|
Post by aaa on Aug 8, 2006 12:02:53 GMT 1
Wow, just saw this video on the dangers of leading with the helmet a.k.a. spearing. This is not a, WOW WHAT A HIT, video rather an eye opener about the dangers with spearing. I feel that this is a must see for all ref´s. www.nata.org/consumer/headsup.htm
|
|
|
Post by vettigt on Aug 8, 2006 14:51:01 GMT 1
fan, det är vettigt att se det där som spelare men man blir ju lite rädd när man ser det, känns som övning ger färdighet, så det är bara att nöta det rätt.
|
|
|
Post by Domare 150 on Aug 8, 2006 15:24:08 GMT 1
|
|
|
Post by wwehd on Aug 12, 2006 19:27:54 GMT 1
Klart att det är bra att se för domarna.
Men jag tycker att detta först och främst är en fråga för coacher. Så jag skulle vilja säga att detta är "a must see for all coaches"! Videon riktar sig också till coacher, och inte till domare, för att visa skaderisken med att spelare inte har rätt teknik. En del tacklingar som visas är i mina ögon ganska klara "spearing" fall. Men många av klippen är trots allt helt ok enligt regelboken.
Missförstå mig rätt nu snälla. Självklart ska domarna, som med allt annat, vara uppmärksamma på illegal hjälmkontakt, vilket naturligtvis ska beivras.
|
|
|
Post by Spelare on Aug 12, 2006 20:43:05 GMT 1
Och några som defenitivt borde titta på detta klipp är spelarna. Jag fick mig en tankeställare av det och kommer vara noggrannare med hur jag placerar huvudet när jag blockar/tacklar. Jag menar fotboll är kul när det smäller men det är inte värt ens egen hälsa. Och man vill inte skada nån så de förlamas heller.
|
|
|
Post by Veteran on Aug 13, 2006 23:13:52 GMT 1
Hårdare tag mot såna här tacklingar. Avstängning rätt av. Visst, det är inte samma fart och kraft i svenska div 2 som "over there" men flera gånger per säsong åker man på en hjälm rätt i facemasken eller hjälmen och det ringer till bra i huvet. Allt för att man kämpar lite extra för den där extra yarden och hålls upp av en kille medans resten siktar in sig på huvet. Har flera gånger haft så ont i huvet att jag spytt på kvällen när adrenalinet gått ur kroppen. Hoppas det inte krävs att nån ska bli förlamad för att domarna ska döma hårdare mot sånt här. Läskigt att se och man får sig en rejäl tankeställare.
|
|
|
Post by Coach Olofsson on Aug 14, 2006 7:43:17 GMT 1
jag tror inte på förbjud utan jag tror på att man måste vara bättre på att lära ut hur man beter sig på en fotbollsplan. att bete sig som en sportsman och inte göra farliga tacklingar. detta på klassas på samma sätt som en facemask vilket är samma skaderisk som en spearing. båda sättena kan leda till död eller förlamning. vi är väldigt bra på att förklara att man inte gör en facamask men jag anser att vi måste se till att tränarna är lika hårda på spearing också. vi måste se till att tränarna vet vad skillnaden är också.
|
|
|
Post by aaa on Aug 15, 2006 10:56:00 GMT 1
I agree with you Veteran when you write "Visst, det är inte samma fart och kraft i svenska div 2 som "over there"" but it’s important to remember that most of us don’t have the same physical size either. Lets be honest how many teams have neck strength training on a regular basis in div 2?
mmm I don’t quite understand what you mean by "jag tror inte på förbjud ". It is already forbidden by the rules. Here are a few points from section 9:
l. No player shall use his helmet (including the face mask) to butt or ram an opponent in an attempt to punish him (A.R. 9-1-2-XVI).
m. There shall be no spearing (A.R. 9-1-2-XVII).
n. No player shall strike a runner with the crown or the top of his helmet in an attempt to punish him.
I do agree with you that better learning techniques on the field are very important. I have heard many coaches tell their tacklers to keep their head up when they tackle but the reason given is so that they can see the ball/runner and not miss the tackle. Never have I heard the explanation that you can break your neck if hit wrong with your head. Many times in order for coaches to take time to educate players in these matters they need some kind of incentive, and that usually comes quickly when the penalty yards start adding up.
|
|
|
Post by Coach Olofsson on Aug 15, 2006 12:33:13 GMT 1
Jag menade inte att det inte fanns något förbjud. det var dåligt formulerat av mig och jag ber om ursäkt. jag menade att de reglerna som finns är tillräckliga. Det jag ville få fram var att vi måste se till att tränare informerar sina spelare om de olika riskerna med att göra sådana tacklingar. vissa kanske är rädda för att spelarna skall bli rädda och sluta spela men då får de bli det. det är inte värt att något blir förlamad eller dör bara för att vi skall få mera spelare till denna sport.
bättre utbildningar till tränare och mera utbildningar till hela landet. blir tyvär mest utbildningar till stockholmsområdet. vi måste se till att alla tränare i sverige har en bra changs att utbilda sig till bra tränare för att kunna utveckla så bra spelare som möjligt till denna sport.
|
|