|
Post by Janne Kickert on Mar 19, 2007 7:15:18 GMT 1
Jag beställde ett elitdomarprov för att känna om man hänger med längre.
Jag inser av svarsalternativen att det verkar ha hänt någonting med klockreglerna - den verkar starta på klarsignal efter besittningsbyte. Är det någon som kan reda ut begreppen?
Tack på förhand /Janne
|
|
|
Post by trippplenoughtnine on Mar 19, 2007 10:13:22 GMT 1
Eftersom du räddar mig från några minuters arbete...
Ja, de startar på klarsignal när lag B ska snappa bollen. Dessutom startar den på avsparken, oavsett när i matchen. Mycket mer än så är det inte att orda om.
Tills laget som ligger under med 3 poäng och får tillbaka bollen efter en punt inte hinner få iväg ett spel... Då blir det nog både ett och annat ord.
//Per
|
|
|
Post by wwehd on Mar 19, 2007 10:15:58 GMT 1
Eftersom du räddar mig från några minuters arbete... Ja, de startar på klarsignal när lag B ska snappa bollen. Dessutom startar den på avsparken, oavsett när i matchen. Mycket mer än så är det inte att orda om. Tills laget som ligger under med 3 poäng och får tillbaka bollen efter en punt inte hinner få iväg ett spel... Då blir det nog både ett och annat ord. //Per Men sa vi inte på Elitdomarskolan vi skulle se till att B får iväg ett spel i det läget?
|
|
|
Post by Janne Kickert on Mar 19, 2007 14:26:56 GMT 1
Men han skrev "får tillbaka" så det låter som att lag A skall köra ett spel till. Enligt den gamla regeln hade man ju startat på snap då eftersom klockan stannades för att utdela en ny serie för B.
Är regeln nu något i stil med "klockan stannade för att utdela en ny försöksserie (för lag B) - starta på klarsignal"
eller är den gamla regeln kvar och med något tillägg om att ifall lag B faktsikt kommer att få starta bollen...?
|
|
|
Post by wwehd on Mar 19, 2007 15:42:15 GMT 1
Jag hade missat de små orden "får tillbaka".
Du har helt rätt annars Janne.
I övrigt så vill jag nog inte säga så mycket, då det återstår en dryg vecka av prov-tiden.
|
|
|
Post by domare150 on Mar 20, 2007 23:49:04 GMT 1
Janne, skicka en mail till mig om du vill ha presentationen jag hadde på EFAF-clinicen om de nya reglerna.
|
|