|
NYA TAG
Aug 25, 2006 10:47:04 GMT 1
Post by Matte on Aug 25, 2006 10:47:04 GMT 1
Säga vad man vill så är de flesta domare riktigt dåliga !!! Förbundet / klubbarna måste ge bättre ersättning... och därmed högre krav på dessa randiga player wanna bees... På tal om förbundet så kanske det inte är så konstigt om vi inte utvecklas i detta land när det gäller am fotboll...man kan inte ha 5 lag i högsta serien och dessutom et serie system som har flera veckors uppehåll...nej fram för mera regionala serier där man spelar om att gå vidare mot andra regioner och till slut en enda match om svensk mästare... UT med Viking och alla andra soff sittare som inte lyckats utveckla sporten alls de senaste 10 åren..det va fasen bättre fart för 10år sen...Alltså klubbar och medlemmar i fotbolls sverige...rösta in lite nytt blod i denna sport innan vi dör av kvävning och klubben för inbördes beundran knäcker oss...... Pang på rödbetan eller sug på kräftan.. SKÄRPNING
|
|
|
NYA TAG
Aug 25, 2006 16:23:30 GMT 1
Post by PB on Aug 25, 2006 16:23:30 GMT 1
Du hette Klas när du skrev samma sak i en annan tråd! Lite schizofren??
Skall du försöka få det till att folket gör uppror och att massorna rasar på forumet så måste du nog skriva lite olika inlägg;-)
|
|
|
NYA TAG
Aug 25, 2006 16:36:25 GMT 1
Post by Nisse on Aug 25, 2006 16:36:25 GMT 1
Att dessutom kalla domarna för "randiga player wannabees" lär ju knappast föra en väsentlig och viktig diskussion framåt. Det är faktiskt vår framtid som sport det handlar om.
Sen är det ju så att ytterst få domare INTE varit spelare tidigare, så rent statistiskt så ska väl spelarna kallas för "domar-wannabees"........
|
|
|
NYA TAG
Aug 25, 2006 18:15:36 GMT 1
Post by brsrk on Aug 25, 2006 18:15:36 GMT 1
Sedan är det väl så att en majoritet av c-domarna är nuvarande spelare, och i så fall borde man väl kalla oss "player-bees".
|
|
|
Post by Gringo on Aug 29, 2006 7:36:29 GMT 1
Tycker nog att det finns en poäng i detta inlägg..vad har egentligen hänt med fotbollen de senaste åren ? Givetvis har vi blivit bättre fotbollspelare över lag ,och bättre coacher finns men vilken trög utveckling, snarare så går det väl bakåt. för 10 år sedan fanns det upp emot 60 klubbar i landet nu kan vi väl knappt komma upp i 30. Till och med 2006 har vi superserie lag som inte änns har domare så det räcker och lag fortfarande hoppar av i eler strax före säsongen.. VAD ska vi göra ?? Fotbollen måste bli ohyggligt mera professionell. Därför tror även jag att det kan va dax att tacka förbundsledningen för den här tiden och rösta in lite nya tankar i förbundet. Trots allt så är det ju förbundet som måste sätta tonen och marknadsföra sporten och sätta regler och uppmuntar osv osv. just nu tycker jag inte vi utvecklas alls...fortsätter det så här så kommer fotbollen dö ut.
|
|
|
NYA TAG
Aug 29, 2006 20:31:53 GMT 1
Post by Tjippen on Aug 29, 2006 20:31:53 GMT 1
Och nu heter du Gringo men du kan fortfarande inte stava eller räkna för den delen.
För tio år sedan hade vi inga pewelag, hälften så många u16lag och hälften så många u19lag. Men vi hade Boden Blitz, HässleholmTyringe RedWings, Köping Black Crows, Knifetown Gallants, Norrtälje Gunners, Nynäshamn Razorbacks, Göteborg Saints, Alelyckan Sundevils, Trollhättan Cyclones och Strängnäs Grizzlies.
Du väljer själv, jag vet vad jag vill ha.
Tjippen
|
|
|
NYA TAG
Sept 6, 2006 13:06:29 GMT 1
Post by tjufem on Sept 6, 2006 13:06:29 GMT 1
Tjippen, det känns som en väldigt negativ sak att vara ett av lagen på din lista. Det verkar som att du hellre skulle välja att ha ett pee-weelag än något av lagen du räknade upp kvar idag. Jävligt trångsynt då man betänker att om alla lag som lagts ner hade funnits kvar hade säkerligen antalet juniorlag varit ännu fler och därmed utvecklat sporten ännu mer. Inse att vad han nu än heter Matte, Klas eller gringo har lite rätt, antalet föreningar minskar drastiskt och det kan ALDRIG vara bra, hur många pee-wee lag vi än har idag. Hoppa inte på mig nu med "är du emot pee-wees eller?", tvärtom, det är hur bra som helst med pee-wee och juniorlag. Ett måste. Men en konstant minskning av föreningar genererar ju inte på sikt fler juniorlag.......eller vad tror du Tjippen?
