|
Post by why on Apr 26, 2007 9:38:53 GMT 1
Varför har förbundet sänkt ersättningen för de gamla A-domarna (nuvarande seniordomare)?
Tycker förbundet att vi fått för stora ekonomiska vinster av att döma?
|
|
|
Post by anonym on Apr 26, 2007 15:06:06 GMT 1
Någon måste betala för de höjda arvoden som DU gett sig själva och sina polare. Med sänkta arvoden för övriga domare så får de det att se ut som att de brydde sig om klubbarnas ekonomi.
|
|
|
Post by bulls60 on Apr 26, 2007 15:52:35 GMT 1
Kan man inte jämföra nivåerna såhär: "Elit" = Gamla "A", "Senior" = gamla "B", "Junior" = gamla "C"
Med det räknesättet så har väl snarare ersättningen ÖKAT...?
|
|
|
Post by bulls60 kan on Apr 26, 2007 19:09:28 GMT 1
Se där Bulls60....
Se och lär alla tyckare... Någon som förstått hur det kanske var tänkt!!!
|
|
|
Post by fd domare on Apr 26, 2007 20:39:30 GMT 1
Kan man inte jämföra nivåerna såhär: "Elit" = Gamla "A", "Senior" = gamla "B", "Junior" = gamla "C" Med det räknesättet så har väl snarare ersättningen ÖKAT...? Men grejen var att med gamla systemet så fick C-Licens domarna döma seniormatcher Nu finns det 2 typ av domare som får döma senior Dom som får döma SS och får mer betalt för dom går med skjorta och slips till matcherna
|
|
|
Post by M Hammargard on Apr 27, 2007 7:45:26 GMT 1
Dom som får döma SS och får mer betalt för dom går med skjorta och slips till matcherna Majoriteten av oss gillar inte skjorta o slips. Poängen är att de som har mer erfarenhet och kunskap(E-domare) får mer betalt. Jag tycker dock att man borde införa sk "öppen-boks-prov" även för seniordomare. De som skrev om fick iaf ett sådant. Då lär man sig medan man skriver. Jag har iaf inte hört talas om att folk som klarat elit-provet inte fått E-licens. Förr om åren har det dock funnits A-domare som ej fått döma SS. Det har då funnits speciella skäl till detta, som inte är officiella... Men om det nu är så att man inte delat ut E-licens till domare som bevisligen klarat provet, så tycker jag att det är fel. Om det nu inte finns speciella skäl som de domare det berör fått veta. Edit: Det bör väl tilläggas att Elitdomarprovet var(enligt mig) svårare än tidigare års A-prov.
|
|
|
Post by Domare on Apr 27, 2007 9:51:47 GMT 1
Dom som får döma SS och får mer betalt för dom går med skjorta och slips till matcherna Majoriteten av oss gillar inte skjorta o slips. Poängen är att de som har mer erfarenhet och kunskap(E-domare) får mer betalt. Jag tycker dock att man borde införa sk "öppen-boks-prov" även för seniordomare. De som skrev om fick iaf ett sådant. Då lär man sig medan man skriver. Jag har iaf inte hört talas om att folk som klarat elit-provet inte fått E-licens. Förr om åren har det dock funnits A-domare som ej fått döma SS. Det har då funnits speciella skäl till detta, som inte är officiella... Men om det nu är så att man inte delat ut E-licens till domare som bevisligen klarat provet, så tycker jag att det är fel. Om det nu inte finns speciella skäl som de domare det berör fått veta. Edit: Det bör väl tilläggas att Elitdomarprovet var(enligt mig) svårare än tidigare års A-prov. Jag har klarat Elitdomarprovet Men har "bara" C-Licens
|
|
|
Post by M Hammargard on Apr 27, 2007 9:58:45 GMT 1
Jag har klarat Elitdomarprovet Men har "bara" C-Licens uppfyller du övriga krav i TB då?
|
|
|
Post by Domare on Apr 27, 2007 9:59:32 GMT 1
jag menade Cnior-Licens
eller som DU säger
Senior licens
|
|
|
Post by Domare on Apr 27, 2007 10:02:18 GMT 1
Jag har klarat Elitdomarprovet Men har "bara" C-Licens uppfyller du övriga krav i TB då? Typ 10 år som domare 10-15 matcher förra året A-Licens förra året Gått studiecirkel Gått elitdomarutbildning Klarat Elitdomarprovet Betalt licens Vad ska jag mer ha?
|
|
|
Post by M Hammargard on Apr 27, 2007 10:07:21 GMT 1
Låter märkligt. Har du frågat DU om varför? annars tycker jag du ska ta en diskussion med dem. Man vinner inget på att sitta hemma eller på forumet och sura. Skicka ett mail till mig så ska jag försöka hjälpa dig. Gillar inte att diskutera sånt här på forumet...
|
|
|
Post by d00d on Apr 27, 2007 11:25:22 GMT 1
Det är svaret man får när man tar upp frågan med DU
|
|
|
Post by haha on Apr 27, 2007 11:27:25 GMT 1
hahahha det kommer ju bli omöjligt att slå sig in i"superserierotationen"
|
|
|
Post by H on Apr 27, 2007 11:31:37 GMT 1
Kan inte låta bli att undra:
Hur många är det egentligen som gått elitdomarskolan som klarat provet men som inte fått elitlicensen??
Om man läser på forumet kan man tro att det är hur många som helst. Jag vet inte men det känns som om det är NÅGON eller möjligtvis NÅGRA (läs två) som inte fått elitlicens och som gnäller på allt och DU i synnerhet.
Elitlicensen är väl till för de som skall döma i SS och inte för kreti och pleti?
Obs, jag är inte domare själv, varken elit eller senior eller ens peewee;-)
|
|
|
Post by H igen on Apr 27, 2007 11:37:35 GMT 1
Glömde:
Systemet är inte nytt, förut fick inte alla A-domare döma i SS utan det vara bara de som togs ut av DU, hette inte det SS-domare?
Då är det väl bättre med ett system som klart säger från början, du får döma i SS=elitlicens och du är inte tillräckligt bra=seniorlicens, eller har jag missat något?
(jo, jag vet DU är klubben för inbördes beundran och vill egentligen bara höja sina egna löner och jävlas med sporten i största allmänhet men vad har jag missat i övrigt??)
|
|