|
Licens
Apr 10, 2007 1:01:07 GMT 1
Post by undrande on Apr 10, 2007 1:01:07 GMT 1
Kan man begära att klubben som MAN SKA skriva på för tar bort klausulen att dom har förhandlingsrätt för näst kommande år. Det står även i en mening om ett separat avtal. Vad för typ av avtal är det? Tänkte lite på vad som har hänt med arlanda-Flames.
"7. Min förening har förhandlingsrätt för mig inför säsongen år 2008. Föregående mening gäller inte om jag har separat avtal som avsäger detta eller om jag inte finns med på någon spelarlista under säsongen 2007."
|
|
|
Licens
Apr 10, 2007 5:22:55 GMT 1
Post by vet lite on Apr 10, 2007 5:22:55 GMT 1
Borde ju vara så lätt att man tar det som antingen muntligt eller skriftligt som är att föredra att denna paragraf inte gäller med nuvarande klubb.
Har själv gjort det, med inlägget att alla mina "avgifter och skulder" är betalda.
snacka med din klubb om det så borde det inte vara så svårt.
|
|
|
Licens
Apr 10, 2007 7:54:36 GMT 1
Post by wwehd on Apr 10, 2007 7:54:36 GMT 1
Vill bara förtydliga ovanstående persons inlägg.
Skall § 7 förhandlas bort så se till att få det på PAPPER, och INTE bara muntligt.
Styrelsemedlemmar kan bytas ut och andra saker inom klubben kan förändras på väldigt kort tid. Så se till att få alla överenskommelser på papper.
Och glöm inte att båda parter skall skriva på.
|
|
|
Licens
Apr 10, 2007 16:03:57 GMT 1
Post by Rett trod on Apr 10, 2007 16:03:57 GMT 1
Vad har detta med domarfrågor att göra med
|
|
|
Licens
Apr 10, 2007 16:04:35 GMT 1
Post by typ on Apr 10, 2007 16:04:35 GMT 1
Kontrakt
Mellan
XXX AFF Licensierad medlem
XXX den 200x - -
XXX AFF och __________________________________________________
är överens om att ________________________________________________
har rätt att lämna XXX AFF för spel i annan valfri förening efter
säsongen 200x utan krav på ekonomisk ersättning eller annan motprestation.
Detta gäller även om XXX AFF byter styrelse eller individuella
styrelsemedlemmar under perioden.
Detta kontrakt häver den regeln som finns i SAFF´s TB, gällande licensierade spelare.
XXX AFF Licensierad medlem
Ordförande
|
|
|
Licens
Apr 10, 2007 17:40:56 GMT 1
Post by wwehd on Apr 10, 2007 17:40:56 GMT 1
Vad har detta med domarfrågor att göra med Eftersom du inte verkar vara läskunnig så vet jag inte hur jag skall svara dig på din fråga. Men tråden heter Domare och Regelfrågor . Och detta är absolut just en Regelfråga.
|
|
|
Licens
Apr 10, 2007 18:24:48 GMT 1
Post by TB on Apr 10, 2007 18:24:48 GMT 1
Ja du då får jag ta och förklara för dig. Regelfrågor=spelregler och INTE tävlingsbestämmelser ( TB ). Skärp dig wwehd!!
|
|
|
Licens
Apr 10, 2007 18:56:29 GMT 1
Post by wwehd on Apr 10, 2007 18:56:29 GMT 1
Ja du då får jag ta och förklara för dig. Regelfrågor=spelregler och INTE tävlingsbestämmelser ( TB ). Skärp dig wwehd!! Vad är det som säger att Regelfrågor inte lika gärna kan handla om dom regler förbundet sätter upp för amerikansk fotboll i Sverige. Alltså TB. Det står väl ingenstans att vi bara får prata om spelregler på plan här? Skärp dig själv du!!
|
|
|
Licens
Apr 11, 2007 4:32:24 GMT 1
Post by TB on Apr 11, 2007 4:32:24 GMT 1
TB är fortfarande bestämmelser och INTE regler. Varför skall det vara så svårt att förstå
|
|
|
Licens
Apr 11, 2007 6:02:22 GMT 1
Post by koreanhap on Apr 11, 2007 6:02:22 GMT 1
Och vilken topic anser du att detta skall tas upp i då? Detta är den topic som mest passar in för denna tråden.