Och för att hålla mig till rätt topic så anser jag att man måste förbättra domarnas situation framförallt under matchsituation. Dömde några matcher som nybörjare -95 men blev rejält avskräckt då jag hade coacher och spelare skrikandes hånfullheter åt mig 10 cm från örat. Har inte dömt sen dess och när man ser och hör beskrivas hur dagens spelare och framförallt coacher beter sig lär jag inte fundera på det igen, oavsett betalning. Börja med attitydsförändring hos dessa och gå sen vidare med bättre ersättning. Blev dock glad när jag såg en u16-match nyligen (v-ås - gävle), då fungerade kommunikationen spelare, coacher och domare föredömligt Behåll detta även upp i åldrarna så kommer nog fler döma och framförallt göra det mer än en gång.
/Anders fd. Strängnäs Grizzlies
|
|
|
NYA TAG
Sept 6, 2006 14:42:46 GMT 1
Post by lalalalala on Sept 6, 2006 14:42:46 GMT 1
Om jag inte missminner mig så har det kommit på förslag på forumet tidigare att man måste höja kraven på klubbarna genom att tvinga dem att minst ett antal av deras domare måste vara a eller b domare. detta beroende på att då kan man låta nya c domare gå med domare som har lite bättre koll och som troligen har dömt ett litet tag och som klarar av att ta hand om diverse coacher som inte har förstått att det viktigaste är att ta hand om spelare och inte att skälla på domaren.
ett annat förslag vore att låta de nya domarna bara dömma U-16 och Peewee. men de måste göra det tillsammans med någon som har dömt tidigare så att det inte bara är nya domare som dömmer våran juniorliga.
läste även ett bra förslag på en annan del av forumet om att man skall låta det vara procent mässigt del i hur många domare som varje klubb måste fixa fram. där var förslaget 10% men vilken procent det är är inte det viktigaste. detta systemet borde göra att det blir mycket rättvisare. en stor och etablerad klubb måste se till att de skall kunna fixa fram mera domare. en liten klubb som redan har många problem har inte samma möjligheter att fixa fram lika många domare så då behöver de inte.
jag tror att det viktigaste är att se till att våra nya domare får coaching när de dömmer utan personer som har dömt ett tag. alla lagen har väll domare som har dömt i några år. se till att de går med de nya domarna och visar hur det skall fungera. sen ett sätt att tvinga de klubbar som har många spelare att fixa fram fler domare utefter hur många spelare de har. vill man vara ett storlag måste man vara ett storlag på alla sätt och inte bara på de roliga sätten.
jag tänker hålla mig anonym mest för att jag anser att det är min rätt och orkar inte få en massa skit kastat på mitt namn. men bara så att alla vet så kommer jag inte från någon liten klubb som vill att de stora klubbarna skall fixa allt utan från en stor klubb.
|
|
|
NYA TAG
Sept 6, 2006 16:00:22 GMT 1
Post by Jocke on Sept 6, 2006 16:00:22 GMT 1
Så länge vi dömer bättre än vad lagen spelar så är det väl lugnt. Tänk om alla coacher skulle lägga lika mycket tid som de lägger på att gnälla på domaren, på att utveckla det egna lagets spel. Vilken förbättring det skulle bli! Dessutom är jag fantastiskt imponerad av deras syn när det gäller att hitta regelbrott på motståndarlaget. Flertalet regelkunniga domare som faktiskt är i mycket bättre vinkel och närmare missar de regelbrott som varenda coach ser från längst bort på den bortre sidlinjen. Helt otroligt!! Alltså måste alla domare i sverige suga något så ofantligt.
PS Sist jag kollade så gnälls det lika mycket på domarna i NFL också...Vad kan det bero på?
|
|
|
NYA TAG
Sept 6, 2006 21:16:35 GMT 1
Post by tur on Sept 6, 2006 21:16:35 GMT 1
Tjufem eller Anders,
Du skrev "inse nu att Matte, Klas eller gringo har lite rätt antalet föreningar minskar drastiskt" Där har ni fel! Antalet föreningar minskar inte alls drastiskt! De har minskat från toppåren i runt 1995 men sedan 2000!!!! så har det inte minskat utan ÖKAT!!! de senaste två åren har det väl tillkommit två-tre nya föreningar varje år.
Snacket om att sporten dör är 1 inte sant 2 och bara nedbrytande. Om vi kunde börja se verkligheten och vågade vara positiva skulla mycket vara vunnet bara där! En som är trött på alla negodiler.
|
|
|
NYA TAG
Sept 8, 2006 20:13:41 GMT 1
Post by Coach Golan on Sept 8, 2006 20:13:41 GMT 1
Angående domarna och deras situation;
Inom STAFFs juniorserier har man (coacher, domare och distrikt) tillsammans bestämt att man ska ha nolltolerans på allt olämpligt beteende, tex snacket på planen. Spelare & tränare som använder könsord, svär eller är otrevliga mot sina motspelare eller domare döms för personligt regelbrott, det ger som vi alla vet en bestraffning på 15yards och vid andra tillfället man inte kan behärska sig så åker man ut...
