|
Post by anonym on Apr 21, 2007 16:26:57 GMT 1
Skillnaden på det här systemet och det förra är att detta system öppnar för korruption. Jag hade fått uppfattningen om att godtycke skulle undvikas i utformningen av ett nytt domarsystem, så blev inte fallet. Vissa få kommer att sko sig på föreningarnas bekostnad. Vill man komma med i den exklusiva klubben så vill det till att buga och bocka för kungligheterna.
Jag är domare och väljer därför att vara anonym. Kanske vill jag bli elitdomare någon gång i framtiden.
|
|
|
Post by anonymare on Apr 21, 2007 18:24:32 GMT 1
Vinnarna på detta system är DU, dom får mer makt och kan bestämma vem som ska bli elit och den som ska bli senior domare.
Vi är ett förbund och om det är DU som bestämt vilka som ska vara Elit och Seniordomare så ska det finnas ett protokoll för det med motivation.
Det är bara att ta fram det så vi får se kriterierna
Kan vara bra för dom som en dag vill bli Elitdomare så man vet vad man ska göra.
Det bör ju vara kriterier som är mänskliga.
|
|
|
Post by Publik on Apr 23, 2007 13:20:06 GMT 1
Är detta en bra egenskap? Måste kunna omvandla regler till verklighet med fingertoppskänsla. Ett genomgående problem i Sverige, att domarna på SS-nivå kan mycket regler men saknar känsla! Men det finns många som är ELITDOMARE som inte har bra känsla då. JO är pedagog där ute han gör ett väldigt bra jobb som domare och även när han står på sidlinjen. Har du en ny domare så hjälper han upp honom. Det är inga diva fasoner på honom som jag vet att det finns andra som har dom är ELITDOMARE. Frågan är om hur dom har grundat allt och det måste väl stå i ett protokoll varför en domare har blivit senior och en domare har blivit elit domare? Eller har jag fel? Pedagog? Mot vem? Coachen och spelaren som han står och skriker till högt och tydligt, gärna en bit ifrån så att alla hör?!Pedagogiskt? Knappast! Om han är duktig på att lyfta nya domare in i sina nya roller är han väl alldeles utmärkt att använda sig av som seniordomare, men i en serie som Superserien är han inte tillräckligt lugn och pedagogisk. Om han dömt fotboll eller hockey så hade han varit bortplockad för länge sedan. Att sitta på läktaren och se hans utbrott är pinsamt att se och jag skäms å hans vägnar då han inte verkar göra det själv och bättrar sig!
|
|
|
Post by koreanhap on Apr 23, 2007 15:00:12 GMT 1
Hade igentligen inte tänkt lägga mig i denna disskusionen men eftersom domare i min förening blir angripna så känner jag mig tvungen.
Till Publik: Med tanke på din beskrivning av JO så kan jag bara tänka mig två senarion: du har helt tagit fel på person eller så har du inte den blekaste aning om vad du snackar om men känner att du som anonym kan vräka ur dig vad som helst. JO är en lugn och pedagogisk domare som bara vill denna sporten väl och inget du säger kan få någon som känner honom att tro något annat, vi får bara hoppas att tramsiga anonyma påhopp inte får någon annan att tro dig.
Sen mina egna funderingar på det nya systemet.
Jag kan fullt förstå varför denna förändringen kommit till. Vi behöver en jämnare nivå på bedömningarna och detta sker enklast genom att vi begränsar antalet domare som informationen ska spridas till. Det finns i de flesta andra sporter en elitnivå dit inte alla kan nå så detta är inget som är speciellt för oss.
De tveksammheter jag känner inför förändringen är informationsbristen. Fram till för en vecka sen kände inte 99% av landets domare till att det fanns några fler krav än provet för elitlicens och den informationen tycker jag vi kunde ha fått tidigare. I den informationen borde det oxo ha funnits med någon sorts måttstock som vi skulle mätas efter, vilka kriterier som fanns.
Vad jag har hört hittills så har DU tagit hänsyn till provet, hur man är på plan och hur man är av plan. Det finns kanske fler kriterier men jag har inte fått mer information än så. Men eftersom inget måttstock presenterats så känns denna bedömningen väldigt godtyckligt. Ett visst mått av godtycke kommer det alltid att vara men det måste finnas ett regelverk bakom.
Jag vet att SAFF oxo anser att detta är viktigt och den informationen kommer komma ut snart om jag förstått det rätt. Personliga utvärderingar kommer att delges de som skrivit elitprovet så fort som möjligt.
//Per Haakon Ordf FDZ DU SSAFF
|
|
|
Post by anonym on Apr 23, 2007 22:15:08 GMT 1
Att jämföra detta med hockey och fotbollssystemet verkar lite långsökt eller? Man har skapat ett helt nytt system där kriterierna ändrats under resan utan att inblandade parter varit informerade. Resultatet av detta arbete har blivit att de som tagit fram de nya reglerna har fått högre lön. Iran, någon?
Ett dylikt system som skapas måste byggas på öppenhet för att man skall slippa lita på att kungligheterna har integritet. Det finns säkert några i DU som har tillräcklig integritet för att systemet skall fungera men jag vet också att det finns en del som inte har det.
