var skadad och många andra var borta. SC vann ändå.
2: Solna har inte alls få spelare i sitt a-lag, men många har varit borta i matcherna på slutet. Framförallt mot Gävle senast. Vi brukar dressa minst 30.
Och tänk vilken bra utveckling det verkar va att spela i SC som fått fram killar som Hampus och Gurra...
|
|