Följden av detta är att vi i våra matcher i alla fall sett ett fantastiskt resultat, inget tjafs, inga otrevliga situationer som uppkommer och ett mycket bättre klimat mellan spelare/coacher och domarna. Ett fantastiskt initiativ helt enkelt som jag tycker att resten av landet kan ta efter för att göra det trevligare på matchdagen för framför allt domarna. Detta visar även våra ungdomar hur man ska uppföra sig på ett gentlemanna mässigt vis på planen, även om man spelar "like a f***ing beast" (oups, där åkte jag på en 15yardare, bästa att jag skärper mig så att jag inte åker ut ;D )
//Coach Golan
|
|
|
NYA TAG
Sept 9, 2006 15:49:43 GMT 1
Post by Tomas on Sept 9, 2006 15:49:43 GMT 1
Men är inte nolltolerans det som regelboken kräver redan? Ett tips: Innan matchen börjar så går man, om man är LD eller HLD och pratar med HC och övriga coacher och berättar just detta. Att man inte kommer tolerera "osportsligt uppförande". Man bör även be dem, att istället för att skälla på domarna, ställa frågan varför....? och om de skulle se något, som du/jag som domare inte ser, uppmana dem att trevligt påpeka detta, och be oss titta, ljust där nästa spel. Sedan kan man vid en situation be sidlinjen att ta hand om den spelare som uppför sig dåligt! Som domare får vi inte vara rädda att komunicera! Prata med spelare och coacher. Vi är alla där för fotbollen. Lagen spelar inte mot domarna utan mot varandra. Jag har nyligen dömt en macth, med det lag som har ett av sveriges absolut sämsta rykten. Jag hade en jättetrevlig dag (förutom skyfallet) och när någon spelare blev irriterad, bad jag bara sidlinjen att ta hand om det och det var en fröjd att höra Tomas
|
|
|
NYA TAG
Sept 13, 2006 9:41:28 GMT 1
Post by domare150 on Sept 13, 2006 9:41:28 GMT 1
Coach Golan,
Det där låter utmärkt, alla planens aktörer samarbetar. Music to my ears.
Bara för att peta lite (så ingen domare gör fel), regelbrottet är osportsligt uppförande, inte personligt regelbrott.
Konsekvenserna av et personligt regelbrott och ett osportsligt uppförande är inte nödvändigtvis de samma, och när det är en skillnad, så är ofta den skillnaden mycket stor.
Så om en coach blandar ihop de två olika regelbrotten, så gör det inte särskilt mycket. Men vi domare måste göra rätt.
Exempel:
3/20 på A40. Lag A har en tung dag, och deras QB blir återigen sackad, denna gång på egen 35-yardlinje. Efter spelet kastas en flagga för osportsligt uppförande mot lag B. Resultat: 4/10 på 50. Om flaggan istället hadde varit för personligt regelbrott? Resultat: 1/10 på 50.
Ganska stor skillnad!!! Straffet för osportsligt uppförande inkluderar nämligen INTE ett automatiskt första försök, som personliga regelbrott av B gör.
Det finns två andra mycket viktiga skillnader: Osportsligt uppförande behandlas alltid (med undantag för efter en COP på ett extrapoängsförsök eller i extraperioder) som om det inträffade när bollen var död, meo om det händer under ett spel, så behandlas det som om det inträffade EFTER spelet.
Exempel:
1/10 på B40. Spelare A22 springer för en touchdown. Under spelet kastas en flagga för ett personligt regelbrott mot A på Bs 10-yardlinje. Resultat: Ingen TD, 1/10 på B25. Om det istället var osportsligt uppförande? TD gäller, B väljer om man vill bestraffa A 15 yards på ekstrapoängsförsöket, eller på det påföljande frisparket.
Den sista stora skillnaden är att det är automatisk utvisning om man presterar att bli bestraffad två gånger för osportsligt uppförande i samma match. Ingen sådan automatik för personligt regelbrott.
Hur skiljer man då på de två? Absolut lättaste sättet är helt enkelt att ett personligt regelbrott måste innehålla fysisk kontakt mellan två motståndare, medans osportligt uppförande inte innehåller kontakt (förutom om det är avsiktlig kontakt mot en domare, osportsligt uppf. och automatisk utvisning).
Kasta bollen på någon, eller spotta på någon räknas inte som kontaktregelbrott, det är ingen fysisk kontakt mellan spelarna (saliven räknas inte), så detta är osportsligt uppförande.
Ber om ursäkt för en lång post, men som ni ser är det nödvändigt att vi domare inte blandar ihop begreppen, även om dom på sidlinjen (för att inte nämna alla "booth bozos" på tv!) kanske gör det ibland.
|
|