|
Post by undrar on Apr 5, 2006 12:06:45 GMT 1
Finns reglerna för peewee sammanfattade någonstans?
Har det gjorts tillägg eller ändringar från förra året?
Är ganska mycket som saknades i de senaste reglerna. (ex. QBn blir live om han lämnar fickan, hur långt DBs måste stå från LOS)
Hoppas att det finns fixat.
|
|
|
Post by undrar mer on Apr 5, 2006 12:29:45 GMT 1
Hittade reglerna, men om jag förstår dem rätt så kan endast dline göra tackle for loss, även på springspel.
Kommer bli svårt att förklara för linebackers att dom inte får attackera en runningback som springer ut på en sweep, eller en qb som springer ut på en rollout.
Tycker att spelare som läser run snabbt måste få chansen att fylla så fort de kan, och inte behöva stå och vänta vid LOS
|
|
|
Post by Eva 86ers on Apr 5, 2006 20:43:28 GMT 1
Reglerna för PeeWee finns i Tävlingsbestämmelserna 2006, som man kan hitta på SAFFs hemsida under rubriken regler.
|
|
|
Post by JO Sivtoft on Apr 6, 2006 7:30:31 GMT 1
Mitt inägg från igår är tydligen borttaget så jag skriver igen
Till undrande igen
"men om jag förstår dem rätt så kan endast dline göra tackle for loss, även på springspel."
Då har du missförstått dem. Det viktiga är att förstå definitionen för bollstartsmottagare och dennes existens. Se kap 2 definitioner.
Bollstartsmottagaren är den förste lag A spelare som kontrollerar bollen efter bollstarten förutsatt att den inte rört marken eller en annan spelare.
Så länge bollstartsmottagaren existerar så stämmer det att endast defensiva linjespelare (också definierat i kap 2) får passera neutrala zonen.
Bollstartsmottagaren upphör att existera när något av följande inträffar 1) Bollstartsmottagaren rör sig framåt. 2) Någon annan rör bollen eller simulerar att man rör bollen 3) Bollen är utanför passfickan dvs utanför guards i 7-manna (också definierat i kap 2) 4) Bollen rör marken
Några exempel där bollstartsmottagaren upphör att existera. 1) Lag A simulerar en ett dive-spel där bollstartsmottagaren (normalt QB) simulerar en överlämning. 2) Samma fast överlämningen sker 3) Bollstartsmottagaren (normalt QB) gör ett optionspel. Normalt sett rör sig QB framåt eller om han rör sig bakåt så kommer han ganska snart utanför passfickan 4) Bollstartsmottagaren (normalt QB) fumlar bollen
I praktiken så ska LB lära sig att läsa Bollstartsmottagaren rörelse. Gör han en 3/5 stegs pass drop utan att simulera en överräckning så får man inte blitza. Agerar han tillsammans med andra spelare i bakfältet med simuleringar så är blitz tillåten.
LB har dessutom 3 yards spelrum upp till NZ för att läsa spelet.
Hoppas detta kan vara till någon hjälp
|
|
|
Post by hasseb on Apr 6, 2006 9:06:17 GMT 1
Undrar:
Enklast att coacha det här (läs Sivtofts inlägg) till dina unga borde vara att nöta in att om de ser "bollstartsmottagaren"'s (låt oss säga QB's) ansikte, är det till 95% pass!
Bara en tanke...
|
|
|
Post by August Eriksson on Apr 6, 2006 9:20:16 GMT 1
Mitt inägg från igår är tydligen borttaget så jag skriver igen Till undrande igen Någon sådan editering har inte skett. Är du säker på att inlägget verkligen postades korrekt?
|
|
|
Post by JO Sivtoft on Apr 6, 2006 14:09:29 GMT 1
Japp, eftersom när jag gick tillbaka till huvudsidan så kunde jag se att de senaste inlägget under Domare och Regelfrågor var ifrån mig.
MVH / JO
|
|
|
Post by August Eriksson on Apr 6, 2006 15:11:13 GMT 1
Jag har kollat loggen, inget sådant inlägg har tagits bort, varken av mig eller någon moderator. Jag ska kika närmre på saken.
|
|
|
Post by kosche on Apr 7, 2006 12:21:58 GMT 1
Tackar för förklringen JO
Verkar som att vi fått bra regler nu, får hoppas att de efterföljs bara...
För dom som inte är lika skarpa på att läsa regler (t.ex. jag) skulle de vara bra med ett litet sammandrag där alla regler för peewee sammanfattas, gärna med förklaringar (som det JO har gjort). Detta kan sedan läggas upp som ett eget dokument på saffs sida, så är det lätt ha någt att hänvisa till under turneringar och liknande.
Ett litet tillägg jag skulle vilja ha: Spelare som är överviktiga markeras även med "X" på hjälmen, så det blir lättare för domare och coacher att hålla ordning på dem.
|
|