Vad gäller regler i svensk fotboll regleras de i ordning av TB, regelboken och domarmanualen (i vissa fall gäller domarmanualen före regelboken eftersom TB föreskriver detta).
|
|
|
Licens
Apr 11, 2007 8:46:13 GMT 1
Post by Benny on Apr 11, 2007 8:46:13 GMT 1
Jag bryr mig inte mycket om ni vill diskutera TB under denna topic eller inte MEN det är en poäng att hålla isär begreppen. Poängen är att det finns en praxis inom svensk idrott där de olika sakerna betyder olika saker och då vore det väl dumt om inte vi följde samma praxis?
Seså, låt oss nu reda ut sakerna:
regler=regelboken bestämmelser=tävlingsbestämmerlser
Att lite sådär allmänt tycka att regler och bestämmelser betyder väl samma sak funkar om man vill det men inom svensk idrott används ovanstående definition och då kanske vi ska använda den också. Precis som det är en skillnad på böter och straffavgifter.
böter=belopp som bestäms av den utdömande instansen och som regleras av RFs stadgar kapitel 14 bestraffningsärenden.
straffavgifter=fastställt belopp som inte är föremål för diskussion och som regleras av tävlingsbestämmelserna.
Alla de som fått "böter" av SAFF har alltså fått straffavgifter och inte böter. Är det viktigt? nja, kanske inte men om nu RF och svensk idrott har en definition varför ska vi ha en annan?
heppårej
nu kan ni fortsätta bråka om vi ska diskutera tb här eller under en annan topic
|
|
|
Licens
Apr 11, 2007 9:37:45 GMT 1
Post by Jonny on Apr 11, 2007 9:37:45 GMT 1
Benny har du läst TB?
I så fall vet du att TB innehåller regler för spelet.I så fall får vi nog kommunicera ut att i PW spelar vi efter bestämmelser och inte regler så att det inte blir några oklarheter på planen!
1) De regler som PW spelar efter finns BARA i TB. Är dessa inte regler eftersom de då står i TB?
2) Samma sak med flagg!
3) Tittar man dessutom i regelboken så finns det inflikt avsnitt från TB som ändra/tar bort /lägger till något som gäller de svenska förhållandena. Är de då regler när man läser Regelboken och bestämmelser när man läser TB.
Någon annan har redan nämt hierakin men låt oss ta det igen och denna gång lite mer detaljerat.
- Överst Förbundsmötet som senast hölls den siste mars i år. - Förbundsmötet utser förbundsstyrelsen för kommande år. - Förbundsstyrelsen fastställer tävlingsbestämmelserna. - Tävlingsbestämmelserna fastställer de förhållanden som gäller mellan spelare/domare/klubbar/distrikt och förbund. TB fastställer vidare vidare efter vilka regler vi skall spela efter. Dessa är NCAA från föregående säsong med vissa undantag. Dessa undantag regleras i TB och blir därmed en del av de regler som vi spelar efter.
Sammanfattar man TB så är det till största del bestämmelser som gäller mellan de olika parterna men och så en liten del som fastställer och sätter de regler vi spelar efter.
Slutsats. Det går inte att kategoriskt att säga att TB enbart är bestämmelser, det finns lite regler där också.
|
|
|
Licens
Apr 11, 2007 11:28:18 GMT 1
Post by wesserbisser on Apr 11, 2007 11:28:18 GMT 1
Om jag inte minns fel är det bara myndigheter som för utdöma böter, allt annat är straffavgifter. Såvida inte RF betecknas som myndighet förstås.
|
|
|
Licens
Apr 11, 2007 15:24:01 GMT 1
Post by Klas Leid on Apr 11, 2007 15:24:01 GMT 1
Böter, eller singularis bot, är ett straff som innebär den dömde skall betala en summa pengar. De vanligaste typerna är penningböter, som är ett fast belopp, och dagsböter, som är proportionellt mot den taxerade inkomsten. Böter utdöms oftast av domstol, men polismän kan i vissa länder kräva ut böter för bland annat trafikförseelser.
Kontrollavgifter och straffavgifter på t ex bibliotek, parkeringsplatser och i kollektivtrafik benämns ibland "böter" i dagligt tal.
Att böta på någonting kan også användas generellt i betydningen att återställa någonting till det bättre.
|
|