Mitt förtroende för mina domarkollegor har med detta förfarande minskat kraftigt.
|
|
|
Post by brownie on Apr 24, 2007 11:47:41 GMT 1
Att jämföra detta med hockey och fotbollssystemet verkar lite långsökt eller? Man har skapat ett helt nytt system där kriterierna ändrats under resan utan att inblandade parter varit informerade. Resultatet av detta arbete har blivit att de som tagit fram de nya reglerna har fått högre lön. Iran, någon? Ett dylikt system som skapas måste byggas på öppenhet för att man skall slippa lita på att kungligheterna har integritet. Det finns säkert några i DU som har tillräcklig integritet för att systemet skall fungera men jag vet också att det finns en del som inte har det. Mitt förtroende för mina domarkollegor har med detta förfarande minskat kraftigt. Jag har förtroende för en del domarkollegor, men för DU har jag noll i förtroende just nu. Det är ett Kalle Anka förbund. Jag anser att dom skulle ha bjudit in de domare som var aktuella för Elitlicens till skolan så man visste redan där. Den helgen som jag spenderade i Örebro hade jag egentligen rätt mycket annat som var mer "viktigt" med facit i hand så kanske jag skulle valt nåt annat. Det känns surt i alla fall och jag hoppas att DU kan säga vad som gäller nästa år. Bjud in dom som är aktuella.
|
|
|
Post by allsvenskan on Apr 24, 2007 13:40:00 GMT 1
Har fått info om hur det fungerar i Allsvenskan/Superettan
Där har varje distrikt en domarcoach som rekomenderar domare till högre divisioner.
Sen blir du kallad till kurs. Vem som helst får inte gå på en kurs för Allsvenska domare utan det är just dom som blir kallade.
Efter kursen har du ett prov. Och även ett fystest. 2.7 Km på 12 min sen var det nåt om att du har 4*200 m 30 sek vila 1 min är osäker på längd och tid..
Nästa grej är att du har ett åldersstreck 50 år var det förut Nu är det visst sänkt till 45 år för Europa domare.
Jag är för Fystester för domare. Det visar då vilka som vill döma. Och som han också sa att spelarna respekterar domarna mycket mer efter det att dom fick reda på vad en domare behövde göra för att få bli Allsvensk domare.
Vad har vi för krav? 1. Dömt ett ex antal matcher 2. Gått elitdomarskola 3. Klarat provet 4. Vara kompis med DU
|
|
Tydligen Inte Vn Med DU
Guest
|
Post by Tydligen Inte Vn Med DU on Apr 24, 2007 19:03:22 GMT 1
Amen!!
|
|
|
Post by anonym on Apr 24, 2007 20:31:48 GMT 1
Jag vet att SAFF oxo anser att detta är viktigt och den informationen kommer komma ut snart om jag förstått det rätt. Personliga utvärderingar kommer att delges de som skrivit elitprovet så fort som möjligt. //Per Haakon Ordf FDZ DU SSAFF Så jag förväntas lita på förbundets goda omdöme efter det att de ljugit mig och hela den svenska domareliten rakt upp i ansiktet? Om det var något jag sket i så var det vilket omdöme töntarna ger mig. Det är ju dessutom inte dierekt så att utvärdering sker i någon som helst grad och framför allt inte oberoende sådan.
|
|
|
Post by S domare on Apr 27, 2007 12:39:59 GMT 1
|
|
|
Post by SSDomare on Apr 27, 2007 12:52:22 GMT 1
Jag fick det till 14 st elitdomare + 4 st som dom inte "bestämt" ännu
Minst 3 st av dessa är spelare. 2 st av Elitdomarna såg inte jag på domarkursen.
Nu har vi inte så många SS matcher så det räcker ju med 18 domare, även om skador mm kommer.
Men det ska vara 4 Elitdomare på varje superseriematch ska bli kul och se hur DU löser det
|
|
|
Post by Norrlnning on Apr 27, 2007 21:08:28 GMT 1
Jag fick det till 14 st elitdomare + 4 st som dom inte "bestämt" ännu Minst 3 st av dessa är spelare. 2 st av Elitdomarna såg inte jag på domarkursen. Nu har vi inte så många SS matcher så det räcker ju med 18 domare, även om skador mm kommer. Men det ska vara 4 Elitdomare på varje superseriematch ska bli kul och se hur DU löser det Vilka tre skulle det vara som ska spela i år?
|
|
|
Post by Spelare on Apr 28, 2007 9:29:32 GMT 1
Jag fick det till 14 st elitdomare + 4 st som dom inte "bestämt" ännu Minst 3 st av dessa är spelare. 2 st av Elitdomarna såg inte jag på domarkursen. Nu har vi inte så många SS matcher så det räcker ju med 18 domare, även om skador mm kommer. Men det ska vara 4 Elitdomare på varje superseriematch ska bli kul och se hur DU löser det Vilka tre skulle det vara som ska spela i år? Magnus Nilsson Göteborg Marvels Peter Paunonen Norrköping Panthers Mattias Hammargår Nyköping Baltic Beasts
|
|
|
Post by Undrar on May 5, 2007 10:07:18 GMT 1
Nu har det gått tre veckor sedan DU meddelade att de lurat en stor del av domarsverige. Ryktesvägen har jag hört att de tidigt sade att de skulle besvara den massiva kritik de erhålligt men än så länge har de inte presenterat någonting.
Vilka är DU förresten ?
Jag är inte säker på vilka som är med i DU. Vilka är de som bestämt detta ?
|
|
|
Post by Informer on May 5, 2007 10:19:09 GMT 1
DU
Ordförande: Fereed Adus (Lugi Vikings) Ledamot: Tomas Hjalmarsson (Gävle Red Devils) Ledamot: Per Simonsson (Oberoende)
Sen vet jag inte om det är ännu fler som är med, med det är dom jag vet.
|
|